tammikuu 10, 2025, 12:38:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kalastus

Aloittaja Hegu, heinäkuu 24, 2010, 15:00:36 ip

« edellinen - seuraava »

tonttu

Lainaus käyttäjältä: rasse - elokuu 17, 2010, 07:37:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 17, 2010, 00:44:48 ap
SE KUKA SANOO HAUKEA ROSKAKALAKSI EI OLE KALAMIES VAAN  " LOHEEN" TOTTUNUT JUNTTI!!

roskakalaa ei olekkaan mutta kun te ette osaa hyödyntää sitä!!

särki   Säilykkeenä /savustettuna on hyväää

Ja hauki on varsin mainio kala ruuan kanssa!  kunhan opitte valmistamaan siitä herkkua  :P

Nimim. 20v haukea kalastanut ja ruoaksi laittanut...

Tölkkisärki on kyllä parasta mitä lautasen reunalle voi laittaa, siitä samaa mieltä.

Hauki taas, öh. Toissakesänä pidin Pihlajaselällä katiskoita kesän läpi ja 2 kertaa viikossa kokemaan. Haukea tuli joka kerta vähintään yksi ja samalla virrellä siitä valmistettiin vaikka mitä. Nyt ei kyllä enää uppoa vaikka halsteroisi ja upottaisi voihin, kokeilin meinaan tuossa äskettäin. Syököö ne jotka tykkää.

Totta.
Särki on säilykkeenä hyvää ja haukea on mukava pyytää. Haukea pestossa niin maistuupa kyllä.

Tomppa

Tarkoitat kyllästymistä..

Totta on että haukeen kyllästyy niinkuin mihin tahansa muuhunkin jos syö liikaa ja liian usein...

Samaa mieltä..

mutta puutuin nyt vain tuohon viittaukseen roskakalasta..   8)

Hegu

Nyt olis tavoitteena haukea ja ahventa savustaa torstaina. Mielenkiinnolla pääsee maistamaan kun en ole haukea maistanut savustettuna. Onneksi alkaa säät ja vedet viiletä niin pääsee höytiäiselle lohen vetoon kun tänä vuonna ei ole viellä yhtään saatu.

Hombre

Itse teen hauesta eräänlaista savukalatahnaa, joka on aivan sairaan hyvää leivän päällä.
Hauet savustetaan,
jonka jälkeen ruodot poistetaan tarkasti.
Kalat nypitään hyvin pieniksi paloiksi astiaan.
Lisätään ruokaöljyä, mustapippuria, tomaattikastiketta,
yrttejä, suolaa ja sitruunamehua. Toimii ihan hyvin.
Savuchili toimii mielestäni tässä myös hyvin.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Tomppa

Juu.. muistakaa vain käyttää tarpeeksi tavaraa pöntössä kun haukea savustatte..

katajanoksa sisälle haukeen ja sitruunapippuria ja tilliä...  1.5 kg kala saa olla 40min pöntössä

P.S.

olen tehnyt tuon kalatahnan lahnasta( ei ex eukosta vaan oikeasta kalasta  ;D )

se on toki isotöinen mutta saakutin hyvää!

Hegu

joo hyvä vinkki pitää kokeilla. Tuota tahnaa en ole ikinä kokeillu kun en ole muutenkaan lahnoja saanut ehkä tulevaisuudessa :)

Siika

juuri tulin tenolta suurin n 16kg,sen jälkeen olin siianpyynnissä pari yötä kämpillä ja ny juuri sain viimiset savusiiat myytyä joten tämä yö kaupunkiasunnolla ja sit taas verkot veteen,syksy o vuoden parasaika touhua riittääpi,verkkojen pesua,savustusta,suolausta,silitki alkaa roissa kypsyyn jne kiirettä pitää
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Tinsa

Olin tuossa kaverin mökillä kalastelemassa la-su, ja 30 syömäkelpoista kalaa saatiin ja saman verran minisize ahvenia. Pääasiassa tuli ahventa, mutta koukkuun eksyi kyllä lahna, pari särkeä ja ruutanakin.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

chilimieli

elokuu 29, 2010, 20:48:12 ip #68 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2010, 20:52:14 ip käyttäjältä chilimieli
NONNI, se on chilimieli irti. Oulussa siis. ;D

Kertokaahas ny Oululaiset mulle mites on tuolla voimalaitoksella kalastuksen laita, saako siellä kalastaa vieheellä/jigillä(raja kulkee kevyen sillan kohdalla, mutta ennen vai jälkeen laitosta jos mereltä katsoo)? Ku en mää oikeen ymmärä viälä näitten teijä kieltoje pääl.

Mites toi toppilanputki, kannattaako käydä vielä siellä jigittelemässä ja miten sen edusta tonne öljylaiturille päin? Entä mites toppilansalmella kalastus?
Saako hartaanselällä kalastaa ja missä kohtaa. Olisin kiitollinen jos joku vähän neuvoisi..

