tammikuu 08, 2025, 21:45:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Karppaus

Aloittaja TunturiTiger, lokakuu 25, 2010, 11:20:18 ap

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Tässä anopin innoittaman aloin ottaa asiasta selvää ja jopa itsekin aloin kokeilemaan tätä karppausta. Karppaus tulee englanninkielisestä termistä low carbonhydrate, eli kyseessä on tää hiano hiano vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olen nyt muutaman päivän kokeillut, joten tuloksista en osaa sanoa vielä mitään. Olen lueskellut karppaus.info foorumia, mutta veikkaan, että täältäkin löytyy joku, joka on tutustunut asiaan. Chili con carne esimerkiksi ON karppaussapuskaa ja  parhaasta päästä! Ja parasta dietissä on, ettei nälkä tule ja kalorioita ei mietitä.

Aamupalaks tässä oon napeksinu munia ja pekonia jo muutaman päivän. Lounas ja päivällinen on hoitunut nyt muuten samalla mätöllä, mitä muutkin meillä syö, mutta perunat ym. olen korvannut kukkakaalimuusilla. Iltapalaks oon täräyttäny munakasta tms.Heitän täs muutaman helpon, mutta maistuvan reseptin alkuun ja muut voivat sitten lisäillä tätä. Kaikkeen mä en oo tuupannu chiliä, koska ipanatkin niitä syö ja sitä voidaan lisätä pöydässä.

Kukkakaali muusi (lisukkeeks ja pottuvoin korvaajaks)
1 kg keitettyä kukkakaalia
2 sipulia paistettuna
voita
kuohukermaa
suolaa
mustapippuria

Munakas niin ku mä siitä tykkään
6 munaa
kuohukermaa
savulohta
sipulia
valkosipulia
lemon drop jauhetta
sinileima emmentaalia
paistamiseen meijerivoita
(jokainen varmasti tietää, miten noista munakas tehdään joten se siitä...)

ja lempi ruokani
Lihaa lihalla ja lihalla
1kg Hirven "soosilihoja"
1 iso pkt pekonia
300g palvattua Peuran koipee
Laakerinlehtiä
maustepippuria
merisuolaa
(jos tykkää, niin lanttua, porkkanaa, sipuleita ja pätkä purjoa imemään makua itteensä)
Kaikki samaan paistopussiin ja uuniin 125-150 astetta ja 4 tuntia.

Kaltsu

Hmmm...munia ja pekonia joka aamu ei kuullosta terveelliseltä ruualta. Kolesterolia, suolaa ja nitraattia joka muuttuu paistaessa nitrosoamiksi. Ihmettelen sitä myös että vaatiiko vähähiilihydraattinen laihis onnistuakseen päivittäisen pekoniannoksen? Mielestäni on parempiakin ja terveellisempiä tapoja saada kiloja pois. Kasviksia paljon, välipalat pois, ei ilta/yösyöminkejä. Hyvänmakuista kasvisruokaa saa tutustumalla Intialaiseen keittiöön. Niin ja voihan sitä syödä mitä vaan kun muistaa periaatteen että sen kalorimäärän jonka syöt niin kulutat pois. Yksinkertainen tapa laihtua, mutta vaatii tietysti liikuntaa.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 25, 2010, 13:03:53 ip
Ihmettelen sitä myös että vaatiiko vähähiilihydraattinen laihis onnistuakseen päivittäisen pekoniannoksen?

Ei todellakaan vaadi, mutta haltioissani söin noita kahtena aamuna peräkkäin. Kolmantena ei enää oliskaan uponnu, vaan tein papusalaatin, enkä oo sitä sen jälkeenkään pupeltanu. Siis ton homman ideahan on se, että kroppa muuttaa varastossa olevan rasvan tarvittavaksi glukoosiksi, kun se ei saa sitä ruuasta. Onhan noita karppaajia myös kasvissyöjiä! Intialainen sapuska on vallan hyvää, noin niin ku periaatteessa tai ainakin pikkusen muokattuna..
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 25, 2010, 13:03:53 ipNiin ja voihan sitä syödä mitä vaan kun muistaa periaatteen että sen kalorimäärän jonka syöt niin kulutat pois. Yksinkertainen tapa laihtua, mutta vaatii tietysti liikuntaa.

Totta! Nimenomaan tuohon pyritäänkin. Vaikka tuossa vastoin thl:n ohjeita käytetäänkin eläinrasvoja ja vältellään kevyttuotteita, niin myös kalorimäärät putoovat radikaalisti, sillä proteiinipitoiset ruuat aiheuttaa nopeammin kylläsyydentunteen. Liikunta on kuitenkin jonkinlainen osa mun elämäntapaani, joten se ei ole niin suuri ongelma.

jeQQ

Meillä on nyt päällä ihan perusvähähiilihydraattinen safka. Aamulla puuroa, lounas ja päivällinen lihaa kera kasviksien + jotain muutakin huttuja tuossa ohjeessa on. Illaksi ja välipalaksi maitorahkaa ja hedelmiä / mehukeittoa. Simppeliä, hyvää ja jopa tuntuu toimivan, kunhan vaan tiukemmin jaksaisi pysyä! ;) Ainut haittapuoli on kallis hinta verrattaen perus makaronihöttöihin kerran päivässä järjetön satsi.

Ryhis

Naapurit "karppasivat" vuoden verran ja vissiin karppaavat edelleen. Hyvin on kuulemma kiloja lähtenyt. Itse kokeilin mutta sorruin neljännen päivän jälkeen mässäilemään mustikkapiirakoilla. Heikko ja läski  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Fire

lokakuu 25, 2010, 17:16:14 ip #5 Viimeisin muokkaus: lokakuu 25, 2010, 17:24:18 ip käyttäjältä Fire
Tässä hyvä dokkis jos on mennyt ohitse. Siitähän alkoi tuo rasvakeskustelu. Kannattaa katsoa.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=501&a=9432

Sen jälkeenhän oli se A-Talk missä Pekka Puska ottanut edes katsekontaktia eläinrasvoja puolustaviin asiantuntijoihin, koska ei ole näyttöä että kasvirasvat olisivat terveellisempiä ihmiselle...todisteet näyttäisivät olevan päinvastaiset.
No sikäli ihan sama koska en ole ikinä uskonut noihin prosessoituihin kemian tuotteisiin, kuten Florat ja muut paskan makuiset levitteet, vaan pikemminkin luonnon antimiin kuten voi, maito, rasvainen hyvänmakuinen juusto, kananmuna yms. Hili vihanneksena.

Muoks.
Chilikastikkeissakin kiinnitän kyllä huomiota että onko E-aineita vaiko ilman lisäpaskaa. Siks jää yleensä Poppamiehet hyllyyn.
Saas nähä mikä yhteys sairauksiin löytyy noilla E-aineilla joskus.

waikku

Oma karppaus on on kestäny nyt sen 2kk ja ainakin omalla kohdalla olo on parantunu sitten hh-ruokien.

Karppausta lähdin kokeilemaan ihan vaan sen takia että halusin testata miten ruokavalion muutos vaikuttaa kehoon. Omalla kohdalla ollu aamusin vähän huonoa oloa ja ei oo muutenkaan meinannu ruoka pysyä sisällä jos on jotain syöny, mutta ainaki nyt näyttää siltä että tuon on tehnyt juurikin tuo "suuri" hh:n määrä.

Niin ja onhan tuota jokunen kiloki lähteny pois.

Ryhis

Pekka Puska pitäisi ampua.

Jumalauta. Jos mä haluan tunkea kurkustani alas sellaista joka tekee musta läskin, diabeetikon ja syöpäsairaan, niin mähän vedän sitä. Kaikki kuolee joskus, mun puolesta kaikki yli kolmenkympin jälkeen on pelkkää plussaa. Voihan sitä homoilla ja nipottaa joka ainoasta suupalasta ja tasajalkahyppelyn säestämä stressata kaikista pienhiukkasista, kovista rasvoista ja keinotekoisista väriaineista. Minä en viitsi. Ihmistä ei ole tarkoitettukaan elämään yli viittä vuosikymmentä, joten miksi "pingottaa" ja syödä terveellistä - paskan makuista sapuskaa?

Suomessa (=Suomaassa) slaavilainen huono itsetunto kohtaa luterilaisen kasvatuksen. Kun suomalainen käy kaupassa, hänellä on huono omatunto aivan kaikesta, jo pelkkä valikoiman runsaus aiheuttaa unettomia öitä kun miettii ryssän itänaapurin tyhjiä hyllyjä - puhumattakaan afrikan nälänhädistä.

Tottakai on luonnollista potea myös moraalista krapulaa muista tuotteista. Rasvoista, sokereista yms. Suomalaiset ovat läskejä ja heillä on sydän- ja verisuonitauteja. Yksityisen kuluttajan tuleekin saada vatsahaava eineshyllyn äärellä, syyllinenhän ei kuitenkaan ole omnipotentti einesvalmistaja tai sen jälleenmyyjä, osuuskauppa, vaan ehdottomasti kuluttaja jolle tarjotaan kaksi vaihtoehtoa. Syö halpaa paskaa, pode huonoa omaatuntoa ja ole sitä mieltä, että Mr. Puska on ehdottoman oikeassa.

Tai sitten; syö mitä haluat ja luota siihen, että terveen ihmisen munuaiset kyllä toimivat ja poistavat ylimääräisen suolan kropastasi. Voit elää 150-vuotiaaksi tai kuuskymppiseksi. Tai jäädä huomenna auton alle. Puska on perseestä, vaatimaton mielipiteeni.

Itse menen nyt vetämään Lidlin bratwursteja hapankaalin ja bissen kera. Tuoteselosteessa varoitetaan "voimakassuolainen".

LainausSen jälkeenhän oli se A-Talk missä Pekka Puska ottanut edes katsekontaktia eläinrasvoja puolustaviin asiantuntijoihin, koska ei ole näyttöä että kasvirasvat olisivat terveellisempiä ihmiselle...todisteet näyttäisivät olevan päinvastaiset.
No sikäli ihan sama koska en ole ikinä uskonut noihin prosessoituihin kemian tuotteisiin, kuten Florat ja muut paskan makuiset levitteet, vaan pikemminkin luonnon antimiin kuten voi, maito, rasvainen hyvänmakuinen juusto, kananmuna yms. Hili vihanneksena.

Heikot sortuu elon tiellä, jätkät senkun porskuttaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Fire

Niin mut nythän säkin Räyhäkäs saatat elää yhtä pitkästi kun nuo "huonot" elämäntavat ei välttämättä olekkaan niin huonoja.  :)
Sinusta tulee vaan vanhempi äksympi miäs.  :D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Fire - lokakuu 25, 2010, 22:22:08 ip
Niin mut nythän säkin Räyhäkäs saatat elää yhtä pitkästi kun nuo "huonot" elämäntavat ei välttämättä olekkaan niin huonoja.  :)
Sinusta tulee vaan vanhempi äksympi miäs.  :D

Juur siks mä en luekkaan vanhuspuolen hoitajaks. Miettii, millainen tuostakin vanhemmiten tulee.

MikeO

Vähähiilarista täälläkin vedetään, tosin ei mitään nollalinjaa. Täydellisesti pois on jääneet valkoinen leipä + muut pullamössöt, peruna, pasta ja riisi. Ja tietenkin karamellit ja sokerilimut. Jos hiilaria vetää niin mieluummin aamulla, eli aamupalaksi ruisleipää tai kaurapuuroa. Lounaaksi salaattia (kanaa, fetaa, nam), eines-mätöt jää nykyään kylmästi hyllyyn. Niiden tuoteselosteita kun lukee niin ei uskoisi, että ne on ihmisruuaksi tarkoitettu. Duunin jälkeen sitten yleensä jotain lihaa + vihanneksia tai ruokaisa munakas. Pekonia en ole syönyt aikoihin, ei sitä rasvanmäärääkään tarvitse överiksi vetää. Ei ruuan tarvitse mautonta paskaa olla vaikka vähähiilarista dieettiä noudattaisikin.

Vielä kun pääsis pizzasta eroon, prkl. ;D

Member ov Chiliyhdistys

Macex

Eipä hirveästi tarvitse karpata Diabeteksen takia. Siinähän tuijotellaan hiilihydraatteja aika tavalla. Tai noh, joidenkin tarvii tuijotella.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

jeQQ

Tässähän Räyhis tätä vähä hiilihydraattista. On muuten ruttoisen hyvää.

Liitelin roostipratukka kera savun:

1. Hae lidlistä rostbratukoita, niitä pieniä valkoisia pötkylöitä
2. Ota ryytipojaksi litelin savupekoniva
3. Pannu lämpeämään, pohjalle neitsytöljyä tjms.
4. Sillä aikaa kun pannu lämpeää, kääräise pari kolme nakkia(tai jos suuri nälkä niin enemmän, mutta parilla pärjää oikeasti, jos ei kauheasti harrasta liikuntaa).
5. Iske nakit pannulle:

6. Heitä päälle savuchilijauhetta, itse laitoin red peruvian rocotoa made by teh Fasse
7. Pilko joukkoon tarvittava määrä vihanneksia, itse en paljoja jaksanut tällä kertaa, mutta yleensä heitän annoksiin sen 200g paprikaa, chiliä, sipulia jne(Huom, yhteensä 200g):

8. Käristele makusi mukaan tarpeeksi karsinogeenejä joukkoon ja nauti!

TunturiTiger

lokakuu 27, 2010, 17:15:25 ip #13 Viimeisin muokkaus: lokakuu 27, 2010, 17:21:28 ip käyttäjältä TunturiTiger
Itse paistelin juuri vaatimattomasti pihvin ja lautaselle tuuppasin jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja ja pätkän kurkkua. Pihvin paistoin voissa ja pannulle jääneeseen rasvaan lisäsin sitten sipulia ja kermaa ja kiehautin siitä "salaatinkastikkeen".

e: Röyh! ja NAM!

piipari

karppaus on, suhteellisesti, suht terveellistä. en nyt ala metskaamana lähteitä jne, mutta sanomattakin lienee selvää, että jättämällä turhat valkoiset jauhot ja sokerit pois ruokavaliosta voi paremmin ja kenties painoakin tippuu.

karppauksessa ei kuitenkaan kannata liikaa miettiä hh-määrää, kunhan niiden laatu on hyvä. eli runsaasti tuoretta rehua ja etenkin vihreää sellaista naamaan. jäävuori- lehti- ja jääsalaatti on käsittääkseni suht turhia ravintoarvoltaan, muissa salaateissa on jo kaikkea kivaa. parsakaali on ihan superia. kesäkurpitsa, pinaatti, kaikki kaalit, vihreät pavut, herneet jne ..
sanovat, että makeita juureksia (porkkana, punajuuri jne) kantsis vetää vähän rajotetusti - en mä tästä välittäis, perunan syöntiä rajoittaisin.

leipää jos vetää, kantsii suosia juureen tehtyä ruisleipää, tai ainakin itse tehtyä, vähän hapatettua leipää.
paljon kalaa, hyviä kananmunia jne.

panostakaa laatuun; luomua, lähiruokaa, jne. nämä nyt eivät ole ihan itseisarvoja, mutta melkein kumminkin - pientuotanto korkeilla kriteereillä ja tietynlaisella antaumuksella ja kunnianhimolla tuntuu varmasti. ja usein luomu nyt vaan maistuu paremmalta ja ainakin tuntuu hyvältä pidemmän päälle. luomuruokapiirit on kova juttu.

huudan loppuun myös paleo-, kivikautinen- ja primal-dieetit. googlatkaa jos kiinnostaa, tuntuu toimivan.
chili on herkku juures.

Ryhis

Mun on kyllä pakko saada leivos ja vähintään kaksi olutta päivässä. Muuten ei tule yhtään mitään. Valkoista jauhoa ja sokeria olen välttänyt kuin ruttoa jo vuoden päivät, hunajaa kehiin.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - lokakuu 28, 2010, 10:52:02 ap
Mun on kyllä pakko saada leivos ja vähintään kaksi olutta päivässä. Muuten ei tule yhtään mitään. Valkoista jauhoa ja sokeria olen välttänyt kuin ruttoa jo vuoden päivät, hunajaa kehiin.

Kaksi olutta päivässä on super ruokaa. Odotettavissa oleva elinikä pitenee(tutkimusten mukaan). Joten jos haluat elää "normaali" pituisen elämän niin syö paljon epäterveellistä ruokaa ja juo kaksi pulloa olutta päivässä. ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Ryhis

Itseasiassa piti kysymäni, voiko karpata jos juo olutta. Toisaalta, mähän voisin vaihtaa oluen punkkuun. Onko alkoholi hiilari? Pastan ja potut voisi kyllä heivata menyystä.

Julli-

Eikös C2H5OH pilkkoudu suurimmaksi osaksi ihan puhtaaksi sokeriksi elimistössä?

TunturiTiger

Punkku on karppauksen alkuvaiheessa parempi kuin kalja, mutta ei se kaljakaan kokonaan ole kielletty. Ja jos leivot itte, niin käytä esim. mantelijauhoa ja makeuta jollain muulla ku sokerilla. Ei se rakettitiedettä ole. ;D