Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

KillerFox

Lainaus käyttäjältä: KillerFox - toukokuu 30, 2011, 13:27:23 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 30, 2011, 09:16:25 ap
Mätäneekö tuo varsi ihan poikki sieltä tyvestä?

Ei näytä olevan mädäntynyt tai pehmentynyt vaan on vielä kovaa tavaraa. Kaivoin vähän enemmän vartta esiin mullasta noilta ja siellä näkyy olevan taas vähän vihreämpää. Näyttäisi siltä että sitä mustumista on eniten tuossa mullan pinnan tasolla varressa. Toivottavasti ei ole mitään tyvilahoa. Se kaatunut yksilö taisi muuten ennemminki tuen puutteesta kaatua, joten hautasin sen sitten syvemmälle ja laitoin varmuudeksi kaikille vielä tukikepit.

Laitanpa vielä pari kuvaa tilanteesta kun ei vielä ole tullut selvyyttä asiaan. Punaisella ympyröity chili on alemman kuvan varren mustumisen uhri.

biblo

Itse pystytin tuollaisen hallaharsoteltan pihaan johon vein chilit totuttautumaan ulkokeleihin. Murkut olivat pesiytyneet alle mutta ihan Raidin insert killerillä hoidin ne veks. Ei ole ainuttakaan murkkua sen jälkeen näkynyt.
"Grow food, not lawns"

Henke

Minulla on sellainen päänvaiva, että nuori Aji Cristal on pudottanut alimmat "oikeat" lehdet ja seuraavat kellastuvat kovaa vauhtia. Muut samanikäiset chilit ovat samoissa olosuhteissa kunnossa, mitä nyt Belize Red ja Naga ovat saaneet pari kuivaa kohtaa lehtiinsä. Pitäisikö minun alkaa syöttämään kasveille jotain ravinnetta? Tähän mennessä en ole antanut veden lisäksi mitään, ja kasvit ovat noin 1½ vanhoja. Ongelmani yksinkertaisuuden takia ei tarvitse esittää edes kuvaa.

wille

Lainaus käyttäjältä: Henke - kesäkuu 01, 2011, 07:12:41 ap
Minulla on sellainen päänvaiva, että nuori Aji Cristal on pudottanut alimmat "oikeat" lehdet ja seuraavat kellastuvat kovaa vauhtia. Muut samanikäiset chilit ovat samoissa olosuhteissa kunnossa, mitä nyt Belize Red ja Naga ovat saaneet pari kuivaa kohtaa lehtiinsä. Pitäisikö minun alkaa syöttämään kasveille jotain ravinnetta? Tähän mennessä en ole antanut veden lisäksi mitään, ja kasvit ovat noin 1½ vanhoja. Ongelmani yksinkertaisuuden takia ei tarvitse esittää edes kuvaa.

Kyllähän noita jo lannoittaa täytyy. 1½ vanhoja? Kuukautta? Vuotta?

Joskus on ihan normaalia, että kasvit pudottaa silloin tällöin noita alimpia (=vanhimpia) lehtiään, mutta sinun kohdallasi taita kyse olla tosiaan lannoituksen puutteesta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Blade

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 31, 2011, 14:05:55 ip
Blade:

Voihan se tietty olla niinkin että yöllä tai kylminä päivinä on tuuli "palelluttanut" noita herkempiä paikkoja...

Mulla kotona Turbo Pubessa palaa lehdet hiljalleen aamuauringossa yhä vain, vaikka se on ollut jo kohta kolme kuukautta ikkunalla ampelissa. Sisällä kolminkertaisen ikkunan takana siis. Kai se on kohta siirrettävä pihalle johonkin puolivarjoisaan paikkaan.

Niin joo, että joko liikaa kylmää tai kuumaa olisivat sitten saaneet.

Mitähän ensiapua noille sitten kannattaisi antaa? Nyppiä nuo ruskettuneet lehdet pois vai antaa niiden olla vai heittää koko kasvi menemään?

Henke

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 01, 2011, 07:35:28 ap
Lainaus käyttäjältä: Henke - kesäkuu 01, 2011, 07:12:41 ap

Kyllähän noita jo lannoittaa täytyy. 1½ vanhoja? Kuukautta? Vuotta?

Joskus on ihan normaalia, että kasvit pudottaa silloin tällöin noita alimpia (=vanhimpia) lehtiään, mutta sinun kohdallasi taita kyse olla tosiaan lannoituksen puutteesta.

Tarkoitin tietenkin 1½ kk :) Juu, täytynee searchailla jokin sopiva lannoita ja alkaa varovasti sitä tarjoamaan.

InkRose

Niin siis auringonpolttamathan ei johdu kuumuudesta niinkään vaan UV-säteilystä. Yleensä. Voihan tuokin olla että on vain kovimman paahteen aikaan auringosta pois päin, jolloin vain nuo nypylöiden laet jäävät suoran säteilyn uhreiksi. En minä tiedä tätä asiaa, koitan vain ajatella mahdollisia mekanismeja tuollaiselle vioitukselle. Eihän se kasvi tuosta kuitenkaan mitenkään menetetty tapaus ole, vaikka saattaakin nuo rupiset lehdet joskus pudottaa. Vai eikö uutta kasvua ole tapahtunut ollenkaan?

chilipirre

Löysin eilen chileistäni kirvan näkösiä öttiäisiä. Luulin ensin niitä koivun siitepölyksi, ovat jokseenkin saman värisiä. Sumautin mäntysuopaliuosta niskaan ja hävisivät ötökät ainakin toistaiseksi. Oisko kellään hajua mitä mahtoivat olla. Pihassa on tosiaan pari isoa koivua osko niistä hypänneet mun chileihini.

coco

Voi olla hyvinkin koivusta olevia vieraita! Sumuttele ja katsele muutama päivä saitko erä voiton! :)

Diavola

kesäkuu 02, 2011, 12:48:15 ip #349 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2011, 13:12:49 ip käyttäjältä Diavola
Kolmeen Habanerooni on ilmestynyt kummallisia violetteja täpliä. Täplät ovat lähinnä varressa. Kasvit tekevät myös nuppuja, mutta ovat alkaneet kuihtumaan todella pienenä pois. Mikähän näitä vaivaa?

Edit: Kuvia suurennettu

InkRose

Isommista kuvista voisi olla iloa tässä kohtaa... :) Nuppujen kuivuminen vähän viittaisi eväiden epätasapainoon tai valon riittämättömyyteen. Varsien täplistä en osaa sanoa. Onko niitä siis muuallakin kuin kasvupisteiden paikkeilla?

Diavola

Edelliseen viestiini liittyen, voisiko tämä violetti väri olla sittenkin vain lajityypillinen ominaisuus? Väri on nimittäin aika lailla sama mitä se on tyypillisen chinensen, esimerkiksi juuri tämänkin Habaneron, oksien liittymäkohdissa.

Kasvit eivät näytä kärsivän millään lailla. Ainoa ongelma on kukkien kuihtuminen ja täten sadon puuttuminen.

InkRose

No nyt näkee paremmin. :)

Ettei vaan oo se teidän nelijalkainen perheenjäsen käyny hankaamassa täpliään noihin, ootko kattonu puuttuuko siltä pilkkuja? :P

Kukkien kuihtuminen on yleensä ravinteista/kastelusta ja valosta kiinni, jotain on liikaa tai jotain puuttuu. Valoa tuskin puuttuu tähän vuodenaikaan, eli kastelun ja lannoitteen määriä voisi koittaa säätää. Habanerojen tapauksessa (tai useimmilla chinenseillä kai ylipäätään) on melkeinpä helpompi lannoittaa liikaa kuin liian vähän. Itse yleensä annan chinenseilleni noin puolta-3/4-annosta PK-vettä baccoihin ja annuumeihin verrattuna.

Diavola

^Aika hyvä, mutta meillä ei edes ole nelijalkaista perheenjäsentä! 

Syy taitaa piileä tuossa luonnonturpeessa kuitenkin. Vaikka viherkasvu on ollut hyvää, niin kukintaan se happamuus/ravinteettomuus kuitenkin näköjään vaikuttaa. Ei muuta kuin mullanvaihtoon taas! Onneksi mulla on tällä kertaa Kekkilän puutarhamultaa parvekkeella odottamassa iso säkki.

Mutta violettien täplien mysteeri on yhä auki!  ???

InkRose

Ah, anteeksi. Sekoitin toiseen kanssasi samoihin aikoihin päiväkirjan aloittaneeseen sitten. :-[

Toivottavasti tokenevat vielä satoamaan.

Tahvonainen

http://imageshack.us/photo/my-images/840/dsc02232a.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/541/dsc02237a.jpg/
Mikäköhän tuolle nyt oikein tuli? Tuommosia ruskeita läikkiä jokapuolella ja muutamat lehdistä käpristelevät.
Muilla ei noita laikkuja ole, mutta lehdet ovat hiukan käpristelleet.

Chilivaari

Eipä noista kuvista varmuudella voi päätellä.
Voisi olla tuholaisia, vaikka ripsiäinen: http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html
Palovammoja auringosta?
Runsasta lannoitusta?

Tahvonainen

Eipä näkynyt mitään lehtien alla/päällä, kun suurennuslasia käytin. Lannoitetta en vielä ole käyttänyt, joten palovaurioita siis? Ovat olleet ~15-30min ilta-auringossa tuossa parvekkeella päivittäin. Aika nopiasti ottivat osumaa. Saattaa olla kyllä että nuo viikonloppuhuoltajat ovat unohtaneet ne pihalle liian pitkäksi aikaa. >_>

chilipirre

Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 01, 2011, 18:11:14 ip
Voi olla hyvinkin koivusta olevia vieraita! Sumuttele ja katsele muutama päivä saitko erä voiton! :)

Voitto tuli mäntysuopa toimii! Säikähdin jo että joutuu jotain erikoismyrkkyjä tilailemaan. Oon tainnu lukea vähän liikaa täältä noita kauhutarinoita "kun mikään ei auta".

wille

Lainaus käyttäjältä: chilipirre - kesäkuu 08, 2011, 10:27:17 ap
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 01, 2011, 18:11:14 ip

Voitto tuli mäntysuopa toimii! Säikähdin jo että joutuu jotain erikoismyrkkyjä tilailemaan. Oon tainnu lukea vähän liikaa täältä noita kauhutarinoita "kun mikään ei auta".

Jatka nyt kuitenkin vielä varoiksi tuota sumuttelua vähän aikaa, ettei uusi sukupolvi pääse rellestämään ja kehittämään resistanssia tuolle mäntysuovalle.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit