Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Gringo

Hei,

Päiväkirjaosiossa kyselin, että mitä Scotch Bonnetia vaivaa kun näyttää tältä ja ohjeistettiin laittamaan kyselyt tähän threadiin:

• vaalean vihreät lehdet

• erittäin ryppyiset lehdet

• lehdissä reikiä

• musta-ruskeat täplät varressa

• kasvu lopahtanut

• lannoitevesi haisi voimakkaasti tunkkaiselle akvaariolle ennen yhtä vedenvaihtoa

• kasvu lopahtanut

Bonnet on Orthex Ebbissa ja pumppu käy 15 minuuttia 12 tunnin välein. Viime aikoina käynyt kerran päivässä ja ilman lannoitusta.
Vedet vaihdan joka toinen viikko.
Valot: 2x18W loisteputki 15 sentin etäisyydellä
Lannoitus: 1ml/1 litra Puutarhan Kesää

Jani M

Aika harvoin käy pumppu. En usko, että riittää hapettamiseen ja mainitsemasi haju viittaa vahvasti juuristo-ongelmaan. Kun tuo on ebbi ja vielä noin helpon mallinen, huuhtele tuo huolellisesti, vaihda vedet ja laita pumppaamaan huomattavasti useammin.

sorrii

helmikuu 25, 2015, 12:16:06 ip #2122 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2015, 12:29:52 ip käyttäjältä sorrii
Musta kuullostaa lannoitus sopivalta tai liiankin kevyeltä chinenselle ?!? ...1ml/l puutarhan kesää taitaa vastata ~ec 1.5 ... [ei ihan tuttu lannoite] ... Ph??
Ei kai vaaleat lehdet ekana toisi mieleen lannoiteöveriä?! Jos ei varmasti ole ötököitä, niin voihan reikiä tulla nopean kasvunkin takia!(?) ja liian "hoitamisen"  ;)

Omissa ebbeissä on ollut aikaisemmin 2kertaa vuorokaudessa ihan riittävää. Sillä mentiin kaksi ekaa vuotta sisällä ja ulkona. "Foorumin paineessa" oon lisännyt viime vuonna 4krt/vrk. Sitä tiheämmällä pumppauksella voisi musta jo puhua tippukastelusta tai nftstä  ;) ... Mun käsittääkseni ebbissä on tarkoitus että alusta pääsee kuivumaan välissä.
Mä toki vertaan ebbiä pasiivihydroihin, joita oon hyvällä menestyksellä harrastellut vuosia. Sisätiloissa kun ei ykköstavoite ole ollut kasvien kasvattaminen suuriksi.

OxyPlus tms. vetyperoksidivalmiste on aika halpa tapa pitää hydrot puhtaina. Sitäkin mä olen kayttänyt rutiinilla kaikissa hydroissa viikoittain ja pikkuannoksilla jopa mu(l)ta- ja kookoskasveilla, jotka ovat säiliöruukuissa. Ennen se perusannostus oli ½ml/l [17% H2O2] - nyt on OxyPlusan ja Liquid Oxygenin(?) pitoisuutta laskettu 10%'iin -> 1ml/l (?)

PS. Oletin että "Orthex-ebbi" olisi oikea ebbi, jossa vedenpinta tosiaan nousee ja laskee. Jos taas tuon ruukun pohjareiät ovat auki ja vesi vaan valuu läpi, niin voi tosiaan olla että pitää pumppu olla päällä useammin! Mä olen tuon tyylisissä kokeiluissa pitänyt pumppua päällä esim ½t kerrallaan vähitään 2 tunnin välein. Yöllä pari kertaa.
Ebbi hapettaa juuria sikäli tehokaammin, että vesi laskiessaan vetää tuoretta ilmaa soran väleihin niin että se vaihtuu kokonaan. Tuossa lirutuksessa ilma ei vaihdu ...

