tammikuu 10, 2025, 16:08:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Keittiövälineet

Aloittaja RikuS, syyskuu 04, 2010, 23:16:04 ip

« edellinen - seuraava »

Jahvetti

Ok, eli Chilipola on hoitanut homman harvinaisen järkevästi!

Turhan usein vaan näkee tapauksia, joissa esim. rivarin varastossa on 2 tai jopa useampikin 11 kg:n kaasupullo.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

cuski

Tuolta >http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php liikaakin tietoa miten kahviin voi seota.

cuski

exa

Pressopannun aion ehdottomasti hankkia. Ihan tuli mieleen tosta ostamastasi mokkapannusta, joka on muuten myös eri hyvä kahvin valmistukseen. Lontoossa ollessanu aamuisin join pressossa tehtyä kahvia, ai että kun oli herkkua! Suosittelen kaikille.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Herra 47

kaikki vain eivät pidä kahvista, kuten esim. allekirjoittanut, vaan esim teestä yms. Mutta ei mua kahvittelijat häiritse, tuoksu ihan ok mutta maku ei vain sovi mulle.  ;) ;D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

MasaT

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 18, 2011, 23:13:42 ip
kaikki vain eivät pidä kahvista, kuten esim. allekirjoittanut, vaan esim teestä yms. Mutta ei mua kahvittelijat häiritse, tuoksu ihan ok mutta maku ei vain sovi mulle.  ;) ;D

Jos pitää yrttiteestä, niin nyt esim. on hyvä aika kokeilla mesiangervon kukista tehtyä teetä. Mielestäni ihan hyvää.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - heinäkuu 18, 2011, 19:31:18 ip

Kirpputorilta löytyi lisää keittiövälineitä. Mutteripannua lähdin etsimään,
mutta mukaan tarttui muutakin. Yhteishinta 4,80 euroa

nyt opettelemaan tuon mutterin käyttöä, ja tampatut "cremat" hetkeksi lepäämään  :)
:....niin: millainen karkeus tuossa mahtaisi olla hyvä, vai laitanko normaalia espressokarkeutta ? ???

Tälainen pannu löytyi esim. Teneriffalla käydessäni hotellihuoneen kaapista mutta eipä siitä ollut iloa, kun ei ollut tietoa miten käytetään. :-\

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - heinäkuu 18, 2011, 23:22:24 ipTuloksena tämä:

Vaan miten sait sen puhtaaksi?
Olisi oma remontin tarpeessa, kun se joutui taannoin vahingossa tiskikoneeseen.

exa

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 18, 2011, 23:13:42 ip

Tartun heti tilaisuuteen mainostaa lisää maan mainiota pressopannua (linkki wikipediaan(eng.)), nimittäin sillä voi erittäin onnistuneesti valmistaa myös teetä.

tonttu

Meillä on mutterilla väännetty kahvia 5 vuotta ja hyvää on. Välissä oli edukas automaattikone, jolla sai jo espressonkaltaistakin ainetta väännettyä, mutta se hajosi vuodessa. Nyt tosin sain syntymäpäivälahjaksi aeropress keittimen ja ensivaikutelmat oli, yöh kuinka pahaa kahvia sillä saakaan ainkaan. Kuitenkin sitten sivukaupalla kirjallisuutta netistä luettuani ja aloitin ajoittamaan uuttoaikaa, sekä tarkkailemaan veden lämpötilaa vedenkeittimessä lihamittarilla, niin nyt lopputulos on se, että mutteria ei ole yli kuukauteen käytetty. Merkittävä edistysaskel kohti täydellistä kahvia.

Seuraavana hankintalistalla on Ascari min-i, tai rancilio rocky kahvimylly, hieman budjettiriippuvainen asia kumpiko ja sitten la pavoni europiccolo on kauan haaveilemani espressokone, joka varmaan tulee hankittua. Tosin nälkä kasvaa syödessä ja tavallansa olen jo "omistanut" tuon la pavonin jo aika kauan, kun se on ollut 3 vuotta ykköshaave ja sen shotin teko videoita on katsottu paljon, niin voipa olla että joutuu sitten hankkimaan käytetyn 60-70 luvun ravintolakoneen :-D

Tässä siis tuo tämän hetkinen haavekoneeni.
Nii joo, ja älkää sit sotkeko tota aeropressiä pressopannuun, on aivan eri asia.

Torakka

itsellä on mockamestari jolla tulee ok kahvia. parhaan kahvini olen kyllä juonut simbergillä vai mikä kuppila nyt onkaan helsingin keskustassa. pystyykö tuollla mutterilla keittämään tavallista sumppia? vai pelkkää espressoa?

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - heinäkuu 19, 2011, 07:41:40 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 18, 2011, 23:43:23 ip
Vaan miten sait sen puhtaaksi?
Olisi oma remontin tarpeessa, kun se joutui taannoin vahingossa tiskikoneeseen.

Autosol- nimisellä tahnalla.
Löytyy esim. Motonetista vitosen tuubi. Minulla oli kapissa parikymmentä vuotta vanha tuubi, jaluulin ettei sellaista enää.. mutta
nettihän löytää kaiken.

masa: minullakaan ei ollut aavistustakaan käytöstä kun tulin pannuineni kotiin.
Printtasin osoitteesta: http://www.apukyna.fi/espresso/espresso.pdf
ohjeen ja sen kansssa ulkorakennukseen hellan ääreen, kun keittiön induktio ei tuollaisesta
laitteesta mitään ymmärrä. Täytyy seuraavaksi hommata pienempi metallilätty induktiotasolle,
että voi levittää mahtavaa aromia taloon sisäänlin.

Ei toi ohje nyt niin vaikeelta kuullosta, etteikö sitä vois itsekin miettiä tommosen mutteripannun hommaamista. Eihän toi ny niin kallis harrastus voi olla. ::)

Torakka

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - heinäkuu 19, 2011, 19:39:34 ip
Maksoin mutteripannusta 3 euroa. Paketti valmiiksi jauhettua marketti-espressoa 5 euroa.
Mylly maksaa halvimmillaan 40 euroa, ja sitten mopedi karkaa.....
ja 50 vuotislahjaksi voi suvulta ja jälkikasvulta harrikan sijaan toivoa 3000 euron kahvisysteemiä!

Mutterilla voi toki keittää (tällä kahvi todellakin keitetään) muutakin kuin espressoa.
Oikeastaan se mitä espressojauheesta tai papupaahdosta saadaan, on nimeltään
mokkaa. Espressoon tarvitaan 15 baarin paine, ja mutteri viheltää jos paine alapytyssä
nousee 2 baariin... mutta se onkin sitten oma tarinansa.

Kateeksi käy stadilaisia, muunmuassa sen strindbergin takia ....

ei useesti tuu kyllä käytyä. vaikka vois :D ihan vaan piruuttaan :)
niin muuten:   http://youtu.be/t1MfgitBZ1g

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 19, 2011, 19:22:32 ip
itsellä on mockamestari jolla tulee ok kahvia. parhaan kahvini olen kyllä juonut simbergillä vai mikä kuppila nyt onkaan helsingin keskustassa. pystyykö tuollla mutterilla keittämään tavallista sumppia? vai pelkkää espressoa?

Paras kahvi taasen mitä oon koskaan missään juonu, ni tuli tuplaespressona siitä citroen kahviautosta joka pitkällisen taistelun jälkeen sai myyntiluvan stadiin. Siinä lasipalatsin kulmalla se viimeks oli :-)

Mutteripannulla ei saa suodatinkahvia aikaiseksi mitenkään, eikä kirveelläkään saa espressoakaan aikaiseksi, sillä tehdään mokkaa. Espresso on niin hankala juttu, ettei sitä kunnolla saa aikaiseksi alle parinsadan vehkeillä mitenkään, eikä espressojauhatustakaan saa aikaiseksi alle parinsadan myllyillä (poislukien tuskanhitaat käsipelimyllyt). Espressoon korrelloi tuo raha aika keljulla tavalla.

Mutterimokassakin hyvä juttu on se, että siihen soveltuu loistavasti erittäin tummapaahtoinen kahvi ja jauhatuksen suhteen se on aika kaikkiruokainen. eli koulukunnasta riippuen siihen tungetaan jopa karkeampaa kuin suodatinkahvi ja toisessa ääripäässä lähes espressokarkeutta. joten edullisemmallakin myllyllä onnistuu. Kahvia menee kupilliseen paljon, mutta vesi on kosketuksissa jauheen kanssa jolloin parkkihapot menee käytettyjen purujen mukana roskiin. Ei siis käy vatsalle. Ittellä paha tapa ollut vetää aamulla 2/3 8 hengen mutteripannullisesta iiisossa kupissa... Herkempi juoksisi 50 kertaa talonympäri, mutta näin kofeinistinä ilman sitä ei pysty työntekoon.

Tuo aeropress onkin sitten todella kummalainen, sillä kun lähinnä tehdään "aeroa". Ja on muuten sitten ratkaisevat erot näiden eri kahvien välillä, eli kyse ei oo mistään hifistelystä vaan ero on kuin omena ja appelsiinimehulla.

Jos on vannoutunut suodatinkahvin ystävä, niin ehkäpä pressokeittimellä voi hankaloittaa elämäänsä näin halutessaan, presso kun on ehkä lähimpänä totuutta, mutta muutoin suosittelisin vain laadukkaan kahvimyllyn hankkimista, sillä kun saa vietyä sitten tuon suodatinkahviharrastuksen uudelle tasolle. Turha ostaa henkilöautoa jos tarttee lentokoneen jne :-)

Torakka

tarvii metsästää tollanen mutteri jostain kirppikseltä niin pääsis sit maistaan mokkaa.

