Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chiljonka

Ensimmäisen kuvan perusteella liikakastelua, kiteiltähän nuo näyttää. Jälkimmäisestä kuvasta ei oikein saa selvää onko sekin kidemuodostumaa vai onko lehdestä syöty väri pois, jos lehti on läpikuultava niin silloin olisi syytä epäillä öttiäisiä. Itsellä ajoittain tulee kans noita kiteitä, jotkut tuntuu olevan kovin tarkkoja tuon kastelun suhteen.

skemppi

Mikä tauti mahtoi iskeä Lemon dropiin?

Varsiin ilmestyi mustia osia jotka tuntuvat kuhmuraisilta. Jos tuollaisen kuorii niin alla näyttäisi olevan melko tervettä kasvua.

Latvat ja kukat kuivuvat pois ja parissa lehdessä pieniä täpliä.

Mitään liikettä ei näy ainakaan paljaalla silmällä.

Chiljonka

Jotain hometta tämäkin varmaan, onko miten kosteat olot? Jos vielä vain latvoissa oireita niin kokeilisin karsia huonot osat pois ja parantaa tuuletusta/ vähän kuivempaa paikkaa.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - toukokuu 03, 2015, 15:48:26 ip
Jotain hometta tämäkin varmaan, onko miten kosteat olot? Jos vielä vain latvoissa oireita niin kokeilisin karsia huonot osat pois ja parantaa tuuletusta/ vähän kuivempaa paikkaa.

Olohuoneen ikkunalla melko kuivalla paikalla ja tähän mennessä olen antanut vettä vasta siinä vaiheessa kun lehdet jo vähän lerpattavat.
Tuo oli alunperin mullassa ja isompaan ruukkuun kun laitoin niin loput tuli kookosta ja perliittiä.
Jotenkin tuntuu siltä, että tuota olisi enimmäkseen niissä oksissa mitä on joutunut lyhentämään.

skemppi

Sellainen lisäys vielä, että nuo mustuneet varret napsahtaa helposti poikki vaikka sisältä näyttäisikin terveeltä.
Terveet oksat vain taittuvat, mutta eivät katkea.

Everkistus

Hurja yhden päivän ero kuvilla. Mikäs noille iski, koskaan aiemmin eivät ole näin käyttäytyneet vaikka kuukauden ovat majailleet jo tuossa. Sirkkalehdet näyttävät olevan kellastumassa, yhdestä lähtivät irti kosketuksesta. Isommatkin lehdet erittäin velton oloiset ja tuntuiset, yleensä ovat ylemmän kuvan kaltaisia vuorokauden aurinkoisen ajan. Kastelin taimet eilen, mutta en normaalia enempää.

San-M

Olisiko purkit päässeet kuumenemaan auringossa (=ja juuret vähän paahtunut)? Tai sitten kasvit on imaisseet vedet mullasta aurinkoisessa säässä.
Koklaa multaa, onko kosteaa. Luulenpa että noi tuosta virkoaa kun aurinko laskee.

Everkistus

toukokuu 03, 2015, 18:38:58 ip #2207 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2015, 19:11:13 ip käyttäjältä Everkistus
Multa on pinnalta kuivaa, syvemmältä kosteaa. Tein pahiten kärsineen näköisen cristalin purkkiin pohjaan pienen reiän, pohjamultakin vaikutti olevan kosteaa muttei läpimärkää. Mietin eri mahdollisuuksia, ja voi olla että aurinkoinen päivä sai kasvin haihduttamaan naurettavan ylikokoisten lehtiensä kautta kaiken kosteuden pois. Otin nuo pois auringosta, pitää katsoa alkavatko toipumaan. Onkohan tuo sirkkalehtien kellastuminen ja pois putoaminen lannoitteiden vajausta?

EDIT: Liika paistehan se oli, varjoon päästyään virkistyi samantien. Kiitoksia ylihuolestuneen kasvattajan auttamisesta  ;D

San-M

Sirkkalehtien (ja muutenkin vanhojen lehtien) pudottaminen on ihan normaalia

Chilinainen

Hei,

Olen uusi foorumilla ja chilejä kasvattelen nyt toista vuotta (tällä kertaa kokailussa cayenne). Kaikkea vihannespunkista kirvaan ja ripsiäiseen on nähty, mutta ei tällaista: lehden alle, lehtiruotien ympärille on ilmestynyt jonkinlaisia äkämiä/näppylöitä, jotka lähtevät raaputtamalla. Parin haun jälkeen chilifoorumilta löytyi vastaava ongelma - viesti ja kuvat alla. Varmistuiko syy oudolle ilmiölle? Onko syynä siis liikalannoitus tai -kastelu vai jokin tauti tai ötökkä? Kiitos paljon!

