Paholaisen käärylettä Tammiston Citymarketissa (ent. Jättijaossa) Vantaalla

Aloittaja Aji Inferno, syyskuu 18, 2010, 16:47:19 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Loistavaa. Tammiston Cittari tekee todellä paljon hyvää Suomen chilirintamalla. Olette taatusti ihan omalla tasolla itse valmistetun chiliruuan monipuolisuudessa ja homma paranee koko ajan. Tämä ansaitsisi näkyvän tunnustuksen Chiliyhdistykseltä.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 19, 2011, 17:34:11 ip
Loistavaa. Tammiston Cittari tekee todellä paljon hyvää Suomen chilirintamalla. Olette taatusti ihan omalla tasolla itse valmistetun chiliruuan monipuolisuudessa ja homma paranee koko ajan. Tämä ansaitsisi näkyvän tunnustuksen Chiliyhdistykseltä.

Niin - missä muuten chiliyhdistyksen kommentit tähän keskusteluun?  ::)  Tässähän puhutaan nyt juuri siitä, mitä yhdistys on luotu edistämään! :)

hessi

No minä ainakin olen tietoinen asiasta:)
ja olen myös tarjonnut yhdistyksen esitteitä
kaupan omalla mainoksella ja yhdistykseltä henkilöitä kertomaan chileistä jos vain tarvitsevat.
Harmi ettei tuo Hevi osastoille tarkoitettu
flyeri ole vielä valmis, tarvis potkia taas asiaa eteenpäin.
Ja yhdistyksen ensimmäinen kunniamainintahan meni citymarket ketjulle,
jossa se kyllä taisi saada melko laimean vastaanoton, koska sitä ei julkisuudessa taidettu mitenkään mainita  :o
Turun Länkkärin Citymarket oli taas ensimmäinen kauppa minun tietääkseni joka meiltä apua pyysi ja olimmekin siellä kertomassa ja maistattelemassa chilivalmisteita v 2009 syksyllä ruokamessutapahtumassa, joka oli menestys :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

ja eiköhän tämä huomiota saa :)
lihamestari kyllä tekee hyvää työtä täällä
kunpa muutkin tahot olisivat edes 25% yhtä vastaaan ottavaisia niin suomi olisi aivan eri taajuudella tulisuuden kanssa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

Lihamestari

Juu, yhdistys on ollut yhteydessä! Kolmen muskettisoturin voimin (hessi, herra47 ja shp)! :)

Mä yrtiän näitä viestejä sysäillä duunissa eteenpäin, kun mun aika remontin takia ei meinaa riittää oikein oman tiskinkään juttuihin... :(
Mutta silti yritän ajaa siinä sivussa meidän tsilipäiden asiaa! :)
Heviosaston hoitajallekin luovutin Rocoto granden taimen ja lupasin yhden Aji Cristalin pistokaan, kunhan se juurtuu! Kohta on luovutuksen aika! :)
Silloin kun saa osaston hoitajan innostumaan, hommat hoituu helpommin.. ;)

Kannattaa näissä chiliyhdistyksen asioissa olla suoraan yhteydessä heviosaston vastaavaan ja mainonta+muut suoraan kauppiaaseen!
Mä kun lähden asiaa esittämään, niin jossain kohtaa tullaan siihen pisteeseen, että taas toi yks höyrypää tulee jonkun nuijan tsili-idean kanssa!
Ja tälläinen ei tue hommaa ollenkaan...
Mä lupaan kyllä sit ahdistella asian tiimoilta kyseisiä henkilöitä! ;D

Jos sellainen yhdistyksen flyeri saadaan meille, niin lupaan ainakin itse sitä jakaa (sain jo pdf version shp:lta). Ja varmasti menee jakoon myös sielä chilien vieressä...
Ja mitä siihen yhdistyksen päivään tulee, niin sehän sopis kun nyrkki silmään, siinä vaiheessa, jos ja kun nitä suomalaisille tuntemattomia chililaatuja tulee myyntiin! Mä en ainakaan keksi ketään parempaa promoajaa, kun chiliyhdistys! :)

