tammikuu 08, 2025, 22:25:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

lannoitteesi vesiviljelyssä??

Aloittaja Paprikaana, huhtikuu 17, 2010, 08:16:41 ap

« edellinen - seuraava »

chilihardhead.fi

lokakuu 24, 2010, 13:01:58 ip #20 Viimeisin muokkaus: lokakuu 26, 2010, 11:48:07 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Kyllähän sillä kasvaa, mutta mausta en tiedä.
Yara Ferticare Hydrolla tulee ainakin hyvää, tällä hetkellä ebbissä 2ml/l, ei typpilisää.
maksoi n. 45e/25kg, eli aikas halpaa :D
Ph alennus 80% fosforihapolla
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Pahavaatt

Hesiä, käytössä kookoskuitu ja drip feed.

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: perrri - lokakuu 24, 2010, 11:32:44 ap
Toimiiko puutarhan kesä myös ebbissä läpi kauden?

Mulla ollut nyt yhden kauden ebbissä pk:ta ja hyvin on pelannut.  :)

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - lokakuu 28, 2010, 17:32:01 ip

Mitenkäs maku, oletko verrannut  mullassa tai ''oikeissa'' lannoissa vedessä olleisiin?
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

nesvig

Micro- ja Mato-purkit tyhjentyvät uhkaavasti, joten pitäisi hankkia jostakin uudet lannoitteet bubblereille, ämpärihydroille, passiivihydroille ja multakasvejakin olisi muutama. Kuten eri viljelytavoista voi jo päätellä niin mopo on lähtenyt pahemman kerran lapasesta ja lentänyt niin syvälle korpimetsään ettei sitä löydy enää ikinä ja se alkaa näkyä lannoitekustannuksissa.

Koska lannoitetta kuluu nykyään aika hurjia määriä niin olen alkanut pohtia halvempiin lannotteisiin vaihtamista. Haluaisin yhden lannoitteen, joka käy erilaisina määrinä niin multa- kuin vesikasvatukseenkin ja kelpaa jokaiseen kasvuvaiheeseen. Ilmiselvä valinta on tietysti Puutarhan kesä kun sitä tunnutaan kehuvan täällä joka välissä.

Mutta mistäs sitä saisi ostettua näin talviaikaan pk-seudulla? Vai löytyykö jostakin nettikaupasta? Googlella ei ainakaan onnistanut.

Ja olenhan ymmärtänyt oikein, että pitää ostaa jauhetta? Pk:ta taitaa olla myös ainakin rakeena.

MatskuPetteri

Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Naamis

Advanced Hydroponics of Finland/Holland - setti käytössä. HUIKEAN tyytyväinen ja Chilit tykkää.

nesvig

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - joulukuu 31, 2010, 09:26:24 ap
Ruoholahden K-Rauta.

K-Rauta oli hyvä vinkki. Poikkesin ohikulkumatkalla Vantaanportin K-Rautaan ja siellähän sitä pk:ta oli hylly väärällään.

Nyt on siis lannoite hankittu, mutta heti alkuunsa meni sormi suuhun annostelun kanssa. Yritin hakea haulla annosteluohjeita, mutta puutarhan kesä-hakusanalla löytyy vähän liikaakin tuloksia enkä onnistunut löytämään niiden seasta selkeää annosteluohjetta vesiviljelyä varten.

Multakasvien kanssa pärjää varmaan purkin kyljestä löytyvällä ohjeella, mutta millaista annostelua vesiviljelyssä kannattaisi käyttää? GHE:n tuotteissa on erilliset annosteluohjeet vähän kuluttaville kasveille, keskimääräisesti kuluttaville kasveille ja paljon kuluttaville kasveille. Mitenkäs vastaava annostelu menee pk:n kanssa? Vai riittääkö pk:ssa yksi ainoa seossuhde kaikille kasveille?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: nesvig - tammikuu 03, 2011, 08:43:51 ap
Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - joulukuu 31, 2010, 09:26:24 ap
Ruoholahden K-Rauta.