Mä innostuin ebbistä melkein ekana kasvatusmenetelmänä kun Fatalii silloin kehui sitä ylivoimaiseksi tavaksi. Hyvää on juurikin tuo hiljaisuus, kun ei tarvitse kokoajan pumpata. Huonoa -verrattuna NFT, bubleri esim- on sen hydrosoran peseminen aina välillä. On joskus ollut aika jumissa niskat kun siivilöin ja pesin yli 50l hydrosoraa marjasiivilän kanssa kylpyammeen reunalla  ::) ::) ... Edelleen oon sitä mieltä että aito ebbi on paras tapa kasvattaa jos haluaa käyttää soraa. Passiivihydro silloin jos haluaa pitää kasvun kurissa ahtaissa tiloissa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Gringo

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 24, 2015, 18:48:08 ip
Aika harvoin käy pumppu. En usko, että riittää hapettamiseen ja mainitsemasi haju viittaa vahvasti juuristo-ongelmaan. Kun tuo on ebbi ja vielä noin helpon mallinen, huuhtele tuo huolellisesti, vaihda vedet ja laita pumppaamaan huomattavasti useammin.

Laitoin käymään 4xvuorokaudessa.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2015, 12:16:06 ip
Musta kuullostaa lannoitus sopivalta tai liiankin kevyeltä chinenselle ?!? ...1ml/l puutarhan kesää taitaa vastata ~ec 1.5 ... [ei ihan tuttu lannoite] ... Ph??
Ei kai vaaleat lehdet ekana toisi mieleen lannoiteöveriä?! Jos ei varmasti ole ötököitä, niin voihan reikiä tulla nopean kasvunkin takia!(?) ja liian "hoitamisen"  ;)

Omissa ebbeissä on ollut aikaisemmin 2kertaa vuorokaudessa ihan riittävää. Sillä mentiin kaksi ekaa vuotta sisällä ja ulkona. "Foorumin paineessa" oon lisännyt viime vuonna 4krt/vrk. Sitä tiheämmällä pumppauksella voisi musta jo puhua tippukastelusta tai nftstä  ;) ... Mun käsittääkseni ebbissä on tarkoitus että alusta pääsee kuivumaan välissä.
Mä toki vertaan ebbiä pasiivihydroihin, joita oon hyvällä menestyksellä harrastellut vuosia. Sisätiloissa kun ei ykköstavoite ole ollut kasvien kasvattaminen suuriksi.

OxyPlus tms. vetyperoksidivalmiste on aika halpa tapa pitää hydrot puhtaina. Sitäkin mä olen kayttänyt rutiinilla kaikissa hydroissa viikoittain ja pikkuannoksilla jopa mu(l)ta- ja kookoskasveilla, jotka ovat säiliöruukuissa. Ennen se perusannostus oli ½ml/l [17% H2O2] - nyt on OxyPlusan ja Liquid Oxygenin(?) pitoisuutta laskettu 10%'iin -> 1ml/l (?)

PS. Oletin että "Orthex-ebbi" olisi oikea ebbi, jossa vedenpinta tosiaan nousee ja laskee. Jos taas tuon ruukun pohjareiät ovat auki ja vesi vaan valuu läpi, niin voi tosiaan olla että pitää pumppu olla päällä useammin! Mä olen tuon tyylisissä kokeiluissa pitänyt pumppua päällä esim ½t kerrallaan vähitään 2 tunnin välein. Yöllä pari kertaa.
Ebbi hapettaa juuria sikäli tehokaammin, että vesi laskiessaan vetää tuoretta ilmaa soran väleihin niin että se vaihtuu kokonaan. Tuossa lirutuksessa ilma ei vaihdu ...

Mä innostuin ebbistä melkein ekana kasvatusmenetelmänä kun Fatalii silloin kehui sitä ylivoimaiseksi tavaksi. Hyvää on juurikin tuo hiljaisuus, kun ei tarvitse kokoajan pumpata. Huonoa -verrattuna NFT, bubleri esim- on sen hydrosoran peseminen aina välillä. On joskus ollut aika jumissa niskat kun siivilöin ja pesin yli 50l hydrosoraa marjasiivilän kanssa kylpyammeen reunalla  ::) ::) ... Edelleen oon sitä mieltä että aito ebbi on paras tapa kasvattaa jos haluaa käyttää soraa. Passiivihydro silloin jos haluaa pitää kasvun kurissa ahtaissa tiloissa.

Seuraan muistaakseni Jaolstenin tekemää Puutarhan Kesä- lannoitusohjelmaa ja taisi olla niin, että EC on noin 1,5EC tällä määrällä 1ml / 1 litra. 1-4kk taimet.

Orthexin pohjareiät on teipattu umpeen ja veden poistoputki on säädetty niin että vesitaso nousee melkein villakuution yläpintaan ja siinä tasossa se pysyy kunnes pumppu sammuu. Sen jälkeen vedet valuu takaisin tankkiin pumppuputken kautta.

Heh, eipä kuulosta hauskalta tuo soran peseminen. Taitaa kyllä jäädä minulta tekemättä koska villakuutiot on juntattu jämäkästi kiinni tuohon Orthexiin niin voi olla aika vaikeaa saada sorat ulos ruukusta ilman, että kasvi menee poikki.

Väittäisin, että Bonnetti näyttää pirteämmältä nyt.

Kiitoksia vinkeistä.

sorrii

LainausHeh, eipä kuulosta hauskalta tuo soran peseminen. Taitaa kyllä jäädä minulta tekemättä koska villakuutiot on juntattu jämäkästi kiinni tuohon Orthexiin niin voi olla aika vaikeaa saada sorat ulos ruukusta ilman, että kasvi menee poikki.

Eipä sitä soraa muuten tarvitse pestä, kuin sitten kun sen purkaa ja haluaa säästää ne sorat uusiokäyttöön. Kauden aikana oon välillä laskenut sitä peroksidivettä soran läpi. Mun parveke-ebbissä esim. on 40 litraa eikä sitä joka kerta viitsi uusia ostaa! Nythän mulla on ollut kotona kaksi ebbiä [40l ja ~15l] ja välillä 4kpl passiivihydroja, joissa ~5l/ruukku; ulkona 2kpl sellaisia aurinkokennolla toimivia hybridi-systeemeitä joissa ~40l. Noissa ulkosysteemeissä vielä kookosta seassa. Mä siivilöin ne isolla sihdillä yleensä sitten kun on pakko, eikä ole puhdasta soraa jäljellä ...

Tein muuten hyvän välineen tuonne ulos. Mulla oli 40l Orthex-saavi jonka pohja oli revennyt jäätyessään. Kiinnitin siihen kuumentamalla ruostumatonta jyrsijäverkkoa pohjaan. Aika hyvin saa siivilöityä ~10-20 litraa kerrallaan. Kotona oon edelleen siivilöinyt nuo marjasiivilällä suhkussa ... ei se kivaa ole ...  :-\ :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

C.chinense

Pienenpi NFT Harold tekee nyt tuollaista ruskeaa maastokuviota ja uudemmat lehdet irtoavat ennen pitkää ihan hipaisusta. Lehden varsi ikäänkuin kuroutuu ja lopulta katkeaa. Vanhemmat lehdet ovat elinvoimaisa, mutta lievästi laikukkaita. Uudemmista lehdistä about 50%  alla olevien kuvien mukaisia kokoluokasta peukalon pää kuvan kokoon asti. Vaihdoin eilen litkut 80 prosenttisesti säilyttääkseni bakteerikantaa ja panin tilalle pelkkää vettä. Samalla katsoin juuret, jotka vaaleahkonruskeat. Uusi kasvu on hieman vanhaa vaaleamman sävyistä.

En tiedä missä vika? Yritin haulla, jos toisellakin tuloksetta.

Veikkaan seuraavaa:
1) Liian hapokasta
2) Liian suuri ec (loppu litkuun jäi niinkin suuri kuin 2,8)
3) ötökkävaara!

Lehtien väri on luonnossa tummempi kuin kuvissa

20150303_005 by c.chinense, on Flickr
20150303_004 by c.chinense, on Flickr

APUA!  ;D

Hegezi

Kyselenpä tässä frendin puolesta kun hän ei tiliä täällä omista.

Tuollaista vaaleaa "palamista" nagan lehdissä. Mistähän voisi olla kyse? Vauriojälki alkaa keltaisena kohtana lehdessä, ja keskelle palaa kuollut alue.

Kärsä Babar

Liika lannoitus kahdessa viimeisessä tapauksessa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

C.chinense

Kiitti kärsä. Nesteen laimennus oli siis hyvä veto. etenen nyt tovin 0,8ec lannoitevahvuudella, kunnes oireet katoavat.

Pihvi

Samoilla oireilla kuin C. Chinense ollaan multakasvatuksessa Scotch Bonnetilla, koitetaas vähennystä vaikka laihalla ollaan menty mielestäni.

Samalla metodilla pienempi 7Pot Barrackpore taas lyö lehtiä valkoisiksi mutta saattaa sitten liittyä veden määrään kun pienemmässä ruukussa, Canario mihin en ole kajonnut kahteen viikkoon (ruukunvaihto) taas alkaa näyttämään terveimmältä, eli pitäisi pitää näpit erossa...