Hinku on kova kalaan, vaan paikkatietämys puuttuu. ::) "Kuin norsu posliinikaupassa", ei sitä viitti ihan mennä summanmutikassakaan väärään paikkaan menettämään lupia. :)

Hegu

Onko täällä paljon tuulastuksesta kiinnostuneita? Viime vuonna käytiin ja saatiin varmaan 6 kirreä ja 1 nieriä oli kyllä upea reissu kalaa niin mahottomasti.

Siika

olin pari yötä taas siian pyynnissä,n 20 kpl 5m korkeita tuplapitkiä pyynnissä eikä juuri mittään,kuka kertois siioille että on siianpyyntiaika

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Siika - elokuu 30, 2010, 19:08:46 ip
olin pari yötä taas siian pyynnissä,n 20 kpl 5m korkeita tuplapitkiä pyynnissä eikä juuri mittään,kuka kertois siioille että on siianpyyntiaika

20 verkkoa? eikä mitään? Vanajalla olisi saanut niillä sellaisen sulkavasadon, että oksat pois ;)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Siika

se vain on joskus näin,vanhemmat kuin mie eli tosivanhat ukot kertoili aikanaan et siika menee näihin aikoihin kypsytteleen mätiä eikä liiku,no olihan toi liian tyyniki ja kuu möllötti taivaalla jne,häätyypi ootella pari päivää ja lähteä taaas järvelle,mulla noi verkot on 42mm-55mm ja kaikki 5-8 metrisiä tuplapitkiä,vasta ko rannat jäätyypi ja siiat on miltei rantakivillä käytän matalempia.

Hegu

noh onhan tuo kummallista  ??? noh parempaa kala onnea seuraavalla kerralla  ;) Perjantaina firman uistelu kisat  ::) henkisesti jo valmistua reissuun.. mutta saattaa suurimmalla osalla mennä juopottelu hommiks koko reissu  ;D

chilimieli

Oululaiset hoi! Kertokaa ny ees jotain paikallisista kalapaikoista.. :)

calm

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 01, 2010, 17:23:00 ip
Oululaiset hoi! Kertokaa ny ees jotain paikallisista kalapaikoista.. :)

Kuivasjärven sillalta paikallinen maahanmuuttajaväestö syömäkalansa näyttää hakevan.

chilimieli

Kuivasjärvellä käyty mereen laskevan ojan "yläjuoksulla", hemmetin pikkunaperot nakkeli kiviä veteen niin paljon, ettei kalaa ollut varmaan sadan kilsan säteellä.. :-\ Muutenkin liian matala paikka..
Onko sillalta kalastus luvallista ja kuinkas tuon syvyyden laita? Taitaa merellä olla paras tähän aikaan vuodesta, joten yksi ajatus olisi käydä vinkin kautta kuulemallani "junasillalla", mutta mistä kohtaa jokea löytynee? Luulin oulua rannikon parhaaksi kalapaikaksi, mutta ilman autoa taitanee olla joki ja toppilan putki parhaat paikat kalastaa keskustan kupeessa.. ::)

rasse

syyskuu 02, 2010, 21:51:58 ip #77 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2010, 21:54:37 ip käyttäjältä rasse
Meneppäs sinne Oulujoen rantaan, siellä on varmasti aina niitä kalastajia, joilta voi ohjetta kysyä. Itse asun Oulunsalossa ja mieleni minun tekevi tuonne jokisuistoon kalalle, mutta kun ei koskaan ehdi. Yötöissä olleena tiedän kyllä että yötä myöten niitä soutajia ja rannaltakalastajiakin löytyy.
http://www.ouka.fi/tekninen/Luontoymparisto/Oulujoki.htm
tuossa jotain tietoa.
http://www.ouka.fi/tekninen/Luontoymparisto/lupaehto.htm
siitä lisää tietoa.
Toivottavasti auttoi, olen vähän huono neuvomaan kun en ole itse tuolla koskaan käynyt. Saapi ihmetellä; asuu Suomen yhden parhaan lohijoen läheisyydessä, harrastaa kalastusta, eikä koskaan ole käynyt.. Mikähän mussa on (senkin suhteen) vialla :D

calm

Tarkoitin kyllä sitä itse järven ylittävää siltaa, alajuoksun sillalla en muista ikinä nähneeni ketään kalassa.

MaXXer

Eikä kannata aivan kokonaan pois sulkea vaihtoehtoja ii- tai kiiminkijoki, jos on mahdollisuutta käydä jollain kyydillä.
Iijoki on aika lailla tunnettu lohijokena, jonne myös istutetaan kalaa, ja kiiminkijoki, josta väitteistä huolimatta kyllä taimenta ja harria ainakin saa.. Kaikkien niiden haukien, siikojen ja ahvenien seuraksi.. Ja jonne aika aktiivisesti näytetään istuttavan kaloja..