Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

0lli

Lainaus käyttäjältä: pasipeikko - toukokuu 15, 2014, 12:46:55 ip
Itse itselleni vastaten. Vihannespunkki, löytyi seittiä ja mikrokokoisia öttiäisiä kiipeilemässä.

Seitilliset kasvit on nyt eristetty ja tänään käsittelen Spruzitilla. Kannattaako varmuuden vuoksi sumutella kaikki? Näin itse ajattelin.

Oikein ajattelit, kaikki vaan käsittelyyn niin ei tule ikäviä yllätyksiä :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: 0lli - toukokuu 15, 2014, 13:18:19 ip
Lainaus käyttäjältä: pasipeikko - toukokuu 15, 2014, 12:46:55 ip
Itse itselleni vastaten. Vihannespunkki, löytyi seittiä ja mikrokokoisia öttiäisiä kiipeilemässä.

Seitilliset kasvit on nyt eristetty ja tänään käsittelen Spruzitilla. Kannattaako varmuuden vuoksi sumutella kaikki? Näin itse ajattelin.

Oikein ajattelit, kaikki vaan käsittelyyn niin ei tule ikäviä yllätyksiä :)

Juu, kaikki vaan käsittelyyn ja muistat uusia sen käsittelyn säännöllisesti.

sorrii

Mä kokeilin hiljattain yhdensortin Herpiilisidiä™?: Sekoittelin normaalin Spruzit- litkun ja siihen 50ml/l Jaakontaikaa, jota nyt sattui olemaan kaapissa Honkkarin syyspoistosta.. Näyttivät punkit ja ripsiäisetkin lähtevän kerrasta. (Tietysti ~kuukauden päästä niitä ripsipiruja alkoi taas vilistää ... Kyä se uusinta aina kannattaa välillä, kun ei Spruzit mikään paha myrkky ole. Päivänkakkara-uutetta rapsiöljyn kera..)

Varmaankin Jaakontaika tai vaikka sprii ja vaikka hienompi whiskykin tehostaa huomattavasti tuota litkua....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ruusteri

toukokuu 16, 2014, 15:50:40 ip #1843 Viimeisin muokkaus: toukokuu 16, 2014, 18:06:48 ip käyttäjältä Ruusteri
Argh! Mulla on kaikki kasvatukset vielä sisällä ja nyt on alkanut massakuolemat. Chilit ovat vielä tosi pieniä, mutta lähes ainoita oirettomia. Mutta koska asuvat samassa tilassa kuin muut, on odotettavissa ongelmia. Mikäs kasveja nyt kiusaa? Useiden lehtien alla on pienen pieniä läpinäkyviä palluroita, jotka ovat kovia kuin pieniä geelipalloja (ei tahmeita). Mullassa näkyy pieniä lentäviä öttiäisiä, joita ole pitänyt ihan harmittomina. Tavallisia kirvoja on myös ilmestynyt jonkun verran ja niitä olen nyppinyt ja aloitin juuri mäntysuopakuurin.

Kuvissa pallurat, kurkun lehtivauriot ja lentävä ötökkä. Okraa, tomaattia ja maissia kuolee eniten. Maissi taisi ottaa nokkiinsa uudelleen ruukutuksesta, mutta muut taitaa olla nyt ötököiden ja/tai lannoituksen vikaa.  Nyt näyttäisi olevan ensi yö viimeinen kylmä yö täällä päin (ainakin hetkeen) ja kasvatukset siirtyvät kasvihuoneeseen. Mitäs pitäisi tehdä ennen sitä ja siellä?

Edit. Perskuttarallan hienoa. Näyttäis, että harsosääski olisi yksi vaihtoehto, vaikka mitään pitkiä jalkoja noilla ötököillä ei olekaan. Lisäksi oireet kesäkurpitsalla ja kurkulla viittaavat vahvasti ripsiäisiin. Kaupasta on tulossa muutaman minuutin kuluttua Spruzit-pullo. Kuinka paljon mäntysuopaliuosta ja Spruzitsia uskaltaa lykätä kasveihin? Chileillä on menossa lisäksi juuri aurinkoon totuttelu, joten paljon on kasveilla kestettävää lähiaikoina.

Edit. vol.2 Ei pitäis lukea enää yhtään. Punkkeja noilla taitaa olla... Viime kesänä mulla oli kasvihuoneessa loppukesänä noita seittejä tomaattien kiusana, mutta ei silloin kauheasti ehtinyt satoa haitata (enkä silloin edes tiennyt mitä ne ovat). Nyt on tainnut joku ruukku  olla viime vuodelta käytössä ja niissä punnkkeja. Eikun kaikki kylppäriin suihkuun ja myrkytykseen.