K-Rauta oli hyvä vinkki. Poikkesin ohikulkumatkalla Vantaanportin K-Rautaan ja siellähän sitä pk:ta oli hylly väärällään.

Nyt on siis lannoite hankittu, mutta heti alkuunsa meni sormi suuhun annostelun kanssa. Yritin hakea haulla annosteluohjeita, mutta puutarhan kesä-hakusanalla löytyy vähän liikaakin tuloksia enkä onnistunut löytämään niiden seasta selkeää annosteluohjetta vesiviljelyä varten.

Multakasvien kanssa pärjää varmaan purkin kyljestä löytyvällä ohjeella, mutta millaista annostelua vesiviljelyssä kannattaisi käyttää? GHE:n tuotteissa on erilliset annosteluohjeet vähän kuluttaville kasveille, keskimääräisesti kuluttaville kasveille ja paljon kuluttaville kasveille. Mitenkäs vastaava annostelu menee pk:n kanssa? Vai riittääkö pk:ssa yksi ainoa seossuhde kaikille kasveille?

Multaviljelyssä 1 teelusikallinen kymmeneen litraan kasteluvettä. Hydrossa sama tuplana. Typen säätö satovaiheessa onkin sitten konstikkaampi juttu.

linker

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 03, 2011, 09:30:01 ap
Multaviljelyssä 1 teelusikallinen kymmeneen litraan kasteluvettä. Hydrossa sama tuplana. Typen säätö satovaiheessa onkin sitten konstikkaampi juttu.

Mä olen sitten antanut viisinkertaiset överit, kun laitan teelusikallisen kahteen litraan

Chilivaari

tammikuu 03, 2011, 10:56:21 ap #30 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 07:36:18 ap käyttäjältä Chilivaari
Virallinen teelusikka on 5ml ja suositeltu annos 1,25ml/l, eli tuplaöverit.
Teelusikkoja on kuitenkin käytännössä hyvin monen kokoisia.

Tuossa muistin virkistämiseksi se lannoitetaulukko:
http://chilivaari.blogspot.com/2008/07/lannoitteista.html

nesvig

Multakasvatuksesta puhuttaessa Bluesmanin annostelu on 1 tl / 10 litraa kun taas Chilivaarin taulukon perusteella laitetaan 12,5 ml (=2,5 tl) / 10 litraa, mutta Linker tuplaa tämänkin laittamalla 5 tl / 10 litraan. Vesiviljelyssä em. määrät kerrottaneen kahdella.

Aika paljon tuntuu olevan vaihtelua pk:n annostelussa, mutta annostelueroista huolimatta näyttää rehut kuitenkin kasvaneen kaikilla.

linker

tammikuu 03, 2011, 12:17:39 ip #32 Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2011, 12:22:00 ip käyttäjältä linker
Puutarhan kesä  käyttöohjeen mukaan 1 kg riittää 2000 l kasteluvettä.
Mikä on 0,5 grammaa / litra.
Olen annostellut painon mukaan. Oma teelusikalliseni (sellainen sota-ajan sorsakosken teräksinen "pikkulusikka) painaa pyöreästi gramman,
jonka olen kipannut kahden litran mittakannuun tekeytymään, ja edelleen samankokoiseen kastelukannuun. Kesällä kasvihuonetta varten sekoitan isompia määriä
kerrallaan, vaakaa käyttäen.

Piti mennä kasvatuspäiväkirjasta katsomaan, miten se menikään viime huhtikuussa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6928.msg92719#msg92719
Puoli teelusikallista kiellon päälle  :)

-Hyvin on rehottanut

bluesman

Lainaus käyttäjältä: nesvig - tammikuu 03, 2011, 12:04:29 ip
Multakasvatuksesta puhuttaessa Bluesmanin annostelu on 1 tl / 10 litraa kun taas Chilivaarin taulukon perusteella laitetaan 12,5 ml (=2,5 tl) / 10 litraa, mutta Linker tuplaa tämänkin laittamalla 5 tl / 10 litraan. Vesiviljelyssä em. määrät kerrottaneen kahdella.