Tämä tulee ilman kuvaa mutta pari pubea, jotka aiemmin kasvoivat kohtuullisesti, ovat stopanneet kasvun, lehdet kellastuvat, osa putoaa,  supistelevat alaspäin (antiylilannoitus) ja muutenkin kärvistelevät. Voisin räpsäistä kuvankin mutta jos jollain soi kellot niin kertokaa toki.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Pihvi - maaliskuu 04, 2015, 21:12:39 ip
Samoilla oireilla kuin C. Chinense ollaan multakasvatuksessa Scotch Bonnetilla, koitetaas vähennystä vaikka laihalla ollaan menty mielestäni.

Samalla metodilla pienempi 7Pot Barrackpore taas lyö lehtiä valkoisiksi mutta saattaa sitten liittyä veden määrään kun pienemmässä ruukussa, Canario mihin en ole kajonnut kahteen viikkoon (ruukunvaihto) taas alkaa näyttämään terveimmältä, eli pitäisi pitää näpit erossa...

Tämä tulee ilman kuvaa mutta pari pubea, jotka aiemmin kasvoivat kohtuullisesti, ovat stopanneet kasvun, lehdet kellastuvat, osa putoaa,  supistelevat alaspäin (antiylilannoitus) ja muutenkin kärvistelevät. Voisin räpsäistä kuvankin mutta jos jollain soi kellot niin kertokaa toki.

Jos ovat hirmu märkinä mullassa niin eivät välttämättä saa kasvit ravinteita kunnolla ja voi aiheuttaa tuommoista.  :-\ Onko multa saanut kasteluiden välissä kunnolla kuviahtaa? Ruukun painon kokeilu on hyvä testimetodi tähän :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Pihvi

Voipi olla että pysyvät liian kosteina, osaa kastellut vielä yläkautta niin voi olla ettei näppituntuma ole paras mahdollinen. Ovat siinä kunnossa, että saattaa olla parempi odottaa siihen asti kunnes alkavat huutaa lisää, kastelemalla tuskin paranee. Katsotaan, jos keskittyy pienimpiin taimiin viikon verran ja katsoo muuttuuko väi johonkin suuntaan.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Pihvi - maaliskuu 05, 2015, 20:03:07 ip
Voipi olla että pysyvät liian kosteina, osaa kastellut vielä yläkautta niin voi olla ettei näppituntuma ole paras mahdollinen. Ovat siinä kunnossa, että saattaa olla parempi odottaa siihen asti kunnes alkavat huutaa lisää, kastelemalla tuskin paranee. Katsotaan, jos keskittyy pienimpiin taimiin viikon verran ja katsoo muuttuuko väi johonkin suuntaan.

On juu ihan turvallista (kunhan ei ole ihan pikkuisista taimista kyse) odottaa siihen saakka kunnes lehdet alkaa vähän lerpahtamaan ja sitten kastelee.
Satokaudella jotkut ovat sitä mieltä ettei ihan niin kuivaksi kannata päästää, mutta keskellä kesää ylikastelu harvemmin on ongelma muutenkaan  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

RoIIon

maaliskuu 12, 2015, 20:16:05 ip #2133 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2015, 20:18:34 ip käyttäjältä RoIIon
Kysytääs nyt täällä kun alkaa olemaan muuttujia vähän liikaa. Ripsiäisketjussa oon jo kysellytkin näitä, mutta laitetaan uudestaan tänne kun ei nämä oireet taida pelkästään ripsiäisillä tulla. Jos niitä nyt oli alkujaankaan... Tänään tunnistin ansasta myös harsosääsken eli niitä ainakin löytyy. Ongelmat tuntuisi silti olevan lannoituspuolella..?
Mutta joo, mennäänpä kuvaesimerkkien (molemmissa sama lehti, jälkimmäisessä lähempää) myötä itse ongelmiin. Kuvat on Jalapeño-bonchista. Kasvi on loisteputken alla ikkunalaudalla. Kasvualustana on alkuvuodesta alkaen ollut kissanhiekka. Lannoitteena annettu kissanhiekkaan vaihdettaessa Neudorffin bonsailannoitetta ohjeen mukaisesti. Sen jälkeen vain vettä 1-2 päivän välein.

