Miksi valittaa chilin hinnoista?!

Aloittaja Tomppa, kesäkuu 10, 2010, 23:50:12 ip

« edellinen - seuraava »

Tomppa

Niin monet ovat valittaneet kilohintoja kun ostaa paketin chiliä...

1.  viljele itse niin et laske hintaa..

2. perusta jättikasvari ja jää voitolle myytyäsi chilit/kasvit..

miksi emme voi vain ostaa hienoa chilipaketta vaikka maksaa 5€

jos tekee mieli maistaa jotain niin ostakaa...  minullakaan ei aina ole ollut paljoa rahaa mutta jos saan kotimaisia chilejä ja tahdon niitä haukata...niin ostan kiltisti!!!!

ymmärrän että raha on tiukassa monella tänä aikoina mutta ei me saada ilmaiseksi mitään..

jätetään ostamatta olut tai kessut...tai se poke/urheilu/auto lehti..mitä vain..

Tuetaan yhdessä toisiamme!!     Ja jos tavara menee kaupaksi niin kauppias jopa voi laskea hintoja...

Ollaan ihmisiksi eikä ihan aina tuijoteta hintaa....... kaikki maksaa.... ja rakas harrastus...sille ei lasketa hintoja!!!!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - kesäkuu 10, 2010, 23:50:12 ip
Niin monet ovat valittaneet kilohintoja kun ostaa paketin chiliä...

1.  viljele itse niin et laske hintaa..

2. perusta jättikasvari ja jää voitolle myytyäsi chilit/kasvit..

miksi emme voi vain ostaa hienoa chilipaketta vaikka maksaa 5€

jos tekee mieli maistaa jotain niin ostakaa...  minullakaan ei aina ole ollut paljoa rahaa mutta jos saan kotimaisia chilejä ja tahdon niitä haukata...niin ostan kiltisti!!!!

ymmärrän että raha on tiukassa monella tänä aikoina mutta ei me saada ilmaiseksi mitään..

jätetään ostamatta olut tai kessut...tai se poke/urheilu/auto lehti..mitä vain..

Tuetaan yhdessä toisiamme!!     Ja jos tavara menee kaupaksi niin kauppias jopa voi laskea hintoja...

Ollaan ihmisiksi eikä ihan aina tuijoteta hintaa....... kaikki maksaa.... ja rakas harrastus...sille ei lasketa hintoja!!!!


Amen! :)

MikaK

kesäkuu 11, 2010, 08:22:50 ap #2 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2010, 08:31:06 ap käyttäjältä MikaK
Saako chilien hinnasta keskustella sekä omalta kohdalta että pohtien laadukkaiden kotimaisten chilien menekkiä ns. mattimeikäläisten keskuudessa? Miksi keskustelu tuomitaan heti itkemiseksi tai valittamiseksi? Miksi ns. virallisen mielipiteen vastaiset kommentit tuomitaan heti "Ei oo pakko tehä näin" tai "Tee ite parempi".

Foorumilla on ketjuja, joissa kotimaiset ravintolat ja niiden ruuat vedetään täysin kälin ali niin hinnan kuin laadun puolesta. Onko kotimainen chilintuotanto jokin pyhä lehmä, jota ei saa kuin ylistää taivaaseen asti? Mikäli kauppias tarjoaakin sen paketin ensi kesänä hintaan 100 euroa kpl, mistä tuottaja saa euron, niin pitäisikö silloinkin vaan ostaa hymyssä suin, kun on mahdollisuus ostaa? Jokaisella kuluttajalle lienee oma raja, jonka jälkeen tuote jää hyllyyn tai muuttuu harvoin ostetuksi herkuksi.

En usko hetkeäkään, että kotimaisten chilien kasvattaminen myyntimielessä on ns. lupa painaa rahaa tuottajalle. Nytkin eri ketjujen hinnoittelussa on merkkejä, että suurin syyllinen hinnan merkittävään nousuun on kauppias, joista suurin osa ei varmaan piittaa pätkääkään chileistä sen enempää kuin he saavat kiksejä kuivapastasta.