Yhteystietoja:
Kauppias Pekka Lintumäki
pekka.lintumaki@citymarket.fi

He-vi osaston hoitaja:
Heidi Kiiskinen
heidi.kiiskinen@citymarket.fi
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Mulla taas välähti, mutta älkää kerto kenellekkään! Jatkossa joku saattaa tulla vaatimään multa lisää näitä nuijia idiksiä! ;D

Aji Cristal kun oli venähtänyt taas sen verta, että oli päätä pitempi, kun muut, niin niin nykäsin siitä pari haaraa mäkeen.
Näistä askartelin tietysti viisi pistokasta, joista kaksi meni multiin ja kolme lonkerotölkkiin veteen. Nyt jos nuo juurtuvat edes puolet siitä mitä edelliset kaksi pistokasta (joiden juurtumisprosentti oli vaatimaton 100%), niin näitähän voisi ilosanoman turvin tuupata eteenpäin!

Ja mikä sen parempi kanava, kun kaupan He-Vi osasto!
Laitetaan asiakkaille kilpailu jauhamaan ja kaikkien vastanneiden kesken arvotaan 1-5 hienoa chilin taimea! :)
Jos noi ei juurru, niin pitää tulla käymään siellä messukeskuksessa! ;D Oon kyllä tulossa varmaan muutenkin! ;)
Tähän samaan syssyyn lyödään yhdistyksen flyeri jakoon ja kilpailu lappuun pari helppoa ChiliMythBuster-kysymystä, ettei mummot vaan aivottomana täytä lappuja! Kyssäreihin vois laittaa esim.
Erittäin tulisen chilin syöti saattaa johtaa kuolemaan? K/E
Kaikki chilit ovat väriltään joko vihreitä tai punaisia? K/E
Chiliä ei kasvateta Suomessa, vaan kaikki joudutaan tuomaan ulkomailta? K/E

Parempiakin kysymyksiä saa ehdottaa ja jos jollain siellä ydistyksen päässä on tietotaitoa hienon A6 kokoisen kysymyslomakkeen suunnittelussa, niin otetaan tuollainen apu ilolla vastaan! (mä oon nähny sen flyerin, joten joku ainakin osaa jotain ;))

Aji Inferno

Heavyosastolla voisi tosiaan hyvinkin kaupata pikku hintaan laatuchilin taimia! :)  Anttiloissa sun muissa ne kaikenlaiset Apachet sun muut peruskoristechilit ilmeisesti myyvät ihan hyvin. Jengiltä jää taatusti taimia ylitse, eli miksei tuoda tuonne? Olisi vaan tärkeää että olisivat sitten ötököistä sun muusta vapaita + hyväkuntoisia.

Lihamestari

Toi myyminen ois ollu varmaan aika hyvä homma, silloin kun oltiin vielä suppari ja kaikki, mitä myymälässä myytiin oli kauppiaan päätettävissä!

Nyt kaikesta ei syötävän myynnistä vastaa K-citymarket Oy ja ne ei ihan helposti tommoseen taivu, valitettavasti!
Taimet ja kasvit taitaa kuulua tähän sarjaan. Meillä on ollukin myynnissä jotain annuumipuskia. En vaan tiedä miten noihin asioihin nykyisin suhtaudutaan?!?

Luultavimmin ei edes auta, vaikka puska olis notkollaan kypsistä hdelmistä, se on edelleen kasvi ja naapurin tavaroita... :-\

Tosin kaikkeahan voi kilpailun nimissä lahjottaa pois! Ja tällä tavalla kerätä aatteelleen kannatusta!!! ;)
Palkintoihin, kun niputtaa vielä messiin desin purkin PK:ta ja Fataliin kasvatusopaan, niin alkaa olemaan paketti kasassa...
Skaban kun järjestää silloin kun ulkona alkaa olemaan jo kelit kohillaan, niin kenekään ei tarvitse kituuttaa puskaansa sisätiloissa, vaan voi jättää sen suoraan ulkoruokintaan...

Lihamestari

Semmoinen tuli vielä mieleen, että yhdistyshän vois pitää koulutuspäivän myöskin heviosaston henkilökunnallekkin!!
Näiltä kun tullaan satavarmasti kysymään asian tiimoilta, niin olis hyvä, että henkilökunnalla ois faktat hallussa!!!

Siellä oli nimittäin osa henkilökunnasta käynyt erään tukkurin koulutuksessa, jossa oli joku kokki valistanut chilin saloista!
Siellä oli käsketty suojautumaan laseilla ja tuplahanskoilla, kun chilejä käsitellään! Toki hyvähän se on näin sanoa, mutta jotain rajaa silti!
Samalla oli kerrottu, että tulisen chilin syönti saattaa aiheuttaa kuoleman!

Yritin kotosalla näitä korjata, kun toi tyttöystävä häärää siellä osastolla, mutta arvaa onnistuinko?
Yritä siinä sit väittää vastaan, kun toinen toteaa, et luuletsä että se kokki ei muka vois näistä asioista tieätää! Ootsä muka ainoo, joka näistä jutuista tietää! Miksei toi muka vois olla oikeassa! Onks se muka nyt niin mahdotonta, että joku vois siihen kuolla!

Yritin tohon sitten selitellä, että voihan siihen kuolla samoin, kun joku kuolee syötyään pähkinää, eli pitää olla joku allergia tai muu terveydellinen haitta!
Tiedon määrään kerroin, että kokilla on varmaan samanlainen tieto chileistä, kun mulla ravintolakoulun jälkeen: mitä pienempi ja punaisempi, sitä tulisempi! Ja noihin tuplahanskoihin ja laseihin totesin, että ne on varmaan työsuojelumääräyksiä, kun kapsasiinille altistuminen saattaa aiheuttaa hetkelliseti työkyvyn alentumista, niin siksi pitää suojautua...

Mission Impossible!!

Eli myyjien tietotaito kun saadaan kuntoon, niin faktatieto leviää myöskin eteenpäin, eikä huhut ja myytit leviä niin pahasti!!

InkRose

Lainaus käyttäjältä: http://en.wikipedia.org/wiki/CapsaicinIn large quantities, capsaicin can cause death. Symptoms of overdose include difficulty breathing, blue skin, and convulsions. The large amount needed to kill an adult human and the low concentration of capsaicin in chilies make the risk of accidental poisoning by chili consumption negligible.

...the lethal dose (LD50 in mice) is 47.2 mg/kg.

Vaikeaahan toi ajatuspaini usein on, vaikka kuinka olis todistusaineistoa tukena. :-\

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 20, 2011, 13:43:27 ip
Lainaus käyttäjältä: http://en.wikipedia.org/wiki/CapsaicinIn large quantities, capsaicin can cause death. Symptoms of overdose include difficulty breathing, blue skin, and convulsions. The large amount needed to kill an adult human and the low concentration of capsaicin in chilies make the risk of accidental poisoning by chili consumption negligible.

...the lethal dose (LD50 in mice) is 47.2 mg/kg.

Vaikeaahan toi ajatuspaini usein on, vaikka kuinka olis todistusaineistoa tukena. :-\
Minkäköhänlainen määrä chiliä toi mahtais olla? Jos esim puhutaan jostain 300-500 kSHU markettihabasta?
Päästääkö edes noin koviin lukemiin markettihaban kanssa?

InkRose

maaliskuu 20, 2011, 13:54:45 ip #232 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2011, 14:00:03 ip käyttäjältä InkRose
Eli siis 100 kg ihminen tarvitsisi 47,2x100=4720 mg, eli 4,72 g PUHDASTA kapsaisiinia. Jos en pahasti pieleen laskenut. 16 000 000 / 300 000 = 53,333... eli karkeasti 251,7333...g habaneron vahvuista kapsaisiiniseosta. Paljonko painaa yhden habaneron mehu? Paljonko kapsaisiinia on keskimääräisessä habanerossa?

Ja tosiaan tuohan olisi siis hiirillä todettu LD50-annos, eli puolet annoksen saaneista kuolisi.

shp

Niin, hiirillä todettu ruiskuttamalla kapsaisiinia suoraan SUONEEN!
Vatsa kyllä heittää chilit vastapalloon, ennenkun päästään noihin määriin =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 20, 2011, 13:33:40 ipjossa oli joku kokki valistanut chilin saloista!
Siellä oli käsketty suojautumaan laseilla ja tuplahanskoilla, kun chilejä käsitellään! Toki hyvähän se on näin sanoa, mutta jotain rajaa silti!
Samalla oli kerrottu, että tulisen chilin syönti saattaa aiheuttaa kuoleman!

Tervetuloa Suomaahan, maailman junteimpaan paikkaan jossa suojatyöpaikkojen ykkönen on ravintola-ala.

Tuollainen "kokki" pitäisi tappaa, kastroida, irtisanoa ja antaa sellainen kengänkuva perseeseen, ettei vastaan tulisi kuin Bogotan torilla aprillipäivänä...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 20, 2011, 20:36:26 ip
Tervetuloa Suomaahan, maailman junteimpaan paikkaan jossa suojatyöpaikkojen ykkönen on ravintola-ala.

Tuollainen "kokki" pitäisi tappaa, kastroida, irtisanoa ja antaa sellainen kengänkuva perseeseen, ettei vastaan tulisi kuin Bogotan torilla aprillipäivänä...

Onko se sitten sen vika, jos vika koulutuktuksessa ja oikeastaan lähes koko ruokakulttuuri on olematonta ja tietämätöntä. Olettanen tosin, että kysymys on nuoremmasta kokista, kokeneen pitäisi tietää chilistäkin edes perusasiat. Meille on vielä PALJON töitä.

Ryhis

^ Mutta asioista voi aina ottaa selvää. ;)

Ei kaikkea voi laskea koulutuksen niskaan, itsellänikin oli kaikkien koulutusten jälkeen hatara käsitys eri chileistä ts. "punainen ja vihreä chili", "habanero on vissiin tulisin chili" ja "tulisin osa chilistä on palon kärki". Pitää tietää, että se mitä luulee tai olettaa ei ole jotain mitä voi välittää tai opettaa eteenpäin faktana.

Suomalaista ruokakulttuuria ei ole olemassakaan eikä varmaan tulekaan...

Mutta totta turiset, meillä on paljon töitä, meillä on RUTOSTI töitä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Ei ollut mikään suoraan koulusta kokki joku mestarismies kuulema!

Ei ne vanhemmatkaan kokit välttämättä asioista tiedä. Tonne perinteiseen ranskalaiseen kyökkiin kun ei noi herkut oiken kuulu, kun pienenä lisänä!
Ja suomihan on joku ranskalais-venäläinen sekametelisoppa! Ainakin näin meille opetettiin!

Se mitä mä koulussa ja duunissa opin chileistä, oli se mitä tossa sanoin, pieni punainen = tulinen, muut ei oo niin tulisia!
Se mitä mä olen oppinut viimeaikoina on moninkertaistanut tietoni chileistä.
Eikä noista oikein saa tietoa, kun ne kovat chilitietäjät on jossain muualla, kun opettamassa nuoria lupauksia!

Taas pukkais keikkaa Chiliyhdistykselle! ;D

PP

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 20, 2011, 20:52:01 ip
Eikä noista oikein saa tietoa, kun ne kovat chilitietäjät on jossain muualla, kun opettamassa nuoria lupauksia!

Taas pukkais keikkaa Chiliyhdistykselle! ;D

Tässäpä loistava sauma. Ei tarvisi kuin muutamassa kokkikoulussa pari tuntia tiedonjakoa vuodessa, niin saisi korjattua paljon väärää tietoa ja levitettyä oikeaa. Onkohan tätä harkittu tai yritetty tosissaan?

Lihamestari

Kyllähän siellä saa paljon turhemmastakin asiasta oppia!
Mekin harjoiteltiin jotain ***vetin rentoutumista pari tuntia viikossa yhden jakson aikana! Voimaelaimiä ja kaikkee, voi tsiisus!!

Meitsi kuorsas joka tunti, kun oli sopivasti safkiksen jälkeen! ;D ;D
Jengi valitti, että ei pystyny mun poraukselta keskittymään! ;D ;D
Syytön mä siihen oon, että mulla on hyvät unenlahjat... ;)