tammikuu 09, 2025, 22:13:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pikkukärpäsistä

Aloittaja Larski, maaliskuu 23, 2010, 15:35:13 ip

« edellinen - seuraava »

Larski

Nyt alkaa melko rankasti palaa käämi noihin pörriäisiin, jotenka käännympä taas viisaampien puoleen. Ensinnäkin onko noista tuollasista epämääräsistä pikkukärpäsistä jotaki haittaa kasveille? Harsosääskistä ym. oon lukenu joitten toukat järsii kasveilta juuret mutta onko nämä ny sitte niitä vai jotaki ihan muuta? Yhdistyksen sivuilla olevan kuvan harsosääski ei jotenki aivan täysin muistuta noita mun elukoita. Vaikka niistä ei kasveille haittaa olisikaan nii ne alkaa hyppiä ittelläki jo silmille niin että mukava olis päästä eroon. Olisko kellään siis mitään näppärää konstia millä noita lahdata? Kasvien kanssa oon nyt pitäny ikkunalaudalla sokerivesipulloa johonka elukoita on kohtuullisesti kuollukki mutta kernaasti useampiki sais kuolla. Olisko esimerkiksi lihansyöjäkasveilla mitään virkaa touhussa?

Atheos__

Hankala niistä on eroon päästä. Vanhana ilmatorjuntamiehenä harkitsen jo tälläistä pikkuöttiäisten lähitorjuntaan  8)
http://fi.wikipedia.org/wiki/ZU-23-2
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

chilimieli

Eroon ei taida päästä, mutta kokeiles seuraavaa:

Lasiin fairya, vettä ja omenaviinietikkaa. (1/1/1)
Hillitsee jo vähäsen kasvien vierelle laitettuna.

Sitten voi aina tilata tarra ansoja vaikkapa exotic gardenista, kuten minä pari päivää sitten tein..

Larski

Joo'o. Perustaakohan elukat kuinka ihan tavallisesta etikasta? Kai sitä pitää sillä kokeilla ku ei viittisi tuota varten uutta sorttia ostaa.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - maaliskuu 23, 2010, 15:42:05 ip
Hankala niistä on eroon päästä. Vanhana ilmatorjuntamiehenä harkitsen jo tälläistä pikkuöttiäisten lähitorjuntaan  8)
http://fi.wikipedia.org/wiki/ZU-23-2

Vekara?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

biblo

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 23, 2010, 15:59:49 ip
Joo'o. Perustaakohan elukat kuinka ihan tavallisesta etikasta? Kai sitä pitää sillä kokeilla ku ei viittisi tuota varten uutta sorttia ostaa.

Toimii ihan yhtälailla tuo tavan etikkakin.Laittaa lautaselle niin aina pare.
"Grow food, not lawns"

Atheos__

Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - maaliskuu 23, 2010, 15:46:43 ip
Eroon ei taida päästä, mutta kokeiles seuraavaa:

Lasiin fairya, vettä ja omenaviinietikkaa. (1/1/1)
Hillitsee jo vähäsen kasvien vierelle laitettuna.

Sitten voi aina tilata tarra ansoja vaikkapa exotic gardenista, kuten minä pari päivää sitten tein..

Kokeilin tuota etikka ansaa. Mutta koko huone haisi siihen malliin etikalle että oli pakko luovuttaa. :D Eikä sinne edes ketään uimasille eksynyt. Mutta onneksi noita sääskiä ei ole paljoa vielä lennellykkään.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Ryhis

LainausVekara

Nostan käden laiskaan tervehdykseen 2. Ilmahorjuntapatterin Royal-osaston, eli komennon ja huollon puolesta. Vuosikertaa 1/2005.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 23, 2010, 17:14:20 ip
LainausVekara

Nostan käden laiskaan tervehdykseen 2. Ilmahorjuntapatterin Royal-osaston, eli komennon ja huollon puolesta. Vuosikertaa 1/2005.

1. Patterin kuninkaallisen jopon viestikeskusryhmän johtaja vuosikertaa 2/07 vastaa laiskaan tervehdykseen  8)

Cold Rose

Mulla pari vuotta sitten auttoi pikkukärpäsiin sekoitus vettä, fairya ja sokeria. Hunajaa ja fairyakin taisin koittaa. Ei haise ja ötökät meni uimasille heti kun käänsi selän.

