tammikuu 10, 2025, 11:39:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kivivilla

Aloittaja Chillix, tammikuu 24, 2010, 12:00:47 ip

« edellinen - seuraava »

Chillix

Noniin, tässä taas yksi aloittelija, joka on tähän asti kasvatellut (muutaman vuoden ajan) chilejänsä ihan vaan multaan tökkäämällä ja vettä päälle kaatamalla. ...tai vaihtoehtosesti vesilasissa lilluttamalla kunnes itää ja sen jälkeen multaan. (em. näkyy olevan huomattavasti nopeampi tapa saada ne kasvamaan)
Ovat itäneet, kasvaneet, kukkineet ja tehneet satoa ihan kivasti. Nyt on kuitenkin jokinasteinen hurahtaminen käynnissä ja kiinnostaa hoitaa ja kasvattaa niitä, ennemmin kuin vaan seurata kasvua sivusta.

Kysymys koskeekin nyt tuota idätystä; mitäs tämä kuuluisa kivivilla on ja mistä sitä saa -> nyt kun Viherpeukkukin on olematon. Ei kai sentään samaa kivivillaa, jota rakentamisessakin käytetään? Onko jotain erikoiskivivillaa tarkoitettuna nimenomaan kasveille? Ph tai mineraaleja tms. erikoisuuksia sisältäen?
Ei ole tarkoitus vesiviljellä missään vaiheessa, mutta kuulemani mukaan kivivillassa kasvatus minimoi ötökkäriskit?? Entäs tuo lannoitus kun multaa ei ole? Ravinteet veteen vaan? Voiko kasvin antaa kasvaa tuossa villassa aina vai pitääkö kuitenkin jossain vaiheessa lykätä ruukkuun multineen tai siirtyä hankalampaan (ja kalliimpaan) hydroiluun? Entäs kun kuulin myös sellasta, että villassa itämisen jälkeen koko kasvin voi villoineen päivineen iskeä ruukkuun mullan sekaan?

Kiiiiitos.  ;D
∞ Deus est vis mea ∞

TepinKapsikuumi

Itse pähkäilin aikani näiden suomalaisten kauppojen kanssa ja päätin tilata tuolta http://www.hydroponics.eu/cat.asp?category=75-Rockwool. Olen tilannut useamman kerran ja uskallan suositella. Reilun viikon on kestänyt toimitus. Juu ja noita kivivillassa itäneitä olen tökännyt sekä suoraan multaan että vesiviljelyyn.

wille

Jeps. Villoineen päivineen multaan vain. Eikä noita kasveja itseasiassa edes saa pois tosta kivivillasta juuria raatelematta. Multaan laitettaessa kannattaa huomioida, ettei sitä kuutiota jäisi näkymään siihen mullan pinnalle. Tuntuisi haihduttavan aika paljon kosteutta sen kautta.

Pelkässä villassa ei oikein toi kasvattaminen onnistu. Eli siirto kuutioineen kaikkineen multaan, hydroon, passiivihydroon tms. on siis edessä.
Joku sitä puhui, että olisi samaa kivivillaa mitä rakennuksissakin käytetään. Varmasti en osaa sanoa. Nyt sen saanti on tosiaankin vähän hankalampaa, mutta muistaakseni ainakin keskikokoisena löytyy Pavunvarresta.

Onnea idätyksille!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CyberDog

Joo. eli jos ei hydroilua halua aloittaa niin homma menee näin. Kun laitat siemenen itämään niin laitat sen siihen märäksi kasteltuun kivivillaan. Idättelet ja kastelet samoin kun jos olisi mullassa. Asiassa kannattaa huomioida se että kivivilla kuivuu tooodella nopeasti. Etuihin kuuluu steriilimpi itämisympäristö jolloin ötökät ja homeet ei oo niin herkässä. Sitten kun sirkkalehdet on tuleet niin multaan/turpeeseen vaan. Voi laittaa ihan niin syvälle että koko kivivilla kuutio peittyy.

Niin ja ne kuutiot voi olla ihan pieniä. Mielellään muutama sentti kanttiinsa. Ihan sen takia ettei sitten vie tilaa sieltä mullasta turhaan.

jeQQ

Senttikin riittää ja juuri pääsee nopeammin multaan.

Ja jos ei tahdo tuhlata niitä kuutioita, niin siemenen voi siirtää, kun huomaa hännän tulleen ulos! Siis multaan.

Chillix

Kiitoksia kaikille neuvoista ja vastauksista!

Vielä sellanen juttu, että kannattaako idättämisveteen laittaa mitään ravinneliuoksia?
∞ Deus est vis mea ∞

Kärsä Babar

Minulla olis pieniä kivivilla kuutioita. Laita yksityisviestiä jos kiinnostaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

hessi

tammikuu 24, 2010, 19:22:52 ip #7 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2010, 19:30:00 ip käyttäjältä hessi
Lainaus käyttäjältä: Chillix - tammikuu 24, 2010, 19:06:46 ip

Vielä sellanen juttu, että kannattaako idättämisveteen laittaa mitään ravinneliuoksia?

mitä tarkoitat idätysvedellä? siis liotat siemeniä ensin vai? (sorry en ensin huomannut uota aikaisempaa kyssäri)
jos tarkoitat kylvämistä esim kivivillakuutioihin, niin sehän täytyy ensin "turvotta" eli imeyttää, ja
suosittelen jo tässä vaiheessa lannoitevettä, itse käytän tästä eteenpäin aina lannoitettua vettä!
kivivillakuutioita myy myös puutarhaliike Helle.
ja toki pelkässä kivivillassa voi kasvattaa, se on sitten oikeastaan vesiviljelyä, näinhän minun omani tuolla isolla kasvarilla ovat kasvaneet, kyvetty pieneen kivivillaan sitten pieni istutettu isompaan ja lopullinen kasvupaikka on niin sanottu kasvupeti joka on myös kivivilla tähän tulee sitten tippukastelu joten vesiviljelyä.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chillix

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 24, 2010, 19:22:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Chillix - tammikuu 24, 2010, 19:06:46 ip

mitä tarkoitat idätysvedellä? siis liotat siemeniä ensin vai? (sorry en ensin huomannut uota aikaisempaa kyssäri)

Eikun... :D  Mulla on näköjään hoono chilikieli vielä 
Tarkotin siis sitä, että laitanko siemenen villoineen ihan normi hanaveteen vai sinne sekaan jo jotain litkua = ravinnetta? Johon tuli vastauskin jo, että lannoitevettä -> mutta mitä?

Tälle täytyis vääntää rautalangasta.  :-[
∞ Deus est vis mea ∞

axo

Mä en oo mitään lannotelitkuja niille koskaan laittanu, sellaseen minikasvariin oon laittanu pohjalle ihan kraanavettä kuution puoliväliin saakka ja siemen q-tion sisään. Sitte ku sirkkalehdet on auenneet oon tökänny kuution multiin ja hyvin on kasvanu. Tosin tänä vuonna käytin tota kelluvan lautan- menetelmää. Tosin hessin sadot kyllä puhuu puolestaan :)

hessi

tammikuu 24, 2010, 20:25:00 ip #10 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2010, 20:34:27 ip käyttäjältä hessi
jos sinulla ei vielä ole lannoitteita niin hankippa ne nyt ensin.
sitten teet pienen erän lannoitevettä, riipuen kuinka monta kuutiota olet laittamassa.
kastat kuutiot ensin lannoiteveteen, eli annat sen imeä itsensä märäksi.
sitten kuutiot, mikä sinulla nyt sitten idätys paikka onkaan,
(vaikka jokin isompi muovirasia, koko riippu taas montako kuutiota laitat)
mutta siis vesitiivis alusta, ja sitten tiputtele siemenet kuution reikään, itse laitan monesti kakis siementä/reikä, eri kulmiin, jos toinen ei idän niin toinen toivottavasti :) jos molemmat otan heti itämisen jälkeen ja siirän omaan kuutioon. astian pohjalla on hyvä pitää lannoitevettä, etteivät pääse kuivumaan, eli kastele miedolla lannoitevedellä. heti kyvettyä itse laitan mustan muovin päälle! käytän niin sanottua maitomuovia joka on toiselta puolelta valkoinen toiselta musta, mutta paksu jätesäkki muovi kaksinkerroin on ihan ok. tällä saan kosteuden pysymään eikä haihdu huoneeseen.
kun sitten ovat sirkkalehdellä jopa vähän isompia alan antamaan valoa.
näet kyllä koska taimi on sen kokoinen, että kaipaa siirtoa joko multa/turveseokseen tai sitten hydroon, missä kasvatatkaan. (tai isompaan kivivillakuutioon ja siitä eteenpäin, tämän jo selitin...)
jokos ymmärsit?
ja tässä tuolta toisesta palstalta kopio mun lannoite ehdotuksestani, en jaksanut kirjoitella uudelleen
hmmm...
jos haluaa käyttää lähes tulkoon samaa mitä ammattiviljelijät käyttää
niin sitten Nutriforten Tomaatti & Mansikka ravinne sekä Typpi & Kalsium ravinne lisänä,
idätyksessä ja taimivaiheessa voi käyttää starttilannoitetta.(ei pakko, tuo peruslannoitekkin riittää)
näitä on saativalla helposti varmasti ympäri suomea 800-900g pötikät maksavat n 7-9 € ja riittävät
yhdelle kaudelle n 30 chilille multa/turve viljelyssä, sopii myös vesiviljelyyn.
Ja kasvun voi jokainen katsoa mun viimevuoden päiväkirjastani ja sieltä tuon kotikasvarin osuuden,
jos tällä ei saa kasvua ja satoa niin vika on sitten käyttäjän korvien välissä on mun mielipiteeni!
ja muistakaa, älkää höösätkö chilien kanssa, kaikki liika sählääminen on ihan turhaa!
Chilitkin tarvitsee rauhaa kasvamiseen ei stressiä Smiley
ja tämähän on vain Hessin mielipide asiaan Smiley