Aika paljon tuntuu olevan vaihtelua pk:n annostelussa, mutta annostelueroista huolimatta näyttää rehut kuitenkin kasvaneen kaikilla.

Käytännössä olen PK:ta käyttänyt turvemultakasveille kasvukauden alussa ja myöhemmin kun lantraan hydro/salpietarilannoitetta kuitenkin olen siirtynyt myös multachilien lannoittamisessa viimeksimainittuun, puolittaen pitoisuuden. Tällöin lannoiteannos vastannee Chilivaarin annostelua.
Kotona passiivihydroissa tuntui tuo PK teelusikallinen/10 litraa vähän niukalta mutta pihan ulkoruukuissa oleville oli sopivaa. Kastelin ja lannoittelin kotikasveja milloin muistin. Ei tuntunut olevan hirveän oleellista tuo lannoitus. Varmaan rankat överit on huonompi juttu kuin vaikka pelkällä vedellä kastelu.

linker

Juu... jäi mainitsematta tuo lannoitteen antamisen väli, eli kerran viikossa-puolessatoista viikossa olen antanut lannoitetta. Lopun ajan pelkkää vettä.
Jossain neuvotaan että joka viides kerta ilman lannoitusta, teen juuri päin vastoin, eli joka viides tai jopa kymmenes kerta lannoitetta...

Sitten vielä sopivasti merileväuutetta, laavakivijauhoa, substralia, kahvia, ja milloin mitäkin niin kuin silmä (ja vaimo) käskee laittamaan.
Selkeää patenttiratkaisua lannoittamiseen yms ei varmaankaan ole. Pitää seurata puskia säännöllisesti ja antaa sitten tarpeen mukaan.

nesvig

Taidan aloittaa 2 tl / 10 litraa seoksella (vesiviljelyssä) ja katson mitä siitä seuraa. Annostusta voi sitten nostaa jos tuntuu liian vähältä. Varmaan parempi aloittaa liian miedolla kuin vahvalla seoksella.

Wikiä ylläpitäville vinkkinä, että tästä voisi laittaa sinnekin jonkinlaista yhteenvetoa. Wikistä löytyy lannoitusasiaa aika huonosti. Perusperiaatteet on kyllä selitetty, mutta käytännön ohjeistus puuttuu kokonaan. Pk on varmasti yksi yleisimmistä lannoitteista, etenkin aloitteijoiden keskuudessa, joten sen käytöstä ja annostuksesta voisi kirjoittaa lyhyen ohjeistuksen.

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 28, 2010, 22:58:27 ip
Lainaus käyttäjältä: Ashrak - lokakuu 28, 2010, 17:32:01 ip

Mitenkäs maku, oletko verrannut  mullassa tai ''oikeissa'' lannoissa vedessä olleisiin?

Vähän myöhään, mutta en ole verrannut makua, mutta sen verran tiedän että maku oli kyllä ihan kohillaan tuolla pk viljelylläkin.  :P

Juhoa

Olen ajatellut siirtää osan kasveistani Bubbleriin. Annetaanko tuota puutarhan kevättä siis kasvatuskaudella? Mitä lannoitetta suosittelisitte bubleriin kun halutaan aloittaa kukinta? Mieluusti jotain, mitä voisi käyttää myös mullan kanssa.

biblo

Itse olen ajatellut käyttäväni Nutriforten 2 komponenttilannoksia. Halpaa ja riittävää.

http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm

http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/typpikalsium.htm

Pitäisi sopia vesiviljelyyn kuten muihinkin maa-aineksiin.
"Grow food, not lawns"

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 17, 2011, 08:23:48 ap
Itse olen ajatellut käyttäväni Nutriforten 2 komponenttilannoksia. Halpaa ja riittävää.

http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm

http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/typpikalsium.htm

Pitäisi sopia vesiviljelyyn kuten muihinkin maa-aineksiin.

Mistä tuota nutrifortea oikein saa?