tammikuu 09, 2025, 23:10:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yleinen offtopic, tyhmät kysymykset, aviopierut sun muu.

Aloittaja Ryhis, syyskuu 10, 2010, 22:00:35 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 22, 2014, 01:11:20 ap
Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 21, 2014, 23:47:33 ip
Pitäisköhän foorumille/chiliwikiin/tms. perustaa "oikean"/varmistetun chilitiedon osio... Foorumilta löytyy loputtomasti mututietoa lähes kaikesta kasvatukseen liittyvästä. Pohjimmiltaan äärimmäisen yksinkertaiset asiat on onnistuttu mystifioimaan aivan käsittämättömiksi mm. pääosin yhdentekevällä (ja usein perusteettomalla) nippelitiedolla.

Sellainen melkein olis ihan hyvä olla olemassa. Ja muistaa, että chilit nyt vaan kasvavat suhteellisen helpostikin, ei se ole muuta kuin siemen multiin, sopivasti kastelua ja aivan varmasti kasvaa. Loppu on sitten hifistelyä.

+1
Olisi kiva ettei aloittelevat harrastelijat saisi sellaista kuvaa, että tämä olisi jotenkin hirveän vaikeaa  :)
Toisaalta, onhan meillä inferno...?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Miquel

Kynnys ja into hifistelyyn on niin pieni että aloittelijankin on helppo "hypätä kelkkaan" jotenka näkisin että vika on kasvattajissa itsessään. Tämä yhdistettynä foorumilla kysymisen helppouteen ja vastauksen saamisen nopeuteen niin tilanne on tämä?  ::)

Vastaus löytyisi hakua käyttämällä, mutta helpoin ja varmin on silti käyttää jotakin valmista ketjua ja kysyä samat hehkulamppuasiat kerrasta toiseen ?  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

wille

Tieto on kyllä aika sirpaloitunutta ja hukutettuna höpöhöpön, hokkuspokkuksen ja diipadaapan alle. Yksinkertaiseen kysymykseen vastataan mahdollisimman monimutkaisesti pohjalta "en oo itse kokeillut mutta luulisin että voisi olla näin" ja "mulla on sellanen fiilis, että...". Eksytään jo yhden viestin sisällä aiheesta tyystin ja lopetetaan täysin eri aiheeseen, kuin mistä aloitettiin. Ja seuraava vastaaja kertoo asian uudelleen. Eri tavalla.

Pelkkää Faktaa-osio tuntuu kuitenkin abstraktilta. Kuka sinne saa kirjoittaa? Kenen fakta on oikea? ;)
Perusasiat voisi kyllä naputella omaan ketjuunsa, johon löisi lukon perään. Tyyliin "Perinteisten kasvatusmenetelmien perusteet", "Vesiviljelyn perusteet" jne. Jos tiedoissa olisi korjattavaa / lisättävää, niin yv:tä parannusehdotuksineen tai korjauksineen ketjun kirjoittajalle.

Silti ollaan internetissä. Niitä toistuvia kysymyksiä tulee ja niihin vastataan ihan mitä sattuu. Ollaan keskustelufoorumilla, jolla pitääkin voida keskustella. Kuitenkin pitäisi osata käyttää lähde- ja itsekritiikkiä, etenkin aloittelijoiden kysymyksiin vastaillessa.

Kasvatusmenetelmiä idätyksestä joulupöydän hapanchiliin on suurinpiirtein yhtä monta kuin kasvattajiakin. Siksi kai absoluuttisen totuuden jakaminen onkin lähes mahdotonta. Paitsi sen oman absoluuttisen totuuden.

