tammikuu 09, 2025, 22:48:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Salsat - parhaat salsareseptinne

Aloittaja Janne, toukokuu 21, 2002, 09:56:41 ap

« edellinen - seuraava »

Janne

Laittakaas tänne salsa / nachodippireseptejänne. Erityisesti kiinnostaisi kokemuksenne hedelmäsalsoista. Tuolla maailmalla tuntuvat pitävän persikka-, ananas-, yms salsoista.

perussalsa:
tomaatteja
sipulia
valkosipulia
korianteria (miel. tuoretta lehteä)
mustapippuria
oreganoa
suolaa
miel. tuoretta chiliä
silputaan ja annetaan maustua. Makua voi pehmentää lorauksella ketsuppia.

Edited By Janne on May 21 2002 at 10:02
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Tekla

Rakastan salsaa ja olen kotitekoisen salsan suurkuluttaja.

Oma perussalsani seuraa Jannen ohjetta, mutta lisään joukkoon aina hiukan viinietikkaa tai limemehua, sokeria ja oliiviöljyä. Sokeri ajaa saman asian kuin ketsuppi, pyöristää makuja.

Mausteita varioin tilanteen mukaan. Meksikonruokaa laittaessani lisään salsaan hiukan juustokuminaa. Tuore basilika sopii erinomaisesti, kun salsa on leivänpäällistä.

Rysty

Tuli sitten väsäiltyä tossa "pieni" satsi ihan perus-salsaa ja tehtiinpä jopa pikku stoori siitä.
Salsaprojekti

Tepi

Omena pohjainen (Nopea-salsa).

- 1 kokonainen valkosipuli
- 1 tavallinen- tai punasipuli sipuli
- n. 7 kpl:ta punasta serranoa
- 4 Cayanne Goldenia
- suolaa pari tl:aa
- omenaviinietikkaa (3 rkl ?)
- valmista omenahilloa (1dl ?)
...jos chilit ei ole Fingro:lta peräisin niin vähempikin riittää.

Sipulit ja chilit pilkotaan terävällä veitsellä pieneksi.
(...siis pilkotaan...EI tehdä mitään pilttimössöä sauvasilppurilla)
Sipuli-Chili-silppuun sekoitetaan sen verran omenahilloa, että kaikki
pilkottu tavara "nippa-nappa liimautuu", sekaan vähän omenaviinietikkaa
ja suolaa. Parin päivän makustuminen parantaa makua.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Tyräkki

Kenelläkään kokemusta korianterin kasvatuksesta ikkunalaudalla talvisaikaan?

MaMa

Mietin itsekin että voisi vaikka laittaa ihan muitakin maustekasveja saman tien kasvamaan jos noita chilejäkin kerran jo kasvattelee. On varmaan sen verran helpompaa, että noita yrttejä ei tarvitse kukittaa, kunhan antaa lehtien kasvaa.

Kunnon valolla makukin niissä paranee ja luulisin että lannoitustakin saa käyttää ihan eri lailla kuin chilien kanssa. Jossain on näkynyt ohjeitakin "kerrostalokasvarin" rakentamiseksi juuri yrttikasvien kasvattelua varten.
MaMa

kalmusto

Kannattaa ostaa ruokakaupan muoviruukkuyrttejä ja lykätä kunnon ruukkuun. Ainakin basilikan kasvattaminen siemenistä asti oli tulokseen nähden turhan vaivalloista. Tuore basilika on kyllä aivan ehdotonta ruoanlaittoon. Oregano on mielestäni parempaa kuivattuna. Korianteria olen kanssa aikonut kasvattaa edesmenneen ysibaarin kanakorianteriwokin innoittamana, mutta siemenet ovat vielä toistaiseksi pöytälaatikossa.

Kalle

Pacsu

Lainaus käyttäjältä: "kalmusto"... edesmenneen ysibaarin kanakorianteriwokin innoittamana, mutta siemenet ovat vielä toistaiseksi pöytälaatikossa...

en siis ole yksin ikävöidessäni sitä, onneksi resepti on kotona valmistettavissa.

Lainaus... edesmenneen ysibaarin kanakorianteriwokin innoittamana, mutta siemenet ovat vielä toistaiseksi pöytälaatikossa...

Itse olen Jannen reseptin jäljilllä, jos kaupasta on saatavilla luumutomaatteja/roomantomaatteja kannattaa ostaa niitä, kaltata ne ja poistaa siemenet niistä. Siemeniä on niissä jonkin verran vähemmän kuin basic tomskuissa.[/color]
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Wicked-Willie

Ehdottomasti oma suosikkini on seuraava:
1 tlk ananaksia mehuineen
1 tlk tomaattimurskaa
1 valkosipuli
1-2 pienehköä salottisipulia
½ sitruuna
pari tuoretta tomaattia
chiliä maun mukaan
(meri)suolaa
sokeria
oreganoa
Tabascoa tms

Kaikki ainekset laitetaan tehosekoittimeen sopivasti valmisteltuina (sipulit kuorittuina jne) ja pöristellään tasaiseksi soosiksi. Jos haluaa vähän kiinteämpää (esim. pitsan pohjalle), niin kannattaa valuttaa enimpiä nesteitä tomaattimurskasta pois.