Kotimaiset chilit on nyt profiloitu gourmet-herkuksi ja hinnoiteltu sen mukaan. Ei tässä mitään, mutta ei tarvitse sitten ihmetellä, jos ostokäyttäytyminen muuttuu myös gourmet-tyyliseksi. En minä osta herkkuja joka kerta vaan satunnaisesti.

Joku perustelee ettei 4 tai 5 euroa ole paljon yhdestä rasiasta. Mikäli ostan yhden rasian vuodessa niin ei sillä olekaan ja hinnannousulla ei ole yhtään mitään merkitystä. Mikäli ostan 10, 20 tai 50 rasiaa vuodessa, niin hinnannousulla alkaa olla merkitystä. Tämä vielä ottaen huomioon, että tiedän tuotteen. Olen ostanut sitä ennenkin ja todennut maukkaaksi sekä laadukkaaksi. Kuvittele ns. mattimeikäläistä joka ei ymmärrä eroa sillä reilun euron paketilla ja Fatalin paketilla. 

Mikäli nyt halutaan vielä arpoa itsekasvatettujen hintaa, niin muksun ikkunalla on 14 sentin Pauliin ( hinta noin 3 euroa ) ja siinä multaa ( hinta noin 2 euroa korkeintaan ). Lannoituksena Puutarhan kesä ( olisikohan 10 euroa purkki ), mikä riittäisi tällä kasvilla varmaan minuun eläkeikään asti. Ruukussa on tutulta pistokkaan saatu lemon drop ( ilmainen ) ja kyseinen kasvi teki viime syksyllä n. 30 podia sekä nyt olen siitä kerännyt n. 25 podia tänä vuonna. Lisävaloja ei ole käytössä. Siis 15 euron investoinnilla minulla on kertynyt n. 55-60 podia ja lisää tulee. Ruukku on ns. ikuinen ja samoin lannoite, joten ylläpitokuluiksi jää jollain aikajänteellä kasvin vaihdon yhteydessä mullan vaihto. Ei paha kilohinta ja riittää gourmet-tarkoituksiin.

Cod3

Tässä on nyt se että paljonko laskee omalle työlleen hintaa. Sen olet jättänyt tuosta laskusta pois. Normaali tuntihinta voi pyöriä useammassa kympissä. En osaa sitä arvioida. IT alalla asiakkaalle napsahtava tuntihinta ihan perushommasta on 140/h ja jos sen tekijän pitää osata ajatella ni voi heittää toisen satasen hintaan lisää. Onko se sitten halpaa en tiedä.

Itse en ole edes lähtenyt laskemaan tuon kasvattamisen kautta ostamisen välistä hintaeroa. 8€ mega death on sen verran riittoisa omassa käytössä ettei taida annokselle tulla hintaa kovinkaan paljoa. Sopiva määrä tuore chiliä ruokiin on irronnut vielä euron molemmin puolin kaupasta. Enkä sitäkään pidä kovin suurena hintana.

Mut olen samaa mieltä että kauppias sen rahan siitä välistä varmasti ottaa. Suosisin enemmän suoraan tuottajalta ostamista jos olisi mahdollisuus (viitsinyt ottaa selvää). Uskoisin et se farmerikin vois olla tyytyväinen satunnaisiin vieraisiin, tai sit ei en tiedä. Itseä ainakin voisi kiinnostaa mistä mun ruoka tulee ja kuka sitä tuottaa. Toisaalta kanan ostan tyytyväisenä muovipakkauksessa :), mut vois se olla silmiä avartavaa katsoo miten se pihvi (nauta) tulee lautaselle sieltä navetan perukoilta lähtien. "Pikku Mansikille naula päähän ja teuraaksi".

Yhteenvetona itse olen ollut tyytyväinen harrastukseen ja ohan se oma aina maukkaampaa (eilen ekat mansikat amppelista), mutta kaupasta hankitu helppoudesta voin sen muutaman euron maksaa (joku muu saa miettiä mikä sitä vaivaa nyt ja tarviiko lannoitetta tai vetta taas.

