tammikuu 11, 2025, 11:10:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Normaalia vitutusta ilmassa..

Aloittaja Caderusso, heinäkuu 18, 2010, 11:33:18 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

lokakuu 31, 2015, 21:46:21 ip #4360 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2015, 21:48:17 ip käyttäjältä Mattson
Lainaus käyttäjältä: Jomppe - lokakuu 31, 2015, 21:26:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 31, 2015, 21:18:47 ip
Eikös siitä ollu ihan uutisissa asti tossa joku vuosi sitten kun itärajalla ihmettelivät miksi sielläkin pakko-opetetaan ruotsia, muistaakseni muutamaakin teiniä haastateltiin siinä jutussa eikä yksikään ollut koskaan kuullut sanaakaan ruotsia luokan ulkopuolella koko ikänään mutta venäjää olivat joutuneet omatoimisesti opettelemaan koska sitä tarvitsivat liki viikottain.

On voinutkin olla, en ole ennen tähän asiaan perehtynytkään kuin vasta nyt.
Toki ruotsinkieli on rikkaus, en väitä sitä vastaan kun itsekin olen kaksikielinen, Ruotsissa syntynyt ja vasta 4vuotta Suomessa asunut, koulut käynyt ruotsiksi jne. Suomenkieltä taas en ole opiskellut tuntiakaan. Suomen kielen kielioppi on täysin vierasta minulle. Ja opiskelen sitä kyllä jos tiedän sitä joskus tarvitsevani.

Mutta ne perustelut sille, miksi ruotsin kielen opettaminen pitää olla pakollista on aivan hanurista ja mielestäni utopistisia.
Mitä isompaa hyötyä ruotsin kielestä on suomalaisille verrattuna englannin kieleen, esimerkiksi kaupankäynnin suhteen? Ei niin mitään.
Yhtään järkiperäistä argumenttia en ole vielä kuullut ja sen haluaisin kuulla.

Edit. Tarkoitin siis että toki ruotsinkieli on rikkaus siinä missä mikä tahansa muukin kieli.

Täytyy sanoa ettei ainakaan kirjoitetusta tekstistä ole tätä huomannut. Monet kaksikieliset keiden kanssa tähän asti olen keskustelleet sanovat usein mm ja ei, sen sijaan että sanoisivat ettei.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 31, 2015, 21:46:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Jomppe - lokakuu 31, 2015, 21:26:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 31, 2015, 21:18:47 ip
Eikös siitä ollu ihan uutisissa asti tossa joku vuosi sitten kun itärajalla ihmettelivät miksi sielläkin pakko-opetetaan ruotsia, muistaakseni muutamaakin teiniä haastateltiin siinä jutussa eikä yksikään ollut koskaan kuullut sanaakaan ruotsia luokan ulkopuolella koko ikänään mutta venäjää olivat joutuneet omatoimisesti opettelemaan koska sitä tarvitsivat liki viikottain.

On voinutkin olla, en ole ennen tähän asiaan perehtynytkään kuin vasta nyt.
Toki ruotsinkieli on rikkaus, en väitä sitä vastaan kun itsekin olen kaksikielinen, Ruotsissa syntynyt ja vasta 4vuotta Suomessa asunut, koulut käynyt ruotsiksi jne. Suomenkieltä taas en ole opiskellut tuntiakaan. Suomen kielen kielioppi on täysin vierasta minulle. Ja opiskelen sitä kyllä jos tiedän sitä joskus tarvitsevani.

Mutta ne perustelut sille, miksi ruotsin kielen opettaminen pitää olla pakollista on aivan hanurista ja mielestäni utopistisia.
Mitä isompaa hyötyä ruotsin kielestä on suomalaisille verrattuna englannin kieleen, esimerkiksi kaupankäynnin suhteen? Ei niin mitään.
Yhtään järkiperäistä argumenttia en ole vielä kuullut ja sen haluaisin kuulla.

Edit. Tarkoitin siis että toki ruotsinkieli on rikkaus siinä missä mikä tahansa muukin kieli.

Täytyy sanoa ettei ainakaan kirjoitetusta tekstistä ole tätä huomannut. Monet kaksikieliset keiden kanssa tähän asti olen keskustelleet sanovat usein mm ja ei, sen sijaan että sanoisivat ettei.

Kiitos, otan tuon kohteliaisuutena ;)
Vanhemmat suomesta kotoisin, joskus 80luvulla muuttivat Tukholman lähistölle isän työn perässä ja sillä tiellä edelleen, tosin pohjoisessa asuneet jo parikymmentä vuotta. Kotona puhuttiin suomea, kavereiden kanssa ruotsia tai suomea, joidenkin kanssa sekamelskaa, vähän kuin meänkieltä vaikkei kuitenkaan aivan. Siinä on muuten mielestäni mielenkiintoinen kieli.
Tornionjokilaaksosta siis olen lähtöisin. Yhtä paljon oikeastaan on tullut molempia käytettyä elämän aikana.
Joten säkä käynyt siinä että molemmat kielet sujuu ihan olosuhteiden pakosta, vaikka ruotsia en enään tarvitsekaan enkä luultavasti tule tarvitsemaankaan ellei vaimo saa päähän että muutetaan Ruotsiin.. ;D

sorrii

Onhan meillä pakkoenglanti, äidikieli ja matikkakin, jota kaikki eivät halua eivötkä edes kykene oppimaan. Itselle nuo olivat aika helppoja ja miltymykset meni ihan opettajan mukaan. Paitsi se pakkoenglanti! Itse oon aina inhonnut englannin kieltä ja aidosti vituttaa kun sitä työnnetään joka tuutista. Piti sekin silti kouluissa hyväksyä ja suorittaa. Sitä sanotaan yleissivistykseksi, tai vaan sivistykseksi. Ruotsilla on pitkä perinne Suomen historiassa, vaikka niin olisi kyllä Venäjälläkin.

Mä uskon kyllä, että tietyt kouluaineet on pakko pitää pakollisina juurikin siksi, etteivät nuoret valitse niitö kulttuurisista tai sivistyksen vuoksi!

Itselleni on ruotsista ollut iloa ja hyötyä eniten kaikista kouluaineista! Oon ollut jonkun muutaman kuukauden pätkän Ruotsissa töissä. Matkustelen siellä ja Ahvenanmaalla paljon. Siskokin asuu Tukholmassa ... jne.

Kirjoitin ihan kelpo paperit lukiosta ja esim matikasta lähes täsillä pisteillä L'n. Enpä ole havainnut siitä mitään hyötyä. Keskikoulun (peruskoulun?) matikalla hoitaa kaikki tatvittavat jos ei ole insinööri, ja inssikin varmaan melkein...

En kyllä oikein ymmärrä miksi tuosta Pakkoruotsista niin valitetaan: onhan koulussa monta muutakin ja paljon turhempaa pakkoa: uskonto? psykologia?  historia? biologia ... Eipä niitäkään kovin moni töissään tarvitse!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jomppe

lokakuu 31, 2015, 22:41:06 ip #4363 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2015, 23:09:15 ip käyttäjältä Jomppe
Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 31, 2015, 22:17:56 ip
Onhan meillä pakkoenglanti, äidikieli ja matikkakin, jota kaikki eivät halua eivötkä edes kykene oppimaan. Itselle nuo olivat aika helppoja ja miltymykset meni ihan opettajan mukaan. Paitsi se pakkoenglanti! Itse oon aina inhonnut englannin kieltä ja aidosti vituttaa kun sitä työnnetään joka tuutista. Piti sekin silti kouluissa hyväksyä ja suorittaa. Sitä sanotaan yleissivistykseksi, tai vaan sivistykseksi. Ruotsilla on pitkä perinne Suomen historiassa, vaikka niin olisi kyllä Venäjälläkin.

Mä uskon kyllä, että tietyt kouluaineet on pakko pitää pakollisina juurikin siksi, etteivät nuoret valitse niitö kulttuurisista tai sivistyksen vuoksi!

Itselleni on ruotsista ollut iloa ja hyötyä eniten kaikista kouluaineista! Oon ollut jonkun muutaman kuukauden pätkän Ruotsissa töissä. Matkustelen siellä ja Ahvenanmaalla paljon. Siskokin asuu Tukholmassa ... jne.

Kirjoitin ihan kelpo paperit lukiosta ja esim matikasta lähes täsillä pisteillä L'n. Enpä ole havainnut siitä mitään hyötyä. Keskikoulun (peruskoulun?) matikalla hoitaa kaikki tatvittavat jos ei ole insinööri, ja inssikin varmaan melkein...

En kyllä oikein ymmärrä miksi tuosta Pakkoruotsista niin valitetaan: onhan koulussa monta muutakin ja paljon turhempaa pakkoa: uskonto? psykologia?  historia? biologia ... Eipä niitäkään kovin moni töissään tarvitse!