Vanja

Itse tykkään tehdä semmosia tulisia, tottakai, ;) mutta raikkaita salsoja... Tarkkoja mittoja en ruokaa laittaessa käytä paljon ikinä, joten tässäpä vaan luettelo raaka-aineista mitä tulee yleensä salsoihin heitetty :

sipulia - tavallista tai punaista, jos olen käyttänyt salottisipulia niin yleensä heittänyt sekaan tavallistakin sibaa
valkosipulia
tomattimurskaa
tomaattipyrettä - ei ole pakollinen, lisäilen joskus kun tuntuu että salsa on jäämässä liian löysäksi
muutama persikka - säylykkeet toimivat parhaiten ja antavat vähän makeutta ja pehmeyttä soossiin
vihreä omppu - GrannySmith:sta saa sitä mun kaipaamaa raikkautta
chiliä - tuoretta tietenkin ja paljon! :)
mausteista ainakin suolaa ja vähän jotain yrttiä esim. oreganoa, pienestä määrästä rosmariinia saa jännän saundin kastikkeeseen

kaikenlaiset etikat kierrän tosi kaukaa, ne eivät oikein mun makuhermojen kanssa toimi yhtään...

Sitten vaan paras kokkiveitsi käteen ja pilkkomaan, itse tykkään vetää kaiken tosi pieneksi (suurin pirtein stidipään kokoisia paloja). Jääkaapissa kannattaa antaa seistä edes muutaman tunnin maustumassa, toimii tietenkin hetikin nautittuna.

Ai niin, skidisti sitruunamehua voi lisätä jos haluaa, pistää sekin makua raikaaseen, pirteään sävyyn..

Kannataa kokeilla, ruokahaluja!! :)
Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää.

Timo

Nyt kun taas aloin pitkästä aikaa tekemään itse salsaa päädyin tällaiseen ratkaisuun:

1 prk tomaattimurskaa
1 prk ananasta
1/4-1/5 sipulia

näppituntumalta:
-jauhettua korianteria
-valkosipulijauhetta
-oreganoa
-juustokuminaa (jeera)
-mustapippuria
-suolaa
-sokeria
puoli purkkia la Costena jalapenoja ja loraus niiden lientä

Säilykkeistä valutetaan nesteet pois, sipuli pienitään, ainekset korkeareunaiseen astiaan ja ajetaan enemmän tai vähemmän sileäksi sauvasekoittimella (vääräuskoisuutta, tiedän ;) )

Nyt kulutuksessa olevaan settiin lisäsin myös nokareen ranskanleipää, ei näytä sitovan nestettä mutta ei pahentanutkaan tulosta. Nam!

elGronko

Suolakurkut palasina, tai valmista kurkkusalaattia sekaan kans.
kill 'em all I say... and a twist of lemon

Amd

Sahkolaite

parhautta on: tomaattimurska ja savustettu chili. Muu on pröystäilyä.
Puutarhurin multaiset kädet.

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Amd"jos ei täältä löydy tarvittavaa reseptiä kokeiluun ni on kumma  :D

http://www.panix.com/~clay/cookbook/bin/table_of_contents.cgi?salsa

Tämä oli jossain DeWittin kirjassakin ja voin sanoa että toimii :)

http://www.panix.com/~clay/cookbook/bin/show_recipe.cgi?salsa+recipe131
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

miikkah

Lainaus

No huh, aika rankka suhde (4:1) habanerolla ja tomaatilla :shock: . Itse olen tehnyt muuten samalla reseptilla, mutta 1:1.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "miikkah"
Lainaus

No huh, aika rankka suhde (4:1) habanerolla ja tomaatilla :shock: . Itse olen tehnyt muuten samalla reseptilla, mutta 1:1.

Noh, habanerothan ovat onttoja ja ohutmaltoisia hedelmiä. Yksi tomaatti painaa taatusti enemmän kuin 4 hapsua.  :wink:

Amd

tein elämäni ekan keitetyn salsan eilen, ihan omasta päästäni sävelsin. mukaan meni:

8 tomaattia
2 sipulia
purkki ananasta
5 kynttä valkosipulia
1 tuleton bacca
1 mediumtulinen bacca
savustettua habaneroa
tomaattipyrettä
suolaa

kuullotin sipulit ja chilit, ja lisäsin ne muiden aineiden joukkoon kattilaan kiehumaan tunniksi/kahdeksi

en kyllä taida tehdä tuoreista tomaateista enää, maistuvat liikaa tomaatille, toivottavasti maku muuttuu, kunhan ovat purkissa pari viikkoa....
purkkituotteista voisi tulla ihan ok sekoitus.

Tapolan Tulikeppi

Tällä on tullu muutamaan otteeseen tehtyä ja tulee perus santa maria hot salsaan verrattuna aivan taivas..

mitat on "noin mittoja" -maun mukaan
2rkl oreganoa
1rkl tummaa sokeria
2rkl öljyä
2 sipulia
1 valkosipuli
1kg tomaattia
1 paprika
3 porkkanaa
1dl limemehua
2tl suolaa
6 habaneroa (n.70gr) (myönnän: citymarket habaneroja, ettette ihan kahelina pidä)

Kaikki paloiksi ja pannulle, ei habaneroja vielä.
Anna kiehua ~10mins, kunnes porkkanat on pehmeitä.
Lisätään habanerot ja annetaan muhia vielä about 5mins.
Kaikki blenderiin, siinä soseeksi ja sitten purkkeihin ja annetaan jäähtyä tovi pöydällä ja jääkaappiin. Kun on jäähtynyt riittävästi niin ääntä kohti.
# 1022

ChaiN

nyrkki voita kattilaan ja kossupullo pakkaseen.

mitä salsaan tulee, niin en mitään erikoista keksi lisätä näihin jo mainittuihin resepteihin. voisin kuitenki painottaa TUOREEn oreganon ja basilikan yhteisvaikutuksen tuomaa euforiaa.
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...