tammikuu 10, 2025, 16:28:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Antivitutusta ilmassa

Aloittaja Tepi, heinäkuu 10, 2010, 15:28:34 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Täytyy myöntää että "tavallinen" oli vähän provokatiivinen .. hmm.. sanoisiko kokeilu. Harva kuitenkaan haluaa itseään sanottavan tavalliseksi ..  :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Minä en ainakaan ole järin tavallinen eiku...  :o
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bobster

Korvat huuhdeltu. Taas kuulee ihan uusia ääniä. Elämä on ihanaa! ;D
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: bobster - maaliskuu 17, 2015, 19:54:05 ip
Korvat huuhdeltu. Taas kuulee ihan uusia ääniä. Elämä on ihanaa! ;D

Eikai liikaa kuulu ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Siika

Pienimuotoinen loma alkoi,lokakuun 20 pv takaisin töihin,ny on aika pilkin ja oluen ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Siika - maaliskuu 25, 2015, 19:17:28 ip
Pienimuotoinen loma alkoi,lokakuun 20 pv takaisin töihin,ny on aika pilkin ja oluen ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Anteeksi mitä?  :D  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 25, 2015, 20:47:53 ip

Lomat on kuin Joulupukilla  ;D

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 12, 2015, 11:04:12 ap

[[ei täällä kovin montaa (tavallista) naista tietääkseni ole]]

:D  :D
No eipä kyllä varmastikaan.  ::)

Toby

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 26, 2015, 07:53:57 ap
Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 25, 2015, 20:47:53 ip

Lomat on kuin Joulupukilla  ;D

Sairasloma?  ???
Otan osaa.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

sorrii

Piti tässä keväällä kaataa muutama puu mökillä, kun alkaa olemaan aika varjoisaa. Pikku ongelma on ettei mökki ole oma jne. epäolennaista ...
Sain houkuteltua poikani mukaan kaveriksi, joka ei kyllä ole koskaan sahaa pidellyt eikä muutenkaan ollut metsä tai maa-töissä.

Isoja puita alkaa olemaan niin paljon pikku tontilla että on jo ongelma sekin mihin ne puut laittaa ja varsinkaan ei mulla intoa alkaa kirveellä pilkkomaan ½m paksuja oksaisia koivuja  ::). Sain paikallisen maajussin kanssa sovittua että tämä hakee isoimmat rungonpätkät haketettavaksi itselleen ja kuskaa muutaman mäntytukin naapuriin sahattavaksi laudoiksi. Rahaa ei varmaan liiku mihinkään suuntaan siinä diilissä.

No tiistaina käytiin poikasen kanssa. Kaadoin malliksi rutiinilla yhden männyn joka meni sinne minne pitikin. Sitten vähän haastavamman puun kimppuun: 60cm paksu käppyräinen kaksihaarainen rantakoivu piti saada kaadettua maalle päin. Yriteltiin aikamme saada heitettyä monellakin konstilla köyttä puuhun varmistusnaruksi. Tuommoinen 850kg kestävä riittäisi hyvin ... Tikkaitakin kokeilin, mutta tuntui ettivät alutikkaat kestä mua täydessä mitassaan, joten heiteltiin kiviä vaan.
Sitten saatiin se naru puuhun reilun 5m korkeudelle: kaipa se siellä vähän avittaa. On mulla kiiloja ...

Sahailin puun ympäriinsä kivalla tyskentelykorkeudella ja löin huolella kiiloja ja pikkuhiljaa kaikki talon kirveet ja irtoterät sinne rakoon. Sahanpaska tietysti sammui varmaan 5kertaa sahauksen aikana. Kävin putsaamassa ja säätämässäkin välillä kaksi kertaa. Sahasin. Kirosin. vetelin käyntiin ja kiroilin. Pyysin itseensä perkelettäkin apuun. Puu ei hievahtanutkaan sinne suuntaan mihin piti kaataa. Hakkasin kiiloja ja kiristeltiin ryssänvinssillä köyttä jne. ja sahailin niin paljon runkoa kuin uskalsin. Näytti ettei pitopuuta ollut siinä rungossa enää kuin sentin suikale, joten en enempää sahannut....

3 tunnin taistelun jälkeen lopetettiin. Vedettiin lippusiima tontin poikki ja varoituslappu ettei kukaan mene kävelemään kaatuvan puun lähelle.

Käytiin sitten muijan kanssa eilen uudestaan. Puu oli edelleen pystyssä. Kova tuuli kävi juuri tasan väärästä suunnasta, josta tuulee kai kerran 10 vuodessa  ::)
Nyt oli parempia ja isompia kiiloja pari lisää. 120cm sorkkarauta ja uusi rautakanki. Tiesinhämmä ettei ne riitä mihinkään. Köysi pitäisi saada sinne latvaan ...
Heittelin sitten keihästä ja heittelin muttereita heitto-ongella ja sain lopulta hinattua siimalla köyden yläoksille ja maahankin sieltä.