Kantani on se, että suomen kieli on Suomessa enemmistön äidinkieli, joten se on syystäkin pidettävä pakollisena. Itse en sitä tosin ole opiskellut, kun Ruotsissa kouluni olen käynyt(tosin opiskelin Ruotsin kielen, paikallisen valtaväestön kielen). Tarpeen vaatiessa osaan hakeutua suomen kielen kursseille jos tarve vaatii. Osaan kuitenkin puhua ja kirjoittaa ainakin kohtalaisesti.

Mielestäni on huonot perusteet verrata pakkoruotsia pakkomatikkaan, pakkobiologiaan jne, esimerkiksi ilman laskutaitoa on hankala jollei mahdotonta pärjätä nykymaailmassa. Niitä ei voi korvata millään. Uskonnoista en puhu, paitsi viitaten kirjoittamaasi yleissivistykseen. Sitähän sekin on?

Ilman englannin kielen taitoa kyllä pärjäät Suomessa, mutta lähdepä ilman sitä tekemään kansainvälistä kauppaa. Tai lähdepä ruotsin kielen voimin tekemään kansainvälistä kauppaa. Faktoja ei ole esittää mutta väittäisin, että englannin kielen kanssa pärjäät paremmin.
Pakkoruotsin poistamisenkin jälkeen on mahdollista opiskella ruotsin kieltä edelleen, ja jokaisen lapsen vanhemmat osaavat varmasti tehdä oikeat ratkaisut lapsensa opiskelun suhteen, sekä lapsi itse varttuessaan mikäli kokee sen tarpeelliseksi.

Yhtä lailla kai oli se sitten englanti, saksa, ranska tai vaikka kiina, on yleissivistävää?

Suomi on kaksikielinen maa, sitä ei voi eikä mielestäni tulisikaan poistaa, mutta näkökulmani on se että vapaavalintaisuus olisi globaalin kaupankäynnin, yleissivistyksen sekä resurssien kannalta parempi ajatus. Puoltaahan sitä myöskin se, että joidenkin kyselyiden mukaan puolet opiskelisi ruotsia edelleen vapaavalintaisena. Täällä Itä-Suomessa asia kääntyy varmasti enemmän venäjän kielen harjoittamiseen.

Edit. Jos keskustelu jatkuu kyseessä olevasta aiheesta niin perustettanee oma topikki sille tänne jäkätijäkätin alle. Poistun nyt nukkumatin maille, toivotan mukavata keskustelua teille, jotka haluaa asiaan kommentoida. Mikäs mukavampaa kuin poliittinen(tai lähes poliittinen) väittely illan päätteeksi ;)

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 31, 2015, 22:17:56 ip

pakko kyllä olla monessa asiassa eri mieltä. englanninkielestä kuitenkin niin monessa maassa, ja nykyään jo internetin takia tärkeää ihan arkielämässäkin. varsinkin nuoremmille entistäkin tärkeämpää. ja niin monilla eri aloilla alan asioista paljon enemmän ja uudempaa tietoa englanniksi kuin suomeksi. Ja asiakkaat voivat olla perusduunarillakin ulkomailta. Ja käyttöohjeet jollekkin laitteelle tms. ja reissatessa ulkomailla erittäin hyödyllistä. ja työ mahdollisuudet verrattuina ruotsiin kuitenkin moninkertaiset. kun ruotsinkielestä taas hyötyä vain ruotsissa ja sielläkin englannilla pärjää koko ajan enemmän ja enemmän. Toki norjassa ja tanskassa auttaa ymmärtämään paikallista kieltä. mutta tosiaankin monta paljon hyödyllisempiäkin kieliä. äidinkielestäkään en koskaan pitänyt, mutta kyllähän se nyt kouluun ehdottomasti kuuluu. tuskin tarvii perustella.

uskonto? sen ei koskaan olisi pitänyt ollakkaan koulussa. kirkon tehtäviin kuuluu uskonnon opetus. tilalle vaikka elämänkatsomusoppi kaikille mutta parannettuna. mikään v*****nut niin paljon kun uskonnon opettajan pitämät elämän katsomustunnit, objektiivisuus puuttui täysin ja kotimaista uskontoa yritti tuoda "pakanoille" esiin mahdollisimman paljon. Psykologia? yksi kurssi pakollisena lukiossa, eli ei nyt kovin paljon. Historia? erittäin hyvä tietää menneestä niin ei toistu samat virheet, tai no toistuuhan ne jatkuvasti :) mutta auttaa käsittämään maailmaa ja sen ilmiötä varsin hyvin. Ja kansainvälistyvässä maailmassa on hyvä tietää maailmasta ja historiasta ainakin jotakin. Ja vetoat suomen ja ruotsin väliseen historiaan kielenopetuksessa mutta pidät historiaa turhana? Biologiasta voisi jonkin verran kyllä vähentää, ei ala-aste ikäisen tarvi tietää kasvin toiminnasta ja eri kasveista niin paljoa. mutta hyvä tietää ihmisten ja eläinten biologiasta edes jotakin ja kasveistakin ne mitä voi syödä tai hyötykäyttää ja mitä ei. ja ihmisen biologiasta nyt vähintään perusasiat. ja sen verran ekosysteemeistä jotta tietää miksi sillä on väliä tappaako jotku päästöt jonkun pikku öttiäisen vai ei ja mitä seurauksia sillä tai ilmaston lämpenemisellä voi olla isommassa mittakaavassa. ja joo eihän se kaikille uppoa. jokuhan oli jättänyt kissan alkutalvesta ruokkimatta ja kysellyt jossakin että miksi se ei mene talviunille vaikka ei saa ruokaa...
ja matiikasta sen verran että sitä ei oikein voi aikaisessavaiheessa vähentää, koska vaikka silloin ei vaikuittaisi tarpeelliselta, niin myöhemmin voi esim inssin ura tuntuakkin oikealta. tai vaikka hoitoala jossa myös lääkelaskuja sun muuta ja paljon helpommalla selviää jos matikkaa pohjalla.

NPhoBiaz

Se oli sitten sen puhelimen tarina siinä. Sääli, paras puhelin jonka olen tähän mennessä omistanut. Nyt jää kännykällä foorumin seuraaminen siihen asti, kun on varaa ostaa uusi mieleinen luuri. Ei vituta ei. >:(

Siika

Jaahas soon sit huomenna töihin meno,niin nopeasti taas kului tuo onnettoman lyhyt loma(6,5kk) 8) 8) 8) 8)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

narttu

Vituttaa kun ei oo riittävän voimakkaita särkypillereitä kaapissa.  :( Helvetin kulumat ja rikot sorminivelissä, ei tonninen buranakaan enään auta vaikka vetäis useamman päivässä. :'(
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

sorrii

Ootko Narttu kokeillut ketoprofeenia??
Mulla toimii jo 50mg esim. hammassärkyyn. Itselläni ei ibuprofeiini tahdo auttaa mihinkään. Mahan kanssa vaan saa olla varovainen Ketoriinilla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

narttu

Näinhän menin tekemään. :( Voihan helvetti. :'( Vaihtakaa mies ämmäks niin hyvin natsaa meikäläiseen. :-[
https://www.youtube.com/watch?v=Ed7VdsSCOX0
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

DP

Paskan TV:n myivät syksyllä... 2kk, niin näyttö lakkas toimimasta, kävi huollossa ja nyt toimii sen puoleen. Kehuvat ostaessa tuota töllötintä maasta taivaaseen, miten se on konsolilla pelatessa hyvä aidolla 100Hz virkistystaajuudella jnejne.. No, PS2 pelatessa kaikki tulee puol sekuntia myöhässä. Vanhemmalla samsungin töllöllä ne sattuu ihan kohilleen. HDMI:llä tietokoneeseen kytkettynä kuva tulee puol sekuntia myöhässä. Koita sillä sit jotain elokuvaa ta jotain kahtoo, kun äänet ei satu kuvan kans yksiin jne.. Eikä tietokoneella tuon tv:n kautta pelatessa asiat oo sen paremmin ku pleikkarinkaan kanssa, koita siinä rallia ajaa, kun teet kaiken puol sekuntii myöhässä.. >:(

Ja TV:hän on JVC lt-40e71, elkee vaan ikinä menkö ostamaan, ei tolla voi tehä oikeen mitään muuta ku kahtoo normaalisti itelkkaria... Ois sen 500€ voinu paremminkin käyttää..

chipe

Lainaus käyttäjältä: DP - marraskuu 23, 2015, 19:32:53 ip
Ja TV:hän on JVC lt-40e71, elkee vaan ikinä menkö ostamaan, ei tolla voi tehä oikeen mitään muuta ku kahtoo normaalisti itelkkaria... Ois sen 500€ voinu paremminkin käyttää..

JVC:kin oli joskus ihan hyvä merkki... Nythän JVC:n telkuilla ei ole JVC:n kanssa enää mitään muuta tekemistä kuin nimi. TV-brändin omistaa kait Dixons Carphone eli sama firma joka omistaa mm. Gigantti-ketjun. Tiedä sitten kuka nuo varsinaisesti valmistaa. Mutta noin periaatteessa olisit yhtä hyvin voinut ostaa Gigantti-merkkisen telkun.

