tammikuu 08, 2025, 21:46:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatatko gojia?

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 09, 2010, 18:13:38 ip

« edellinen - seuraava »

Kasvatatko gojimarjaa?

Jeeesh
28 (10.8%)
Yritän
67 (25.8%)
En
86 (33.1%)
Valkosipuli on hyvää
79 (30.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 255

linker

muijan (siis vaimon suom.huom.) luontaistuotekaupassa, jonka yhteydessä pidän valokuvaamoa, noita gojeja ja vaikka mitä mielenkiintoista on hyllyssä.
Täytyypä tutustua aiheeseen, vaikka olen yrittänyt pysyä lestissäni.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - maaliskuu 10, 2010, 15:27:09 ip

Ps. Tiede.fi:n sivulla romutettiin aika huolella väitteet gojimarjan tittelistä maailman parhaana ravinnonlähteenä, tai siis miksi sitä ikinä kutsutaankin..
http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/gojimarja-wolfberry-t40396-15.html

Lukasinpa tuon läpi, eikä siellä mun mielestä oikeen muuta romutettu kuin tuo C-vitamiinin pitoisuus.. Ja ainahan kauppiaat hypettää noita terveysvaikutuksia vähän liaaksikin. Mun mielestä Goji on siitä hieno marja, että se on monipuolinen ravintosisällöltään. Ehdottomasti hyvä lisä ruokavalioon, siinä kuin vaikka idut,pavut yms...

biblo

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - maaliskuu 10, 2010, 15:27:09 ip
Mistäs turussa saisi nyt niitä kuivattuja marjoja?! Hemmetti teitä! Kaikkeen te mukaan vedättekin! ;) On herkkusientä, gojimarjaa, mitä seuraavaksi? ;D

"Kasvamaan jos nyt laitan, satoa tehdä ehtiikö? " Eli kauankos ottaa ennen ensimmäistä satoa?

Ps. Tiede.fi:n sivulla romutettiin aika huolella väitteet gojimarjan tittelistä maailman parhaana ravinnonlähteenä, tai siis miksi sitä ikinä kutsutaankin..
http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/gojimarja-wolfberry-t40396-15.html

Punnitse ja Säästä,Ruohonjuuri tai Luomuidylli.

Suosittelen silti tilaamaan iHerbiltä.Halvempia ja parempia.Heaven Mountain merkiltään.

Käyttämällä koodia NEN774 saa ensitilaajana 5$ alennusta.
"Grow food, not lawns"

chilimieli

Kiitos kaikille vastauksista! Ei muuta kuin gojia viljelemään! ;D Laitetaas heti kasvatuskisa pystyyn, kellä ensimmäisenä satoa!? ;D

ottulo

Tulipa munkin sitten tilattua pussi kokeiltavaksi. Voipi olla, että jonkun taimen istutan multiin vanhempien maille, jos noiden kerran pitäisi talveakin kestää.

Starwhite

Tiede.fi foorumilta kovasti näytti, itse sivut olisivat olleetkin jo parempi tiedonlähde. Toisin kuin alussa mainittu Etelä-Afrikkalainen sivusto, siellä ihmetytti lähinnä ettei Nigerian keisarin kumminkaima tarjonnut mahdollisuutta saada 500 tonnia goji-marjoja kunhan lähettää rahaa käsittelykuluja varten. Tältä pohjalta sitten nämä "tieteilijät" pohtivat sivukaupalla asiaa joka olisi useimmille ollut itsestäänselvä.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - maaliskuu 11, 2010, 10:19:41 ap
Tiede.fi foorumilta kovasti näytti, itse sivut olisivat olleetkin jo parempi tiedonlähde. Toisin kuin alussa mainittu Etelä-Afrikkalainen sivusto, siellä ihmetytti lähinnä ettei Nigerian keisarin kumminkaima tarjonnut mahdollisuutta saada 500 tonnia goji-marjoja kunhan lähettää rahaa käsittelykuluja varten. Tältä pohjalta sitten nämä "tieteilijät" pohtivat sivukaupalla asiaa joka olisi useimmille ollut itsestäänselvä.

W000t? Sama jätkä oli joka olis tarvinnut "ihan vain pari tonnia" lainaan, jotta olisi voinut lunastaa biljoonaperintönsä entebbeläisestä pankista?

;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sera1

Kellariin unohdetut gojit toin takaisin ikkunalle tuossa muutama viikko takaperin.
Kellarissa olivat tosiaan unohdettuina. En ole kastellut tai käynyt edes katsomassa niitä koko talvena ja kellarikin on päässyt pakkasen puolelle pariin otteeseen. Pienet silmut oli oksissa nähtävissä.
Nyt gojit taas puskevat innolla uusia lehtiä ikkunalla. Lehdet ovat normaalikokoa ja uusia oksia ilmaantuu.
Nämä gojit on tilattu valmiina taimina vuosi sitten.