McPunk

Mikähän lehtiä vaivaa ku tulee tummia täpliä?
Jos ei koita niin ei voita.

Vepa

Aji Cristalin lehdet on tolleen sisällepäin käpristyneinä, ollut kyllä jo jonkun aikaa mutta nyt tuntuu että kaikki uudet lehdet ylhäällä rupee tekemään tuota alalehtien pysytellessä normaaleina. Missä vika vai onko päässä vaan :)
Tossa yksi esimerkki

Chilinaama

Lainaus käyttäjältä: Vepa - toukokuu 16, 2014, 20:37:38 ip
Aji Cristalin lehdet on tolleen sisällepäin käpristyneinä, ollut kyllä jo jonkun aikaa mutta nyt tuntuu että kaikki uudet lehdet ylhäällä rupee tekemään tuota alalehtien pysytellessä normaaleina. Missä vika vai onko päässä vaan :)
Tossa yksi esimerkki

Voiko olla mahdollisesti liiallinen typpilanta kasvilla?

McPunk

Niin osaako kukaan kertoa että mikä voi olla kun lehtiin ilmestyny tummia laikkuja?

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk

McPunk

tommosia kuva ei oo paras mut Kyl tosta jotenkin näkee noi laikut?

sorrii

Vesipisarat aiheuttavat tummia laikkuja: niitä kutsutaan varjoiksi. Samoin ilmestyy häikäisevän kirkkaita värjäytymiä niiden pisaroiden päälle. En tiedä miksikä niitä kutsutaan.  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vepa

Lainaus käyttäjältä: Chilinaama - toukokuu 17, 2014, 00:43:45 ap

Jaa, voi olla, samaa lannoitetta kyllä saanut lemon drop ja harold st. barts haba. Itselläni käytössä nutrin tomaatti&mansikka lannoite ja satovaiheen typpipitoisuus käytössä, että kuvittelisin ettei olisi liikatyppi.... :)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Vepa - toukokuu 17, 2014, 08:40:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilinaama - toukokuu 17, 2014, 00:43:45 ap

Jaa, voi olla, samaa lannoitetta kyllä saanut Lemon Drop ja Harold st. Barts haba. Itselläni käytössä Nutrin Tomaatti&Mansikka lannoite ja satovaiheen typpipitoisuus käytössä, että kuvittelisin ettei olisi liikatyppi.... :)

Ihan vain uteliaisuudesta, mikä on se määrä tuolla Nutriforten kombinaatiolla, jota annat nyt ?.

Vepa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 17, 2014, 08:55:44 ap
Ihan vain uteliaisuudesta, mikä on se määrä tuolla Nutriforten kombinaatiolla, jota annat nyt ?.

No mulla on nyt tuo 10ml ykköstä ja 5ml kakkosta :)
Ja tämä siis 10:een litraam vettä.

McPunk

Sorrii: Ei oo varjoista noi laikut.

sorrii

;D sorry kun ei huomannut että kuva olikin vähän iso. Ei näy fullhd-näytöllä kuin pieni pala...

Noista kuivuneista ja mustista tuli mieleen punkit, perkeleet, tai ripsiäiset ... Toivotaan että oon väärässä  :-\
Sitten vaan viinaa, saippuaa ja öljyä. Raidia tai Spruzitia kiiruusti..

Katso ekaksi kuitenkin lehtien alle: siellä ne ikävimmät öttiäiset yleensä majailee. ...

McPunk

Ei löydy mitää lehtien kummaltakaa puolelta ku lasin läpi katoin, :O Ja laikut on vaa uusissa pienemmissä lehdissä :q

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Vepa - toukokuu 16, 2014, 20:37:38 ip
...

Baccatumit tekee tuota toisinaan sisätiloissa. Eipä tuo ole koskaan kasvua haitannut tai kasvin hyvinvointiin vaikuttanut, vaikka lehdet olisi olleet aivan korkkiruuvilla asti.

McPunk

Nyt näkyy paremmin Nii onko toi joku öttiäisen tekemä vai täh?

Jame

Ei vaikuta öttiäistuhoilta minun mielestäni. Mutta viisaammat kertokoot lisää.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

McPunk

Itekki sitä mietin ku tarkastelin lehtiä kummaltaki puolelta lasinläpi eikä minkäänlaista öttiäistä näkyny :p