tammikuu 10, 2025, 16:16:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mikä tänään naurattaa.

Aloittaja Ryhis, huhtikuu 05, 2010, 10:37:51 ap

« edellinen - seuraava »

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 25, 2016, 12:43:38 ip
Työkaveri kommentoi "no nehän on jalapenoja, eikä chiliä..."  Pidin lyhyen oppitunnin, että kyllä ne jallutki on chilejä. Luuli, että jalapenot on jalapenoja ja chilit chilejä, kuulemma eri asia :D

Saattaa mennä jokunen vuosi ahkeraa valistustyötä ennenkuin edes kohtuullinen osa kansasta tietää mitä chilit ovat  ;D Nopein tapa taitaisi olla jos saisi nuo TV:n kokit ja kokintapaiset käyttämään lajikenimiä se "chili" termin sijaan ja muutamalla sanalla kertomaan asiasta kokkailun ohessa. Näkyi tänään kokkausohjelmassaan Sara La Fountain poimivan kaupasta Fataliin chilejä pari rasiaa ja kehui kotimaisuutta, ei tainnut kuitenkaan sanoa lajikenimiä missään vaiheessa enkä huomannut että olisi niitä käyttänyt edes  ??? En tosin katsonut ihan kokoaikaa....

http://www.foxplay.fi/sarjat/sara-la-fountain/jaksot/chilit ... Fox kiukuttelee sitten mainossuodattimesta, pitäisi ottaa suodatus pois että näkisi tuon kautta....

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 25, 2016, 13:52:26 ip
Saattaa mennä jokunen vuosi ahkeraa valistustyötä ennenkuin edes kohtuullinen osa kansasta tietää mitä chilit ovat  ;D Nopein tapa taitaisi olla jos saisi nuo TV:n kokit ja kokintapaiset käyttämään lajikenimiä se "chili" termin sijaan ja muutamalla sanalla kertomaan asiasta kokkailun ohessa. Näkyi tänään kokkausohjelmassaan Sara La Fountain poimivan kaupasta Fataliin chilejä pari rasiaa ja kehui kotimaisuutta, ei tainnut kuitenkaan sanoa lajikenimiä missään vaiheessa enkä huomannut että olisi niitä käyttänyt edes  ??? En tosin katsonut ihan kokoaikaa....

Näinpä kerran, kun itse Gordon Ramsay vakavalla naamalla chiliä leikatessa neuvoi poistamaan siemenet, koska ovat kuulemma tulisin chilin osa...

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 25, 2016, 14:10:11 ip
Näinpä kerran, kun itse Gordon Ramsay vakavalla naamalla chiliä leikatessa neuvoi poistamaan siemenet, koska ovat kuulemma tulisin chilin osa...

Sen virheen tekee melkein jokainen kokki, ei muistu mieleen yhtään TV:ssä esiintynyttä "julkkis"kokkia joka olisi sanonut että siemenet ovat tulettomia ja siemenkiinnikkeet se tulisin osa. Tuo virhe voi tosin selittyä ainakin osin sillä että usein siemenet poistetaan leikkaamalla siemenkiinnikkeet irti jolloin se tusilin osa lähtee siinä samalla eikä välttämättä ajatella miten asian esittää vaikka tietäisikin sen....

sorrii

Lainaus"no nehän on jalapenoja, eikä chiliä..."

Juu-u! Jalapenot on vihreitä paprikoita!
Habanerot on punaisia paprikoita ja rocotot isoja ...  8) 8) ..sanoo biologi.

Chilit on erilaisia amerikkalaisia lihapatoja, joissa yleensä mausteena chilipaprikoita, oreganoa, valkosipulia ja juustokuminaa. Liemessä jatkeena usein tomaattia ja köyhät korvaa perinteisesti osan lihasta pavuilla ...  :-\  Espanjankieliset puhuu kait chile con carnesta ... ..sanoo amerikkalainen ..

Oikeesti sanoihin on paha takertua, varsinkin jo on muunmaalaisia mukana ... tai viisastelijoita  ;) ..asiayhteydestä nää yleensä selviää...
Oon kyllä tavannut ihmisen jotka oli vilpittömän yllättynyt siitä että chilit on samaa sukua kuin paprika!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 25, 2016, 15:32:11 ip
Oon kyllä tavannut ihmisen jotka oli vilpittömän yllättynyt siitä että chilit on samaa sukua kuin paprika!!

Niin no.... "miten chilipippurit voi olla samaa sukua kuin paprika ?"  ::) Välillä kyllä särähtää pahasti kun ammattikokki puhuu chilipippurista, sitäkin valitettavasti kuulee välillä  :-\

Kokkauohjelmien käännökset ovat sitten kokonaan oma lukunsa, yleensä kannattaa suosiolla laittaa tekstitys pois päältä niin ei hermot kärsi niinpaljoa (ja kaupallisten kanavien kohdalla roudarinteipillä tekstityskohta piiloon kun ne kerpeleet ei käytä sitä erillistä testityssysteemiä vaan lisäävät kuvaan sen tekstin).

sorrii

Aika huomionarvoista on, että Suomessakin nänä nimitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa moneen kertaan.

