tammikuu 09, 2025, 22:12:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

lannoitteesi vesiviljelyssä??

Aloittaja Paprikaana, huhtikuu 17, 2010, 08:16:41 ap

« edellinen - seuraava »

eppu

Moi Vaan.

Laitoin Ebbiini viikonloppuna ensimmäistä kertaa Puutarhan Kesää. Aikaisemmin on ollut käytössä ihan hydrokaupoista ostetut tuotteet.

Tuo Puutarhan Kesä näyttää antavan todella korkean PH:n liemelle ja tuntuu että PH Downia täytyy lisätä aika infernaalinen määrä että luvut saadaan optimaalisemmalle tasolle. Onko muilla kokemuksesta vastaavasta ongelmasta tuon Puutarhan Kesän kanssa ja onko tosiaan niin, ettei tässä muu auta kuin reipas määrä PH Downia?

Proggis

Lainaus käyttäjältä: eppu - joulukuu 07, 2011, 07:02:49 ap
Moi Vaan.

Laitoin Ebbiini viikonloppuna ensimmäistä kertaa Puutarhan Kesää. Aikaisemmin on ollut käytössä ihan hydrokaupoista ostetut tuotteet.

Tuo Puutarhan Kesä näyttää antavan todella korkean PH:n liemelle ja tuntuu että PH Downia täytyy lisätä aika infernaalinen määrä että luvut saadaan optimaalisemmalle tasolle. Onko muilla kokemuksesta vastaavasta ongelmasta tuon Puutarhan Kesän kanssa ja onko tosiaan niin, ettei tässä muu auta kuin reipas määrä PH Downia?

Ite en oo ees seurannu PH-arvoja kun vaihdoin Ebbin lannoitteet Puutarhan kesään GHE:n liemistä. Sopiva EC-arvo vaan ja hyvin näyttää puskat kasvavan :)

sorrii

Mä oon käyttänyt vuoden verran Nutrfirten tomaatti-settiä Mikro-Mato-yhdeistelmän rinnalla. Erona oon huomannut lähinnä hinnan.
Nyt pääsi syksyllä kaikki loppumaan enkä raaskinut GHE'n tavaraa ostaa, ja Nutrifortet oli loppu Honkkarissa. Ostimpa siis piruuttani Nutriforten punaista KukkaLoisto -kastelulannoitetta.
N-P-K 13-7-19 aika lähellä PK'ta, muttei tässäkään mitenkään ohjeessa vihjata vesiviljelyyn. Ajattelin että eiköhän tolla nuo raakit talven yli elele ...
Enpä oo parissa kuukaudessa huomannut mitään muutosta entiseen. Ne kasvit jotka tuotti hedelmää ennen, tuottaa samanlailla edelleen. Ja ne muut sitten mököttää niinkuin ennenkin. Samaan tapaan siis oon käyttänyt vesiviljelyssä mittalusikka/ämpäri ja multakasveille 1/3 laimennettuna. Tomaatti-mansikka -setillä se vaihteli 1/3+1/2 ja 2/3+1/3 mittaa, eli suurinpiirtein 1 mitta/ämpäri.
Samat aineet näyttäisi tässä olevan kuin Tomaatti-mansikka-lannoitteessakin, ehkä vähän eri suhteilla. Toimii, ja on halpaa ... [Honkkarissa 5,90€/900g]

Taitaapi olla niin että muilla tekijöillä [valo, lämpö, tila, hapetus ...] on suurempi vaikutus tai ero kasvatuksessa, kunhan perustarpeet on jotenkin kunnossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wh

Itse olen rakentanut ensimmäisen Ebbini, ikean looviin. Eli ikean laatikko on sen 45L josta pois tuo yläosan viemä tilavuus joten arvioisin että se on varmaan jotain 30L tietämillä mitä sinne vettä laitan.
Olen matikassa sieltä surkeasta yks pykälä alemmas, ja nämä lannoitemäärä laskukaavat ym on aivan hukassa, kehtaisiko joku auttaa esim 30L määrään sopivan lannoitemäärän, lannoitteena on

- Puutarhan kesä
- Hydro lannoite

Tuolta löysin tietoa että "1tl / 9L" joten meneekö vajaa 3tl pienille taimille, ehkäpä 2,5tl puutarhan kesää kauhean pieleen?

Nizo

joulukuu 12, 2011, 08:36:00 ap #104 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2011, 08:43:21 ap käyttäjältä Nizo
Lainaus käyttäjältä: wh - joulukuu 11, 2011, 22:51:10 ip
Itse olen rakentanut ensimmäisen Ebbini, ikean looviin. Eli ikean laatikko on sen 45L josta pois tuo yläosan viemä tilavuus joten arvioisin että se on varmaan jotain 30L tietämillä mitä sinne vettä laitan.
Olen matikassa sieltä surkeasta yks pykälä alemmas, ja nämä lannoitemäärä laskukaavat ym on aivan hukassa, kehtaisiko joku auttaa esim 30L määrään sopivan lannoitemäärän, lannoitteena on

- Puutarhan kesä
- Hydro lannoite

Tuolta löysin tietoa että "1tl / 9L" joten meneekö vajaa 3tl pienille taimille, ehkäpä 2,5tl puutarhan kesää kauhean pieleen?

