Mitä puolisonne sanoo chilinkäytöstänne? oletteko molemmat chilihulluja?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 13, 2010, 02:59:08 ap

« edellinen - seuraava »

Tomppa

Nythän on ollut paljon keskustelua siitä että toinen puolisko taloudesta nukkuu kapsiinilla marinoidussa peitossa ja pesee suurinpiirtein hiukset pain 100 % kastikkeella ;D

Pain on muuten hyvää..

Miten teillä on puoliso reagoinut tähän mukaansatempaavaan harrastukseen? vai onko itsekkin mukana?

Oma avokkini vain ihmettelee kun joka ikiseen asiaan( paitsi murot) tungen chiliä tai sitten jotain muuta ihmisravinnoksi kelpaamatonta :D kastiketta

Onnistuin kerran saamaan melkein korvilleni tarjottuani " hieman" lämmittävää soossia avokilleni pihvin kanssa.

Tuo kyseinen soossi sisälti 3 habaneroa, jalopenoa, sekä sweet chili sausagea....  niin, eihän se minun mielestäni NIIN tulista ollut..mutta en osannut ajatella että miten potkii täysin kokemattomalle :D ( habanerot olivat murskattuna tuossa ja ehkä hieman liikaa tyttöystäväni makuhermoille)

Reaktiot :  Vittu huudon saattelemana 1.5 litraa maitoa kitusiin alle 4 sekunnin sekä itkuhuutomökötys/ perus/..

Oma virheeni oli ja asia ajat sitten sovittu!     

Sittemmin puolisoni vain ihmettelee harrastustani, toki maistaa varoen miedompia kastikkeita mutta olemme sopineet että sanon sitten jos on liian tulista hänelle :D (  raja menee poppamiehen barbaros kastikkeessa) eli kovin tulisesta emme voi puhua.

Miten teillä?????

Eija

Mä opetin ex-ukkoni syömään chiliä, nyt heitin ukon pellolle alkuvuodesta ;D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Eija - toukokuu 13, 2010, 05:31:51 ap
Mä opetin ex-ukkoni syömään chiliä, nyt heitin ukon pellolle alkuvuodesta ;D

Kasvaako se nyt ihmisenä siellä chilien kanssa..?  :o
#816

TunturiTiger

Ei tuo eukko nyt mikään kovin chilihullu ole. Tai no.. Se on nyt kuntoutuksessa kolmeviikkoa (luojan kiitos kela maksaa ku omaperse ei kestäis) ja kahdenpäivän jälkeen hän valitti ruokien mauttomuutta. Mun piti viedä hänelle omat mausteet. Ollaan totuttu laittaa chiliä vähän joka ruokaan.

Hombre

Kyllähän tämä melkoista taistelua on välillä. Toisinaan taas menee tulinenkin ruoka. On vaimoni syönyt jopa Starfishin suoraan puskasta.
Joskus taas nousee hirveä meteli chilistä, jota en itse edes huomaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Ryhis

Tulisesta tykätään molemmat, mutta saan kyllä "korvamakiaa" jos onnistun pilaamaan jonkun tuotteen. Hyvänä esimerkkinä Heinzin ketsuppi johon tirsutin Ultra Deathia. Minun mielestä erinomaisen polttelevaa, rouvan mielestä "pilattu".

Valmiskastikkeiden kanssa on helpompi puljata, minä laitan pizzan päälle löylyä, rouva laittaa chipotle tabascoa ja/tai amazon extra hottia.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Goottivompatti

Minä olen meistä se viherpeukalo, ketä huonekasvien lisäksi kiinostuin keväällä kokeilemaan hyötykasveja, mm chiliä. Itse en syö tulista ruokaa, tyyliin liekkisiivetkin ovat turhan "tulisia", mutta mies (+tämän veli naisystävänsä kanssa) tykkää taas maustaa ruokaansa chilillä. Yhteiseen ruokaan meillä ei tule chilejä tms sooseja, tai sitten saa kyllä kuulla kunniansa :D
Ensimmäisen vuoden puutarhuopiskelija, ensimmäistä vuotta chilien kasvatusta kokeilemassa.

PP

Eipä tuo juuri poltetta kestä. En ole itsekään tämän foorumin tasolla kummempi chilipää, kun esim. Blairsin habasipsit on jo suht. kovaa tavaraa eli niitä menee kourallinen kerrallaan ennenkuin tarvin maitoa ja muuta lievikettä.

