tammikuu 08, 2025, 22:01:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatatko gojia?

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 09, 2010, 18:13:38 ip

« edellinen - seuraava »

Kasvatatko gojimarjaa?

Jeeesh
28 (10.8%)
Yritän
67 (25.8%)
En
86 (33.1%)
Valkosipuli on hyvää
79 (30.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 255

MasaT

huhtikuu 18, 2010, 01:07:32 ap #40 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2010, 04:58:33 ap käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: Noseless - huhtikuu 18, 2010, 00:57:37 ap
Kuinka nopeesti muilla nämä iti? Siis marjoista itse kaivetut siemenet. Mulla kun ei ole elonmerkkiäkään ja pari viikkoa ainakin ovat olleet mullassa. Tosin olis kai kannattanut puhdistaa siemenet kunnolla, kai?

Kyllä ne pitäis parissa vikossa itää.
Siis. Itse liotin marjat ja otin niistä siemenet. Itämättömäthän yleensä leijuu pinnalle...

ottulo

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 18, 2010, 01:07:32 ap
Lainaus käyttäjältä: Noseless - huhtikuu 18, 2010, 00:57:37 ap
Kuinka nopeesti muilla nämä iti? Siis marjoista itse kaivetut siemenet. Mulla kun ei ole elonmerkkiäkään ja pari viikkoa ainakin ovat olleet mullassa. Tosin olis kai kannattanut puhdistaa siemenet kunnolla, kai?

Kyllä ne pitäis parissa vikossa itää.
Siis. Itse liotin siemenet ja otin niistä siemenet. Itämättömäthän yleensä leijuu pohjalle...

Joo no kyllä tossa joukossa kunnollisia siemeniä pitäisi olla, niitä on sentään aika monta... No, katsotaan nyt vielä jonkun aikaa, jos ne vielä lähtis.

MasaT

Näitä ihmemarjoja on tosiaan joissain taimistoissakin myynnissä. Suomalainen nimi taitaa olla pukinpensas. Kasvattaja ei itse suositellut syömään, koska lääkinnällisiin tarkoitetut kasvit saattaa olla myrkyllisiä.  Tuskin nyt muuten kuitenkaan ovat myrkyllisiä.

ihananne

Kuulemma kasvin lehdet ja runko ovat myrkyllisiä, mutta niitä harvemmin tahtoo suuhunsa laittaa...

Ryhis

^ Kiitti tiedosta, nyt on pakko maistaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Masasaurus

Umm..
Siis gojin lehtiähän laitetaan mm. Teen joukkoon. En ole tietenkään jaksanut selvittää tuota myrkyllisyyttä. Jos joku tietää niin infoa tänne kaikkien tiedoksi...

Quini

Täytyy minunkin ilmiantaa itsensä, eli ostin minäkin gojin taimia. Viime viikolla tulivat postissa ja kolme niitä on. Ajattelin laittaa niistä kaksi ruukkuun ja yhden uhraan ulkokasvatukselle ja katson selviääkö talvesta (Jos meillä magnoliakin selvisi talvesta niin miksei gojikin) Mutta täytyy sanoa että tämän kasvin kanssa olen aika pihalla - eli kasvin mukana ei tullut  ::) minkäänlaisia hoito-ohjeita taikka kasvupaikka vaatimuksia puhumattakaan siitä onko lämpimän vai kylmän kasvi.... Mutta eiköhän tästäkin goolettamalla jotenkin selvitä.

Harri1980

Kuusi taimea iti vaimon ostamista kuivatuista marjoista.

Miten tätä pitäisi sitten kasvattaa? vai kasvatanko samalla tavalla kuin muitakin?

Tomaatit, chilit, basillikat, paprikat ja kukkaset saavat kaikki samat elinolosuhteet ja puutarhan kesää ravinteeksi. Kuolevat jos eivät selviä..

chilimieli

Oma goji kasvaa turpeessa, kasvu lähes huomaamatonta.. ;D

Kyllä se kasvaa varmaankin ihan perus hoidolla, tosin alkuperämaan olosuhteet niin vaihtelevat, että oikea hoitotapa lienee kuivan erämaan ja sademetsän väliltä.. Ota näistä nyt selvää.. ::)

ottulo

Mulla ei ole mitään noussut pintaan gojipurkista...  :'(

Pitänee tilata uusi pussi marjoja, kun kesätyöt loppuviikosta alkavat, ja koittaa sitten uudestaan. En tietenkään tajunnut säästää yhtään siemeniä viime kerralla...

Ryhis

Naapuritalon chilitukan kanssa pohdittiin, että goji saattaisi vaatia latvomista rankalla kädellä. Itse en ole vielä saanut mitään aikaiseksi kun sakset ovat kolmatta päivää hukassa.  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Harri1980

Mites tuo kosteus/lannoitus?

Onko hajuakaan?

Kuusi taimea olisi sirkkalehtivaiheessa, katsotaan miten selviävät. Voisihan noilla testejäkin tehdä, kun en kuutta kuitenkaan tarvitse.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - toukokuu 26, 2010, 08:50:25 ap
Naapuritalon chilitukan kanssa pohdittiin, että goji saattaisi vaatia latvomista rankalla kädellä. Itse en ole vielä saanut mitään aikaiseksi kun sakset ovat kolmatta päivää hukassa.  ;D

Itselläni oma siemenestä kasvatettu goji kuoli pian latvonnan jälkeen. Saattoi siinä olla jotain muutakin takana, vaikka syöpä, mutta omasta kokemuksestani en suosittele toimenpidettä. Nyt ostamani melkein metrinen goji näyttää erittäin elinvoimaiselta.

Ryhis

Saako gojin taimia ostaa jostain  :o

biblo

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - toukokuu 27, 2010, 10:28:50 ap

Turusta ainenkin löytyy.PK-seudusta en tiedä.
"Grow food, not lawns"

Minbaari

Itse ostin Valkealasta(Kouvolasta) Viherpeukaloiden suurmyymälästä tuon taimen.

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 27, 2010, 14:23:01 ip

Itse ostin Valkealasta(Kouvolasta) Viherpeukaloiden suurmyymälästä tuon taimen.

Ja oli viherpeukaloitten esitteessäkin, nimellä Pukinpensas. (vai oliko pukinmarja)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Hapa_Nero

No minä en saanut, mutta mun gojit lähtivätkin vasta vuosi sitten siemenistä kasvamaan. Ja kesän köllöttelivät n. 30x30 senttisessä neliskanttisessa altakastelulaatikossa parvekkeella. Noille olis kai parempi kasvaa ihan vapaana maassa, ettei juuret tavoita astian pohjaa.
Nyt huilivat tuolla kellarissa dionaean kanssa. Saa nähdä vieläkö lähtevät kasvamaan, kun voi olla että on ollut multa hieman liian kosteana. Syvempi astia pitäisi varmaan kehitellä.

masaiman

Yritän, mut aika säälittävältä risuluudalta toi puskan irvikuva näyttää...  Alimmat lehdet kuivuu pois, ja koko kasvi kasvattaa muutamaa velttoa latvaa ylöspäin valoa kohti. Ens kesänä toi olis tarkotus istuttaa siskon pihaan mut oon kyl tosi skeptinen et toi tulis ikinä kasvattamaan yhtään marjaa...