MikaK

Kaikkiaan kyseinen kasvi on vienyt työaikaa tänä vuonna vajaan tunnin kasteluineen. Mikäli tunnin hinnalla haluan leikkiä niin kaipa vertailukohtana olisi paljonko voisin tienata muuten sen tunnin aikana, minkä muuten tuhlaan kasteluun. Bruttoansioilla hinnaksi tulisi reilu 20 euroa. Osin kastelu tosin hoidettu työnantajan maksamalla ajalla, joten tulisiko siitä vähentää sitten kuluista jotain.

Suoraan tuottajalta ostaminen onkin se valittu vaihtoehto minullekin sen sijaan, että ostan kulutuksen mukaan kaupasta pienissä paketeissa. Kahdesta kotimaisesta tuottajasta toinen myy suoraan isoja eriä ja toinen välikäsien kautta pieniä eriä. Kuluttaja voi sitten tehdä omat valintansa.

Aji Inferno

Yksi asia mistä nykyään maksamme elämässä on asioiden helppous - eli tavallaan laiskuudestamme... ;)  Jos joku toinen kasvattaa puolestasi mahd. vielä omiasi parempaa chiliä, jota saa helposti lähikaupastakin, sillä on hintansa. Siksihän monet hakupalvelutkin maksavat: kaikki mikä helpottaa elämäämme periaatteessa maksaa.

Kasvatuksesta vielä sen verran, että omissa olosuhteissani jostain Aji Cristalista sain yhteensä muutaman vuoden aikana ehkä 10 iPodia, enkä useimmista chinenseistä (naga mukaanlukien) koskaan ainuttakaan. Eli siinä ei puhuta enää edes "työtuntini hinnasta", vaan siitä etten saanut satoa käytännössä ollenkaan. Ainoaksi iloksi jäi itse kasvattelu ja sen kanssa puuhastelu. Mutta jos tarvitsin syötävää, piti ja pitää mennä kauppaan tai pummata kavereilta. :)  Meillä on niin monen sorttisia tarve- ja kasvatuskuvioita.

Ja ei, eihän tuo hintakysymys nyt pyhä asia ole (eihän aihetta ole edes sensuroitu tms. ;) ) - se vain tuntuu herättävän tuttuun tapaan monenlaisia ajatuksia ja mielipiteitä. Normaalia keskustelua.

Tomppa

Haluaisin nyt selventää hieman...

Tottakai jos ostaa vuodessa 15-40 pakettia chiliä kaupasta niin maksaahan tuo..ja  silloin vaikuttaa se että paketti on pari euroa kalliimpi kuin viimevuonna...

mutta jos käytät noin paljon chiliä ja tarvitset koko ajan ..eikö olisi helpompaa ostaa muutama kilo kasvattajalta suoraan...

ei kovin vaikeaa...vai??

eli jos itse ostan muutaman paketin naga morich/krisseä niin ei ole väliä että maksaako 3 vai 5 euroa paketti..

ja kyllähän tuo on elämys jos on fasse hyvin nagansa kasvattanut(niinkuin onkin)   sitten kun miljoona ja vähän yli scovillea ravistelee makuhermoja....aiai...naminami..

siitä olen valmis maksamaan..           

Olen samaa mieltä että jos henkilö x omistaa 20 kasvia ja saa koko ajan herkkua pöytään niin ok..sitten saa..ja halvalla...mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta 20 kasviin...saatika niiden kokopäiväiseen hoitoon yms..

Ja jos joku nyt tahtoo maistaa muutaman kerran kesässä kotimaista laatua niin en usko että tuosta konkkaan joutuu kukaan..

Mutta kiitos mielipiteistänne tätä palstaa kohtaan!!

ollaan ihmisiksi ja on mukavaa kyllä lukea rakentavaa tekstiä seka mielipiteitä hinnoista (chilin)



MikaK

Isomman erän ostamisessa kerralla tulee säilytyskysymys eteen. Tuoreena chilit eivät säily kolmea kuukautta eli joutuu turvautumaan erilaisiin kikkoihin. Penan jalluja meinasin pistää etikkaan koko vuoden tarpeiksi ja varmaan jotain muuta tulee tilattua pakkaseen, niin on sitten talvella mitä naattia. Viime vuonna olin tyytyväinen kun oli tuoretta chiliä tasaisesti tarjolla sitä mukaan kun söin edelliset rasiat tyhjäksi. Pahalaiset ovat vielä opettaneet minut taas syömään rasvaa leivän päällä kun chilikeiju on vaan niin hyvää.