Lainaus käyttäjältä: tjkk - huhtikuu 09, 2012, 17:05:21 ip
Ensimmäistä kevättä kasvattelen chilejä ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Nyt Long chocolate habanero ei kuitenkaan näytä enää täysin normaalilta. Lehtien alapinnoille on ilmestynyt outoja "näppylöitä". Muissa chileissäni en ole moista havainnut vaikka kasvavat lähes kiinni toisissaan.

Tässä pari esimerkkikuvaa lehden alapinnalta.

Onko kukaan törmännyt tälläiseen ongelmaan? Onko kyseessä jokin kasvitauti vai kenties tuholainen. Mitään liikettä en ole kyllä huomannut lehdillä vaikka olen 10x luupilla yrittänyt tuijotella. Olen varovaisesti ruvennut lisäämään kasteluveteen puutarhankesää. Voisiko tämä olla syynä?

Siirsin kasvin nyt eristykseen, mutta mielelläni laittaisin sen takaisin omalle paikalleen valojen alle, jos vaiva osottautuu vaarattomaksi sillä se on ainut kappale kyseistä lajiketta mitä minulla on nyt kasvamassa.

Jame

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Chilinainen

Kiitos vastauksesta! Jospa olen sitten liikaa lannoittanut ja kastellut. Täytyykin seuraavaksi tarkistella foorumilta, millä aineilla muut lannoittavat. Kesää kohti!

Jame

Puutarhan kesä taitaa olla ykkössuosikki lannoitteista. Kilon purkki maksaa kympin verran, kolme kiloa saa kahteenkymppiin ja riittää normikasvattajalla aika pitkään. Annosteluohjeet löytyvät täältä foorumilta.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Chilinainen

Hyvä tietää, että ihan peruslannoitteillakin onnistuu.

Wolfman

Ei sitten mitään koristekasvilannotteita, useimmat tomaattilannoitteet ja tuo puutarhan kesä toimivat hyvin. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480#msg47480 tuolta löytyy Chilivaarin kirjoittamana infoa ja ennenkaikkea vertailutaulukko lannoitteista. Eli se NPK suhde on se mitä pitää katsoa, koristekasvilannotteissa on usein ihan liikaa typpeä (eli se N noissa lukemissa). Puutarhan kesä taitaa olla helpoimmin saatava noista chilille hyvin sopivista ja edullistakin.

Chilinainen

Kiitos linkistä taulukkoon. Taisin tehdä ihan aloittelijan virheen ja käyttää jotain ruokakaupan kukkalannoitetta chilien kasteluun. Eipä ihme, jos puskevat liikaa typpeä pois! Täytyy käydä ostamassa tuota Puutarhan kesää.

J.V

Mikähän mahtaa Caramel Bhut Joloakiaa vaivata kun tuomoisia vaaleita kohtia lehdissä? Kasvi on laitettu sirkoilla NFT:en 25.3 ja ei minun mielestä ole kovin suurikaan ikäisekseen NFT chiliksi? Lannoitteena olen käyttänyt Nutriforten Tomaatti& Mansikka ravinnetta aluksi puolikkaalla annostuksella ja pikkuhiljaa lisännyt annostusta ja nyt laitoin viimeksi noin viikko sitten purkin kyljessä olevan annostuksen mukaan kun jotenkin tuntuu että ei ole saanut tarpeeksi ravinteita kun lehdetkin oli niin vaalean näköiset ja kun nuita läikkiäkin alkoi ilmaantua. Nuo chilit on etelä ikkunalla johon paistaa suoraan aurinko n. 5 tuntia päivässä. Runko vaikuttaa todella tukevalta ja juuret ovat terveen näköiset mitä nyt suuresta kivivilla kuutiosta on läpi tulleet. Lisäksi NFT:ssä minulla kasvaa vieressä Naranga joka on jo 25cm pitkä todella terveen näköinen ja siinä on jo noin 10 nuppuakin ja Jigsaw joka on samaa kokoluokkaa kuin Caramel Bhut Jolokia mutta aivan terveen näköisillä lehdillä. Kaikki kasvit ovat samanikäisiä ja samanvahvuisilla litkuilla. Apuja Kiitos!

