tammikuu 09, 2025, 22:16:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Armeijatopic!

Aloittaja Tomppa, elokuu 20, 2010, 00:10:36 ap

« edellinen - seuraava »

Hegu

Tepi

II/95, JPr/2.JK...olin sivarikarkurina eli komppanian kirjurina 240 palvelleena. En tiedä armeijasta oikeastaan mitään muuta kuin uniformun- kokemus vastasi töissäoloa jossa työkaverit ovat nimeltään Herra Yliluutnanti ja Herra Kapteeni.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Mättö

TykPr 1/07 + RUK kurssi 230 Tervas tuli käytyä. Paska reissu mut tulipa tehtyä. Lisäksi RUK kurssin hyöty nykypäivänä siviilissä melko mitätön...
-We can't stop here! This is bat country!!-

Aji Inferno

2. ErVK Turku. Eli suomalaisittain raskaan sarjan erikoiskomppania. Vartioi pääskyvuorta, jonka päällä ja alla kulki puolet koko suomen viestiliikenteestä. Ja jonka lukemattomissa salaisissa tunneleissa oli loputtomasti, kilometreittäin aseita ja kaikkea sellaista minkä piti pysyä salassa. Toisin kuin muissa maamme komppanioissa yhtä lukuun ottamatta, täällä esim. normaali päivä- ja yövartio tapahtui aina ns. kovat piipussa. Vartioimme strategisesti kriittistä paikkaa, joka oli nimetty terroristien yms. ykköskohteisiin.

Se tarkoitti tätä: kun lähdimme esim. yökierroksellemme ympäri vuorta, vartioparilla ei todellakaan ollut rynnäkkökivääreissään mitään näennäisammuksia, vaan täyttä tavaraa. Ja meillä oli käsky ampua kohti, jos aihetta ilmeni.

Se ei ollut mitään heikkohermoisen puuhaa. Lukemattomien pimeiden asevarastotunnelien tutkiminen kovat piipussa oli aika kovaa touhua. Ei mitään leikkiä. Yhtään ainoaa kulmaa tai mutkaa ei voinut sivuuttaa olettamatta, että sen takana saattoi olla rikollinen tai jopa terroristi. Ja jos mitään tapahtuisi, käsky oli ampua. Kohti.

Sama kova meininki päti myös sotilaiden arkeen. 2. ErVK oli maamme "laskuvarjojääkärit" viestinnän puolella. Kova joukko. Niinpä esim. leireillä meiltä odotettiin enemmän kuin muilta. Ellemme suoriutuneet taisteluleireiltä parhaina, kaikilta paloivat lomat hyväksi aikaa.

Muistan erään taisteluleirin, jonka aikana yhtenä tehtävänämme oli mm. saada yhteys erään toisen viestikomppanian päämajaan. Kun se lopulta saatiin, vastapää ilmoitti: "Anteeksi tämä viive, mutta meiltä putosi teltta niskaamme!" ;)

Itse erikoistuin tietokonetiedusteluun ja päädyin lopulta ilmavoimien reserviin.

MatskuPetteri

lokakuu 02, 2010, 07:30:54 ap #44 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2010, 19:29:38 ip käyttäjältä MatskuPetteri
Toi kuva on vuodelta 1942 ja siinä tehdään ratsumestari Majewskin johdolla iskua Muurmannin radalle. Eli minä eikä mun hevonen Esa oo tossa kuvassa, mutta reki ja valjaat voi olla. Operaatio oli niin onnistunut että sen toisinto kuului joka talvi (sissi?)RUKin loppusotaan. Kokemus oli hieno, kuunvalossa mentiin eikä kuulunu ees suhinaa ja jopa hevoset ties et nyt pitää olla hiljaa, eivät tolla keikalla juurikaan pärskytelleet niinku normaalisti koko ajan tekevät.

Itse en siis ollu RUKissa oppilaana vaan komennuksella KymJp:stä. Tommonen koriste oli hihassa. Kaulassa vihreet laatat ja satiaisessa oli Kymijoen lohi.

Tossakaan kuvassa mua ei näy, mut varustus on täysin sama kun mulla, tosin tos ollaan johkin sotaan lähössä kun on maastopuvut, tetsarit ja rynkyt mukana. Jopa taustalla näkyvällä protokuskilla on maastopuku, mut vieläkään sille ei oo annettu rynkkyy. Oli joku juttu et joku niistä oli hytissä sählätessään ampunu räkäpään korvaansa ja sen jälkeen heidät siirrettiin aseettomaan palvelukseen. Normaali palvelusasu oli harmaa sarkapuku.
Keskimmäinen hevonen on Ylermi, normaalistikin vähän äree, ja eka homma minkä vääpeli Nenonen mulle anto oli kavioraudan kanssa kopistella terskajuustot Ylermin hepistä. Ylermi tais olla isoin (niinku kuvassakin näkyy, pojalla on raameja) ja vahvin armeijan hevosista siihen aikaan ja todella huonolla tuulella kun siin hepissä oli joku tulehdus ja terskajuustookin varmaan pari kiloo. Ihme et selvisin hengissä.

Tos on linkkii ajomiehen luantaiseduista, ja muutenkin hyvä kuvaus millasta elämä oli armeijan hevosten kanssa siihen aikaan. Keikkaa pukkas millon minnekin ja oltiin vähän sellasii Firman PR-miehii. Tuntemattoman kuvauksista Molberg mut diskas kun käytän silmälaseja, mut olikin kuulema paska keikka.
Keskiviikkoiltaisin piti sotilasmestari paikallisille pimuille ratsastustunnit. Sitku sotmest häippäs ni pidettiin pienet bileet kiljun voimalla. Keskiviikkosin oli iltaloma klo 24 asti ja ku muut hyökkäs kaupungille me avattiin disko tallilla. Vieläkin muistan kun joku tytöistä kopisteli vähä hemmetin kiukkusena tallin ylisiltä heinävarastosta alas ja selitti hauskan kuulosella Haminan murteella: "Voiteeks työ kuvitel, se saatanan sika kehtas sammuu miu päälle."
Kiljunkeitto kuulu ajomiesten hommaan koko kuljetuskomppanian tarpeisiin koska kellarissa höyryävät paskakasat anto siihen toimintaan luantaiset edellytykset. Lämpöä riitti ja paskaa oli niin paljon et ratsiassa sielt ei koskaan löytyny mitään. Komppanian vääpeli Kari oli raittiusmiehiä ja muutaman kerran kävi siel tonkimassa, tai siis pani jotkut onnettomat protokuskit tonkimaan. Mut vääpeli Sika, niinku häntä kutsuttiin, olikin poikkeus kantahenkilökunnan joukossa. Jopa pari kantapeikkoo oli meitin vakiasiakkaita sunnuntaiaamusin hakemassa krapulalääkettä.
http://www.hippos.fi/sh100v/fi/artikkeleita/elamani_sh_kostiainen.php
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

jeQQ

hurjatar

Vekara 2/07 äkänen spolle!  :D
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

InkRose

I/01 KarPr I/IIvk, aliupseerioppilaaksi jäi homma. Jotain 127 päivää olin palveluksessa, niistä noin 25-30 vuodeosastolla, 5-7 VUPpia, muistaakseni 75 VMTL joista reilu puolet NKV:n kera. Nyt kelpoisuusluokka C. P-kaudesta 2 ekaa viikkoa normi viestivässyköintiä, sitten alkoi poskiontelontulehduskierre. 3. palveluviikko meni vuodeosastolla, seuraavasta puolet VUP, sitten taas viikko VL, pari päivää normimenoa ja johan alkoi vemppaus. Oikeastaan ainoat ajat kun ei ollut VMTL päällä tuon jälkeen olinkin kuumeessa sairaalassa. Ehti 4 poskiontelontulehdusta ja yks viikon mysteerikuume about kolmen kuukauden ajalle, noin joka toinen viikko siis vuoteenomana ja välitkin meni vmtl+/-nkv...

Azukki

II/06 Säkylä, P-kausi Krhk:ssa ja loput Ehk:ssa varuskunnan lähettinä(pakukuski). Oli mukavan lepposaa hommaa poislukien yöajamiset sun muut.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: hurjatar - tammikuu 21, 2011, 11:55:08 ap
Vekara 2/07 äkänen spolle!  :D

Samainen vihainen spolle joka toisinaan yllytti meikäläistä sotarikoksiin?  8)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

TunturiTiger

I/98 PsItPtri/PsvP/PsPr panssarivaunuasentaja AUUuuuuuu... Jos jotakuta todellakin jaksaa kiinnostaa. Melko suklaa paikka.

Lihamestari

I/97 KaartJR/KaartP/SpolK SpolAU
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

geeni

Ehkä elämäni turhin 6kk  ::)
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

Peedrox

Höh, tää ketjuhan hiipuu... :(

Alussa oli paljon lupaavaa torniroskaa, kaikkihan ovat vähintään panneet komppaniapäällikön vaimoa puolustusvoimain komentajan tarjoama konjakkilasi kädessä :).

Mä oon aina ihmetellyt mihin ne vässykät ja turistit katoavat siviilielämän koittaessa? Kaikki ovat tosiaan vaan rötväilleet ja käyttäneet maagista pelisilmäänsä päästäkseen mahdollisimman vähällä. Kun torniaika tulee jutun aiheeksi lähes missä vaan, niin aina löytyy ainoastaan komppanian parhaat ampujat ja muut supertaistelijat jotka ovat tehneet kuka mitäkin urotöitä. Mun kokemukseni mukaan armeijassa n. 75 % porukasta on noita vässyköitä jotka eivät oikeasti saa koko intin aikana yhtään fiksua ideaa tms. Kunhan roikkuvat mukana.

Oma inttiaika meni 1/95 saapumiserässä (VsItr) ja en suorittanut mitään erikoista, toisaalta eipä tullut hirveästi mokailtuakaan. Kokemuksena ihan mukava, mutta aika turha 330 tuli vietettyä...

miikkaj

ViestiR I/05 täällä. EK:ssa 270 päivän kuski. Syötiin toisten jacky-makupalat ja muut herkut  :-*

pak

II/96 KarPr/KymJP/SissiK.

Tuo Haminan Nenonen on muuten siviilissä aika verraton veikko. En tosin ole tavannut vuosiin. Varmaan kymmeneen vuoteen.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: miikkaj - tammikuu 21, 2011, 23:40:43 ip
ViestiR I/05 täällä. EK:ssa 270 päivän kuski. Syötiin toisten jacky-makupalat ja muut herkut  :-*

Vaikka Jukka kielsi ja silti  menitte syömään  ::) Taidan ilmoittaa tuosta Vepalle :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

jla1710

Joo, alunperin tykkimies, siitä sitten viestimieheksi. Hidas kun olin oppimaan niin taisi vierähtää liki 17 vuotta  ???
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: geeni - tammikuu 21, 2011, 22:26:17 ip
Ehkä elämäni turhin 6kk  ::)

Saamari! Jos kuudessa kuukaudessa pääsee, niin koulutuksen pitäisi olla todella tehokasta! Tarkoitan myös opillisesti.
Menee hieman alamäkeä tuo sotilaiden koulutus..