toukokuu 19, 2025, 19:36:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lastun eka kausi (2010)

Aloittaja Lastunen, tammikuu 15, 2010, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

Lastunen

Tuli taas tänään(kin) touhailtua. Oli aurinkoinen päivä ja auringonvalo ehti paistamaan ikkunasta n. 30 min ja heti oli taimi kumartamassa kohti arskaa. On siinä vaan potkua vähän toiseen malliin kuin keinovaloissa.

Vaihdoin samalla kaikille uudet mullat/turpeet kun rupesi niin epäilyttämään noi ( jostain vanhasta puskasta ryöstetyt) entiset. Ostin KEKKILÄN TAIMIMULTAA, kun sitä tosta kyliltä löytyi. Tiedä sitten oliko valinta viisas tai oikea? Ostin myös saman firman niitä palleroita joita laiton pari senttiä pohjalle ja ohuen kerroksen pintaan.

Parhaiten voi tällä hetkellä kahdessa seuraavassa kuvassa oleva Habanero. Istutettu joskus marraskuussa. Vois kai nopeemminkin kasvaa, mutta kunnollisen valon alle pääsi vasta n.4 vrk siten ja ei se ainakaan pahaa siitä tykännyt.

Tossa Citymarketista ostetusta punasesta chilin siemenestä kasvatettu jossa on jo ihan ok sirkkalehdet. Lajista ei mitään hajua.

Ja saman näkösestä Sitarin keltaisesta chilistä kasvatettu pätkä.

Naga Morich

Tiedä sitten onko tässä mitään toiveita saada noita kasvamaan, mutta yritystä löytyy ainakin ;)

Niin ja kiitti kaikille jotka olette vastailleet kysymyksiini. Niitä tulee lisää.. Esim. Ostin semmosta Biolanin merilevä-uutetta. Onko siitä hyötyä tässä vaiheessa vai oottelenko rauhassa?

Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

Kimppu

Kyllä merileväuutetta voit jo laittaa kasteluveteen, pullon annosteluohjeen mukaan.  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

MadDog

"Tossa Citymarketista ostetusta punasesta chilin siemenestä kasvatettu jossa on jo ihan ok sirkkalehdet. Lajista ei mitään hajua"

Saataisi olla Dutch? Annuum, Origin: Holland Heat: Medium

Lastunen

Lainaus käyttäjältä: MadDog - tammikuu 20, 2010, 21:20:07 ip

"Tossa Citymarketista ostetusta punasesta chilin siemenestä kasvatettu jossa on jo ihan ok sirkkalehdet. Lajista ei mitään hajua"

Saataisi olla Dutch? Annuum, Origin: Holland Heat: Medium

Kiitoksia. Hyvin pitkälti mahollista, että on sama laji, tai sitten ei :D Mahollisesti selviää mikäli puska kasvaa.

Sitten taas kysellään.
Mullan vaihdon ja loisteputken suojakuvun poiston jälkeen huomasin, että ylimmät lehdet ovat lähteneet käyristymään ylöspäin (kts. kuvat)

Naga Morich

Habanero

Mistä johtuu?

A: Kasteltu liian paljon
B: Liian lähellä loisteputkea
C: Kekkilän taimimulta
D: Älä ny täräjä, relax man :D
E: Joku muu?

Jupe56

Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

CyberDog

Mäkin kääntyisin nyt tuon D:n puoleen.

Kimppu

Mulla tuli samanmoista lehtien vääntymistä kun vaihoin (tosin vähän vanhemman tsilin) kasvin pikkupurkista juurikin Kekkilän taimimultaan. Itelle olen kuiten sanonu vaihtoehto Deen olevan oikeassa...
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

calm

D. Eihän tuossa nyt ole vielä mitään, minkä voisi millään lailla poikkeamaksi laskea. Ei lehdet kasva sileäksi kuin juuri mankelista vedetty lakana..

Sitten kun lehdet alkaa näyttämään tältä, voi pohtia hetken, että wtf ja jatkaa niinkuin mitään ei olisikaan tapahtunut. http://calm.iki.fi/chilikuvat/360-astetta.jpg

Lastunen

Päivitetääs tilannetta.

Kateellisena seurannut muiden plokeja ja ihmetellyt miten hienosti voivat chilit kasvaa. No vihdoin ja viimein tääläkin päin on päästy vähän eteenpäin.

Kyl isoo miäskin voi tulla ilooseksi, kun rehut ovet kasvaneet ja voimistuneet. Loisteputkesta on ollut selkeästi hyötyä, sekä etenkin auringosta joka on paistellut viimepäivinä ihan kivasti. n.30-90min ehtii arska valaisemaan suoraan ja sen kyllä huomaa heti. Tosi lyhyessä ajassa käätyvät ja kumartavat suurta keltaista..

Habanero voi kohtuu hyvin (ainakin näin alottelija mielestä) Terveen vihreät lehdet ja melko ryhdikäskin. Tuuletinta en ole vielä ostanut/rakennellut. Jotenkin tuntuisikin niin kornilta laittaa tuuletin surraamaan, kun ulkona paukkuu -28´c pakkanen :D

Tänään huomasin, että yhtäkkiä on ilmestynyt hirveesti pieniä lehden alkuja.

"Citymarket Red"

"Citymarket Yellow"

Kuningas (Naga Morich) kasvaa hissuukseen ja komistuu.

White Bullet nousi kumartamaan Arskaa.

Loput lajikkeet ovat itämässä ja osa siirretty multaan. Seuraava operaatio on sitten 30w Energiansäästölamppujen asennut. Erään palstalaisen kanssa viritellään vaihtokauppaa, jossa minä saan 4 kpl wanhoja keraamisia lampunrunkoja. Täytyy rakennella niille sitten jonkinnäköset telineet ja iskeä seinään/kattoon..

Lastunen

Lastusen kierrätyslamppu

Tässä tarina lampun rakentelusta ja kierrätämisestä..

Yritän ennakoida tulevaa tilanloppumisongelmaa, kun nuo chilit tosta innostuu kasvamaan eivätkä tule kaikki mahtumaan loisteputken alle. 

- Worderror- nimimerkin omaavan jannun kanssa teimme vaihtokaupat. Mulle 4 kpl keraamisia E27 lampunkantoja ja vaihdossa chilinsiemeniä ja pari omatekele uistinta :D

- Puutavara jostain vanhasta liimapuulevyn pätkästä.

- Pellin otin talteen astianpesukoneestamme joka oli tullut tiensä päähän ja kärähti loppuviikosta  ;D

Köyhän on pakko aina yrittää..

Liimapuulevyyn piirretyt aihioit.

Sirkkelillä paloiksi sahatut runkopuut ja peltisaksilla leikelty astianpesukoneen peltilevy.

Tämmönen siitä sitten tuli. Ei nyt mikään kaunis, mut ei ole tekijäkään. Täytyy vielä askarrella jonkinlainen vedonpoisto sekä miettiä kiinnitänkö seinään vai teenkö jonkinlaisen pöytä/hylly telineen.

Semmonen peltihirviö. Lamppuna Bilteman 30w esl. Kuumenee aika lailla.

teemu

Mahtavaa! Ite oon täysin sitä mieltä että miks ostaa jos voi tehä ite.  ;D

Lastunen

Onko se lintulauta? -Ei

Onko se hieno? -Ei

Olisko siitä saanut pikkusen tyylikkäämmän, jos olis nähnyt vähän enemmän vaivaa? - Kyllä

Harmittaako kun en tehnyt hienompaa? - Ehkä vähän

Hatuttaako, kun noi seinät on asennettu vinoon? -KYLLÄ!

Olisko ollut fiksumpaa ostaa toinen loisteputki? - Ehkä / tod.näk

No mikä se nyt on? - TAIMIHAUTOMO ;D

Että semmosta talvipäivän puuhastelua. Mul on vielä pari lajiketta itämässä ja ajattelin tehä pienimuotoisen ja epäviralisen testin.
Toiset taimet hautomoon ja toiset ikkunalle luonnonvaloon ( tai loistoputken alle).

dragoon

Hieno on  :), mahtaa vain käydä pieneksi aika pikaisesti. Mutta mikään ei vedä vertoja "chilivärkkäykselle".  8)
Chilipää nro 823 - Kasvatuspäiväkirja

Lastunen

Lainaus käyttäjältä: dragoon - helmikuu 02, 2010, 17:47:57 ip
Hieno on  :), mahtaa vain käydä pieneksi aika pikaisesti. Mutta mikään ei vedä vertoja "chilivärkkäykselle".  8)
Ajatuksena on antaa taimille kunnon valokylpy heti sirkkalehtivaiheessa ja toivonmukaan kevätaurinko hoitaa sitten siitä eteenpäin. Tarvittaessa syksymmällä voin polttaa härvelin vaikka leivinuunissa ja asentaa lampun "talvivaloksi".  Joo kaikenlainen nikkarointi on hauskaa, etenkin näin sydäntalvella, ajantappo puuhaa.

Lastunen

Moro taas pitkästä aikaa. Hengissä ollaan, sekä minä että rehut.

Kevätaurinko on paistellut komeasti mutta jotenkin tuntuu että kasvaminen on jämähtänyt paikalleen. Komeen ja terveen värisiä ja oloisia ovat mutta olen miettinyt että: OLISKO NYT HYVÄ AIKA ALOITTAA LANNOITUS? (Taimet ovat 3-10 senttisiä.) Puutarhankesää meinasin tarjota.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - helmikuu 15, 2010, 15:10:31 ip
Moro taas pitkästä aikaa. Hengissä ollaan, sekä minä että rehut.

Kevätaurinko on paistellut komeasti mutta jotenkin tuntuu että kasvaminen on jämähtänyt paikalleen. Komeen ja terveen värisiä ja oloisia ovat mutta olen miettinyt että: OLISKO NYT HYVÄ AIKA ALOITTAA LANNOITUS? (Taimet ovat 3-10 senttisiä.) Puutarhankesää meinasin tarjota.

Miedolla lannoituksella olen tuossa vaiheessa aloittanut  :)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Lastunen

Morot vaan kaikille piiiiiiiiitkästä aikaa.

Aikaa on kulunut viime kirjoituksestani ja rehut ovat kasvaneet hirveesti. Kasvuvauhti on ainakin yllättänyt totaalisesti ensikertalaisen. Tammikuussa kylvetyt "citymarketit" ovat puskeneet jo parikymmentä alkua ja kukkia on tulossa kokoajan lisää, vaikka on vasta huhtikuun alku?! Miltäköhän mahtavat puskat näyttää loppukesällä ::)

Muutaman kerran ovat saaneet lannoitteeksi Puutarhan kesää ja ikkunalaudalla majailevat. Loisteputki ei enää juurikaan päällä. Pikkuhiljaa ruvennut vaihtamaan joitain lajikkeita isompiin ruukkuihin. Rocotot, naga, ja haba eivät vissiin edes kovin isoja ruukkuja tarvi, vai? Lemon Drop, Aji Cristal, Star Fish ym. täytyy laittaa kunnon kippoihin.

Muutamia tilannekuvia:

Lemon Drop voi enemmän kuin hyvin. Siirsin isoon altakasteluruukkuun.

Citymarket Red liian pienessä ruukussa. Hienosti tekee kukkaa ja tuottaa satoa. Lajimääritelemä edelleen auki..

Citymarketin kukka.

Citymarketin satoa.

Lemon Drop & Aji Cristal

White Bullet voi hyvin.

Hirvee ruuhka WB:n alalehdissä!

Habanero amppelissa. Komiat on lehdet ja muutenkin hyvässä hapessa.

Vangittu kuningas ( Naga Morich )

Ei tää näköjään mitään rakettitiedettä ole. Reilusti valoa ja sopivasti vettä ja lannoitetta. Katellaan miten käy, toistaiseksi näyttää hyvälle. Mietin vaan, että pärjäisköhän noi kesän sisällä vai tarvisko rakentaa kasvihuone?

TepinKapsikuumi

Leikkaisin WB:n "ruuhkat" pois. Eli ne versot siellä rungon alaosassa. Sen latvan kasvu tyrehtyy kuin seinään mun kokemuksen mukaan ja se panostaa vaan niihin "ruuhkiin". Lopputulos ei itselläni ollut hyvä. Viime vuonna kokeilin kun en uskonut, vihreätä kasvua tuli kyllä mutta kukkiminen ei oikein kiinnostanut ennenkuin leikkasin nuo varkaat pois. Mä olen "varkaat pois" uskovainen tätä nykyä.

Lastunen

huhtikuu 03, 2010, 16:09:28 ip #38 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2010, 16:12:10 ip käyttäjältä Lastunen
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 03, 2010, 15:12:24 ip
Leikkaisin WB:n "ruuhkat" pois. Eli ne versot siellä rungon alaosassa. Sen latvan kasvu tyrehtyy kuin seinään mun kokemuksen mukaan ja se panostaa vaan niihin "ruuhkiin". Lopputulos ei itselläni ollut hyvä. Viime vuonna kokeilin kun en uskonut, vihreätä kasvua tuli kyllä mutta kukkiminen ei oikein kiinnostanut ennenkuin leikkasin nuo varkaat pois. Mä olen "varkaat pois" uskovainen tätä nykyä.
Kiitoksia paljon! Ihmettelinkin, että miksi tolleen kasvaa. Nyt vaan mietin, mitä sanalla "varas" tarkoitetaan käytännössä. Olen kuullut puhuttavan varkaista myös joskus aikoinaan tomaattien yhteydessä. Revinkö mä irti kaikki multarajassa ovevat lehdet ja lehdennäköset?  Nagassa, habassa & white bulletissa näyttäis tuota ongelmaa olevan, WB ylivoimaisesti pahimpana.

EDIT: Kävin kurkkaamassa tuolta sun sivuiltasi asiaa. Eli ymmärränkö oikein, että kasveista karsitaan semmosia että ne näyttävät ihmissilmäänkin mukavammilta?

TepinKapsikuumi

huhtikuu 03, 2010, 16:18:57 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2010, 16:21:03 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Ne oksanalut = varkaat. Ei lehtiä tarvitse leikellä, ne putoilee siellä alhaalla itsestään eikä niistä ole harmia kuten kilpailevista oksista. Itse leikkaan kaikki kilpailevat oksat jotka yrittävät lähtä ennen sitä päähaaraa. Eli kohtaa jossa se kasvi ensimmäisen haarautumisen tekee.