Onnistuuko ensikasvatukseni?

Aloittaja psyphish, maaliskuu 26, 2010, 11:15:22 ap

« edellinen - seuraava »

psyphish

toukokuu 08, 2010, 12:24:45 ip #40 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2010, 01:14:44 ap käyttäjältä psyphish
Tein hätäistutuksen hontelolle taimelle joka ei enää pysynyt pystyssä omin voimin, upotin kasvin syvemmälle ja suurempaan ruukkuun (maitopurkkiin). Kasvi kuitenkin loukkaantui toimenpiteestä ja päätti veltostua täysin. Syyksi epäilin istutusalustan muuttumista väkevämpään (taimimullasta kukkamultaan), sekä juurien katkeilua. Sumuttelen kasvia ja annan sille valoa. Jos se vaikka elpyisi, voi tosin olla että tuli kauden ensimmäinen kuolema.

[Edit] No eihän se kuollut, otti vaan nokkiinsa, virkistyi muovipussitekniikalla. Aina oppii uutta  :)

cortezz

Lainaus käyttäjältä: psyphish - toukokuu 02, 2010, 13:54:21 ip
Olisi pitänyt tehdä kasvatuspäiväkirja.. harmi etten tajunnut.  :-\

Kurkistin tänään idätyslauttarasiaan ja huomasin onnekseni, että C. Lanceolatumin siemenestä pilkisti valkoinen häntä. Siemen meni alta aikayksikön kosteaan multaan. Toivottavasti tuosta jotain tulee.  :)
Vielä ehtii

psyphish

Alkaa kaapista loppua tila, tällä hetkellä 12 vanhinta/suurinta oleilee siellä, loput 10 on muualla. Osan taimista luultavasti annan pois kun on noita paria lajiketta monta kappaletta (B.S.T. ja BR).

Ensi viikolla laitan natikan kattoon niin saa kaikki samaan paikkaan, olettan että 400w riittää noille kaikille. Noh jos ei riitä niin otan noi ESLit avuksi.  :)

psyphish

Tulipa näin aamuyöstä mieleeni.. Haluaisin kovasti Championin ja Aji Cristalin siemeniä. Kovasti olen näitä kahta nimeä foorumilla nähnyt ja haluaisin itsekkin näitä pakollisia vakioita kasvattaa. Jos joltain siemeniä löytyy niin voisin ehkä vähän maksaakkin, vähintäänkin postimerkin.

Toivottavasti ketään ei haittaa, että varastan palvelimelta tilaa tällä langalla.

psyphish

Näyttäisi noi säät oikeasti paranemaan päin olevan. Vein kasvit tänään puoleksi tunniksi ulkoilemaan.

Askartelin tälläisen KarhuESLin aikani kuluksi, kirkkaampi tuo 30w 2500k kuin nuo 36w 6400k lamput.

popcornmaker

Tarinoidaas tänne kun kuitenkin ekat chilit menossa vai tulossa (i hope).

Niin en koskaan olis uskonut että näin koukkuun jään tähän hommaan vaikken ainuttakaan valmista "hedelmää" oo nähnyt. Alkuvuodesta tilasin kuutta eri lajia siemeniä (sattuman kautta) ja maaliskuussa sain ne multiin. Tällä hetkellä näyttää todella hyvältä.. Nyt jo harmittaa kun lajeja vain 6.. Nälkä kasvanut "syödessä" :). Emäntäkin aluksi  lähinnä naureskeli mun touhulle, mutta nyt on hieman hymy hyytynyt (on selkeesti kateellinen) kun oon saanut tulosta aikaan (kiitos esim tän foorumin). Yleinen trendi ollut että kun joku kuullut mun uudesta harrastuksesta niin pitävät mua lopullisesti seonneena, mutta kun näkevät "puutarhan" niin kommentit luokkaa wau saanko mäkin yhden. No onneks noita lajeja missä siemeniä oli paketissa enempi niin tulin laittaneeks hieman enempi itämäänkin.. Nyt niitä on jaeltu joka suuntaan.. Emännän työpaikallakin oli tullut oikein sota muutamasta taimesta jotka sinne vei.. Yleisen ilmapiirin takia lupas tuoda lisää.

Tavoitteet olis näistä ekoista saada jotain hedelmää ja vähän päästä maistamaan + uusia siemeniä. Pelottaa jo ajatus mitä ens keväänä on kasvamassa ja kuinka paljon.