tonttu

Mun mielestä femma on ihan hyvä hinta hyvästä chilipaketista. Fessen olen myös valmis heittämään torimyyjälle mansikoista ym, ylellisyystuotteista. Ja onhan aji cristal paketti riittävämpi, kuin esim leka herneitä. Eihän noita nyt samanlailla tule ostettua, kuin esim yleisperunoita, mutta kuitenkin.

Perus jannu ei noita osta kuitenkaan, oli hinta mikä hyvänsä. "Eihän niitä pysty syömään, kun ne on tulisia ja kaikkee"

Mut joo, kyllähän tällä hommalla varmasti joku rikastuu oikeen kunnolla, on Fassella varmaan jemmassa mersut ja swan merkkiset purkkarit rantakartanon alueella.

Kyllä köyhiä taas sorretaan :-P

Taidampa mennä tankkaamaan auton, se on vain 80 euroa per laaki, kun tuo diisselin hinta on näin kesäisin tosi alhaalla.

M;kko

Kysynnästä ja tarjonnastahan tuossa on kyse. Jos chiliaate leviää ja porukka oppii pyytämään erilaisia chilejä kauppoihin, niin eiköhän joku taho vastaa myös tarjonnasta. Alkuun harvat tuottajat ja kauppiaat kiskovat hyvää hintaa, mutta jos katteet pysyvät korkeina, tulee markkinoille kilpailua ja hinta asettuu sellaiseksi minkä tuotantokustannukset ja kuluttajien halukkuus maksaa määräävät.

Ja toisaalta voi verrata 5€:n pakettia herkullisia chilejä (sisältäen n siementä) ja pelkkiä siemeniä (5 siementä hintaan 3€ + pk). Jos olisi mahdollista, ostaisin kaikkia kasvatukseen haluamiani chilejä tuoreina ainakin sen yhden paketin. Siinä mielessä nykyisetkin hinnat ovat ihan sopivia.


Xbow

kesäkuu 11, 2010, 20:05:10 ip #10 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2010, 20:30:59 ip käyttäjältä Xbow
Kysynnän ja tarjonnan laki jyllää, en valita. Mikäli jokin tuote on tarkoituksettoman kallis, en yksinkertaisesti osta sitä ja sillä zibula. Esimerkiksi jos kalliissa pakkauksessa on nippa nappa yhteen pitsaan riittävät Aji Cristallit, en sitä pitsaa varten osta. Berlusconi pizzakin maksaa vaan kympin.

En ole tuoreiden chilien suurkuluttaja muutenkaan. Valtaosa chilituotteista on sentään varsin kohtuullisen hintasia :)

Noo, jos kolme Aji Kristallia maksaa 4 euroa, on se siinä kiikun-kaakun. Voin kerran pari / kesä hyvinkin ostaa :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

mohla

Kokeeksi ostettuna Aji Cristallit tänään johonkin alta 5e hintaan per rasia olivat hintansa väärtti. Vaarallisen hyviä.  ;D

Mielestäni hinta/laatu on kohdillaan varsinkin, kun siemenet noista voi ottaa talteen ja sinällään saa enemmän vastinetta rahoilleen. Hieno homma kaikenkaikkiaan, että noita on perusmarketissa (Lahen shittari) tarjolla. Yhden rasian kokeeksi ostossa tuo  ~5e ei kummemmin hetkauta, mutta toivottavasti omaa satoa tulee myös...  :)

Kilp

kesäkuu 12, 2010, 00:49:07 ap #12 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2010, 00:52:37 ap käyttäjältä Kilp
Lainaus käyttäjältä: mohla - kesäkuu 11, 2010, 23:10:51 ip
Kokeeksi ostettuna Aji Cristallit tänään johonkin alta 5e hintaan per rasia olivat hintansa väärtti. Vaarallisen hyviä.  ;D

Mielestäni hinta/laatu on kohdillaan varsinkin, kun siemenet noista voi ottaa talteen ja sinällään saa enemmän vastinetta rahoilleen. Hieno homma kaikenkaikkiaan, että noita on perusmarketissa (Lahen shittari) tarjolla. Yhden rasian kokeeksi ostossa tuo  ~5e ei kummemmin hetkauta, mutta toivottavasti omaa satoa tulee myös...  :)


Muistathan, että raakana (vihreästä tai oranssi) niiden siementen itämiskyky on suht alhainen.

/edit

Mainitsin, koska ainakin Leppävaaran Sellon cittarista bongaamani cristallit näyttivät olevan pitkälti juuri oransseja, vihreitä ja siltä väriltä... Eli juuriki siinä vaiheessa missä ainakin allekirjoittaneelle maku kolahtaa parhaiten  :P

mohla

Lainaus käyttäjältä: Kilp - kesäkuu 12, 2010, 00:49:07 ap
Muistathan, että raakana (vihreästä tai oranssi) niiden siementen itämiskyky on suht alhainen.

/edit

Mainitsin, koska ainakin Leppävaaran Sellon shittarista bongaamani cristallit näyttivät olevan pitkälti juuri oransseja, vihreitä ja siltä väriltä... Eli juuriki siinä vaiheessa missä ainakin allekirjoittaneelle maku kolahtaa parhaiten  :P


Satuin löytämään paketin, jossa oli yksi kutakin väriä: vihreä, oranssi ja punertava. Hyvä pointti kyllä, jätän suosiolla vihreästä siemenet poimimatta. =)

ottulo

Lainaus käyttäjältä: mohla - kesäkuu 12, 2010, 01:05:30 ap
Satuin löytämään paketin, jossa oli yksi kutakin väriä: vihreä, oranssi ja punertava. Hyvä pointti kyllä, jätän suosiolla vihreästä siemenet poimimatta. =)


Jos vihreänä yms. värejä kuin punaista haluat maistaa, niin maista ajoissa... ostin pari päivää sitten purkin, jossa oli joka väriä, ja aloitin punaisista. Nyt ne kaksi viimeistä ovat myös punaisia, kun en ole kerinnyt syömään...

Aji Inferno

kesäkuu 12, 2010, 02:37:38 ap #15 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2010, 02:59:17 ap käyttäjältä Aji Inferno
Jännä juttu chileissä on se, miten eri lajit ja lajikkeet käyttäytyvät kypsymisensä suhteen... Erot ovat huimia. Esim. isoissa "Aji" -tyypin baccatumeissa (Infernon tietosivuston lajittelun mukaisesti) useimmat lajikkeet ovat raakoina eli vihreinä melko tai täysin mietoja ja hyvin voimakkaasti herneen makuisia.

Aji Cristal on erikoinen lajike monessa mielessä! Niille, joita asia kiinnostaa: Cristal on eräs eteläisimpiä tunnettuja baccatum -lajin paprikoita, kotinaan Curicon alue Chilessä. Ehkä siksikin se eroaa kaikin tavoin, makua myöten, kaikista koskaan kasvattamistani baccatum-serkuistaan Etelä-Amerikassa. Se eroaa esim. Perun isoista Aji-paprikoista mallia "Aji Amarillo/Rojo/Mirasol/jne." tietyllä rapealla raikkaudellaan, jossa ei ole edellisten kaltaista hernemäisyyttä raakana, eikä toisaalta myöskään edellisten makeutta kypsänä! Se on ihan oma juttunsa. :)

Mutta kiinnostuneita kehottaisin joka tapauksessa katsomaan Infernon sivustot tarkasti lävitse: http://www.infernochili.tk myös baccatumien puolelta, ja harkitsemaan esim. aivan upeiden, yhtälailla erikoisten, erittäin korkealla kasvavien Ecuadorilaisten baccatumien kokeilua!

Sillä jos kukaan täällä kuvittelee, että esim. Aji Cristal olisi chilin makunautinnon huippu, niin loistava kuin se onkin, niin...  koettakaapa huippuharvinaisia Ecuadorin PI-355813 tai PI-355814 lajikkeita!!