jewe

Lainauskivivillakuutioita myy myös puutarhaliike Helle.

Kävin alkuviikosta kysymässä eikä saa tuosta kaupasta. Vastattiin että ehkä tilaamalla suurempia eriä ammattipuolelta voi saada.
Tuli vaan sellainen olo että antaapi asian olla.

Omia tarpeita ei tosin enää tälle kaudelle ole kun kylvin loput hilit turpeeseen.

jewe

LainausNutriforten Tomaatti & Mansikka ravinne sekä Typpi & Kalsium ravinne lisänä,
idätyksessä ja taimivaiheessa voi käyttää starttilannoitetta.(ei pakko, tuo peruslannoitekkin riittää)
näitä on saativalla helposti varmasti ympäri suomea 800-900g pötikät maksavat n 7-9 € ja riittävät
yhdelle kaudelle n 30 chilille multa/turve viljelyssä, sopii myös vesiviljelyyn.

Tuollaisia etsin viime syksynäkin paikallisista kaupoista, mutta taitaa olla enemmänkin jotain ammattipuolen juttuja.

Chillix

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 24, 2010, 20:58:46 ip
LainausNutriforten Tomaatti & Mansikka ravinne sekä Typpi & Kalsium ravinne lisänä,

Tuollaisia etsin viime syksynäkin paikallisista kaupoista, mutta taitaa olla enemmänkin jotain ammattipuolen juttuja.

Kyllä näyttävät mainostavan ihan harrastelijoillekin.

http://www.nutriforte.fi/harrastelija.htm

"Varasto kuluttajatuotteille on Järvenpäässä."
∞ Deus est vis mea ∞

chilimieli

Lisäänpä tähän väliin:
Pelkässä kivivillassakin olen kasveja nähnyt, joten siinäkin kasvatus onnistuu. Ruukku täyteen kivivillaa ja ravinnevettä perään, tosin villassa kasvatettaessa on kasteltava aika usein.
;)

hessi

ai eivät Helteellä myyneet kivivillaa? onpas outoa, täytynee niitä vähän infota!
jos ei muuten niin minulta sitten saa!
Nutriforten lannoitetta saa aivan varmasti hyvin varustetuista taimimyymälöistä. Turun seudulla
kannattaa mennä Tammisillan puutarhalle, Tammisillantie, Piikkiössä ! 1 tien varrella,
Kalat69 löytää myös sieltä ja hyvät ohjeet kaupanpäälle,
ja jos joku ei omalta paikkakunnaltaa näitä ,
niin viestiä mulle, laitan vaikka postissa tulemaan !
Chillixille voin tuoda Hesaan kun tulen siellä käymään ens kuun alussa!
ja vaikka muillekkin halukkaille.

Chillix

Nutriforten paketin, jossa tuo mainittu Mansikkaravinne + Typpi-Kalsiumravinne voi tilata nimellä "NPK 7-5-29 + N 15,5 Ca 19
Erikoislannoite kasvihuoneeseen ja puutarhaan" tuolta

http://www.exoticgarden.fi/webshop.php?showshopcat=25&menu_showcat=4&page=1

hintaan 14,95€ + toimituskulut, 5,95€

JA

"Yli 25 euron tilauksista lähetämme yhden ilmaisen siemenpussin helposti kasvatettavia kukkia tai vihanneksia. Ilmaispussien siemenet ovat aina sellaisten lajien tai lajikkeiden siemeniä, joita luettelostamme ei löydy."

Kannattais vissiin tilata useempia tai kimppatilauksena samalta alueelta tms. jos vaan yhden setin tahtoo. Tuleepi halvemmaks.
Näköjään niillä on kaikennäkösiä mielenkiintosia siemeniä jos huvittaa muutakin kasvatella kun chilejä. :)
∞ Deus est vis mea ∞