Larski

Noista lihansyöjäkasveista ei asian suhteen kukaan ilmeisesti osaa mitään sanoa? Joku kihokki tai pari taimien väliin olis ehkä jopa sokeriliemilaseja nätimpi ilmestys.

chili_maestro

Oman tutkimusten mukaan sokerilla ei ole vaikutusta asiaan. Aivan yhtä hyvin toimii veden ja parin tipan fairyn seos. fairy hävittää pintajännityksen ja öttiäiset hukkuvat näin paremmin.
mielestäni tehoaa paremmin kun vesiansan laittaa lampun alapuolelle (tai suht lähelle)

Näistä pikkukärpäsistä ei minulle ole ollut suurta ongelmaa, mutta kirvoista sitäkin enemmän. Ei auta vesisuhkuttelu, puutolu, eikä edes kasvien veteen hukuttaminenkaan. Joka päivä suihkuttelen useampaan kertaan, mikään ei auta. Kasvit kuolee muttei kirvat. prkl, hermot menee!
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 23, 2010, 19:03:04 ip
Noista lihansyöjäkasveista ei asian suhteen kukaan ilmeisesti osaa mitään sanoa?...

No mä sanon. Mulla on nyt tovin aikaa ollu kärpäsloukku(kuva päiväkirjassa). Fiilis on semmonen, että vaikkakin noita harsosääskiä se kasvi houkuttaa niin ne harsosääsket on niin pieniä että osaavat vältellä kohtuullisen harvassa olevia laukaisukarvoja. Mutta kyllä se silloin tällöin näyttäisi jäljistä päätellen pyytävän. Eli ei huipputehokas harsosääskille, mutta rikkana rokassa se on ihan mukava ansa.

joolsa

Mulla on kihokki ja siihen tarttuu pikkuötökät kuin kärpäspaperiin :P . Kesällähän sitä kihokkia saisi ihan ilmaiseksi suolta haettua mutta siihen asti olen joutunut turvautumaan kaupasta ostettuihin.

-Jonsku-

Itse olen ihan manuaalisesti noita tappanut. :)
Ja mäntysuopaa paketin ohjeen mukaan laimennettuna on tullut sumuteltua lehdille.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - maaliskuu 23, 2010, 19:12:23 ip
Oman tutkimusten mukaan sokerilla ei ole vaikutusta asiaan. Aivan yhtä hyvin toimii veden ja parin tipan fairyn seos. fairy hävittää pintajännityksen ja öttiäiset hukkuvat näin paremmin.
mielestäni tehoaa paremmin kun vesiansan laittaa lampun alapuolelle (tai suht lähelle)

Näistä pikkukärpäsistä ei minulle ole ollut suurta ongelmaa, mutta kirvoista sitäkin enemmän. Ei auta vesisuhkuttelu, puutolu, eikä edes kasvien veteen hukuttaminenkaan. Joka päivä suihkuttelen useampaan kertaan, mikään ei auta. Kasvit kuolee muttei kirvat. prkl, hermot menee!

Liityhän remmiin, toripuolella aihe siitä, että jos vain saamme, kimppaostamme kirvoille hautajaiset hyönteisten muodossa. ;) Vastausta vain odotellaan öttiäisiä myyvästä firmasta.

Larski

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - maaliskuu 23, 2010, 19:12:23 ip

Mulla on tuossa ny reippaan vuorokauden seissy pullossa sokeri-tiskiaine-vettä eikä vielä näytä ykskää elukka sinne henkeänsä heittäneen. Pelkkään sokeriveteen hukku parissa päivässä lähemmäs parisenkymmentä kärpästä. Joko elukat on kumman merkkitietosia eikä suostu hukkumaan ku fairyyn tai sitte joku muu juttu kusee ny tässä systeemissä.

Manuaalinen tappaminen toimii toki ihan mukavasti mutta tässä vaiheessa alkaa seki mennä melkoseksi urheiluksi. Ehkä sitä pitää kohta antaa vaan periksi ja odottaa että pihalla lämpenee niin paljo että kasvit saa heitettyä parvekkeelle.

chilimieli

Baarihommia myös tehneenä olen huomannut oluen vetävän pörriäisiä puoleensa. Miten toimisi fairy, vesi ja olut? Epäilen, että hyvin.. Ajatuksena vain hirveä, mitä hukkakayttöä!? :o

MasaT

Just luin jostain yleisönosastokirjoituksista, että joku olisi saanut hunajalla kaikki pikkukärpäiset häviämään.