Kuten kanadalainen rokkipumppu Bachman-Turner-Overdrive totesi: "You ain't seen nothin' yet!"

Tai: PI-543293 Aji Gusanito Boliviasta... Ja niin lukemattomat muut! Lukekaapa Infernosta (ja muualta) mitä mielettömiä herkkuja meille todella on tarjolla! :)

Yksi ihmettelemäni asia on ollut se, että vaikka yhteisössämme on ollut - ja edelleen on - aivan käsittämätön aarreaitta maailman hienoimpia ja harvinaisimpia chilejä, lähes kaikki ovat halunneet kasvattaa ja käyttää vain samoja, harvoja lajikkeita... Aji Cristal? Naga? Okei. Loistavia chilejä. Mutta esim. omalla 13 vuoden kokemuksellani EIVÄT välttämättä parhaita! Monet huikeat kokemukset ovat monessa mielessä useimmilta täällä vielä täysin kokeilematta...

Ja ehkä hyväkin niin! Jotta meillä itse kullakin on jotain uutta odotettavaa huomiseen! :-)

p.s: koska nämä mainitsemani ja hyvin monet Infernon tietosivuilla kuvatut lajikkeet ovat todella OIKEASTI äärimmäisen (!) harvinaisia, niitä ei löydä vain pyytämällä "voisiko joku lähettää minulle PI-355813 siemeniä?". Ei taida toimia! Näiden aarteiden kohdalla kysymys voi hyvinkin olla siitä, onko niiden siemeniä ylipäätään *kenelläkään* suomessa tallessa - tai koko Euroopassa. Tai USA:ssa. Oikeasti.

Ja jos niitä on joillakuilla, niitä ei *taatusti* anneta huonoihin koteihin kasvatettaviksi!!

Jos sinulla kasvaa kotonasi vaikkapa joko PI-355813, PI-355814 - tai huipputapauksessa molemmat (tai vastaavia Infernon tms. kuvauksista), tiedät varmasti niiden arvon. Ne ovat aarteita, kaikin tavoin! :)

Tämä meni nyt osaltaan aiheesta hitusen ohitse, mutta haluaisin silti lopuksi kertoa miksi otin asian puheeksi. Nimittäin, USDA:n tieteellisellä PI-281320 -koodilla tunnettu "Aji Cristal" ei *todellakaan* ole mikään multikansallinen jalostettu chililajike! Se oli vielä 10 vuotta sitten aivan TÄYSIN tuntematon lajike kaikkialla Chilen ulkopuolella. Sitä ei ollut amerikkalaisilla kasvattajilla. Ei eurooppalaisilla. Minä sain 1997 muutaman siemenen - mutta kasvit kuolivat, enkä uskonut koskaan näkeväni niitä uudelleen.

Teimme joitakin asioita - ja saimme jälleen siemeniä USA:n geenipankista... (ei onnistu enää)

Nyt näen Aji Cristalia lähimarketissani! Erittäin harvinaista etelä-amerikkalaista lajiketta, jota ei edes siellä edelleenkään tunneta Chilen ulkopuolella! Olen melko varma siitä, että suomi saattaa olla AINOA maa maailmassa Chilen lisäksi, jossa Aji Cristalia ylipäätään on saatavilla!

Sitä kannattaa miettiä.

Aika mieletöntä? :)

Että miksikö itse maksan vaikka vitosen moisista ihmeistä? Siksi. =)

Xbow

Kyllä 5 euroa on höpöhalpa hinta, jos haluaa kokeilla jotain uutta. Muistan pari vuotta sitten, kun itse sain ensimmäistä kertaa maistaa tuota Aji Cristallia. Baccatumeja lähinnä omista puskista oli aiemmin rouskuteltu, mutta niinpä vaan tuo Aji Cristal pääsi yllättämään omalla persoonallisuudellaan. Ja vieläkin chililajikkeiden laajassa kirjossa on luultavimmin lukematon määrä erilaisia tapauksia, jota voivat tarjota samanmoisen elämyksen. Huomaa kyllä, että Fataliilla on chilipuolen kokemusta melkoisesti; oli toi Aji Cristal kyllä sellainen valinta että oksat pois.

Etelän chilintuottajillakin on vähän samantapaista otetta asiaan, onhan tarjolla esim. erilaisia chililajitelmia ja Afrikasta on pukannut jos jonkinmoisen lajikkeen omaavia chilejä. Etenkin noissa Afrikan chileissä valitettavasti huomaa, ettei makupuolta niin ole panostettu viljelyssä, vaan homma on siellä mennyt tehtailun puolelle, lopputuloksena enemp-vähempi "bulkkikamaa".

Yksi idea voisi olla chililajitelma, jota vaihdellaan kausittain, ja bokseittain. Siihen luotan kyllä, että esimerkiksi Fatalii saisi siitä huomattavasti mielenkiintoisemman ja todennäköisesti selkeästi maukkaamman kuin mitä noi hollantilaiset vastaavat on.

Mitalilla on kääntöpuolensa. Kun joku on kokeiltu moneen kertaan, sekä kaupallistuminen yleensä, niin eräänlainen "inflaatio" siitä väistämättä seuraa. Sille ei oikein voi mittään :(
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 12, 2010, 02:37:38 ap
Jännä juttu chileissä on se, miten eri lajit ja lajikkeet käyttäytyvät kypsymisensä suhteen... Erot ovat huimia. Esim. isoissa "Aji" -tyypin baccatumeissa (Infernon tietosivuston lajittelun mukaisesti) useimmat lajikkeet ovat raakoina eli vihreinä melko tai täysin mietoja ja hyvin voimakkaasti herneen makuisia.

Aji Cristal on erikoinen lajike monessa mielessä! Niille, joita asia kiinnostaa: Cristal on eräs eteläisimpiä tunnettuja baccatum -lajin paprikoita, kotinaan Curicon alue Chilessä. Ehkä siksikin se eroaa kaikin tavoin, makua myöten, kaikista koskaan kasvattamistani baccatum-serkuistaan Etelä-Amerikassa. Se eroaa esim. Perun isoista Aji-paprikoista mallia "Aji Amarillo/Rojo/Mirasol/jne." tietyllä rapealla raikkaudellaan, jossa ei ole edellisten kaltaista hernemäisyyttä raakana, eikä toisaalta myöskään edellisten makeutta kypsänä! Se on ihan oma juttunsa. :)

Mutta kiinnostuneita kehottaisin joka tapauksessa katsomaan Infernon sivustot tarkasti lävitse: http://www.infernochili.tk myös baccatumien puolelta, ja harkitsemaan esim. aivan upeiden, yhtälailla erikoisten, erittäin korkealla kasvavien Ecuadorilaisten baccatumien kokeilua!

Sillä jos kukaan täällä kuvittelee, että esim. Aji Cristal olisi chilin makunautinnon huippu, niin loistava kuin se onkin, niin...  koettakaapa huippuharvinaisia Ecuadorin PI-355813 tai PI-355814 lajikkeita!!

Kuten kanadalainen rokkipumppu Bachman-Turner-Overdrive totesi: "You ain't seen nothin' yet!"

Tai: PI-543293 Aji Gusanito Boliviasta... Ja niin lukemattomat muut! Lukekaapa Infernosta (ja muualta) mitä mielettömiä herkkuja meille todella on tarjolla! :)

Yksi ihmettelemäni asia on ollut se, että vaikka yhteisössämme on ollut - ja edelleen on - aivan käsittämätön aarreaitta maailman hienoimpia ja harvinaisimpia chilejä, lähes kaikki ovat halunneet kasvattaa ja käyttää vain samoja, harvoja lajikkeita... Aji Cristal? Naga? Okei. Loistavia chilejä. Mutta esim. omalla 13 vuoden kokemuksellani EIVÄT välttämättä parhaita! Monet huikeat kokemukset ovat monessa mielessä useimmilta täällä vielä täysin kokeilematta...