Ongelma 1, valkoiset täplät. Näkyy lähinnä lehden alapinnassa, mutta jonkin verran myös yläpinnassa. Ei lähde irti raapimalla tai hankaamalla. Näitä on kahdessa Jalapeñoissa, ei muissa. Tämän viestiketjun sivulla 14 oli samanlainen ja veikkaukset taisi osua silloin liikalannoitukseen. Oliko siis kerta liikaa? En tiedä onko tuosta edes varsinaisesti haittaa, mutta näyttää epäilyttävältä.
Ongelma 2, "palojäljet". Palanut kärki viittaisi ilmeisesti liialliseen kaliumiin. Palojälkiä on kuitenkin lehden reunoissakin ja muutamia täpliä myös keskellä lehteä. Näitä on myös Bolivian Rainbow -boncheissa sekä tämän vuoden taimissa. Baccatumit tuntuisi säästyneen näiltä. Muissa oireita on. Taimet ja bonchit on eri puolella kämppää. Taimista osa on ebbissa ja osa mullassa. Ebbissä lannoitteena puutarhan kesää (EC tänään mitattuna 1,28 ) Mullassa olevia en ole vielä lannoittanut kun ovat vielä niin pieniä.

Ripsiäiskauhuissani pussitin bonchit ja raiditin pariin otteeseen. Lisäksi olen suihkutellut kaikkia kasveja muutamaan otteeseen 3% mäntysuopaliuoksella.

Bonchit tässä enemmän pelottaa. Niistä tippuu lehtiä sen verran tiuhaan ettei uusia kerkiä tulemaan. Taimet nousee nyt sellasta vauhtia että nuo palojäljet ei tuntuisi paljon häirittevän.

bobster

Liikakastelua veikkaisin. Mullakin Jalapeno ainoana näyttää ödeeman merkkejä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

deltron

Madame Jeanetten taimi kärsii jostain. Ainut syy minkä itse keksin on liika lannoitus, koska tälle nimenomaiselle taimelle kokeilin antaa lannoitusta ensimmäisenä. Annoin muistaakseni (  ::) ) aika perus 1ml/l suhteella puutarhan kesää, eli en mitään hurjan vahvaa kuitenkaan.. Ja lannoitusta on siis annettu jokunen päivä ennen tuon ensimmäisen kuvan ottamista, eikä enää sen jälkeen.

Nämä kuvat on otettu 6.3.

Tässä kuva ylhäältä, vasemmalla terve ikätoveri:

Ja tässä (15.3.) kuvattuna, nuo ensimmäisessä kuvassa olevat lehdet nypin aikanaan pois. Hyvältä näytti hetken aikaa, mutta sitten vaurio uusiutui:

Tässä samaan aikaan ruukutettu ikätoveri vertailuksi:

Onko kellään ideoita? Nuo pienet, nuorimmat lehdet näyttää olevan ihan ok, mutta ei tuo kyllä tunnu pahemmin mihinkään kasvavan.

Sihijuoma666

Kyselin tätä jo aikaisemmin päiväkirja-osastolla mutta nyt alkaa olla ne fiilikset että saako heittää melkein kaikki chinenset pois.. >:(

Lehdet kellastuu putoilee. Oikeasti paljon keltaisemmat kuin kuvassa. Harsosääskistä on päästy eroon Gnat Offilla. Kastelu altapäin aina kun suurin osa lehdistä on nuupahtanut.  Lannoitteena GHE:n Tri-packista mömmöjä 10ml jokaista/20L kasteluvettä. Valona 4x55W Elektrox.

Kasvu on ollut pyähdyksissä tai todella hidasta verrattuna edellisiin kausiin. Onko saanut liikaa ravinteita vai hukkunut? Vai olisiko harsosääskien toukat saanut aikaiseksi liikaa tuhoa? Ja tärkein kysymys: Onko näillä enää toivoa?

Tsilibuli

Onko tuossa pinnassa oleva vaalea aines hometta? Home kielii liian märästä mullasta, ja mulla ainakin tuo yksi baccattumi roikottaa lehtiä ylikasteltuna.
Keltaiset ja poistuvat lehdet viittaisi typen puutteeseen, mutta pelkkä ylikastelu pidemmän päälle voinee aiheuttaa saman, kun juurimätä iskee.

Chilivaari

Turveruukut pois. Heti.
Saattaisi auttaa.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 25, 2015, 21:09:47 ip
Turveruukut pois. Heti.
Saattaisi auttaa.

Mikä turveruukuissa on vikana? Miksi auttaisi niistä luopuminen? Kysyn vaan koska en tiedä.  :P