Laitoin siemeniäkin itämään ja hyvinhän ne itivät, kunnes unohdin taimien kastelun  ;D
Pitäisiköhän taas tuikata siemeniä turpeeseen.

chilimieli

Nonni, tänään tuli ostettuas Turun punnitse & säästä;stä aimo pussukka gojia, hyviähän nuo ovat! Jotain kuivan aprikoosin ja rusinan välimaastoa, nam! Eikä muuta kuin itämään. Saas nähdä miten käy, laitan kasvamaan sekä turpeeseen, että vesiviljelyyn (bubbler)

Hapa_Nero

Oletteko muuten miten gojejanne kastelleet?
Hieman alkaa vaikuttamaan että ei nämä mitään suopursuja ole. Eli mielestäni näyttäisivät paremmin viihtyvän hieman kuivemmassa.

Mitenkäs muilla kastelun kanssa?

Masasaurus

Olen antanut ruukkujen kuivua ihan kevyeksi ja kastellut sitten vasta. Yhtä olen kastellut vielä vähemmän, mutta eroa muihin ei ole havaittavissa. Ajattelin koittaa yhtä uutta hydroon kunhan on kasvanut enempi juuria.

sera1

Gojit kasvattavat uusia oksia hurjana.
Sinänsä outoa, kun latvomalla en saanut niihin kasvamaan, kuin vain uutta latvaa katkaistun viereen.
Nyt kellarissa talvehtimisen jälkeen jokatoisesta lehtihangasta tunkee uutta oksaa esiin.
Alkuperäiset piiskamaiset oksat ovat metrin mittaisia. Uudet sivuoksat jo 30cm.

Maz

Piti nyt sitten näitäkin laittaa koemielessä, ihan pari siementä kivivillakuutioihin. Yritin tänään netistä hakea kuvaa täyskasvuisesta pensaasta, ei löytynyt, oli vaan lähikuvia marjoista. Jos jollain on laittaa kuvaa tai linkkiä niin olisin kiitollinen.

Sera1, jos sulla on kuva siitä sun gojista niin heitä tänne, kiitos.

chilimieli

maaliskuu 31, 2010, 02:10:30 ap #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2010, 02:13:15 ap käyttäjältä chilimieli
Selaa alas päin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry

Siinä pari kuvaa..

Se näyttää sitten tältä:

Maz

Kiitos. Aikamoinen risukasa.  :)

Chilicutter

Lasten kanssa yhteis projektina kylvettiin kaikenlaisia siemeniä.
Mukana myös gojia josta on nyt viikon jälkeen alkanut nousta pikku taimia.
Mielenkiintoisempi on kuitenkin Kapris josta on myös muutama itänyt.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

ihananne

Turusta saa muuten kauppilan liikkeistä gojin taimia, itse en jaksanut säätää siemenien kanssa kun on liian monta projektia päällekkäin...

chilimieli

huhtikuu 16, 2010, 07:17:57 ap #37 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2010, 07:20:23 ap käyttäjältä chilimieli
Mites monella nyt näitä gojeja on kasvamassa? Itse valitsin vain parhaat yksilöt, loput lentänee roskiin.. Laitoin sitten siitakesienenkasvatuskitin tilaukseen äsken. Tuli ylimääräiselle kasvihuoneteltalle käyttöä. Tarkoitus olisi täyttää se kokonaan siitakefarmilla. ;D

Lisätääs:
Gojimarjan latvominen taitanee olla turha projekti kun pesaana kasvaa muutenkin, mutta entä sivuhaarojen poistaminen? Tässähän voisi olla potenttiaalia bongoji;ksi, eli borsain gojiksi! Ylimääräiset sivuhaarat veks ja taivuttelua. 8)

RikuS

Ite ostin näitä ihmemarjoja ruohonjuuresta luomuna. Ei mitää kummosen makuisia sellaisinaan, mutta aamumysleihin voi lisätä ni menee ihan mukavasti.

Otin kuitenkin niistä siemeniä ja nyt on joku 6 itänyt sirkkalehtivaiheeseen. Ei hajuakaan miten näitä kasvatetaan, mutta eiköhän se selviä.. menee vissiin 2011 kesälle, jos satoa haluaa, mut en sit tiiä..

ottulo

Kuinka nopeesti muilla nämä iti? Siis marjoista itse kaivetut siemenet. Mulla kun ei ole elonmerkkiäkään ja pari viikkoa ainakin ovat olleet mullassa. Tosin olis kai kannattanut puhdistaa siemenet kunnolla, kai?