Butch

Heh kuulostaa harvinaisen tutulta paitsi että itse ostin kaupasta tuoreet chilit ja nappasin niistä siemenet multiin. Ja lajikkeita vaan kolmea, ajattelin kokeilla että onnistunko edes pitämään hengissä, mutta ens vuoden suunnitelmia tehdään jo kovaa tahtia. Tuli hankittua ns. turvallisempia miedompia yksilöitä aji cristal, lombardo(kebabpepperoni) ja pirkan mieto chili ja nyt ketuttaa kun ei ole tulisempia kasvamassa >:( Ja psyphishille tiedoksi että meikäläiseltä ainakin sais noita aji cristallin siemeniä vaikka vaihdolla joihinkin tulisempiin versioihin jos löytyy  ;D
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

psyphish

Vanhimmat tsilit ulkoilemassa, 9 pienintä saa tyytyä ikkunalla olemiseen.  :)

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: psyphish - toukokuu 13, 2010, 15:35:55 ip
Vanhimmat tsilit ulkoilemassa, 9 pienintä saa tyytyä ikkunalla olemiseen.  :)

Hyvännäköisiä taimia. Kannattaisi varmaan jo siirrellä isompiin ruukkuihin, varmaan aika täynnä juurta jo nuo tölkit...

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Bleedy - toukokuu 13, 2010, 15:52:57 ip
Hyvännäköisiä taimia. Kannattaisi varmaan jo siirrellä isompiin ruukkuihin, varmaan aika täynnä juurta jo nuo tölkit...

Ei tästä kovin montaa viikkoa ole kun noihin maitopurkkeihin vikat laitoin.. joku 2 viikkoa kai. Nyt vasta alkaneet kasvaa ruukun vaihdon jälkeen.

psyphish

..Mutta, laitoin black scorpion tonguet ja yhden bolivian rainbowin 4l saviruukkuihin, oikeassa olit.. Juuria oli koko purkin täydeltä. Pitää huomenna ostaa lisää kukkamultaa ja soraa niin saa loputkin kasvit ruukutettua.

popcornmaker

Miten toi varsi voi olla noin jykevä suhteessa kokoon tai lähinnä korkeuteen?? Omat paljon hintelämpiä.. Tosin vasta viimeaikoina alkaneet "väriä" tohon varteen ottamaan.

psyphish

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - toukokuu 13, 2010, 18:27:37 ip
Miten toi varsi voi olla noin jykevä suhteessa kokoon tai lähinnä korkeuteen?? Omat paljon hintelämpiä.. Tosin vasta viimeaikoina alkaneet "väriä" tohon varteen ottamaan.

Yli 200w oikea spektristä ESL valoa 10cm päästä ja 30cm lattiatuuletin sirkkalehdistä asti. Lähinnä itellä ollu se ongelma just että kasvien oksat paksunee, mutta kokoa ei tule lisää.

popcornmaker

Ookei  ;). Kevyttä hifistely vai? Mulla on kuitenkin ihan satana ens vuonna samanmoiset vehkeet kun menit kertomaan tuon.

Hei mutta hetkonen.. meillä on joku pöytätuuletin tuolla kaapissa (halkaisija kai about 20cm).. Hmm olisko tollasesta vielä hyötyä kun ei nuo omat ihan junioreita ole?

psyphish

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - toukokuu 13, 2010, 18:49:42 ip
Ookei  ;). Kevyttä hifistely vai? Mulla on kuitenkin ihan satana ens vuonna samanmoiset vehkeet kun menit kertomaan tuon.

Hei mutta hetkonen.. meillä on joku pöytätuuletin tuolla kaapissa (halkaisija kai about 20cm).. Hmm olisko tollasesta vielä hyötyä kun ei nuo omat ihan junioreita ole?

Hifistelystä kaukana, 6e kpl noi lamput joita on 6kpl. Tuuletin ei koskaan ole pahaksi, laittaa ilman kiertämään. Luonnossahan tuo ilma kiertää ihan ilman tuulettimia, sisällä tuuletin on melkein välttämätön.

Ite lopetin ton keinovalon antamisen noille eilen. Nyt kasvit on ikkunalla luonnonvalon armoilla. Päiväksi alan viemään noita pihalle.

popcornmaker

Heh.. Emäntä muutenkin alkaa olla hermona mun chili intoilun takia.. Nyt jos kannan vielä tuulettimen tohon keittiön pöydälle niin latvominen ei tapahdu chileille  ;D. Nooh se riski on otettava. Kevyt hönkäys vai myrsky?? Siis tuulettimen kanssa? Tunti päivässä vai 24/7?

Mä oon innokas aloittelija joten mulla on 2 jokaista kuudesta lajista "isossa purkissa".. Tarkoitus toisia kasvattaa täällä sisällä ja toisia ulkona.. Tänään jälkimmäiset pääsivät ekaa kertaa ulkoilemaan. Voiko noi jättää tuonne yöks? Ovat nyt varjossa kun luin että liiaksi ei suoraa aurinkoa heti?

psyphish

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - toukokuu 13, 2010, 19:18:27 ip
Heh.. Emäntä muutenkin alkaa olla hermona mun chili intoilun takia.. Nyt jos kannan vielä tuulettimen tohon keittiön pöydälle niin latvominen ei tapahdu chileille  ;D. Nooh se riski on otettava. Kevyt hönkäys vai myrsky?? Siis tuulettimen kanssa? Tunti päivässä vai 24/7?

Mä oon innokas aloittelija joten mulla on 2 jokaista kuudesta lajista "isossa purkissa".. Tarkoitus toisia kasvattaa täällä sisällä ja toisia ulkona.. Tänään jälkimmäiset pääsivät ekaa kertaa ulkoilemaan. Voiko noi jättää tuonne yöks? Ovat nyt varjossa kun luin että liiaksi ei suoraa aurinkoa heti?

Itsellä on tuuletin aina valoisan aikaan päällä ja sen verran vaan että kasvit vähän heiluu. Ei tarvitse niistä tornadoselviytyjiä karaista. Mitä nyt olen lueskellut niin silloin kun yölämpötila on vähintään +5c niin alkavat selviämään, eli ilmatieteenlaitoksen sivuja tutkimaan. Itsellä oli tänään pari tuntia suorassa auringonpaisteessa noi vanhemmat ja eivät ainakaan vielä ole mitään loukkaantumisen merkkejä ilmaisseet. Mutta varmasti se valontarve/sieto riippuu ihan lajistakin. Päivänvalo on varjossakin silti tehokkaampaa kuin mikään lamppu (rikkiplasmalamppuja ei taviksilla kaiketi ole).

popcornmaker

Taidan jättää yöks ulos.. Tuskin alle viiden menee (forecan sivuilla käyty myös) kun vielä melkein shortsikeli tähän aikaa iltaa ainakin täälläpäin suomea. Ja vaikka lämpö laskis vaikka 4 asteeseen niin tuskin ruumiita aamulla tarvii parvekkeelta kantaa? Omat ulkoruokinnassa olevat saivat about tunnin suoraa sunnia tänään.. Huomenna jää väliin kun duunipäivä (paistaa aamupäivällä partsille), mutta jos vloppuna olis aurinkoista niin sais karaistua noi lähes pysyvään ulkokuntoon ens viikoks.

psyphish

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - toukokuu 13, 2010, 19:45:11 ip
Taidan jättää yöks ulos.. Tuskin alle viiden menee (forecan sivuilla käyty myös) kun vielä melkein shortsikeli tähän aikaa iltaa ainakin täälläpäin suomea. Ja vaikka lämpö laskis vaikka 4 asteeseen niin tuskin ruumiita aamulla tarvii parvekkeelta kantaa? Omat ulkoruokinnassa olevat saivat about tunnin suoraa sunnia tänään.. Huomenna jää väliin kun duunipäivä (paistaa aamupäivällä partsille), mutta jos vloppuna olis aurinkoista niin sais karaistua noi lähes pysyvään ulkokuntoon ens viikoks.

varmaan joo ulkona selviävät, parvekkeella varmaan jokunen aste lämpimämpää vielä. Saattaa kasvit vähän kylmästä loukkaantua, mutta tuskin pysyvästi. Lahteen lupailtiin 10c yöksi, perunat jätän ulos yöksi, mutta tsilejä en vielä raaski.  :D

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: psyphish - toukokuu 13, 2010, 19:01:40 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - toukokuu 13, 2010, 18:49:42 ip

Hifistelystä kaukana, 6e kpl noi lamput joita on 6kpl. Tuuletin ei koskaan ole pahaksi, laittaa ilman kiertämään. Luonnossahan tuo ilma kiertää ihan ilman tuulettimia, sisällä tuuletin on melkein välttämätön.

Ite lopetin ton keinovalon antamisen noille eilen. Nyt kasvit on ikkunalla luonnonvalon armoilla. Päiväksi alan viemään noita pihalle.

Kyllä ilman tuuletintakin pärjää, mutta kyllä siitä varmaankin hyötyäkin on. Toinen konsti on kun käyt chilejä päivän mittaan (todennäköisesti useamman kerran) katsomassa niin samalla ravistat chiliä pitämällä rungosta kiinni.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!