Janne

Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 19, 2011, 21:10:45 ip
Jos on vannoutunut suodatinkahvin ystävä, niin ehkäpä pressokeittimellä voi hankaloittaa elämäänsä näin halutessaan, presso kun on ehkä lähimpänä totuutta, mutta muutoin suosittelisin vain laadukkaan kahvimyllyn hankkimista, sillä kun saa vietyä sitten tuon suodatinkahviharrastuksen uudelle tasolle. Turha ostaa henkilöautoa jos tarttee lentokoneen jne :-)

Mä olen hiukan eri mieltä tuosta, pressopannulla saa monta kertaluokkaa parempaa kahvia kuin mokkamastereilla ja muilla laadukkaammillakin suodatinkeittimillä. Hinta-laatusuhteeltaan sekä etenkin kätevyydeltään se on minusta ensimmäinen ostos kahviharrastuksen tiellä.

(varoiksi vielä selvennän että puhun pressopannusta, en mutteripannusta saati espressokeittimestä :) )
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - heinäkuu 19, 2011, 19:28:32 ipEihän toi ny niin kallis harrastus voi olla. ::)

Ei tietenkään. Ei chilinkasvatuskaan ole, ostat yhden habaneron parillakymmenellä sentillä, sieltä saat 5-15 siementä ja ensi vuonna syöt ilmaiseksi!  ;)

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 19, 2011, 21:36:27 ip
tarvii metsästää tollanen mutteri jostain kirppikseltä niin pääsis sit maistaan mokkaa.

En tiedä maksaako vaivaa, tuollaisen saa Prismasta alle kahdenkympin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Janne - heinäkuu 19, 2011, 21:42:28 ip
Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 19, 2011, 21:10:45 ip

Mä olen hiukan eri mieltä tuosta, pressopannulla saa monta kertaluokkaa parempaa kahvia kuin mokkamastereilla ja muilla laadukkaammillakin suodatinkeittimillä. Hinta-laatusuhteeltaan sekä etenkin kätevyydeltään se on minusta ensimmäinen ostos kahviharrastuksen tiellä.

(varoiksi vielä selvennän että puhun pressopannusta, en mutteripannusta saati espressokeittimestä :) )

En tarkoittanutkaan laadullista järjestystä. Monet hc baristat maistelevat suodattamallakin kahveja ja sekin on erittäin haastava taitolaji. Homma kun alkaa jo paahtamisesta, sitten oikeaan jauhokarkeuteen kutakin babua kohden jne. Ja juu kyllä omaankin makuun tuo pressopannu tekee paremmat sumpit, mutta valmistustavaltaan se silti on ehkä lähimpänä suodattamista... Suomalaisen suodatinkahvin ystävät taasen juovat erittäin vaaleapaahtoista kahvia, joka siis tuo sen eron. Tuo myös paljon parkkihappoja ym haitallisia aineita, kun niitä ei paahdeta pois. Jopa presidentin tumma, ym pauligi erikoisuudet on oikeasti erittäin vaaleita paahdoltaan. Tässä siis ehkä suurin kynnys siirtymässä käyttämään muttereita jne. Niillä tehtynä ei kannata pauligeita kattella. Löfsberg lila kahvista tulee tosin sillä ihan ookoota, jos lama iskee.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 19, 2011, 22:00:54 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - heinäkuu 19, 2011, 19:28:32 ipEihän toi ny niin kallis harrastus voi olla. ::)

Ei tietenkään. Ei chilinkasvatuskaan ole, ostat yhden habaneron parillakymmenellä sentillä, sieltä saat 5-15 siementä ja ensi vuonna syöt ilmaiseksi!  ;)

Nii just! Näin se homma etenee.

exa

Mutteripannusta sen verran, että lieneekö tuo alumiinia? Jotenkin semmonen kutina, että alumiini aiheuttaa dementiaa tms. Tosin jotta alumiinia liukenisi pannusta, niin veden täytyisi varmaan olla "melko" lämmintä. Ja toisaalta kyllähän alumiinifolio kuumenee vesipiipussakin hiilen alla melkoisesti...

tonttu

Lainaus käyttäjältä: exa - heinäkuu 21, 2011, 12:52:12 ip
Mutteripannusta sen verran, että lieneekö tuo alumiinia? Jotenkin semmonen kutina, että alumiini aiheuttaa dementiaa tms. Tosin jotta alumiinia liukenisi pannusta, niin veden täytyisi varmaan olla "melko" lämmintä. Ja toisaalta kyllähän alumiinifolio kuumenee vesipiipussakin hiilen alla melkoisesti...

Joo, alumiinen on ehdottomasti se paras... Ja jos alumiinia pelkää, ni sit ei enää koskaan kylpylään/uimahalliin, vesi kirkastetaan alumiinioksidilla, dödöä saa käyttää vaan semmosta, mikä tuoksuu, mut ei estä hikoilua, ovenkahva pitää tarkastaa enneku sitä... ja lista on sit melkosen pitkä. Turhaa mouhoomista imo.