Itse oon oppinut tietysti ensimmäisenä Paprikan, jota alkoi tulla kauppoihin 70-luvulla, kun itse olin teini. Täysin tuleton paprika on muuten jalostettu Unkarissa tietääkseni vasta sotien jälkeen. 70-luvulla vanhemmat ihmiset -kuten isäni- eivät suostuneet niihin koskemaankaan, kun oli käsitys että ovat tulisia.

Ruotsissa ollessani kesätöissä 70-luvun lopulla, oli kauppahalleissa turkkilaisten "pikaruokapaikkoja" joissa sai "turkkilaisia hampurilaisia" joissa oli välissä "turkinpippureita", mitkä lienevät olleet pepperoneja. Ennen kait puhuttiin myös espanjanpippurista. Amerikassa kaikki paprikat ovat "pepper" joissa erotetaan vaan hot ja sweet pepper.

70-80-luvuilla kun alkoi olla pizzerioita isommissa kaupungeissa, muistelen jossain olleen mausteena "punapippuria" - kuivattuja törkeen tulisia hiutaleita ... nammm!
Minä tutustuin chiliin -eli siihen sanaan- kun yksi kaveri oli ollut Teksasissa kesän ja ihastui siellä chiliin [=con carne]. Valdolla oli tuolla läheisessä pikkukaupungissa monta kertaa legendaarisia chilibileitä, jossa oli iso pata "chiliä" ja tietysti ryystettiin kaljaa/ viinaa ja sekoiltiin ... Jenkkilässä "chili" on edelleen ruokalaji. Muistelen muuten että Fataliinkin sivuilla ainakin ennen selitettiin alussa että "chili" on ruokalaji ja "chile" on tuo hedelmä tai kasvi.

Kaupoissa alkoi joskus 90-luvulla näkyä myynnissä myös tuoreita "chilipippureita" tai "maustepaprikoita". Eipä niitä kukaan sanonut chileiksi vielä 90-luvullakaan. Tulisia paprikoita tai chilipippureita alkoivat varmaan TV-kokit nimittämään lyhyesti chileiksi joskus 90-2000-luvulla vasta. Mulle siksi edelleen vähän "särähtää korvaan" tuo chili -nimitys! Englatilaisissa(?) ruokaohjeissa -tai amerikkalaisissa- käytetään sanaa chili-powder joka taas on maustesekoitus [chili, oregano, valkosipuli, jeera] tex-mex-ruokiin. Siitäkin saattaa TV-kokki käyttää lyhyttä nimitystä chili ... !?!? Santa Marian mausteissa [=Ruotsalainen] mainittiin ennen nettisivulla ensimmäinen maustesekoitus "Chili powder" joka nimi lukee vieläkin purkissa: Original Chili Powder" ja suomeksi "chilimausteseos" ...

http://www.santamariaworld.com/fi/tuotteet/mausteet/original-chili-powder/

Ruotsalaisella nettisivulla ei koko tuotetta näy enään! Tilalla on vain pussitettu "Chili con Carne" -mausteseos! Siinä näköjään lisätty kaneli alkuperäiseen reseptiin.

Mulla kävi kylässä syksyllä yksi Turkulainen itseäni 7v vanhempi mies, jolle esittelin "chilejäni". Hän käytti kokoajan nimitystä paprika: "On sulla monenlaisia paprikoita - kuinka sä mahdut asumaan täällä..."

Oon kuullut jostain, että Turussa on ollut paikallinen villitys näissä kasvatteluhommissa joskus 80-luvulla. Liekö turkulaisten käyttämä sana edelleen se paprika ?!?

Mulla on kirjahyllyssä joululahjaksi saatu chilikirja: "Chili madness" [Jane Butel] jossa on myös alussa selvitetty käytettävät käsitteet. Tämä kirjahan on täynnä chili-reseptejä, eli ~100 erilaista chili con carne -reseptiä. Siinä puhutaan myös chilipäistä [Chilihead] jotka on noita hulluja kokkeja jotka kiertelee kilpailuissa: Teksasissa ja kait muuallakin etelässä, on kaikenmaailman markkinoilla chilin kokkailu kilpailuja. Varmaan jenkkilässä on tarkaa erottaa onko chilehead vaiko chilihead !?!  ???
Joku ameriikan serkku saattaisi luulla tätäkin foorumia joidenkin kokkien reseptifuurumiksi nimen perusteella ....