Karrikoitu esimerkki:

Kysymys: Miksi mun chilit ei idä? Ovat olleet kivivillassa jo kaksi päivää? T: Aloittelija

Vastaus: Millaset valot sulla on niille ja valojakso? Aina pitää olla valot päällä kun idättää. Ootko iskukuumentanut mullan tai talouspaperin. Talouspaperissa on myrkkyä. ei idä. Laita tuuletin päälle ja isonaulalla idätyslaatikko kuumaksi. Miten päin siemenet on mullassa?
Laita valot päälle yöksi ja päiväksi pois niin menee siemeniltä rytmi sekaisin ja idut tulee kuoristaan ihmettelemään että mitäs helvettiä nyt. Mulla oli kerran valot päällä yöllä ja heti aamulla oli yksi itänyt. Aamusta tulikin mieleeni aamupala. Syötkö aamupalaa?
Kuivattu chili on hyvää leivän päällä. Ite kuivaan chilini kiukaalla. Kiukaasta tuli mieleen sauna. Sen voi muuttaa kasvatuskomeroksi tai voi käydä lämmittelemässä. Vesiviljely on muuten ainoa keino kasvattaa. Onko sulla jo pH-, EC- ja kuumemittari sekä kalibrointi- ja pH-liuokset, jatkojohtoja ja vesitankkeja digitaalismaagismanuaalis ajastimilla? Ei kannata ees yrittää ilman. Muista keittää vesi enne kun annat sitä kasville. Ravinteina pitää olla biobizziä ja mikroja ja matoja ja d-vitskua ja samariinia ittelle. Kannattaa ostaa myös koira. Koira on kiva eläin.

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 21, 2014, 23:47:33 ip
Pitäisköhän foorumille/chiliwikiin/tms. perustaa "oikean"/varmistetun chilitiedon osio... Foorumilta löytyy loputtomasti mututietoa lähes kaikesta kasvatukseen liittyvästä. Pohjimmiltaan äärimmäisen yksinkertaiset asiat on onnistuttu mystifioimaan aivan käsittämättömiksi mm. pääosin yhdentekevällä (ja usein perusteettomalla) nippelitiedolla.

Nyt se alkoi  ;).

Koira on kiva eläin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 22, 2014, 10:52:47 ap
Kysymys: Miksi mun chilit ei idä? Ovat olleet kivivillassa jo kaksi päivää? T: Aloittelija

Vastaus: Millaset valot sulla on niille ja valojakso? Aina pitää olla valot päällä kun idättää. Ootko iskukuumentanut mullan tai talouspaperin. Talouspaperissa on myrkkyä. ei idä. Laita tuuletin päälle ja isonaulalla idätyslaatikko kuumaksi. Miten päin siemenet on mullassa?
Laita valot päälle yöksi ja päiväksi pois niin menee siemeniltä rytmi sekaisin ja idut tulee kuoristaan ihmettelemään että mitäs helvettiä nyt. Mulla oli kerran valot päällä yöllä ja heti aamulla oli yksi itänyt. Aamusta tulikin mieleeni aamupala. Syötkö aamupalaa?
Kuivattu chili on hyvää leivän päällä. Ite kuivaan chilini kiukaalla. Kiukaasta tuli mieleen sauna. Sen voi muuttaa kasvatuskomeroksi tai voi käydä lämmittelemässä. Vesiviljely on muuten ainoa keino kasvattaa. Onko sulla jo pH-, EC- ja kuumemittari sekä kalibrointi- ja pH-liuokset, jatkojohtoja ja vesitankkeja digitaalismaagismanuaalis ajastimilla? Ei kannata ees yrittää ilman. Muista keittää vesi enne kun annat sitä kasville. Ravinteina pitää olla biobizziä ja mikroja ja matoja ja d-vitskua ja samariinia ittelle. Kannattaa ostaa myös koira. Koira on kiva eläin.

Tämän voisi melkein jo ottaa vakio-vastaukseksi, niin paljon tuossa tuli kyllä tärkeää tietoa! :D

Ei mutta, voisi olla joku FAQ-osio olemassa täälläkin. Tämähän on keskustelufoorumi ja varmasti ainakin osittaiseen yhtämielisyyteen voisi päästä jopa täällä, ainakin muutamista perusasioista. Jonkun vain täytyisi koostaa ne vastaukset sitten, enkä usko, että kovin moni jaksaa alkaa siihen puuhaan.

sorrii

LainausSilti ollaan internetissä. Niitä toistuvia kysymyksiä tulee ja niihin vastataan ihan mitä sattuu. Ollaan keskustelufoorumilla, jolla pitääkin voida keskustella. Kuitenkin pitäisi osata käyttää lähde- ja itsekritiikkiä, etenkin aloittelijoiden kysymyksiin vastaillessa.

Siinä se oleellinen  ;D
Tunnistan vähän itseäni tuossa esimerkkivastauksessa ...  :-\

Perustiedot löytyy tosiaan Infernolla, Chiliwikissä ja Fataliinkin sivulla niille joille suomenkieli tuottaa vaikeusia.
Silti edelleen esim. mulla tahtoo ongelmien tullessa kummasti unohtua ne perusasiat, kun paniikissa selvittää: Ei kai foorumi tukkoon menis noiden perusasioiden kirjaamisessa tännekin, lukittuun ketjuun kuten ehdotettiin.
Tottakai ketjut joissa voi kysellä, täyttyy. Ja kun täysistä pitkistä ketjuista alkaa olla vaikea löytää asiaa, niin luodaan taas uusi ketju .. jne.

Minä lueskelin varmaan perustiedot pääosin juurikin Fataliilta ja Infernolta. Kiinnostus perus multakasvatukseen kyllä loppui muutamassa kuukaudessa ja piti alkaa kokeilemaan vesiviljelyä ja kaikenlaista propellihattumeininkiä. Niitä asioita täisin vasta alkaa itse kyselemään täällä. Ja intoa täynnä kertomaan kaikille jotka jaksaa lukea  ;D

Mä luulen, että jos haluaisin vain kasvattaa vähän chilejä syötäväksi leivän päällä tai muuten, niin en täällä foorumilla paljon roikkuisi. Perusasiathan pitäisi oppia viikossa lukemalla ja muutaman kymmenen vuotta kasvattamalla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 22, 2014, 12:06:31 ip
Perustiedot löytyy tosiaan Infernolla, Chiliwikissä ja Fataliinkin sivulla niille joille suomenkieli tuottaa vaikeusia.

Chiliwikiä en laskisi tähän joukkoon ainakaan täysin. Siellä on paljon hyvää ja "oikeaa" tietoa, mutta myös paljon vain yksilöiden kokemuksiin ja mielipiteisiin perustuvaa tietoa. Sisällön lisäämisen ohella chiliwiki kaipaisi tekstien läpikäyntiä ja muokkausta sisällön ja myös kieliasun suhteen.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 22, 2014, 12:15:04 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 22, 2014, 12:06:31 ip

Chiliwikiä en laskisi tähän joukkoon ainakaan täysin. Siellä on paljon hyvää ja "oikeaa" tietoa, mutta myös paljon vain yksilöiden kokemuksiin ja mielipiteisiin perustuvaa tietoa. Sisällön lisäämisen ohella chiliwiki kaipaisi tekstien läpikäyntiä ja muokkausta sisällön ja myös kieliasun suhteen.

Seasta löytyy muuten ihan oikeita virheitäkin, siellä voi olla tosiaan esimerkiksi ihan ajatusvirheitä ja kirjoitusvirheitä, jotka muuttavat koko sanoman päinvastaiseksi. Se tosiaan kaipaisi läpikäyntiä, mutta wikissähän periaate on, että siellä käyttäjät korjaavat toisten virheitä. Olen pyrkinyt korjaamaan kaikki silmiini sattuneet epäkohdat, mutta paljon on varmasti livennyt silmien ohikin. Todennäköisesti siellä on myös minun kirjoittamia tekstejä, joissa voi olla jotain ajatuskukkasia. Kannustan siis lukemaan chiliwikin artikkeleita huolella ja korjaamaan mahdollisia virheitä ihan rohkeasti.

Kokenemattomammille wikisteille tiedoksi, ei kannata pelätä artikkeleiden muokkausta. Jos menee jotakin pieleen, moderaattorit voivat palauttaa vanhoja versioita takaisin hyvinkin helposti. Mitään tuhoa siellä ei kovin helposti saa aikaan.

Tai jos huomaatte siellä virheen, ettekä viitsi korjata, niin ilmoittakaa edes esimerkiksi minulle asiasta, niin voin tsekata tilanteen.

akselsson1

wille:n postaus aiheutti kyllä huutonaurua  ;D
ja koira ON kiva eläin.
Mutta asiaan: Jos joku viitsii sellaisen tehdä, niin olisihan tuommoinen lukotettu perusinfo-osiokin ihan ok. Kuka sen tekisi, siinäpä vasta kysymys? ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Heku

Ei tämän päivän pieni kokeilu ehkä taloudellisesti kannattava mutta kokeilunaan mielenkiintoinen.

Kokeilin keittää 5dl vettä ennen ja jälkeen operaation, kiehumisaika lyheni kolmanneksella. Eli sikäli ihan onnistunut kokeilu.

sorrii

?? Tarkoittaako että hioit kattilan pohjan, vai mitä kokeilit ??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Heku

Jyrsimellä oikaisin pohjan. Kieroutta oli ~0,6 mm.

Ekassa kuvassa kattilan päällä olevan pitimen tein avarrinpäähän niin sai koko kattilan pohjan leveydeltä kerralla vedettyä.

sorrii

??? Eihän toimistotyöttömälle tuollainen työkalu ollut edes tunnistettavissa  ;D

Mä oon hionut tietokoneen prossusta lämmönlevittimen [=kuoren] 200-400-800-2400 vesihiomapaperilla: Rasituslämpötilat putosivat ~10 astetta ... Tahna oli samaa ..

Lillen

Nonniiin pirkule, huomenna on vanhojen tanssien aika. Vähän pistää kyllä jännittämään kun ei tuo epämääräinen loikkiminen ole ennestään niin tuttua puuhaa, mutta aika paljon olen ehtinyt oppimaan harjoitustemme aikana.
Täytyy vaan toivoa että kaikki askeleet sun muut muistuisi ja sitten mahdollisimman suorinta tietä jatkoille :D.

Onko jollain muullakin foorumilaisella sama edessä huomenna?

Toby

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 13, 2014, 22:44:21 ip
Nonniiin pirkule, huomenna on vanhojen tanssien aika. Vähän pistää kyllä jännittämään kun ei tuo epämääräinen loikkiminen ole ennestään niin tuttua puuhaa, mutta aika paljon olen ehtinyt oppimaan harjoitustemme aikana.
Täytyy vaan toivoa että kaikki askeleet sun muut muistuisi ja sitten mahdollisimman suorinta tietä jatkoille :D.

Onko jollain muullakin foorumilaisella sama edessä huomenna?

Sama homma ilman jatkoja. (Tässä välissä alkaa kumminkin hirveä huuto siitä miksei nuorelle viina kelpaa, mutta perkules kun kännääminen ei minulle sovi... EI innosta.)
Mut saa nähdä miten kroppa kestää, eilen pelkissä kenraaliharjoituksissakin päätä särki niin vimmatusti. Oon vähän liian herkkä stressille :D
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Miquel

No mutta viinahan se vasta hyvin sopisikin tuohon stressiherkkyyteen. Sillä saa myös notkeutta lanteisiin kun lähfet keikuttamaan! :D suositukseni 0,5l jallu het aamusta hyvissäajoin ennen suoritusta! ;)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 14, 2014, 08:19:53 ap
No mutta viinahan se vasta hyvin sopisikin tuohon stressiherkkyyteen. Sillä saa myös notkeutta lanteisiin kun lähfet keikuttamaan! :D suositukseni 0,5l jallu het aamusta hyvissäajoin ennen suoritusta! ;)
..ja toinen juuri ennen tanssiin lähtöä   8)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 14, 2014, 08:27:49 ap
Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 14, 2014, 08:19:53 ap
..ja toinen juuri ennen tanssiin lähtöä   8)

"Jos ei viinaa vanhoilla, ei p***** lauantaina."

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Toby - helmikuu 14, 2014, 07:50:36 apTässä välissä alkaa kumminkin hirveä huuto siitä miksei nuorelle viina kelpaa
;D ;D eheeeei...

x46900

Lainaus käyttäjältä: Toby - helmikuu 14, 2014, 07:50:36 ap
(Tässä välissä alkaa kumminkin hirveä huuto siitä miksei nuorelle viina kelpaa, mutta perkules kun kännääminen ei minulle sovi... EI innosta.)

Iso peukku! Täälläkin tulleiden kommenttien valossa olisi varmasti paljon helpompaa heilua hulluna humalassa kuin olla heilumatta. Itse harrastan selvänä heilumista eli jatkoille vaan - kyllä se huuto juoda viinaa aikanaan hiljenee.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla