tammikuu 10, 2025, 18:18:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Monimetallin hankintaa

Aloittaja Tapionpoika, heinäkuu 13, 2010, 09:54:16 ap

« edellinen - seuraava »

Tapionpoika

Thervetherve taas

Hommaan siis itselleni monimetallivalaisimen.

Kertokaapa hieman, miksi kukaan ostaisi tällaisen möhkäleen, jossa on perinteiset kamat sisällä: http://www.lival.com/products/products_1_1_1.html?G=1&F=14&P=37

...jos voi ostaa myös tällaisen siron kaunottaren, jossa on samat watit mutta paremmat elektroniset osat: http://www.lival.com/products/products_1_1_1.html?G=1&F=2&P=21

Onko noissa jotain eroa, jota en huomaa? Olen tuota samaa möhkälettä käyttänyt aikanaan akvaarion kanssa, ja hyvä oli. Kuitenkin nyt kiinnostaisi chileille hieman sirompi ratkaisu.

Kimppu

Mulla on samanlainen möhkäle, veikkaan että hintaero päälimmäinen tekijä?
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Tapionpoika

Hmm... ehkä pelkään turhaan.

Käsittääkseni rivi
"Gear     Electronic (HF)"
tarkoittaa sitä, että laite sisältää tuossa varressaan elektronisen käyttölaitteiston (vai mikä se nyt on) joka toimii kuristimena ja sytyttimenä ???

...eli pitäis saada toimimaan helposti vaihtamalla tuo kiskoliitos tavalliseen 3-napaiseen sähköjohtoon.
...korjatkaa jos olen väärässä.

Neutroni

Tuossa pienemmässä on elektroninen liitäntälaite. Toiminnallista eroa tuskin on, eikä käsittääkseni hintaerokaan ole merkittävä tekijä (kalliita nuo kuitenkin ovat). Tuo möhkö lienee vanhempi malli, joka on vielä tuotannossa. Kaipa jotkut pitävät siitäkin tyylistä. Ainakin paikallisella sähköliikkeellä oli juuri tuollainen työmaavalaisintyyppinen rumilus varastossa.

Kyllä tuohon voi vaihtaa normaalin johdon ja ruuvata sen kattoon ilman ongelmia.

Tapionpoika

Hyvä homma.

Viimeinen kysymys.

Käsittääkseni monimetallin kaasutellessa metallejaan, syntyy UV-säteilyä. Blokkaako tämän säteilyn pois itse polttimon lasi vai tarvitseeko huolehtia siitä, että valaisimessa on vielä lisäksi UV:n blokkaava suojalasi? Sijoittelusta johtuen tässä tapauksessa ei tarvita suojalasia räjähdysvaaran vuoksi.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - heinäkuu 14, 2010, 07:46:24 ap
Käsittääkseni monimetallin kaasutellessa metallejaan, syntyy UV-säteilyä. Blokkaako tämän säteilyn pois itse polttimon lasi vai tarvitseeko huolehtia siitä, että valaisimessa on vielä lisäksi UV:n blokkaava suojalasi? Sijoittelusta johtuen tässä tapauksessa ei tarvita suojalasia räjähdysvaaran vuoksi.

Nykyään noita pieniä monimetallipolttimoita manostetaan usein UV-suojattuina. Se absorboi pahimmat, mutta täydellinen se suoja ei kuitenkaan ole, joten jos valokeilassa on jotain erityisen herkkää, kannattaa panna se suojalasi. Chileille, jotka ovat sopeutuneet suoraan auringonpaisteeseen, UV-suojatun lampun säteily tuskin on ongelma.

Tapionpoika

Asia kunnossa, kiitos kaikille vastanneille!

Neutroni

Mistä meinaat ostaa ja mihin hintaan? Olen itsekin kuolannut noiden perään, mutta ei niitä tunnu olevan missään varastossa.

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - heinäkuu 14, 2010, 07:46:24 ap
Hyvä homma.

Viimeinen kysymys.

Kannattaa myös huomata että ainaki tuohon minun möhkäleeseen on saatavilla erikseen UV-suodatuslevy ja tavallinen lasilevy. Akvaarioförymillä oli joskus juttua siittä että tartteeko ostaa vasittu UV-levy, ei siinä vissiin lopulliseen tulokseen päästy... Toiset huusi että tavan lasi blokkaa 99 prosenttia säteistä, toiset sano toista. Mutta se on tullu huomattua että akvaariossa oleva erittäin nopeasti leviävä pintakasvi (limaska) ei tykäny kasvaa tuon monimetallin alla, kun taas loisteputkien avulla kasvusto laajeni ja laajeni...

Ja mulla on semmonen 10 000 kelvinin halppispolttimo, jossa mainostetaan olevan UV-suojaus, mutta senkin lisänä suosittelevat Uv-lasia...

