tammikuu 08, 2025, 22:32:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Karppaus

Aloittaja TunturiTiger, lokakuu 25, 2010, 11:20:18 ap

« edellinen - seuraava »

wille

lokakuu 30, 2010, 10:24:27 ap #20 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2010, 10:48:31 ap käyttäjältä wille
Kohta vuosi on menty vähemmillä hiilareilla. Perunat, pastat, riisit, vehnät, ylimääräiset sokerit yms. olen karsinut poijes. Mitään voinkorvikkeita ei jääkaapista löydy ja 15% kerma aiheuttaa inhon väristyksiä. Täyttä kamaa sen olla pitää. Olo on kyllä hyvä ja painoa on lähtenyt n. 8kg. Tosin painonpudotus ei ollut itselläni se perimmäinen ajatus. Olo on energisempi, sapsukan jälkeen ei tuu ähkyä ja huonot mahapäivät on vähentyneet todella huomttavasti. Ilman activiaa!  :o

Jos munat ja pekonit aamusin alkaa nyppimään voi aina tehdä mantelileipää.

Mantelileipä

4                                  kananmunaa
4 dl                               juustoraastetta
80g (yksi pieni pussillinen) mantelijauhetta
1 tl                               leivinjauhetta

Uuni 225oC. Ainekset kulhossa kunnolla sekasin. Levitä uunipellille tasaisesti tai tee leipäsiä, ihan miten vaan.
Paistoaika on noin 10min. Namnam. Erinomaista vaikkapa chili-olympian kera.

Itse oon joskus raastanut tohon sekaan puolikkaan porkkanan. Kuohkeuttaa ja tuo makua mukavasti. Vaihtelun vuoksi leivän voi tehdä vaikka hasselpähkinäjauheestakin. Toimii myös pizzapohjana, kunhan muistaa ensin paistaa pohjan täysin kypsäksi ilman täytteitä.

Ps. Bisseä olen juonut normaalivauhdilla.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TunturiTiger

Mä oon yllättyny tästä energisyydestäni! Olin aamulla muksun ja muijan kanssa kirjastossa jonka jälkeen tein jarrurempan mitsuun, putsasin akvaarion, imuroi, tein ruuan ja kävin koirien kanssa koko pitkällä lenkillä. Nyt viiniä ja vähä ehkä juustoja..  ;D
En mä oo koskaan ollu tämmöne!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 30, 2010, 21:16:24 ip
Mä oon yllättyny tästä energisyydestäni! Olin aamulla muksun ja muijan kanssa kirjastossa jonka jälkeen tein jarrurempan mitsuun, putsasin akvaarion, imuroi, tein ruuan ja kävin koirien kanssa koko pitkällä lenkillä. Nyt viiniä ja vähä ehkä juustoja..  ;D

No hitto soikoon! Auto alle ja pääkaupunkiin! Hiaceen tarttis öljyt vaihtaa ja kurkata jarrut, kämppä tarttis imuroinnin, lattiat pitäis vahata ja papukaijahäkin paprut vaihtaa. Pannujen ja kattiloiden pohjatkin kaipaavat kiilloitusta ja matot pitäisi tampata.  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

kyris

Pari viikkoa sitten sain lekurilta ja ravintoterapeutilta käskyn syödä enemmän, ja mieluiten lisää lihaa, rasvoja ja maitotuotteita... Leivän kanssa pitää ehdottomasti laittaa rasvaa, ja sekä kinkkua, että juustoa...

Ja mä siis laihdutan lekurien valvonnassa. 12kk tavoite on min. 50kg. Eka kuukausi tippu kyllä 10kg...

Liikunta on myös myytti. Jos ei ammatikseen ala liikkua, niin aika harva saa painon putoamaan liikuntaa lisäämällä...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - lokakuu 30, 2010, 22:31:34 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 30, 2010, 21:16:24 ip

No hitto soikoon! Auto alle ja pääkaupunkiin! Hiaceen tarttis öljyt vaihtaa ja kurkata jarrut, kämppä tarttis imuroinnin, lattiat pitäis vahata ja papukaijahäkin paprut vaihtaa. Pannujen ja kattiloiden pohjatkin kaipaavat kiilloitusta ja matot pitäisi tampata.  ;D
En tu ellen saa tapiseerata ja maalata kattoja kans!  ;D

Fire

Skarppaajilla on kivaa paitti ei tuu kakka aina niin nopeesti. Lisäsin pähkinää, onkohan se sallittua? Kai se on. Lomareisuilla syön aina ihan homona pähkinöitä. Kuppi kahvia aamulla ja sonta lentää, oli maa mikä tahansa. Muija kasvissyöjänä ihmettelee kuinka taitava olen. Kait se pelkää vähän pähkinöitäkin.
Vedin ton dokumentin mukaisen pekoni-kananmuna-maito-pähkinäaterian ja jumalaut, ollu nälkä ikinä enää. Tosin myöhemmin mietin että mitä söisin että sais chiliä. Tuore Sudden Death ja Naga tuoreena. Kännissä tietenkin. (hiilaritonta alkoholia) ;) Teki terää. Suolikin toimii, yrittää puskea ulos vaikkei olis mitään edes sisällä. Vähän niinku yrittäis synnyttää kaksosia vakkei oo edes tiineenä.
Mihinkään liity, mut pusut hilipäille!  ;)

biblo

Aloitin itsekin vihdoin ja viimein kyseisen homman maanantaina. Pari kiloa lähtenyt sunnuntaiseen painoon nähden. En kyllä ihmettele yhtään kun yleensä iltaisin tuli popsittua paahtoleipää ym. höttöä ihan julmetusti.

Koitetaan tällä ehkäistä se vanhemman iän diabetes jota suvussa ja tietysti ammatin varjopuolet eli selkävaivat.

121kg and counting..
"Grow food, not lawns"

Sunnikka

Lainaus käyttäjältä: Fire - lokakuu 31, 2010, 14:58:05 ip
Lisäsin pähkinää, onkohan se sallittua? Kai se on.

Pähkinäthän just kans sisältävät terveellisiä rasvoja, kunhan niitä ei ala mättämään ihan simona :P Itse kans olen enemmän tai vähemmän karpannut muutaman kuukauden, mutta koskapa on tullut lähes viikottain repsahduksia nyt kun on ollut ties mitä kissanristiäistä niin kilojakaan ei ole pudonnut kuin kolme. Mutta leipää ei kyllä kaipaa yhtään! Makeaa hiukan, sipsejä vähän enemmän. Mutta tämän isänpäiväviikonlopun jälkeen koittaa jälleen arki (ennen joulua) jolloin koitan taas ottaa kunnolla itseäni niskasta kiinni.

Perunaa ei niinkään enää mieli tee, kun pääsi eroon siitä pinttymästä jonka mukaan lihan kaverina sitä pitäisi olla. Mutta kun piffin kylkeen heittää salaattia ja uunikasviksia tai kukkakaalimuusia (nammm) niin johan unohtui moiset pottu-unelmat.

Ihan nollalinjaa en silti aio vetää, vaan taidan viikoittain antaa itselleni luvan syödä jotakin ruokaa, jossa on käytetty joko pastaa tai riisiä. Tummana versiona tietenkin.

Tuli muuten eilen tehtyä ihana täytetty munakas;
sekoita kolmen munan rakenne rikki lasissa ja kaada se voilla(!!!) voidellulle kuumalle pannulle. Alenna lieden lämpötilaa niin, että munakas lähinnä hyytyy kypsäksi. Ripottele munakkaan päälle mustapippuria ja juustoraastetta (joko Emmentalia tai Mozzarellaa) ja anna juuston sulaa. Nakkaa sitten päälle kinkkusuikaleita, puolikas tomaatti kuutioina ja Pirkan paprika"salaattia", eli paprikasuikaleita viinietikassa. Lorauta päälle vähän ketsuppia/salsaa ja tietty chiliä. Vähän vielä juustoraastetta päälle ja taittele munakas kiinni. Nauti.
Hurrrrrrrjan hyvää.

http://sunnikka.vuodatus.net
-Sunnikan (B)Lokikirja. Elämää tai ei.

.tomppa.

en tiedä tosta painon pudotuksesta hirveästi mutta!!

Mikäli syö rasvaisia ruokia yms tottakai tulee kiloja lisää ja kunto huononee..     Itse liikun työni puolesta päivässä noin 6-8 km ja kävellen, vaikka ajan autoa..  ???

oli meinaan askelmittari tässä kk sitten mukana pari viikkoa ja kyllä tulee liikuttua mutta silti ei paino putoa yhtään.

Ruokavalio koostuu pääsääntöisesti terveellisestä kotiruoasta klo 16-18 maissa..  grilliin turvaudun suht harvoin ja työpäivänä en syö mitään niinkuin en aamullakaan..ja hyvin pärjää..

se on tottumiskysymys..    mutta jos painoa tahtoo pois niin pitää muistaa:  ;D  syö vähemmän kuin kulutat..

biblo

marraskuu 15, 2010, 07:19:36 ap #29 Viimeisin muokkaus: marraskuu 15, 2010, 07:21:18 ap käyttäjältä biblo
Itse ollut tässä sen pari viikkoa ilman hiilareita/minimihiilareilla ja paino laskenut n.5,5kg eli kyllä ne ruokailutottumukset vaikuttaa.

Olo on myös ollut energisempi ja sellaista.
"Grow food, not lawns"

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 15, 2010, 07:19:36 ap
Itse ollut tässä sen pari viikkoa ilman hiilareita/minimihiilareilla ja paino laskenut n.5,5kg eli kyllä ne ruokailutottumukset vaikuttaa.

Pari viikkoa ja päälle viisi kiloa? Onnittelut! Taidan itsekin jättää perunat ja pastat toistaiseksi niin pääsen rantakuntoon jouluksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 14, 2010, 23:53:36 ip

Mikäli syö rasvaisia ruokia yms tottakai tulee kiloja lisää ja kunto huononee..

Paskapuhetta. Se vaan menee niin, että jos syöt rasvaista safkaa, et vedä mitään vehnä-/peruna-/pastamössöä sen kanssa. Sun keho alkaa koneistamaan sillä rasvalla, hiilihydraattien sijasta => rasva alkaa palaa. Tästä taas seuraa, että verensokeri pysyy tasaisempana eikä nälkä ole kahden tunnin välein. Mulle riittää nykyään kolme ateriaa päivässä ilman välipaloja. Aiemmin joutui aamiaisen, pääruokailun ja iltapalan lisäksi vetämään jotain ruispalaa tauluun vähän väliä, koska syöty ruoka oli höttöä. Se ei pidä nälkää poissa.

Kunto on muuten kohonnut, koska on virtaa liikkua. Toisin kun silloin, kun kaatui työpäivän jälkeen hiilariähkyssä soffalle. Päivittäin kunnon lenkki koiran kanssa, töissä tulee tallattua kilometrikaupalla ja kolmisen kertaa viikossa n. 1,5 - 2km altaassa.

Ja painoa on lähtenyt n. 10 kg vuoden alusta. Jep. Rasvalla.  ;)

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Etusivu
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chilihardhead.fi

marraskuu 15, 2010, 17:20:21 ip #32 Viimeisin muokkaus: marraskuu 15, 2010, 17:23:47 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: wille - marraskuu 15, 2010, 10:37:39 ap
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - marraskuu 14, 2010, 23:53:36 ip

Mikäli syö rasvaisia ruokia yms tottakai tulee kiloja lisää ja kunto huononee..

Paskapuhetta. Se vaan menee niin, että jos syöt rasvaista safkaa, et vedä mitään vehnä-/peruna-/pastamössöä sen kanssa. Sun keho alkaa koneistamaan sillä rasvalla, hiilihydraattien sijasta => rasva alkaa palaa. Tästä taas seuraa, että verensokeri pysyy tasaisempana eikä nälkä ole kahden tunnin välein.

Juuri näin, ja kerran päivässä mässäily riittää hyvin.
Nyt kun on taas ruokavalio retuperällä, joutuu syömään montakin kertaa päivässä, vatsa ja olo on sen mukainen, kun ei siedä hiilareita muutenkaan paljoa.
Tosin kihti vaikeuttaa asiallista syöntiä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

biblo

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - marraskuu 15, 2010, 08:46:37 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 15, 2010, 07:19:36 ap

Pari viikkoa ja päälle viisi kiloa? Onnittelut! Taidan itsekin jättää perunat ja pastat toistaiseksi niin pääsen rantakuntoon jouluksi.

