tammikuu 09, 2025, 20:46:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokonetta ropaamassa

Aloittaja Hapa_Nero, heinäkuu 03, 2010, 21:19:27 ip

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

heinäkuu 03, 2010, 21:19:27 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 19, 2010, 23:06:32 ip käyttäjältä Hapa_Nero
Terve
Täällä näyttäisi tietotekniikastakin itseäni paremmin ymmärtäviä henkilöitä paljon pyörivän,
joten kysäisempä tällaista.

+6 vuotta vanha vujitsuni sammui kesken pelin eikä ole sen jälkeen oikein käynnistynytkään enää.
Ja kun ei usb liittimien virransyöttökään ole toiminut enää aikoihin niin lienee parempi vaihtaa uuteen.
Nähtäväksi jää miten valokuvien käy.

En ole yhtään seurannut mitä näissä valmiissa pakettikoneissa on tällähetkellä menossa tai tulossa.
Luulen, että osista kasaminen minun on parempi jättää näppärämmille kavereille, siksi pakettikone.

Jos budjettina olisi vajaa tonni, niin mihin minun se kannattaisi sijoittaa?
Olisiko esim. tämä aivan rahan haaskausta?

Caderusso

Mac mini 2.53 GHz Intel Core 2 Duo/RAM 4.0 GB (2x2.0MB)/320GB 5400 rpm./SuperDrive/NVIDIA GeForce 9400M graphics VRAM 256 MB/Bluetooth/AirPort/ .. (n. 1 vk.)
745 EUR
www.mustapekka.fi / www.apple.fi

onhan noita pc-koneitakin vuosien varrella ollut (töissä pakollisina), mutta nykyisin macbook pro:n ja iMacin käyttäjänä en ainakaan keksi sinulle mitään varmempaa ratkaisua, teitpä sitten mitä hyvänsä koneella ;)
Ja jos on tarvetta windowsille/linuxille jne, saat ne asennettua siihen samaan macciin, jolloin valitset vaan konetta käynnistettäessä mihin käyttikseen haluat bootata.

Windows-miehet nyt varmaankin alkavat avautumaan tästä postauksestani.. se on kummallista miten windows-ihmisillä on pakkomielteenä haukkua maccejä.. en vain ymmärrä.

Mutta tosiaan, maceissä se hyvä puoli että viidenkin vuoden ikäinen macci on aivan yhtä nopea kuin oli pakasta vedettynä. Ei ole windowsin rekisterien tukkeutumista tai muutakaan hidastumista käytön myötä.
Jos haluat pelailla pelejä, osta rinnalle vaikka ps3 ;)

Kaltsu

Jos meinaat pelailla niin windows pohjainen systeemi tai xbox. Jos taasen "työkoneena" esim. valokuvien käsittelyä niin Mac v. 10.6.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Caderusso

ja jos harrastaa elokuvien katselua niin ps3 + mac/win
PS3:n bluray-soittimen lisäksi painotan lähinnä tuota ps3mediaserveriä. Saa vaikka netistä "löydetyt" bluray-ripit .mkv-tiedostoina streamattua suoraan koneelta fullhd:nä dd51/dts -äänillä suoraan ps3:n kautta töllöön (tietysti normaalit divx:ät toimivat myös). Tekstitys-tiedostotkin näkyvät täysin ongelmitta. Ps3mediaserver on ihan lyömätön leffafriikin softa :)

Omassa kokonaisuudessani maccini on wlanilla kotiverkossa ja esim. Avatar 1080p tarkkuudella dts-hd -äänillä toistuu langattomasti pleikkarin kautta ilman minkäännäköisiä puskurointiviiveitä, suomenkielisillä teksteillä. Helmi :)

Julli-

Niin eikös tässä tietokonetta oltu ostamassa, ei i<3SteveJobsia, eiku...

Pakettikoneissa on aina oma ongelmansa, mm.  bloatware, eli softat ja kikkareet joita et kerta kaikkiaan tarvitse. Suosittelen koneen kasaamista/kasauttamista itse/kaverin/asiantuntevan myyjän valitsemien komponenttien pohjalta.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - heinäkuu 03, 2010, 21:19:27 ip
Terve
Täällä näyttäisi tietotekniikastakin itseäni paremmin ymmärtäviä henkilöitä paljon pyörivän,
joten kysäisempä tällaista.

+6 vuotta vanha vujitsuni sammui kesken pelin eikä ole sen jälkeen oikein käynnistynytkään enää.
Ja kun ei usb liittimien virransyöttökään ole toiminut enää aikoihin niin lienee parempi vaihtaa uuteen.
Nähtäväksi jää miten valokuvien käy.

En ole yhtään seurannut mitä näissä valmiissa pakettikoneissa on tällähetkellä menossa tai tulossa.
Luulen, että osista kasaminen minun on parempi jättää näppärämmille kavereille, siksi pakettikone.

Jos budjettina olisi vajaa tonni, niin mihin minun se kannattaisi sijoittaa?

Saat samalla rahalla paljon paremmankin koneen, eli unohtaisin tuon Fujitsun. Koneen itse kokoaminen on oikeastaan hyvin mielenkiintoista ja opettavaista puuhaa + nykyään paljon helpompaa kuin vielä jokin vuosi sitten, koska esim. emolevyt sisältävät jo vähän kaiken mahdollisen eikä lisäkorttien kanssa tarvitse taistella välttämättä ollenkaan.

Täältä saat kyllä apua hankkeeseen! Kerrotko alkuun millaiseen käyttöön laitteen tarvitset? Raskaaseen pelaamiseen? Kuvankäsittelyyn? Lähinnä surffailuun? Tarvitseeko olla hyvin hiljainen?

Aketza

Oman koneeni olen ostanut Turusta (Jimm's PC store), mutta sieltä pystyy myös tilaamaan netin kautta. Eli, jos haluat hyvän pelikoneen, kannattaa sieltä katsella. Hintaakin sitten useimmissa on jo n. 2000, mutta kyllä sieltä halvemmallakin saa. Jimissä kokoavat koneen vasta, kun olet paketin ostanut, joten kestää hetken ennen kuin sen saat.

Caderusso

heinäkuu 04, 2010, 09:48:52 ap #7 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 04, 2010, 09:53:13 ap käyttäjältä Caderusso
Jep juuri näin! Täältä varmasti löytyy apua kunhan kerrot mihin käyttöön kone tulee :)

Tuosta "bloatwaresta" voi olla kahta mieltä. Jos kyseessä windows-kone niin silloin toki ylimääräiset palikat ja softat harmittaa. Macci-koneessa taas lähes kaikki tarpeellinen tulee mukana ja se ylimääräinen mitä et tarvitse, ei ollenkaan ainakaan hidasta tai tuki koneen tehoja.
Macin oikeasti hyviä softia jotka tulee mukana:
-iPhoto, erinomainen valokuvien hallintaohjelmisto, itselläni siinä hieman yli 12.000 kuvaa fiksusti lajiteltuna eventtien mukaan, nopeasti hallittavissa koko kirjasto.
-iMovie, digivideoiden (hd&sd) siirtoon ja editointiin hyvä softa, aloittelijakin saa paljon aikaiseksi ilman korkeata oppimiskynnystä.
-iMail & iCal, helpot ja monipuoliset posti ja kalenteri -softat, synkkaavat langattomasti postit ja kalenterit myös Nokian luurien kanssa. Myös ms:n exchange-tuki.
-Toast Titanium, varmaankin markkinoiden monipuolisin polttosofta, tukee cd/dvd/dvd-dl/bluray, helppo käyttää.

ja sitten tietysti macille mielensä mukaan joko iWork tai MS-Office :)

Windows-kone tosin ehdottomasti, jos haluaa koneella pelata uusia pelejä. Tosin windows-pelikoneella pääsee mukaan raudan päivittämis-kierteeseen, kun tuntuu että uudemmat pelit vaativat vähän väliä uudemman näytönohjaimen. Mutta se on monen windows-pelaajan mielestä ihan hyväksyttävä asia.
Jos kotoa löytyy jo iso telkkari tai vaikkapa kokonainen kotiteatteri, saat uuden näytönohjaimen hinnalla jos ps3:n tai Xbox360:n, eikä silloin tarvitse päivitellä mitään ja kaikki uudet pelit toimivat aina kuten pitääkin.

Jos pitäisi vastata lähinnä siihen kysymykseen miksi suosin niin kovasti macceja yleiskoneiksi, vastaukseni olisi jokseenkin tällainen:
Ostin 5 vuotta sitten Macbook Pro:n ja 4 vuotta sitten 24" iMacin. Kummatkin pyörivät edelleen tänä päivänä yhtä nopeasti kuin pyörivät ostopäivänään, enkä ole joutunut päivittämään kumpaakaan kertaakaan.
Katsoin juuri muuten uptimen tästä pöytäkoneesta (iMac), joka toimii myös parina virtuaalipalvelimena. Kone ollut päällä ilman uudelleenkäynnistystä nyt 49 päivää ja 13 tuntia. Boottailut ovat macillä lähes tarpeettomia :)

Tuoltahan tuo mulla näyttää.. Mitä ei palkista löydy, sitä en tarvitse :D

jla1710

Se, mitä Macci tekee, se tekee sen hyvin. Se mitä se ei tee, onkin sitten helvetin vaikeaa tai mahdotonta Macilla. Windows koneella voi tehdä kaikkea keskinkertaisesti :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Hapa_Nero

Aivan juu, konetta tulee pääasiassa käytettyä surffailuun. Pikkusen tulee pelailtuakin,
mutta yleensä ei kaikkein uusimpia pelejä. Tosin vanhojahan tämän päivän pelitkin ovat jonkin ajan kuluttua.
Ja hyvä olisi jos sillä edes hieman pystyisi sitä kuvankäsittelyä ja muutakin harjoittelemaan.
Vaikka tuo pelaileminenhan se taitaa eniten tehoja tarvita, mutta kaikkeahan voi tulla mieleen
kokeilla ajan kuluessa.

Kyllähän tuo itse kokoaminen kiinnostaisi, mutta vähän epäilen että en siinä yksin onnistu,
ja jos huonosti käy, niin menee vielä toimivan koneen hinta aivan hukkaan.
Mutta jos se yhtä helppoa on kuin Legotalon rakentaminen, niin antaa tulla vinkkiä vaan  :D

Vanhaa konetta ostaessani sain ystävän neuvon, valitse kone jossa on hyvä integroimaton näytönohjain.
No, 256 meganen tuossa on, eikä pakottavaa tarvetta vaihtamiselle juurikaan esiintynyt.
Muistia sensijaan tuli hieman lisättyä, ihan itse, enkä saanut konetta edes rikki. Mutta siinäpä
se kokemukseni tietokoneen sepittämisestä suurinpiirtein on.

Nykyäänhän nuo näytönohjaimet ja muistit ovat jotain ihan eri tasoa, mutta niinhän ne kai ovat vaatimuksetkin, eikä uusia ja vanhoja kai oikein pysty suoraan vertaamaankaan?

Täytyy listaan varmaan vielä lisätä, että senverran vauhtihullu kuitenkin olen, että koneen olisi hyvä olla
sujuvasti toimiva.

En mä ihan ole Billyn parhaita kavereita, niin mitenkäs tuon Mäkin kanssa tulee Windows maailmassa toimeen?
Menisiköhän paljonkin oheislaitteita uusiksi ja mihin muihin ongelmiin pitäisi sitten tottua?

Kotikolo tuli vastikään remontoitua lattiasta kattoon ja nyt yritetään hoidella huonekaluja ja sisustusta uusiksi.
Iso telkkari odottelee vielä kaupan hyllyllä, mutta tarkoitus olisi siihenkin tietokone kytkeä kunhan sen kotiini saan.
Rahanmenoa olisi siis tiedossa yli tulojen ilman näitä tietokonemurheitakin  :-[

Kyllä minulta tuollainen pleikkarikin löytyy ;D onkohan se nyt sellainen ps one vai psx.
Harmaakuorinen laite kuitenkin. Pelejäkin laitteeseen olisi liki 2 metriä, harmi vain kun ei laite tunnista
niistä enää yhtäkään. Kerro ihmeessä jos tiedät kuka tuonkin pystyy korjaamaan?

Mutta korjataan tämä tietokonehomma nyt ensin  :)

Tapolan Tulikeppi

Kyllä, olisi rahan haaskausta.

Tällä hetkellä mielestäni parhaan vastineen rahallesi saat AMD Phenom II X6 1055T suorittimella (toki muutkin komponentit tärkeätä miettiä huolella) ja itse kasattuna, kaverin kasaamana tai jonkin firman sinulle kasaamana. Näin pääset parempaan ja itseäsi tyydyttävään lopputulokseen.

Lisäksi jää valinnan varaa ja mietittävää, esimerkikisi tarvitsetko oikeasti blu-ray aseman jo, vai maltatko vielä odottaa että halpenevat ja sitä että oikeasti tarvitset sitä.

Valitsemassani emolevyssä on laajennusvaraa ihan kohtuudella, jos tulevaisuudessa päätät että muistit loppuvat kesken, ei muuta kuin toinen 4GB muistikitti ostoslistalle (maksaa nyt noin 130e) ja koneeseen sisälle niin sitten löytyy 8GB muistia, tai jos näytönohjaimen keskinkertainen vääntö ei riitä voit harkita toisen ATI:n näytönohjaimen lisäämistä rinnalle. Brändätyssä (hp/fujitsu/acer jne) valmispakettikoneessa on aina jokin kompromissi tehtävänä osien suhteen. Siksi itse kasattu on parempi, saat päättää missä kohtaa konetta tarvitset tehoja ja missä kohtaa voidaan tinkiä.

Tässä hieman ehdotelmaa:

Suoritin: AMD Phenom II X6 1055T
Muistit: 4GB DDR3 1600MHz
Emolevy: Asus M4A785TD-V EVO
Näytönohjain: XFX Radeon HD 5750 1GB
Kiintolevy: Samsung Spinpoint F3 1TB
Blu-Ray Combo asema: Samsung SH-B083L/RSBP Blu-ray Combo 8X
Kotelo: Antec Sonata III
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Home Premium 64bit
# 1022

Pankkipoju

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 03, 2010, 22:19:45 ip

Mutta tosiaan, maceissä se hyvä puoli että viidenkin vuoden ikäinen macci on aivan yhtä nopea kuin oli pakasta vedettynä. Ei ole windowsin rekisterien tukkeutumista tai muutakaan hidastumista käytön myötä.
Jos haluat pelailla pelejä, osta rinnalle vaikka ps3 ;)

Windows -koneen hidastuminen bootatessa johtuu käynnistettävien prosessien määrän kasvamisesta ajan myötä.

Vaikuttaa kertomasi perusteella pikkasen siltä ettei hirveästi Mac:lle asennella ohjelmia. Ne on kolmannen osapuolen juttui joten tuskin ottaa OS tähän kantaa.

Mut ihan alkeet, Msconfig:n välilehti Startup on hyvä paikka sammuttaa ohjelmien näkymättömät taustaprosessit jos niitä ei aina tarvitse.
Itselläni näyttäisi olevan sammutettuna: Adobelta pari prosessia, Boinc, Office, Winamp, Realtec (TV kortti), Divx update, Java update, ja muutama raudan hallintaan liittyvä päivitysprosessi...
Nuo siis eivät käynnista mitään näkyvää bootissa vaan pörräävät jossain taustalla tekemässä jotain jonka puuttumista en ole koskaan merkille mitenkään laittanut.

Se että ei osaa käyttää tietokonetta ei nyt aikuisten oikeesti ole hyvä syy arvostella sitä...

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Pankkipoju - heinäkuu 04, 2010, 13:44:08 ip

Mut ihan alkeet, Msconfig:n välilehti Startup on hyvä paikka sammuttaa ohjelmien näkymättömät taustaprosessit jos niitä ei aina tarvitse.
Itselläni näyttäisi olevan sammutettuna: Adobelta pari prosessia, Boinc, Office, Winamp, Realtec (TV kortti), Divx update, Java update, ja muutama raudan hallintaan liittyvä päivitysprosessi...
Nuo siis eivät käynnista mitään näkyvää bootissa vaan pörräävät jossain taustalla tekemässä jotain jonka puuttumista en ole koskaan merkille mitenkään laittanut.

Se että ei osaa käyttää tietokonetta ei nyt aikuisten oikeesti ole hyvä syy arvostella sitä...

Ja 99% Windowskäyttäjistä ei osaa sammutella noita turhia prosesseja, 95% ei ole koskaan edes kuullut moisesta mahdollisuudesta. Lisäksi Windows hidastuu monesta muustakin syystä joiden siivoaminen ei todellakaan ole tottumattoman hommaa.

Windowsin outouksiin kuuluu sekin että ohjelmien asennus ja poisto hidastavat konetta ajanmittaan kun sinnetänne jää roikkumaan kaikenlaista, en ole kuullut että Mac kärsisi samasta (parilla tutulla on noita käytössä ja asentavat/poistavat melkoisesti ohjelmia ilman hidastumista) enkä itse ole havainnut tuota käyttämissäni "unix tyyppisissä" käyttöjärjestelmissä (kyllä, käytän joskus linuxiakin mutta se ei ole pääasiallinen käyttis vaan OpenBSD ja Solaris).

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - heinäkuu 04, 2010, 12:16:15 ip

Kyllä, olisi rahan haaskausta.

Tällä hetkellä mielestäni parhaan vastineen rahallesi saat AMD Phenom II X6 1055T suorittimella (toki muutkin komponentit tärkeätä miettiä huolella) ja itse kasattuna, kaverin kasaamana tai jonkin firman sinulle kasaamana. Näin pääset parempaan ja itseäsi tyydyttävään lopputulokseen.

Lisäksi jää valinnan varaa ja mietittävää, esimerkikisi tarvitsetko oikeasti blu-ray aseman jo, vai maltatko vielä odottaa että halpenevat ja sitä että oikeasti tarvitset sitä.

Valitsemassani emolevyssä on laajennusvaraa ihan kohtuudella, jos tulevaisuudessa päätät että muistit loppuvat kesken, ei muuta kuin toinen 4GB muistikitti ostoslistalle (maksaa nyt noin 130e) ja koneeseen sisälle niin sitten löytyy 8GB muistia, tai jos näytönohjaimen keskinkertainen vääntö ei riitä voit harkita toisen ATI:n näytönohjaimen lisäämistä rinnalle. Brändätyssä (hp/fujitsu/acer jne) valmispakettikoneessa on aina jokin kompromissi tehtävänä osien suhteen. Siksi itse kasattu on parempi, saat päättää missä kohtaa konetta tarvitset tehoja ja missä kohtaa voidaan tinkiä.

Tässä hieman ehdotelmaa:

Suoritin: AMD Phenom II X6 1055T
Muistit: 4GB DDR3 1600MHz
Emolevy: Asus M4A785TD-V EVO
Näytönohjain: XFX Radeon HD 5750 1GB
Kiintolevy: Samsung Spinpoint F3 1TB
Blu-Ray Combo asema: Samsung SH-B083L/RSBP Blu-ray Combo 8X
Kotelo: Antec Sonata III
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Home Premium 64bit

Siinä asiallinen ja tasapainoinen kone, joka ei vanhenekaan nopeasti. Ainoaksi muutokseksi ehdottaisin vain vähän kalliimpaa ja paljon tehokkaampaa Radeon 5770 näytönohjainta. Sillä pelailisikin sitten jo pitkään. :)

Caderusso

Juuri pelailen ps3:lla Battlefield: Bad Company 2:sta.
tämä nyt on mielipidekysymys, mutta mielestäni pelaaminen on kivempaa ISON ruudun kautta kotiteatteriäänillä, sohvalla istuen mukavassa asennossa :)

Julli-

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 04, 2010, 17:33:50 ip
Siinä asiallinen ja tasapainoinen kone, joka ei vanhenekaan nopeasti. Ainoaksi muutokseksi ehdottaisin vain vähän kalliimpaa ja paljon tehokkaampaa Radeon 5770 näytönohjainta. Sillä pelailisikin sitten jo pitkään. :)

Tuo HD 5770 ohjain olisi ylittanyt tuon 1000e kipurajan mutta onhan se mukavasti tehokkaampikin. Sen voisikin lisätä pakettiin jos vaikka siitä blu-ray combo asemasta luopuu ja vaihtaa normaalin DVD+/-RW aseman tilalle. Senkin blu-rayn voi myöhemmin lisätä koneeseen, Sata-paikkoja riittää tuossa levyssä ihan kivasti.. Toki emolevyn suhteen jäi vähän harmittamaan se ettei tukea SATA 6Gb/s laitteille eikä usb3.0, tosin usbi kolmosen saa vaikka pci-e 1x kortilla myöhemmin mikäli huutava tarve tulee sille.

Vaan tietokoneen kasaamisessa on ehkä hyvä pitää mielessä ettei osta sitä kalleinta ja uusinta vaan tutkii millä saa eniten vastinetta rahalleen.. vrt. intel core i7 980X vs amd phenom ii x6 1055T --painivat toki aivan eri sarjassa, mutta niin on hintakin +1000€ vs 220€

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 04, 2010, 18:14:27 ip
Juuri pelailen ps3:lla Battlefield: Bad Company 2:sta.
tämä nyt on mielipidekysymys, mutta mielestäni pelaaminen on kivempaa ISON ruudun kautta kotiteatteriäänillä, sohvalla istuen mukavassa asennossa :)

Menee ehkä hieman pilkun viilaamiseksi mutta nykypäivänä on näytönohjaimissakin tuo hdmi portti aika vakio kauraa, eikä ihan ihmeellistä emolevyä tarvitse valita että saa äänet optisella mikäli niinkin laadukasta tahtoo käyttää. Jotkut 5.1 äänet integroituna ovat vakiokauraa ja 7.1 äänetkään eivät vaadi ihmeitä laudalta. Tästä ketjusta ehkä turha kuitenkaan luoda sitä iän ikuista konsolit vs pc:t kädenvääntöä. Pääseehän sillä Wiilläkin internettiin.
# 1022

Miksu77

Lainaus käyttäjältä: shibari - heinäkuu 04, 2010, 19:05:19 ip
FPS-pelejä ei voi pelata pädillä. piste.dot.com.

Tuota olen itsekkin miettinyt, ei onnistu ainakaan minulla.
On vaan jotenkin helpompaa hiiri näppäimistö yhdistelmällä.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Miksu77 - heinäkuu 04, 2010, 20:17:04 ip
Lainaus käyttäjältä: shibari - heinäkuu 04, 2010, 19:05:19 ip
FPS-pelejä ei voi pelata pädillä. piste.dot.com.

Tuota olen itsekkin miettinyt, ei onnistu ainakaan minulla.
On vaan jotenkin helpompaa hiiri näppäimistö yhdistelmällä.

Heh :D se on näköjään tottumisesta kiinni. Pelaahan monet PS3-pelaajatkin hiirellä. Tosin itse olen kunnostautunut pädillä sen verran fps-peleissä että vien aika kympillä yleensä pelistä/joukkueesta/pelaajatasosta riippumatta ;)

Aji Inferno

Itse en ole keksinyt vielä ainuttakaan syytä BlueRay aseman hankkimiseen tietsikkaani... Tai sen puolen olkkariinkaan. Tietääkseni mikään peli tms. ei vielä pitkään aikaan vaadi BD-asemaa - ja harva (?) katsonee BD-leffojakaan tietokoneeltaan. Eli korvaisin tosiaan BD-aseman tuolla paremmalla näytönohjaimella.

Suositeltu 6-ytiminen AMD suoritin on suunnilleen niin tykki kapine kuin kukaan voi toivoa, ja ylikellottuukin tarvittaessa yli 4 gigahertsin. Ei jää mikään asia siitä ainakaan kiinni - ja hinta on tosiaan kohdallaan (ei sitä pakollista "Intel-veroa").

Jos nyt johonkin erityiseen haluaisi investoida, niin ylivoimaisesti suurin pullonkaula tämän hetken tietokoneissa on kiintolevy. Tuo suositeltu Samsung on tämän hetken parhaasta päästä, mutta ns. SSD-levy ilman liikkuvia osia on täysin omassa luokassaan tietokoneen nopeuttajana. Ne ovat vielä aika kalliita, mutta esim. boottilevyksi voisi jo harkita vaikkapa Kingstonin 64 gigaista mallia. Pudottaa esim. ohjelmien ja Windowsin käynnistysajat 2-3 kertaisesti, ellei enemmänkin. Hintaakin vain saturaisen paikkeilla, muistelisin.