Oli tuossa pari päivää sitten jotain Blairsin laimeapia sipsejä ja muuta habasipsi joukossa kipossa ja vaimo tiesi kyllä, että ne on tulisia, mutta meni silti ottamaan yhden ja tottakai se oli habalastu. Huutohan siitä tuli: "Millä tämän saa pois!" :) Muutama satsi ruokaa on myös tullut "pilattua" vahingossa.

tuohisuu

Pöljänä pitää. Mutta yllätys (ja harmi)oli suuri kun Blairssin chipotle sipsi pussin oli syönyt kokonaan kun auki jätin olkkaan.

linker

Hän ei voi syödä paprikan sukuisia ollenkaan raakana. Mahansa ei kestä, närästää jos ruuassa on pienikin hitunen punaista. Paprikajauhetta laittaa ruokiin, mutta ei ole uskaltanut ryhtyä edes kuivattuun-savustettuun chilijauheeseen.

Siitä on tyytyväinen, että hankin kasvihuoneen jota hän ei ole malttanut hankkia itselleen, minun oltuani aiemmin allerginen kaikelle uutarhan/kasvinhoitoon liittyvään. Jarruttelee jonkin verran teknis-tieteellisiä kohelluksiani kasviasioissa. Terveellä tavalla kuitenkin.
Minä maksan sähkölaskun  ;)

ottulo

Eihän tuo syö tulista käytännössä lainkaan. Sen verran sain kuitenkin innostettua, että lupasi Peter Pepperin podin syövänsä, jos sellaisia jostakin hommataan. No, tilasin siemenet ja nyt avokilla on kaksi omaa chiliä kasvamassa... Saattavat jopa tämän kauden puolella tehdä podia, jos hyvin käy.  ;)

Onneksi toi Peter Pepper ei ole mikään tulinen.... ;D

Kaltsu

Vaimo ei siedä mitää annuum lahkoon kuuluvaa tuotetta ja eikä muutenkaan syö tulista ruokaa, mutta kylläkin hyvin maustettua. Joten joudun omat pöperöt tekemään erikseen.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - toukokuu 13, 2010, 21:32:54 ip
Vaimo ei siedä mitää annuum lahkoon kuuluvaa tuotetta ja eikä muutenkaan syö tulista ruokaa, mutta kylläkin hyvin maustettua. Joten joudun omat pöperöt tekemään erikseen.


Kai sentään hiljalleen uudelleenkoulutat siippaa kätkemällä enemmän ja enemmän chiliä tämän ruokaan? Chiliyhdistys voisi kehittää vaikeimmille tapauksille omia nagaleirejä, joilta tulisi tulta syökseviä puolisoja ulos...

jla1710

Lainaus
Kai sentään hiljalleen uudelleenkoulutat siippaa kätkemällä enemmän ja enemmän chiliä tämän ruokaan? Chiliyhdistys voisi kehittää vaikeimmille tapauksille omia nagaleirejä, joilta tulisi tulta syökseviä puolisoja ulos...


Ei siihen tarvita mitään leiriä kun vaan laittaa sen muijan ulos.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Tomppa

Infernon ajatus leirista ei olisi hullumpi vaihtoehto mutta voisi leirillä opettaa myöskin useiden erilaisten ruokien syömistä..   tunnen monia jotka vetävät vain mikroateriaa tai makaronilaatikkoa yms

sitä samaa ruokaa päivästä toiseen kun eivät muuta osaa tehdä..  kokkikoulu siis :D

tai jos osaisivat niin eivät suostu syömään erilaisia ruokia.  eivät edes maista..

Mutta keksimme varmasti foorumilla jonkin elämää mahtavemman idean noiden nirsojen  sekä kulinaarisista herkuista kieltäytyville....    muahahahha!!!

Mutta reseptit alkaisivat näin :   " leikkaa habanerosta kansi auki..."

                                             " tarvitset vain kaksi kpl  Naga morich hedelmää..          ja purkin valmista hernekeittoa, miten helppoa..

   " lusikoi jalopenot samaan kulhoon makaronin ja jauhelihan kanssa"

                                           


Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - toukokuu 13, 2010, 22:20:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - toukokuu 13, 2010, 21:32:54 ip
Vaimo ei siedä mitää annuum lahkoon kuuluvaa tuotetta ja eikä muutenkaan syö tulista ruokaa, mutta kylläkin hyvin maustettua. Joten joudun omat pöperöt tekemään erikseen.


Kai sentään hiljalleen uudelleenkoulutat siippaa kätkemällä enemmän ja enemmän chiliä tämän ruokaan? Chiliyhdistys voisi kehittää vaikeimmille tapauksille omia nagaleirejä, joilta tulisi tulta syökseviä puolisoja ulos...


Muuten hyvä idea, mutta vaimolla on hyvin herkäksi jalostunut makuaisti nimenomaan annuumeille. Maistaa heti jos ruuassa on hivenkin esim. paprikaa.

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 14, 2010, 00:32:49 ap
Lainaus
Kai sentään hiljalleen uudelleenkoulutat siippaa kätkemällä enemmän ja enemmän chiliä tämän ruokaan? Chiliyhdistys voisi kehittää vaikeimmille tapauksille omia nagaleirejä, joilta tulisi tulta syökseviä puolisoja ulos...


Ei siihen tarvita mitään leiriä kun vaan laittaa sen muijan ulos.


Hmmm...ei ehkä hullumpi idea. ;D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Noli Me Tangere

Muija lähti alkuvuodesta, ei sentään chilien takia. Kyllähän se mausteista ruokaa söi jos tein, mutta ei itse muuten käyttänyt chiliä mausteena missään.

Nykyinen tyttöystävä söi tekemääni vihanneskeittoa ihan valittamatta. Vaikuttaa hyvältä, oli nimittäin suhteellisen tulista.

Neutroni

Emäntä on alusta pitäen tottunut kahjoihin harrasteisiini, joten tekninen puoli ei tuota ongelmia. Hän kasvattaa itsekin kaikenlaista, joten ikkunapaikoista on joskus ollut taisteluja (joskin tänä keväänä 600 W:n natikka on vapauttanut ikkunatilaa).

Kyllä se syö normaali-ihmisen mielestä tulista, varsinkin "eksoottisissa" ruokalajeissa. Ja huomaa usein, että ei kaupan tai ravintolan "hot" -annos olekaan tulinen. Mutta ei se oikeasti tulista syö, eikä oma-aloitteisesti laita chiliä mihinkään. Minä olen vähän yrittänyt tuputtaa, jotta hän saisi toleranssia, mutta siinä pitää olla aika maltillinen, ettei tuputus käänny itseään vastaan. Ylipäätään meillä on se ero, että minä yritän kehittyä kaikessa harrastamisessa mihin ryhdyn ja hän junnaa isoäidin opeilla hamaan hautaan.

tonttu

Alkuperäiseen viestiin pakko kommentoida, että Pain soosit on aika yliarvostettuja... Maista tälläkin foorumilla esiintyvää kotimaista tuotantoa, niin jää jatkossa painit hyllyyn. Myöskin Iquana saucet ym piäksää. Samaa voisi kyllä sanoa blairsinkin soseista. Vaikka kaikki kunnia blairsille muuten... Sipsit on esim hyviä.

Nii ja tuo puolisojuttu. Minä olen ehkä enemmän chilihullu, eli käytän rutkasti efforttia viljelyyn ym. Nytkin menee taas viikonloppu rakennellessa. Mutta semmoinen vaimo on siunaantunut, että "kisailu" ruokaa syödessä en ole vielä pystynyt tuottamaan ruokaa, joka siltä jäis syömättä. Minä jopa joudun vatsakipujen takia luovuttamaan ensin. Viimeisin mitä tulee mieleen oli viime syksyn 10 chilin lämppärit, joista 4 chiliä oli nagaa (siis 4 leipää). Oli 2 viikon reissun jälkeen chilivajarit ja tartti heti kotia tultua tehdä salsaleipiä suoraan kasvihuoneelta. Vähän ehkä tuli liioiteltua. Lopputulos oli, että minä jouduin luovuttamaan toisen leivän kohdalla, kun alkoi vatsareaktio, mutta emännälle meni vielä alas. Ja muutenkin näitä esimerkkejä löytyy. Itseä kyllä harmittaa, kun ei pötsi kestä ihan kaikkea, eli sm-tason kisailut jää multa väliin :-P

Tomppa

En olisi ihan samaa mieltä tosta yliarvostetusta jutusta, helposti saa sen käsityksen että jos jostain kastikkeesta onj paljon juttua niin se olisi yliarvostettu..

Ehkä siksi se on "Yliarvostettu" kun normikaupasta ei löydy tulisempaa, jos edes totakaan..

Olet kyllä oikeassa että kannattaa maistella useita eri kastikkeita!!

ja tuosta blairin sipsistä sen verran että ovat todella hyviä! hakkaa mennentullen nämä n.s.  kotimaiset..

  harmi vain kun pussit ovat pieniä..      ja blairin mega 20/20  maistuu hieman soijalta..onkohan jo makuaistini kärsinyt??

           tiedän ettei makuaisti  "tuhoudu" kastikkeista    ;D           

  MUTTA MITEN MONI TIETÄÄ ETTÄ MAKU"NYSTYRÄT"   UUDISTUU 14 VRK VÄLEIN..