Hornet

Ethiopian Peppertree, n 90 cm, on ruvennut riiputtamaan/käpristämään lehtiään sekä keski-yläosan lehtiin on tullut ruskeita läikkiä. Kasvatusalustana turvemulta ja lannoitus 1ml/l puutarhan kesää. Muut viereiset chilit samalla turvemullalla ja samalla lannoituksella voivat hyvin. Siirsin ongelmakasvin isompaan rukkuun tänään ja juuret näyttivät ok:lta, turvemulta oli kyllä liian märkää. Ajattelin antaa kasvin kuivahtaa ja voisi kokeilla vähentää lannoitettakin. Ehkä pitäisi pätkäistä puolestavälistä kun alaosa on parempi. Onko neuvoja?

Latva:

Keskiosan lehti:

Toinen keskiosan lehti:

Latva ja keskiosa:

Alaosassa on parempia lehtiä:

sorrii

toukokuu 11, 2015, 11:46:42 ap #2218 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2015, 11:52:23 ap käyttäjältä sorrii
LainausEthiopian Peppertree, n 90 cm, on ruvennut riiputtamaan/käpristämään lehtiään sekä keski-yläosan lehtiin on tullut ruskeita läikkiä.

Kylläpä mun ensisijainen diagnoosi on vähäinen valo yhdessä liiallisen lannoituksen kanssa. Olisiko niin että latvaosa jää ikkunan valon katveeseen...

Minä katkaisisin tuon puolivälistä jonkun lehtihaaran yläpuolelta ja vähentäisin lannoitusta, ainakin typpeä. Ruukun siirtäminen alemmas, jopa lattialle, niin että latvakin saa valoa ylhäältä ikkunasta voisi piristää. Aika ruipelon näköionen tuo on kuitenkin, joten mä latvoisin sen puolesta välistä ...

Toinen pitkäjänteisempi juttu on oikeiden lajien valinta. Tuo EP ei ole tuttu mulle kuitenkaan joten en kommmentoi sitä. Havainto kuitenkin on että tutut ja suositut Aji Cristal, Lemondrop ym. ovat varmoja ja sopeutuvat hyvin kuumaan, kylmään, kuivaan, märkään, aurinkoon, varjoon jne. Uusilla jännillä lajeilla täytyy aika eka kerralla vaan kokeilla ...

Tuollainen Afrikan kuumaan tottunut lajike (?) todennäköisesti vaatii täyttä aurinkoa ja tosi lämmintä ...
Itsellä oli viime kesänä Peppadew, joka muistuttaa tuota EP'tä. Se viihtyi hyvin kuumassa kuivassa keittiössäni [putkiremontin keskellä  8)]. Paikkaan paistaa aurinko aamusta ~klo 13 asti ja lisävalonakin oli iltapäivisin tehokas T-Neon 2x55W 6500K. Kun eka sato oli tullut jo kesäkuussa, siirsin sen ebbiin lasiparvekkeelle samalla seinustalla. Siinä tuo innostui kyllä rehevöitymäänkin ja kasvoi hyvin, mutta eipä paljon kukkinut tai tehnyt enää satoa vaikka luonnonvalon olisi pitänyt riittää ja samassa paikassa Aji Cristal teki Ramiropaprikan kokoisia podeja ... melkein  ;) .. Peppadew myös alkoi selvästi paleltua aika aikaisin syksyllä. Trepadeira Werner muuten näytti kärsivät samoja ongelmia samoissa paikoissa ...

PS. Näyttäähän se kuvissa olevan lattialla .. Silloin ongelma on liika lannoitus tai liika typpipitoinen lanta. Vähätyppinen mutta paljon kaliumia sisältävä lannoite varmaan sopisi tähän. Oletan edelleen että lisävaloa ei ole käytössä!
[= Nutriforten TomaattiMansikka -lannoite ilman typpilisää tai typpilisän annostus puolitettuna  :) ... ilmainen mainos ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 11, 2015, 11:46:42 ap
LainausEthiopian Peppertree, n 90 cm, on ruvennut riiputtamaan/käpristämään lehtiään sekä keski-yläosan lehtiin on tullut ruskeita läikkiä.

Kylläpä mun ensisijainen diagnoosi on vähäinen valo yhdessä liiallisen lannoituksen kanssa. Olisiko niin että latvaosa jää ikkunan valon katveeseen...

Liikaa tai vääränlaista lannoitusta itekin veikkaisin kun noissa lehtisuonissa näkyy selvää rakkulaa ja niiden väliltä on sitten lehdet ruskettuneet.

Latvassa taitaa kuitenkin pienet uudet lehdet olla ihan hyvässä kunnossa jos tuosta nyt oikein näen? Että jos ei kasvin venähtäminen haittaa niin voisi tuo kait ilman katkomistakin tuosta ihan piristyä. Huonokuntoiset lehdet tuo nyt varmaan pudottaisi joka tapauksessa aika piakkoin.