Jep, tosin tuota painoa on 30kg ylimääräistä niin lähtee helposti osa siitä alkuun. Loput sitten liikunnan lisäämisellä kun toppaa pudotus.
"Grow food, not lawns"

TunturiTiger

Se on ihme juttu.. Kun syö voissa paistettua ja kermassa haudutettua läskiä, niin maha tulee täyteen pienemmällä sapuskamäärällä ja nälkä pysyy kauemmin poissa. Tietysti kasviksia täytyy kans pupeltaa, mutta nekin menee ihan vittuilemati kivasti ton sapuskan kans.

MasaT

Jos kilot menee aika reilusti ylipainon puolelle, ei tunnu olevan erikoista, että kilot heittelee yhdellä per päivä. -Puhun vaan omasta kokemuksesta.
Pelkästään suolan vähentämisellä saa kiloja tippumaan. Suola kerryttää kroppaan nestettä ja se juuri on tuota löllöä läskiä, mikä tuntuu vyötäröllä. Sen saa liikunnalla ja hikoilemalla aika äkkiä pois.
Pieniä ateriota pitkin päivää ja pari tuntia ennen nukkumaan menoa ei mitään suuhun. Tällaisia ohjeita olen saanut.
Vääränlaiset sokerit ja suolat ei kummatkaan ole hyväksi.

TunturiTiger

Btw.. Kohta 4 viikkoo takana ja verenpaine on laskenu normitasolle. Se oli 2kk sitten 130/90 ja nyt se oli 115/83. Tosin toi on vasta parina päivänä mitattujen tulosten keskiarvo, mutta ihan hyvältä näyttää.

MasaT

marraskuu 15, 2010, 23:13:02 ip #37 Viimeisin muokkaus: marraskuu 15, 2010, 23:16:38 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 15, 2010, 23:01:56 ip
Btw.. Kohta 4 viikkoo takana ja verenpaine on laskenu normitasolle. Se oli 2kk sitten 130/90 ja nyt se oli 115/83. Tosin toi on vasta parina päivänä mitattujen tulosten keskiarvo, mutta ihan hyvältä näyttää.

Sullahan oli alunperinkin verenpaineet ihan ok! Mahtaako tuo yläpaine olla hieman turhankin matala? Itsellä oli paineet pahimmillaan 155/105. Nämäkin arvot sain silti laskemaan ihan hyvin takaisin.
Tuntuu luonnottomalta nuo sinun yläpaineesi, eikö normaalit ole jotain 140?

Avon Barksdale

Lainaus käyttäjältä: MasaT - marraskuu 15, 2010, 23:13:02 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 15, 2010, 23:01:56 ip

Sullahan oli alunperinkin verenpaineet ihan ok! Mahtaako tuo yläpaine olla hieman turhankin matala? Itsellä oli paineet pahimmillaan 155/105. Nämäkin arvot sain silti laskemaan ihan hyvin takaisin.
Tuntuu luonnottomalta nuo sinun yläpaineesi, eikö normaalit ole jotain 140?

Kun itellä joskus oli ongelmia verenpaineen kanssa, niin silloin sanottiin, että toi alapaine on tärkeämpi. Yläpaine heittelee ja ei muutenkaan ole niin merkittävä.

20 kiloa lähti sitten. Aikaa meni noin 5kk. Uskomattoman helppoa oli. Hieman katoin hiilareita, mutta en kuitenkaan karpannut. Kerran viikossa mätin kaikkea mahdollista eikä silloin kaloreita katottu. Oli viikon kohokohta.

TunturiTiger

Ihanne RR on 120/80. Jos esim. alapaine on yli 85, voidaan puhua lievästi kohonneesta verenpaineesta ja yli 90 kohonneesta verenpaineesta. Hieman alhasempi ei meinaa mitään, mutta korkeempi on pahapahahyihyi.