DP

Siltä näyttää.. Porukoilla ollu kaks viimosinta JVC telkkareita, tää viimosin on meijän eka taulu TV, hienosti toimii edelleen vaikka ikää onkin jo aikasta monta vuotta.

Pikkasen tuota lagia on, kun laitto saman kuvan tietokoneen näytölle ja tuohon telkkariin: https://www.youtube.com/watch?v=0SjBrknJtF0 Kuva joo on aika hiton puuroo, mut kait siitä sen verran selvää saa mitä tartteekin.. ::)

MiM

Voi V... sen Elisan kanssa.

Nettiyhteyksien kanssa ollut jo pidempään pikkuongelmia, välillä takkuilut ja modeemia pitänyt bootata jne...

No päätin ostaa uuden modeemiin, kun se vanha oli joku aataminaikainen Wippies hommeli, TeleWell saapui kotiin, mutta uuden modeemin kanssa takkuilu meni vain pahemmaksi, toistuvaa jumittamista jne...

Sitkeänä miehenä olen sitten selvitellyt tuota tuntikaupalla, kunnes huomasin että Elisa tarjoaa modeemille Radiolinjan ja Kolumbuksen nimipalvelimet, joista kumpikaan ei näytä toimivan kunnolla, ainakaan minulla. Nyt on kohta vuorokauden ollut käsin syötetyt Elisan nimipalvelimien ip:t purkissa ja kas hupsista, surffailu näyttäisi onnistuvan täysin takkuilematta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chiljonka

Hienoista vitutusta aiheuttaa: foorumilla sanan "taimenet" käyttö aivan väärässä paikassa. Taimen on kala, eikä sitä tule sekoittaman chilin kasvatukseen. Kiitos.

sorrii

Joskus vituttaa vieläkin pienemmät asiat ...

...esim. tänään huomasin ekan kerran että kirvoja on tullut rocotoihinkin! Saas nähä viitsinkö säästää yhtään kasvia kevääseen asti ...  :-\

PP

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - joulukuu 16, 2015, 15:40:25 ip
Hienoista vitutusta aiheuttaa: foorumilla sanan "taimenet" käyttö aivan väärässä paikassa. Taimen on kala, eikä sitä tule sekoittaman chilin kasvatukseen. Kiitos.

Olen huomannut, että taimi/taimen on vaikeaa lähinnä joillekin suomenruotsalaisille. Ei mitään hajua, miksi juuri tämä sanayhdistelmä.

Filago

Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 16, 2015, 20:12:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - joulukuu 16, 2015, 15:40:25 ip

Olen huomannut, että taimi/taimen on vaikeaa lähinnä joillekin suomenruotsalaisille. Ei mitään hajua, miksi juuri tämä sanayhdistelmä.

Ja meille, joilla on ylikehittynyt huumorintaju ja alikehittynyt itsekritiikki. Ainakin itse puhun usein ääneenkin taimenista. Vaikkapa keväällä siitä, kuinka pikkuiset taimeneni pääsevät kohta oikomaan eviään suureen maailmaan jne. Varmaan jäännettä ajoista, jolloin foorumin kirosanafiltteri teki podista ipodin ja tukikepistä tukihepin. Sipulitkin muuttuivat aina jotenkin, kuka muistaa?

Filago, joka ei ole vielä päässyt siementämään ensi kevään taimenia varten, ainakin jalluja pitää laittaa kun niiden isoveli kerta lopetettiin syksyllä

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Filago - joulukuu 16, 2015, 20:33:33 ip...kirosanafiltteri teki podista ipodin ja tukikepistä tukihepin. Sipulitkin muuttuivat aina jotenkin, kuka muistaa?

Sinuakin kuulee vielä näillä palstoilla - ihanan loppulauseen kera.

Zibula muuttui ajan myötä ripuliksi ja erityisen hyvin muistan ripulipiirakan ohjeen.
Lopullisesti poltin päreeni niin pieneen juttuun, että turbo muuttui turpoksi. Siinä hävisi suuri joukko kuvia sivustolta, kun niiden linkeissä oi turbo.

Larski

joulukuu 18, 2015, 09:28:59 ap #4379 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2015, 09:30:58 ap käyttäjältä Larski

Ruuhka-aikaanhan Pääkaupunkiseudun lähijunissa ei saa kuljettaa pyöriä. Tän aamun ruuhka näytti tältä: