mitä lannoitetta kannattaa käyttää?

Aloittaja dupsus, maaliskuu 15, 2010, 13:58:36 ip

« edellinen - seuraava »

chili_maestro

Itsellä loppui viime satokautena kesken puutarhan kesä ja osalle chileille annoin sen jälkeen jotain tuntematonta Yaran lannoitetta. Laadukkaan oloinen purkki mutta tekstit oli kaikki ulkomaankielellä. Annoin lannoitetta hieman reippaasti kun lehtien mukaan chilit kärsivät lannoitteen puutoksesta. Syksyyn mennessä nuo chilit kuolivatkin, osalle näistä tein totaalisen mullan vaihdon(liotin vesi saavissa) ja nämä yksilöt jäivät henkiin.
Hinta/laatu suhde oli tässä kyseisessä lannoitteessa todella heikko, siitäkin huolimatta että sain ilmaiseksi.
Nyt monet täällä ovat tekemässä saman virheen kun minä viime kesänä;  yrittää säästä muutaman euron lannoitteissa ja satokausi menee v*tuiks.

Sen takia olen suositellut Nutrifortea (saa minultakin)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Kärsä Babar

Hinta-laatu suhdehan tuossa oli hyvä jos sillä sait yliannostuksen annettua mutta mulla tuotteilla et.
Toki tuntematonta lannoitetta ei kannata antaa jos ei tiedä sen sopivuutta chiliviljelyyn, eipä sekään toki tapa jos ei liikaa anna.
Ainahan parempi jos antaa semmoista lannoitetta joka on kyseiseen tarkoitukseen, kuten:
Ammattiviljelyyn käytettävät tuotteet. Ihmettelen toki kovasti minkä takia monet harrastajat epäilevät tuotteita minkä avulla moni ammattiviljelijä saa leivän pöytäänsä.

Lannoitteet jota kannattaa käyttää:
Nuriforten tomaatti ja mansikkalannoite (chili maestrolta, joistain puurhamyymälöistä ja kukkakaupoista)
Yaran hydrolannos (Agrimarketeista 25kg säkeissä)
SQM hydroflex t (ammattikäyttöön tehty, chilitarvike.fi)
Puutarhan kesää (saa lähes joka paikasta)
GHE mato+micro (chilikauppa.fi)
Bio Bizz (mutakasvatukseen, chilikauppa.fi)
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - maaliskuu 15, 2010, 16:19:26 ip... Puutarhan kesässä on mielestäni hieman liian paljon typpeä satoaikaa ajatellen.
Satoaikana typen osuus saisi olla hieman alhaisempi kuin alkukasvatusaikana.
Nutrifortessa on näet typpiosa erikseen (kaksi purkkia)ja näin voit säädellä
typen määrää.

Tarkistapa nyt vielä tuo asia Nutriforten käyttöohjeista, kun minä olen saanut sellaisen tiedon, että typpeä pitää nimenomaan lisätä kukinnan ja raakileiden aikana. Silloin Nutriforte suosittelee hiukan ENEMMÄN typpeä kuin Puutarhan Kesä. Melkein samathan nuo annokset ovat. Ja satokauden lopullakin sitä tarvitaan enemmän kuin taimivaiheessa. Näin siis Nutriforten paprikan lannoitusohjeissa.

Sitä puitiin blogini kommenttiosuudessa 23.2.  http://chilivaari.blogspot.com/2010/02/rocoto-kukkii-helmikuussa.html

chili_maestro

Tarkennetaan hieman, satoaikaa tarkoitin kun chilit vaihtavat väriä, siis kypsyvät. Ajattelin olevan selvää, että kasvukaudella typpeä saa käyttää runsaammin. Viime kesänä esim. Madame Jeanette kasvoi selvästi yli metriseksi, mutta podit jäivät pieniksi ja vähäisiksi kappale määrältään. Voimaa(typpeä) oli, mutta ei todennäköisesti oikeassa suhteessa(fosforiin ja kaliumiin)?
Ja nimenomaan tarkoitin typen liiallisella määrällä suhteessa fosforiin ja kaliumiin.

Mitenkä olen ymmärtänyt typen kiihdyttävän kasvua ja sitä kyllä riitti.
Tästä päättelin typen määrän olevan liiallinen. Tosin vertailuaineistoa ei ole, mutta tämän kesän aikana ajettelin korjata asian.
Omassa multa testissäkin oli järkyttävä ero.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7111.msg86505#msg86505

Se mitä lannoitteiden ohjeisiin tulee, olen huomannut että oikean annostuksen saa itse hakea kohdilleen.

En nyt ulkoa muista, mutta muistelisin puutarhan kesässä olevan enemmän typpeä suhteessa fosforiin ja  kaliumiin. Nutrifortessa typpi/kalsium osa erikseen, eli voi annostella typpeä mielensä mukaan suhteessa kaliumiin ja fosforiin.

Lopuksi vielä, jos on tyytyväinen Puutarhan kesään, saa minun puolestani pysytellä siinä (kuten Chilivaari)

Tuota mainitsemaani Nutrifortea tuntuvat käyttävän ammattilaisetkin, eli en usko sen huonoa olevan.

Chilivaari

Enpä ole missään vaiheessa väittänyt, että Nutriforte tekisi huonoja lannoitteita. Itse asiassa ne ovat niin lähellä Kemiran hydrolannosta, että niitä on jopa väitetty samaksi tavaraksi. Viime kaudella käytin tuota hydrolannoitetta mullassa, mutta enpä saanut siitä enemmän irti kuin perinteisestä yksiosaisesta. Hyvin sekin toimi, mutta oli vähän hankalampi käyttää.

Pointtini oli vain, että kukinnan alkaessa ammattilaisille suositellaankin typen lisäämistä, kun tähänastiset neuvot täällä ovat olleet yleensä päinvastaisia.

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - maaliskuu 17, 2010, 21:30:49 ipEn nyt ulkoa muista, mutta muistelisin puutarhan kesässä olevan enemmän typpeä suhteessa fosforiin ja  kaliumiin.

Ehkä ei kannattaisi muistella, vaan etsiä tosiasioita ja lannoitusohjeita.
Lannoitetaulukko yksikomponenttisista multalannoitteista on tuolla: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480;topicseen#msg47480
ja sinullahan on Nutriforten ohjeet. Niiden mukaan kukinnan ja hedelmän kasvun aikaan (paprikalle) tulisi antaa NPK  17-4-22.  Puutarhan kesä on 16-9-25. Erot ovat minimaaliset, paitsi fosforin kohdalla. Pääsato tai kypsymisvaihe Nutrifortella olisi 15-5-29. Ei tuossakaan kovin dramaattista eroa ole.

Totta kai kaksikomponenttisella on mukava kokeilla ja ehkä sitä ennen pitkää oppii käyttämään kasvun ohjailuun. Sen neuvon uskallan viime kesän kokeilujen jälkeen sanoa, että salpietarin (typen) osuutta ei kannata paljon nostaa suosituksista.

Eris

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 17, 2010, 19:14:53 ip

Nuriforten tomaatti ja mansikkalannoite (chili maestrolta, joistain puurhamyymälöistä ja kukkakaupoista)

Pitää vähän viilata pilkkua. Puutarhan Kesää EI saa lähes joka kaupasta. Parissakymmenessä liikkeessä olen täällä päin käynyt etsimässä eikä missään ole ollut.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Eris - maaliskuu 17, 2010, 23:00:04 ip... Puutarhan Kesää EI saa lähes joka kaupasta.

Totta.
Eri nimiset halpahallit ja isot Prismat ovat meillä päin sitä pitäneet. K-kaupoista en ole löytänyt, enkä tavarataloista.

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Eris - maaliskuu 17, 2010, 23:00:04 ip
Pitää vähän viilata pilkkua. Puutarhan Kesää EI saa lähes joka kaupasta. Parissakymmenessä liikkeessä olen täällä päin käynyt etsimässä eikä missään ole ollut.

Oletko käynyt paikallisen k-raudan tms puutarhapuolella kysymässä myyjiltä? Nuo lannoitteet kun tahtovat olla talven ajan puutarhaosastoilla, tai jopa varastoissa piilossa.

Eris

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - maaliskuu 17, 2010, 23:07:36 ip

Oletko käynyt paikallisen k-raudan tms puutarhapuolella kysymässä myyjiltä? Nuo lannoitteet kun tahtovat olla talven ajan puutarhaosastoilla, tai jopa varastoissa piilossa.

En ole käynyt, mutta Tammisillasta mukaan tarttui Nutriforte, joten PK:lle ei ole enää tarvetta. :)

Tosiaan Prismat (4kpl), Cittarit (4kpl), Tarjoustalot (2kpl), Hong Kongit (2kpl), Plantagen sekä kourallinen pienempiä kauppoja ainakin käyty läpi, eikä ollut jälkeäkään Puutarhan kesästä. Agrimarkettiin olisin seuraavaksi suunnannutkin, mutta kuten sanottu, ei enää tarvetta.

chili_maestro

Olen kuullut lannoitteiden asiantuntijalta/edustajalta että puutarhan kesässä on ollut ongelmia ja koostumusta on muutettu nyttemmin paremmaksi.
Piti kaivaa chilivaarin kunniaksi minun puutarhan kesän osuudet  14-5-21.   Eli nykyisessä Puutarhan kesässä nuo typen/kaliumin suhteet taitavat olla paremmin hanskassa. Tuo minun käyttämäni lannoite oli jokusen vuotta vanhaa.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 17, 2010, 19:14:53 ip

Ehkä tulee myöhässä mutta Turussa löytyy Puutarhan Kesää vanhan tampereentien prismasta kilon pönttöinä.Hintaa 9,90e.
"Grow food, not lawns"