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

narttu

Tädit tykkää heilua, eli yksin on hienoo täällä hillua. :-* ;) :thumbup:
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

NPhoBiaz

sorrii

Nimen perusteella odottaisi vähän seksikkäämpää olemusta.

MINÄ tilaan vastedeskin pillu-robottini Japaniasta ...  8)

akselsson1

Chilihulluutta jo vuodesta 2011

tp.teppet

Naurattaa oma tyhmyys taas vaihteeksi. ::) Tyhjään mahaan moruga scorpion blend ei ideana paras mahdollinen. Unohin reenien jälkeen kokonaan tyhjän mahan ja mahdolliset seuraamukset joten vedin pikkuisen scorpparin naamaan. Onneksi noita kylmän ajan jakson vuoksi pieneksi jääneitä. Loistavasti auttoi kyllä olkapään kipuihin niinkuin oli tarkoituskin mutta 30-50min myöhemmin juuri kun olin alkamassa syömään iski maha kipu. Siinä sitten kippurassa nauroin taas omalle tyhmyydelle. ;D Ja kippurassa en ollut naurun takia. :chili: :fire:

NPhoBiaz

sorrii

Tuolla NPhoBiaz'in linkkamalla sivulla on kyllä ohessa niin neropatti ukko videolla, etten ihan äkkiä muista hullumpaa ... Siinä näyttää miten chilistä nautitaan oikein tosissaan   ??? ??? ???
https://youtu.be/L24pcL5wnLQ?t=4m17s

Tässä olisi mallia kaikem maailman hampunpolttelijoillekin  8) 8) 8)

Huru-ukko

Hinnasto
Laajakaistapalveluhiden hinnat kuluttajille

1 M / 384 kbit/s  20,12 €/kk
2 M / 512 kbit/s  24,19 €/kk
4 M / 1 Mbit/s     33,04 €/kk
8 M / 1 Mbit/s     39,14 €/kk
12 M / 1 Mbit/s   49,80 €/kk
16 M / 1 Mbit/s    59,96 €/kk

Tämän hetkiset laajakaista kampanjat.
- 12M/1Mbit/s 29,99 €/kk avausmaksu 0 €. Edellyttää 24 kuukauden sopimusta.
- Täysnopea laajakaista 39,90 €/kk, avausmaksu 0 €, sisältää Watson TV-palvelun. Edellyttää 24 kuukauden sopimusta. Hintaan ei lisätä johtomaksua.

Hintoihin lisätään 6,10 €/kk, mikäli asiakkaalla ei ole käytössään lankapuhelinliittymää.
Laajakaistapalvelun kytkentämaksu 75 €
Tilaajajohdon pituus saattaa rajoittaa liittymän maksiminopeutta.

Toivottavasti kukaan ei joudu näiden rosvojen käsiin  :o :o.....

sorrii

Sitten tuo vasta naurattaa oikeesti, kun ilmoitat tehneesi 24kk sopimuksen  8) 8) 8)

Mulla 20M tulisi taloyhtiöltä "ilmaiseksi" ja vastikeessa menee siitä 5€. Otin itselleni 50M/10M josta maksan 5€ ...  ^-^

Olikohan Facebook (vaiko Google tai molemmat...  :o) puuhaamassa maailman kattavaa langatonta verkkoa jossa tukiasemat ovat lennokeissa, jotka toimivat aurinkokennoilla ... Satelliiteistakin saa kait jotain jo nyt .. varmaan halvemmalla kuin esitetyt hinnat.

Varmaan kohta laajenee 4G verkkokin kaupunkien ulkopuolella, ja sitten se 5 gee ...
Mulla itselläni toimii matkapuhelinverkko paljon paremmin [=yli 10M] mökillä maaseudulla kuin täällä Tampereen Peltolammilla! Kotona joudun menemään parvekkeelle puheluiden ajaksi ...  ???

sorrii

Vähän naurattaa mitä ihmiset haluaa tehdä "koska kukaan muu ei ole sitä tehnyt" ... Varsinaista pyöräilyä!?

https://youtu.be/AogZk7jtnn0

Ei paljon päätä huimaa ...  ???

DP

Reilu meininki Joensuun Lidlissä... ;D

sorrii

Tytöt kokeilee Carolina Reaperia  8) ... Hah, mitä filmausta ..
https://youtu.be/cozHUec4sPc

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 13, 2016, 13:22:53 ip
Tytöt kokeilee Carolina Reaperia  8) ... Hah, mitä filmausta ..
https://youtu.be/cozHUec4sPc

Iltalehti ehti jo "uutisoida" tuosta videosta http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/201609130094035_a6.shtml?

Jutun kommenttiosiossa tyypillisä kommentteja, onneksi jokunen vähän järkevämpikin kommentti seassa.

sorrii

Aku Ankka armeijassa  :D

https://youtu.be/kzH1iaKVsBM?t=1m30s

Tää on muuten saanut Oscarin v. 1943 ???