Käytettyinähän nuita isoja lamppuja saapi polttimoineen parhaassa tapauksessa viielä kympilä.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - heinäkuu 14, 2010, 13:51:34 ip
Mistä meinaat ostaa ja mihin hintaan? Olen itsekin kuolannut noiden perään, mutta ei niitä tunnu olevan missään varastossa.

Tämä on vasta alustavaa pohdintaa, en ole vielä ostamassa mistään kun taimet ovat niin pieniä että pärjäävät muutaman ESLin turvin vallan mainiosti.

CyberDog

Laitaisin siihen kaihesta huolimatta sen suojalasin. Ainakin sen räjähdysturvallisuuden takia.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 14, 2010, 18:11:53 ip
Laitaisin siihen kaihesta huolimatta sen suojalasin. Ainakin sen räjähdysturvallisuuden takia.

Kyberavaruudessa juoksentelevalla koiralla on pointti, eihän se kiva ole kulkea ympäriinsä tulikuumia lasinsirpaleita silmämunissa. Kuitenkaan tämä valaisin ei ole päällä silloin kun ihmisiä on sen alla, sillä aion pitää kasveille valaistushetken yöaikaan, nukkumaanmenosta lähtien aina 12h. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Kuitenkaan räjähdys ei ole se suurin huolenaihe tässä vaiheessa, vaan se UV-säteily, jota ei ilmeisesti pääse tappavia määriä karkuun polttimosta. Kiitos kuitenkin huolenpidosta.

Wolfman

Kohtuullinen määrä UV-säteilyä sisäkasvatusvaiheessa voisi olla jopa hyväksi, ulos siirrettäessä kasvit joutuvat kuitenkin tottumaan auringon UV-säteilyyn jolloin jo sisällä UV-säteilyyn tottuneilla siirto ulos helpottuu ehkä hieman. Tuo tosin luultavasti edellyttää että kasvit saavat sisällä UV-A ja UV-B säteilyä sopivassa suhteessa, vai oliko niin että nimenomaan jompikumpi noista on se "polttava" (ihmisille ainakin nimenomaan jompikumpi noista oli se haitallisempi) ?

Ei jaksa näin helteellä ajatella ja selvitellä asiaa enempää mutta äkkisiltään tulisi mieleen että keväällä ennen ulos siirtoa jonkunaikaa ilman tuota UV-suojalasia "alkutotutteluna" voisi olla toimiva ratkaisu ? Tietysti huomioiden muut haitat, räjähdysvaara ja mahdollinen UV-haita ihmisille/lemmikeille (liika UV ei tee hyvää silmille, mikä noissa on se UV-säteilyn taso?).

miemsl

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - heinäkuu 15, 2010, 14:16:54 ip
(liika UV ei tee hyvää silmille, mikä noissa on se UV-säteilyn taso?).

Monimetalli polttimosta tulee (valotehon) suhteessa paljon enemmän UV säteilyä kuin auringonvalosta, eli suojalasi on hyvin tarpeen. Polttimon räjähdystä ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta valaisimissa kielletään käyttö ilman suojalasia juurikin tuon vikaantumismuodon takia.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: miemsl - heinäkuu 15, 2010, 16:58:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - heinäkuu 15, 2010, 14:16:54 ip
(liika UV ei tee hyvää silmille, mikä noissa on se UV-säteilyn taso?).

Monimetalli polttimosta tulee (valotehon) suhteessa paljon enemmän UV säteilyä kuin auringonvalosta, eli suojalasi on hyvin tarpeen. Polttimon räjähdystä ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta valaisimissa kielletään käyttö ilman suojalasia juurikin tuon vikaantumismuodon takia.

Ah, no siinä tapauksessa kaikissa monimetallivalaisimissa on jo suojalasi valmiina mukana?

CyberDog

En tiiä tuosta että tuleeko lasit mukaan. Mutta kaikissa mitä mä olen nähnyt on ollu ne. Mutta mikäänhän ei ole varmaa. Ja siinä on vissiin kait joku palovaara olemas myös ilman tuota suojalasia  ??? Niin ja kivempi niitä murusia on sieltä lampun sisältä karistella pois kun siivota lattialta ;)

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 15, 2010, 21:55:43 ip
En tiiä tuosta että tuleeko lasit mukaan. Mutta kaikissa mitä mä olen nähnyt on ollu ne. Mutta mikäänhän ei ole varmaa. Ja siinä on vissiin kait joku palovaara olemas myös ilman tuota suojalasia  ??? Niin ja kivempi niitä murusia on sieltä lampun sisältä karistella pois kun siivota lattialta ;)

Viisaita sanoja, myöskään lasinsirut turpeen seassa ei tee hyvää sormille. Tuohon palovaaraan en kuitenkaan luottaisi, ellei sitten säilytä valaisimen alla jotain helposti syttyvää materiaalia. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon mikäli lasi ei sisälly hintaan.