tammikuu 09, 2025, 22:18:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Scotch Bonnetin kausi 2011 (toinen kausi)

Aloittaja Scotch Bonnet, lokakuu 09, 2010, 21:31:08 ip

« edellinen - seuraava »

Scotch Bonnet

lokakuu 09, 2010, 21:31:08 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2011, 18:50:20 ip käyttäjältä Scotch Bonnet
Nyt on alkamassa uusi ja uljas kausi kun tuo eka kausi meni vähän niin ja näin, mutta sain silti runsaasti tietoa. Siemen valikoimaakin on tullut vähän lisää kun viime vuoden alussa minulla olivain muutama kaupan annuumi ja habanero, kiitos siitä kaikille niille jotka ovat minulle antanut/vaihtanut siemeniä. Löytyi talon kellarista hieno viemäröity talvetuspöytä, jota en muistanut. Nyt on aikomus pyrkiä ensivuodeksi omavaraiseksi chileistä ja tehdä päiväkirjasta ihan hieno.

Siemenlista Ihan hyvästi eri lajeja, mutta pubenseja kaipaisin lisää.

C.baccatum

Aji habanero
CGN 22871
Aji cristal
Rainforest
Lemon drop
Inca red drop
Champion
Pl-260560
Starfish
Kaleidoskop
Aji amarillo
Pl-260567
Ubatubacambuci

C.annuum

Goats weed
Poblano
Bolivian Rainbow
Big jim
Pimiento de padron
Short yellow tabasko

C.chinense

Habanero brown large
Harold st.bart's
7pot
Limo
Cili goroonong yellow
Naga morich
Peruvian chinense
Peruvian white habanero
pimenta da neyde

C.pubence

Rocoto peron
Turbo pube
Canario

C.frutencen

tabasko

Villejä

C.ecile (C.chägoense)
Cap 1144 (C.praetermissun)

Muita

Kondom paprika

Lista saattaa muuttua ja varmaan muuttuukin ja jotkut nimet on varmaan kirjoitettu väärin korjaan sittyen myöhemmiin.

Sitten vielä kuvian, saankohan laitettua ison kuvan:

Siemeniä itämässä kelluva lautta menetelmällä

Talvetus pöytä josta aiemmin kerroin

Sirkkalehdet saaneet kasvit siirretty ruukkuihin

Tuossa vielä kasveja

Kaupan annuum ja rainforest (C.baccatum)

Toivottavasti pidätte ja kirjotatte päiväkirjaani :).

No perhana en osaa sain vain pienet kuvat. AUTTAKAA kuva paikkani on imageshack.

Aketza

Taidat kyllä tarvita frutescens:ejä lisää. Short Yellow Tabasco on annuum, ei frutescens. Ja Pimenta da Neyde on c. chinense.

Scotch Bonnet

Kyllä
itsekkin tuota mietin että olisiko se annuum kun täällä on usein niin sanottu, mutta taidan heti korjata
kiitos neuvosta :)

MasaT

Ihan hyvältä näyttää kasvatukset ja kuvat on ihan ok! Kuvia klikkaamalla saa ne suurennettua ja vielä toisen kerran imageshakissa klikkaamalla vieläkin suuremmiksi. ;)

Scotch Bonnet

lokakuu 10, 2010, 21:27:05 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2011, 21:26:37 ip käyttäjältä Scotch Bonnet
No annan sitten kuvien olla.

Tässä on minun ainoa turbo pube, joka on vielä jostain syystä katkennut, kun idätystä "joku" oli käynyt häirihtemässä. Pitäisi jostain hankkia lisää pubenseja ja frutenseja.

Aketza

lokakuu 12, 2010, 15:10:23 ip #5 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2010, 15:08:07 ip käyttäjältä Aketza
Frutescenssejä todellakin on paljon vähemmän, kuin muita. Esim: Fataliiseeds.net:
Annuum      n.30
Chinense     n.32
Frutescens   1
Baccatum     n.32
Pubescens    8

Laskin tuohon vain esim. pubescenset, en esim. C. sp x C. pubescens

Huom. Luettelin ne yhä Infernosta opitussa järjestyksessä ;D

Scotch Bonnet

Olet oikeassa, mutta voisi muutaman hankkia

Onko tuolla järjestyksellä muuten jotain merkitystä. vai onko infernon keksimä.

Söin tänään sellaitteen lidlin Alfredo inferno pizzan ja minusta oli juuri sopivan tulista, mutta toisaalta ei minulla ole kovin hyvä toleranssi vielä kehittynyt. Mielestäni parhaimpia valmis pizzoja hinta laatu suhteeltaan nuo Alfredo pizzat.

Scotch Bonnet

lokakuu 22, 2010, 18:17:15 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2011, 21:34:29 ip käyttäjältä Scotch Bonnet
Nyt aika taas päivittää. Pelkään, että tästä on tulossa tylsä päiväkirja niin suunnittelin tuollaisen 72 kasvin kasvimaan täksi kaudeksi. Kasvit esikasvattan sisällä ruukuissa, jonka jälkeen siirrän ne kuvan osoittamalla tavalla kasvihuonenn ympärille.

Eli jokainen tuollainen piste on yksi kasvi, ja kasvit olisi 50cm välein eli kasvilla olisi kasvutilaa 25cm suuntaansa. Kasveihin kuuluisi 35 naga morista, 21 Aji amarilloa ja 16 Aji cristallia. Kyllä tuolla varmaan päästää omavaraisuuteen . Kertokaapas kuinkapaljon yksivuotinen naga tai aji cristal puska tuottaa hyvin hoidettuna.

Idätykset onnistuivat taas hyvin ja taistoon omavaraisuuden puolesta liittyi: 

5xNaga Moric
5xBolivian Rainbow
4xPeruvian White Habanero
4xPimienta Da Neyde

Paprikat vaihtavat väriä (pitää sanoa noin kun kuulostaisi inhottavalta sanoa paprikat kellastuvat ;))

Löytyi jostain kaupan chilien mukana tullut tulisuus taulukko, piti napata kuva kun rupesi hymyilyttämään  ;D

CyberDog

Hyvältä kuulostaa. Paitsi että veikkaampa että kasvisi ovat liian tiheässä.... Puolet enempi ainakin tilaa tuonne kasvimaalle. Ja ruukkuina mieluiten ainakin 1o litran astiat.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 22, 2010, 18:17:15 ip... kasvit olisi 50cm välein eli kasvilla olisi kasvutilaa 25cm suuntaansa.

Hitaiden lajikkeiden satomahdollisuuksista avomaalla jo esitinkin epäilykseni tuolla Bluesmanin päiväkirjassa.

Hyvänä kasvukesänä se ei kyllä noin onnistu. Kaksi, enintään kolme riviä ja käytävä, muuten et pääse kaikkiin käsiksi. Oksat kyllä menevät limittäin, mutta ei sinne ihminen sekaan mahdu. Ruukkuja ne eivät kaipaa, jos istutat hyvään multaan. Auringon polttovioituksilta suojaaminen voi tuossa olla ongelma siirtovaiheessa, vaikka onhan sitä harsoa isoissa paloissa.

Eteläinen seinusta tai rinne, ainakin tuulensuoja pohjoispuolella nopeuttaisi kasvatuksiasi selvästi. Voisiko niitä ripotella suotuisampiin paikkoihin?

CyberDog

Totta tuo ehtiminen. Toki asiaan vaikuttaa se että mitä lajikkeita on ja missä vaiheessa ne sinne vie. Samoin makro- ja mikroilmasto. Jos on normaali tai huono kesä niin voi olla ongelmia asian suhteen... Ja tosiaan kuten vaari tuossa sanoi niin ei välttämättä riitä tila edes tuolla mun ohjeistuksella. En tosiaan ajatellut että kyseessä ei ole rivikasvatus...

Scotch Bonnet

lokakuu 25, 2010, 18:44:19 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2011, 21:38:23 ip käyttäjältä Scotch Bonnet
Juu tuon kasvimaan chilit olisi tarkoitus laittaa maahan ilman ruukkuja.

Ajattelin tehdä yhden kulkutien tuohon kolmanneksi ylimpään pitkittäiseen riviin tuossa kuvassa, Mutta siinä menee jo 10 kasvia 3 aji cristallia ja 7 nagaa, mutta onhan minulla muuallakin paljon pihaa johon riepotella lisää vaikka en olekkaan maaseudulla eikä minulla ole peltoa on vain iso tontti kaupungissa.

Aurinko ei tee vahinkoa jos aikaiseen alkaa viemään ulos ja totuttaa

Minulla on muuten pieni ongelma cayne tyyppisten chilien kanssa koska podit rupeavat nahistumaan ennen kuin ne kypsyy täysin; veden puutetta ???

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 25, 2010, 18:44:19 ip

Minulla on muuten pieni ongelma cayne tyyppisten chilien kanssa koska podit rupeavat nahistumaan ennen kuin ne kypsyy täysin; veden puutetta ???

Mulla oli Bolivian Rainbown kanssa sama ongelma...hedelmät jäivät kovin pieneksi ja alkoivat tosiaa nahistua jo ennen kuin olivat lähelläkään kypsää!
Itseäkin kiinnostaisi, mikä on ongelma? Valon vähyys? Itsellä ongelma ilmeni loppukesästä...

Scotch Bonnet

Nyt on taas aika päivittää ja onhan chilirintamalla jotain tapahtunutkin.

Kaksi pl-260560 iti ja toisesta niistä tuli kolmii sirkkalehtinen.

Aji cristallit alkoivat kypsyä tosin pieni kokoisina.

Tusta voitte verrata.

Maistoin muuten enimmäistäkertaa aji cristallia ja tässä arvostelu:

Tuoksu: melko voimakas kissankusen haju levisi huoneistoon niin että äitini alkoi ihmettelemään minne kissa on kussut, kun halkaisin palon.

Rakenne: kiinteä ja rapsakka hyvä rakenne.

Maku: paprikamainen tympeä ei makea.

Tulisuus: keskitulinen pystyi helposti syömään paljailtaan.

Tuossa taimetuksia.

Pmiento de padron ja kaleidoskop chilin podit

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - marraskuu 09, 2010, 16:38:36 ip
Tuoksu: melko voimakas kissankusen haju levisi huoneistoon niin että äitini alkoi ihmettelemään minne kissa on kussut, kun halkaisin palon.

Mitäs teidän kissa syö ja juo, jos niin hyvälle haisee kusikin, kyllä meillä on aivan eri hajut aji cristallissa ja kissojen hiekkalaatikossa.
On tosiaan aika pieneksi jääny, jos ei vaikka maut ja hajut ole ehtiny valmistua.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 10, 2010, 02:00:36 ap
Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - marraskuu 09, 2010, 16:38:36 ip

Mitäs teidän kissa syö ja juo, jos niin hyvälle haisee kusikin, kyllä meillä on aivan eri hajut aji cristallissa ja kissojen hiekkalaatikossa.
On tosiaan aika pieneksi jääny, jos ei vaikka maut ja hajut ole ehtiny valmistua.
;D kyllä Aji Cristalin tunnistaa tuoksusta, olipa se raaka, taikka kypsä. Kissankuseen sitä ei voi huonostikaan sekoittaa.

Maku ja tulisuus kyllä paranee kypsyessään!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Scotch Bonnet

marraskuu 10, 2010, 15:48:15 ip #16 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2011, 21:43:42 ip käyttäjältä Scotch Bonnet
Pitäisi jostain saada jotain muidenkin hyväksi tunnustamaa chiliä kun kaikki chilit mitä olen itse maistanut on ollut suhteellisen tympeän makuisia. Minulle chilien tarkoitus (tällä hetkellä on tuottaa tulisuutta ei olla hyvän makuisia). Haluaisin testata onko mikään chili minun mielestäni hyviä maultaan. Mahdollisuuksia on sillä olen vasta maistanut oma kasvattamaa aji cristallia ja kaupan annuumeja.

Chili-Hixu

starfish on maukas ja melko tulinen baccatum, sitä kannattaa kokeilla.

chilihardhead.fi

Mahdollisuuksia tosiaan riittää, kokeile vaikka Aji Rojoa, on aika mieto hyvänmakuinen bacca.
Väärät ravinteet ja puutteet aiheuttavat myös pahaa makua.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Scotch Bonnet

En tarkoittanut, että jotain tiettyä hyvää lajia haluaisin vaan jotain jonkun toisen kasvattamaa, kun epäilin että olisin huonosti lannoittanut tms. Ajattelin käydä kaupasta ostamassa vaikka fatalin aji cristalleja ja verrata omiin.