Taas vedettiin ja yritettiin saada puuta edes heilumaan. Sidoin sen isoon tammeen ja yritin vääntää. Tuuli vastaavasti työnsi puuta järveen. Sitten kiinnitin sen vitun köyden auton vetonuppiin ja kokeilin varovasti. Ohuet oksat latvassa joustivat aika sopivasti, ja autolla sai vedettyä aika pehmeästi. Toisella vedolla se puu sitten tuli alas. Kannossa oli näkyvissä se murtunut sarana-puu: 20cm pitkä pätkä joka leveämmästä päästä 2cm. Toinen puoli rungosta seisoi 2 päivää pelkkien kiilojen varassa. Köysi kai piti senverran, ettei ollut kaatunut omia aikojaan järveen ...

Kahdessa laiskan työpäivässä sain siis kumoon yhden pienehkäön tukkimännyn ja yhden ison koivun ... Greegah!

Aika vahvoja naruja sai muuten Motonetistä :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 27, 2015, 17:38:44 ip
Isoja puita alkaa olemaan niin paljon pikku tontilla että on jo ongelma sekin mihin ne puut laittaa ja varsinkaan ei mulla intoa alkaa kirveellä pilkkomaan ½m paksuja oksaisia koivuja  ::). Sain paikallisen maajussin kanssa sovittua että tämä hakee isoimmat rungonpätkät haketettavaksi itselleen ja kuskaa muutaman mäntytukin naapuriin sahattavaksi laudoiksi.

No voi hittolainen, miks meillä ei oo tommosia naapureita  ;)
Halkojen hakkuu on IMHO pelkkää hyötyliikuntaa ja hermolepoa. Puunkaato sen sijaan ei aina ole kuten ehkä huomasit. Eikä edes ole niitä puita kaadettavaksi.  Kun on viikon aikana istunut 21 tuntia kokouksissa niin pari tuntia Fiskarssin heiluttelua tekee gutaa. Onneksi suvun mökillä pääsee muutaman kerran vuodessa antamaan "kirveelle töitä".
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

bobster

Tuommoisen 50-60cm halkaisijalla oleva kostea ja oksainen koivupölkky on kaikkea muuta kuin hermolepoa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

MiM

Joo, tähän vuodenaikaan tuollainen vain hymyilee ja sylkee kirveen takaisin, mahlaloskan kera  ;D

Melkoinen projekti kyllä, lähteä kaatamaan tuon kokoista koivua luonnollista kaatumisuuntaa vastaan. Ehkä täältä löytyy osaajia, jotka voisivat kertoa miten sen oikeaoppisesti tekisi, itse en edes yrittäisi.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Eipä puulla mitään luonnollista kaatumissuuntaa yleensä ole, kuin se missä suunnassa on tilaa: kyllä vinkurakin puu on luonnostaan tasapainossa jos ei ole vahingoittunut, myrsky tönäissyt tai aivan toispuoleisesti varjossa. Näkihän sen tälläkin yli 20m korkealla puulla: Kyllä se vähän jopa kallistuikin kun kiiloja hakkasin alle. Ei vaan riittänyt poveri ja kiilat alkoivat uppoamaan puuhun. Eilen sitten oli vielä tuuli kääntynyt ja puhisi aika kovaakin väärään suuntaan. Onneksi ei ollut vielä lehtiä  ??? ???

Nyt seuraaviin kaatoihin tulee tyytären x-mies ja sen isukki mukaan [meillä on aika outo suku!?]. Tämä isukki on ammattimies ja sillä on jotain liinoja jotka on ihan tarkoitettu hommaan. Pitihän noita koivuja kaataa 3kpl. Ja muita helpompia jokunen ...

Kadoin muuten 5v sitten kaksi samankokoista isoa koivua huhti-toukokuussa ja sain kuin sainkin halottua klapeiksi toisen niistä. Toisen sahasin pölleiksi jotka makaavat vieläkin maassa tuon eilisen puun alla nyt  :-\ . Tuolla tontilla, veden ympäröimällä niemellä, jossa on hyvin hedelmällinen maa ja järvikin aika rehevöitynyt, kasvaa nuo koivut ihan sairaasti. Se niemi on veden ympäröimä kaikkiin muihin suuntiin paitsi pohjoiseen. Kasvuvyöhykekin on muuten kartoissa 2 vaikka pirkanmaalla ollaan ... Aika lähellä Toijalan Satamaa [="satama"  :D] ... Tontilla on pinta-alaa ~2000m2[=pieni] muttei ole ollut pulaa polttopuusta koskaan.

Nyt on tavoitteena kaataa kaikki hiton koivut tontilta ja kasvattaa 30m korkeita Aji-chilejä tilalle  8) 8) 8) ...kun oon vauhtiin päässyt! Millaisetkohan löylyt niistä tulee  ::)

Heku

Vinkki: Rantakoivut ja muutkin puut, varsinkin sellaiset jotka selvästi on veteenpäin kallellaan kannattaa kaataa jäiden aikaan niin saa rojauttaa suoraan jäälle. Oletuksena tietenkin että kyseisellä vedellä on taipumuksena jäätyä talvisin.

Mistä tulikin muuten mieleen, mökiltä piti pari kaataa muutama rantakoivu...  :-[

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 27, 2015, 22:17:58 ip
Eipä puulla mitään luonnollista kaatumissuuntaa yleensä ole, kuin se missä suunnassa on tilaa:

Tarkoitin tietenkin sellaista puuta, jolla on painopiste selkeästi johonkin suuntaan. Ainakin saaristossa niitä on ihan riittävästi, vaikka toki sieltäkin löytyy suoria puita.

Kirjoituksestasi sain sellaisen mielikuvan, että kaatamasi puu oli kallellaan järveen päin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jame

Lainaus käyttäjältä: bobster - maaliskuu 27, 2015, 20:38:57 ip
Tuommoisen 50-60cm halkaisijalla oleva kostea ja oksainen koivupölkky on kaikkea muuta kuin hermolepoa.

Vaan aina ne on tähän asti pelkällä kirveellä pöllit haljenneet. Täälläpäin ainakin  ;)
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

akselsson1

eikös metsureilla ole jonkinsortin tunkkejakin millä noita voi vääntää, ihan kuin muistaisin nähneeni joskus  ???
anyway, mä osaan paremmin käyttää vaan raivaussahaa, enkä sitäkään kovin hyvin. Omaa moottorisahaa mulla ei enää edes ole  :'(
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

LainausVinkki: Rantakoivut ja muutkin puut, varsinkin sellaiset jotka selvästi on veteenpäin kallellaan kannattaa kaataa jäiden aikaan niin saa rojauttaa suoraan jäälle

Nimenomaan. Tää vaan on aina tätä ...
Mä olen 5 vuotta kesäisin kironnut noita varjostavia jättikoivuja, ja vannonut että ensi talvena ...  ::)
Nytkin heräsin aiheeseen vasta kun muija painosti kuukauden ettei jaksa kuunnella taas koko kesää sitä valitusta: "Tee jotain!"
Hah. Aikaisemmin on toki mua vähän jarruttanut se sivuseikka, että mökki ei ole mun. Se on vanhusten. Isukki on ollut 30 vuotta harrastelijametsuri perintömetsissä. Ja minä vähän ollut joskus auttamassa. Lähinnä harvennushakkuissa ja istutushommissa. Jokunen tukkipuu on aina kaadettu välistä toki.

Mutsi kun on kotoisin Limingan lakeuksilta missä ei tosiaan puut kasva kovin komeiksi, niin sehän rakastaa noita isoja puita. Isäkin on aina saanut haukut ja kuunnellut nalkutusta koko kesän kun on uskaltanut jonkun kaataa. Nyt kun Ukko on 88v niin ei ole vähään aikaan kaatanut enää mitään. Tuskin nuo kumpikaan voivat paljoa mökillä enää oleskella, valitettavasti. Isä ei saa ajaa autoakaan enää. [Sitä se ei kyllä itse usko: eihän ne lääkärit mitään tiedä. 65v ajokokemusta ilman yhtään kolaria ... jne...]

Mulla on toinen jarru ollut se tieto, ettei ne puut mene itse pinoon kun ne on kaatanut. Jos tuo tontti olisi oma -ja oma auto: polkupyörällä ei viitsi talvella ajella 40km moottorisahojen sum muiden kanssa- niin sieltä olisi lahtenut ainakin 10 isoa koivua, joista tuollaisia vänkyroitä on vain 3kpl: loput kelpaisivat vaikka sahalle. Mäntyjäkin olisi varaa kaataa useita, kun jokapuolella on sellaisia 10-15cm paksuja jo tulossa tilalle. Se tontti on metsä! Lähellä on "kartano" jossa käytetään haketta energiana ja löytyypä sahakin jolla männyt saa viipaleiksi 60€/tunti ... Vähän hankalaa vaan mennä yksin kovin isolle savotalle. Akka on ollut nyt mukana kokoajan kännykkä kädessä valmiina soittamaan 112 ...

Parin viikon päästä on sentään pari riskiä lappalaista mukana ja sillä ammattimetsurilla [=sahamies] on kaatoliinat ja vehkeet. Makkarapalkalla  8) 8) 8) ne tulee ...

Miquel

Itse hakkaan n. metrisen metalliputken maahan. Putkessa on sakkeli johon kiinnitetään vaijeritalja. Lähtee haluttuun suuntaan niin että rasahtaa... Hyvä apu ongelmapuiden kanssa johon lasken esimerkiksi kaikki pihapuut, noiden kanssa kun ei viitsi jättää mitään sattuman varaan ettei tule sanomista.  ???