Mitäköhän tuo käyttämäsi hydrolannoite on? Miksi käyttäisit sitä myös jos aiot käyttää PK:ta?

1 tl / 9 l puutarhan kesää tuntuu aika vähältä. Itse tuplaisin tuon. Eli 2 tl / 10 l.

Jossain päin foorumia muistaakseni neuvottiin, että vesiviljelyssä käytettäessä tuplattaisiin purkin kyljessä oleva ohje, joka on muistaakseni 1ml / 1 l. Tuon mukaan tehtynä pitäisi laittaa 4 tl / 10 l, joka taas tuntuu hullun paljolta. Vähän selailet tätä topiccia enemmän, ja kokeilet vaikkapa hakua, niin varmasti löydät vastauksia.

Itselläni ei (vielä) ole kokemusta vesiviljelystä, mutta olen näitä ketjuja ahkerasti lukenut. Tarkoitus olisi kesäksi ebbi rakentaa ja myöskin PK:lla lannoittaa.

EDIT: Millä ja miten lannoitat?-ketjusta löytyy apua.

sammal

Yleensä hydrolannoitteen annostus puolitetaan multaan. Eli siiis pkta n 2ml/l
Suosittelen kumminkin alkamaan siitä 1ml /l ja nostamaan kunnes kasvu on todella rehevääja osa lehdistä hieman rullaa, siitä sitten tiputat pikkusen ja ajan kanssa nostat.

Ei se lannoitteen lisäys ole mitään raketti tiedettä, ec ja ph kohilleen niin kyllä kasvaa.

Esim AHF ohjeen mukaan tehdyn litkun ec on n 1,2-1 eli melkeen voi tuplata ton

Huru-ukko

Sitä Puutarhan kesää olen itse antanut nyt sekä mullassa oleville sekä kahdessa hydrossa oleville chileille. Hydroihin olen laittanut 2tl/10 litraan vettä ja EC mittari näyttää 1.3-1.4 Ec arvoa riippuen kuinka kukkurana lusikka on ollut. Eli chilit on jo kasvaneet 15-25cm mittoihin ja juuristo on hyväkuntoinen...
Tuo EC mittari ei ole siinä mielessä turha ostos, että siihen lannoitukseen saa sen avulla jotain tietoa niistä arvoista.
Ja täällähän on lajikohtaisesti taimi-, kasvatus- ja kukinta/poditusarvoja oikeata lannoitevahvuutta varten.
Mullassa olevat saa lannoitteen noin joka toisella tai kolmannella kastelukerralla, se tuntuu riittävän hyvin....

sorrii

Mä joskus laskeskelin ja kokeilinkin mittarin kanssa eri lannoitteita kuten mainitut PK, Tomaatti&Mansika ja Nutriforten Kukkaloisto.

Se nutriforten mittalusikka on 15ml ja sain oman nyrkkisäännön että 15ml mittalusikka/10l mitä tahansa jauhemaista lannoitetta tekee tuon ~800PPM lukeman (mun mittarissa 80) joka vastaa ~1,2 EC. Samaa luokkaa oli EC-arvo suositus GHE'n Mikro+Mato yhdeistelmällä "starksehrende pflanzen" kohdalla.

PK'ssa muistaakseni on ohje 1tl/10l joka kastelussa ja 1tl/4l kerran viikossa. Tuo "karran viikossa" annos, eli 2½tl/10l vastaa taas aika hyvin tuota vesiviljelyn normiannosta.

Itsellä muuten on wanha purkki puolilaan vihreää Puutarhan Kesää Rodoille ja havupuille. Siinä N-P-K arvoissa typen määrä on alempi ja annosteluohje taisi olla vain pinta-alaa kohden. Mä kokeilin senkin mittalusikka/10l ja sain kivat arvot: EC noin 1 ja Ph vähän alle 5. Oon sujuvasti nyt antanut sitä rocotoille ja ne tuntuu tykkäävän. Ei tarvi käyttää Ph-Downia ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Noseleap

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 03, 2011, 09:15:03 ap
Kun alkaa nuppuja tulemaan, niin missä kohdassa tätä alla olevaa GHE:n lannoite taulukkoa pitäisi olla menossa?

Lainnoitteena siis Tripack. Oletan että olen vähän myöhässä kun olen yrittänyt lannoittaa kevyesti. Lisäsin neljännen viikon ohjeen mukaan mutta laimentaen kaikkia ja viikossa chilit kasvoivat hurjaa vauhtia lampun alla ja tuuheuttakin tuli runsaasti lisää.

Terve! Kun kasvi on jo alkanut tuottamaan nuppuja, olet siirtynyt GHE taulukossa viikkoon 6 ja siitä eteenpäin. Vältä antamasta liikaa kasvuun tarvittavaa Typpeä, koska kukkimisvaiheessa kasvi ei sitä tarvitse läheskään niin paljoa kuin aiemmin. Liika Typpi voi täten aiheuttaa saostuessaan ongelmia lannoiteyliannostuksen muodossa (kasvi ei myöskään tuota niin paljoa hedelmää).

Tsemppiä!