Ja ehkä hyväkin niin! Jotta meillä itse kullakin on jotain uutta odotettavaa huomiseen! :-)

p.s: koska nämä mainitsemani ja hyvin monet Infernon tietosivuilla kuvatut lajikkeet ovat todella OIKEASTI äärimmäisen (!) harvinaisia, niitä ei löydä vain pyytämällä "voisiko joku lähettää minulle PI-355813 siemeniä?". Ei taida toimia! Näiden aarteiden kohdalla kysymys voi hyvinkin olla siitä, onko niiden siemeniä ylipäätään *kenelläkään* suomessa tallessa - tai koko Euroopassa. Tai USA:ssa. Oikeasti.

Ja jos niitä on joillakuilla, niitä ei *taatusti* anneta huonoihin koteihin kasvatettaviksi!!

Jos sinulla kasvaa kotonasi vaikkapa joko PI-355813, PI-355814 - tai huipputapauksessa molemmat (tai vastaavia Infernon tms. kuvauksista), tiedät varmasti niiden arvon. Ne ovat aarteita, kaikin tavoin! :)

Tämä meni nyt osaltaan aiheesta hitusen ohitse, mutta haluaisin silti lopuksi kertoa miksi otin asian puheeksi. Nimittäin, USDA:n tieteellisellä PI-281320 -koodilla tunnettu "Aji Cristal" ei *todellakaan* ole mikään multikansallinen jalostettu chililajike! Se oli vielä 10 vuotta sitten aivan TÄYSIN tuntematon lajike kaikkialla Chilen ulkopuolella. Sitä ei ollut amerikkalaisilla kasvattajilla. Ei eurooppalaisilla. Minä sain 1997 muutaman siemenen - mutta kasvit kuolivat, enkä uskonut koskaan näkeväni niitä uudelleen.

Teimme joitakin asioita - ja saimme jälleen siemeniä USA:n geenipankista... (ei onnistu enää)

Nyt näen Aji Cristalia lähimarketissani! Erittäin harvinaista etelä-amerikkalaista lajiketta, jota ei edes siellä edelleenkään tunneta Chilen ulkopuolella! Olen melko varma siitä, että suomi saattaa olla AINOA maa maailmassa Chilen lisäksi, jossa Aji Cristalia ylipäätään on saatavilla!

Sitä kannattaa miettiä.

Aika mieletöntä? :)

Että miksikö itse maksan vaikka vitosen moisista ihmeistä? Siksi. =)


Toi on kyllä loistava juttu, toi tietosivustosi, mutta vesikielellä odottelen, josko siihen tulisi lisää lajikkeita. Sieltä kun on niin mukava lueskella juttuja...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 12, 2010, 02:37:38 ap

Yksi ihmettelemäni asia on ollut se, että vaikka yhteisössämme on ollut - ja edelleen on - aivan käsittämätön aarreaitta maailman hienoimpia ja harvinaisimpia chilejä, lähes kaikki ovat halunneet kasvattaa ja käyttää vain samoja, harvoja lajikkeita... Aji Cristal? Naga? Okei. Loistavia chilejä. Mutta esim. omalla 13 vuoden kokemuksellani EIVÄT välttämättä parhaita! Monet huikeat kokemukset ovat monessa mielessä useimmilta täällä vielä täysin kokeilematta...



Pakkohan sitä on noita tavallisia kasvatella, jos ei harvinaisempien siemeniin pääse käsiksi, kuten myöhemmin totesit ettei niitä joka kotiin anneta. Sinänsä se on toisaalta hyvä ettei aloittelijalle tuhlata harvinaisia siemeniä.

Tomppa

Nyt kyllä valitan itsekkin!!!!   

Launeen sittarissa aij cristallia 3,99€  rasia..

tilasin paavolaankin näitä herkkuja ja hintaa oli 5,90 €   !!!!


Huomautin kauppiaalle joka lupasi laske hinnan samalle tasolle!!!

2 euroa heittoa..ja citymarketteja molemmat!!!                         nyt en ymmärrä...

Toki tuosta saa siemenet mukaan....jotenka ostin paketin kuitenkin!!!

Maksoihan se mutta maistaa tahdoin ja totesin laadun loistavaksi!!

Parin euron hinta kipaleelta on hieman liikaa mutta onneksi asia korjaantuu..