tammikuu 08, 2025, 22:02:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Karppaus

Aloittaja TunturiTiger, lokakuu 25, 2010, 11:20:18 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

marraskuu 16, 2010, 06:23:02 ap #40 Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2010, 06:51:31 ap käyttäjältä mattson
Oonkos mä nyt käsittänyt tätä hommaa ihan oikein... Hiilareita siis voi vetää, mut sillon rasvaa pitää välttää (esim.tonnikala-hemapa-riisi-mättö ihan ok mut pihvi ja potut ei) mul on kans ollu paha ongelma toi et on koko ajan nälkä. Herään joka arkiaamu 4:00 jolloin aamupala, yleensä seiskan pintaan on jo nälkä jolloin mahdollisuuksien mukaan joku leipä. Kasin-ysin aikaan taas kurnii. 11-12 lounas ja taas vatsa valittaa viimeistään kolmen-neljän välillä. Aamusin ei meinaa pysyä millään hereillä kun ajaa 80km töihin.

Eilen päätin kokeilla tätä hommaa kun lounaalla luin tätä samalla vetäen pottumuussia ja nakkeja. Alko muuten puolessavälissä tuntumaan lähinnä siltä kun söis ydinjätettä noita juttuja lukiessa.

Illalliseks tilasin sit kotiväeltä kukkakaalimuussia (vaatii vähän totuttelua) sekä kunnon färssin (ilman jauhoja) aamupalaksi vetelin banaanin (eka varmaan kymmeneen vuoteen) ja jätin kaffesta sokerin veks. Enpä muista millon olisin viimeks ollu viiden tunnin yöunien jälkeen näin virkeä...

Nyt kun on vielä ollut erinäisistä syistä melko paljon stressiä oon huomannut et karkkia menee luvattoman paljon ja silti on koko ajan kamala makeannälkä.

Näin alkuun tuntuis melko lupaavalta. Nälkä kyl on muttei niin aggressiivinen kun normaalisti. Vedänpä yhden banskun ja jään odottelemaan miten toi lounas (samaa kun illalla) pitää töissä nälkää...

(Piaf) tuli vaan mieleen et miks ser safkan pitäis lähtökohtaisesti olla rasvaista? Luulis et jos keho ei saa ruoasta rasvaa eikä hiilareita se polttais "vararavintoakin" nopeammin...

biblo

Jos oikein haluaa karpata niin banaani pois. Melkein 30g hiilaria yhdessä banaanissa. Itse koitan pysytellä tuossa max.30g hiilareita päivässä, yleensä jää paljon alle. Vaakaa ruokien ja muiden punnitsemiseen en käytä mutta onhan nuo muutenkin helppo päässään laskeskella.
"Grow food, not lawns"

masaiman

Dääm... No, mun tarkoituksena nyt ei ole varsinaisesti karpata, lähinnä Skarpata... Ylipainoa ei juuri ole (170/70-75) ainoat mistä haluan eroon on väsymys,ainainen nälkä töissä ja toi pieni kessi. Oon lisäks allerginen aika monelle asialle, etupäässä pähkinät ja hetelmät/vihannekset. Jos banskussa on hiilareita niin so be it, sitä pystyn syömään. On se ainakin parempi vaihtoehto kun suklaa- ta powerbar- tyyppiset patukat joihin turvaudun aika usein, joista tulee hirveä väsy/huono olo ja jotka jälkimmäiset maistuu suht vehkeelle...

Tähän mennessä tänä aamuna 3 banskua, (vain) yksi kuppi sumppia ja parempi olo kun aikoihin.

Sunnikka

Ottakaa päivittäiseen ruokavalioon mukaan protskupitoisia välipaloja, niin eipä nälkä pääse ainakaan salakavalasti hiipimään päälle :) Kun vielä olin työmaailmassa mukana, niin aamupalaksi vedin ensin kotona jotain hedelmää ja sitten työpaikalla (työmatka kesti lähemmäs tunnin) rasvatonta maitorahkaa. Sen saatoin maustaa esim. ananaspaloilla ja makeutusjauheella -kesäisin tuoreet mansikat oli ihan ässiä tämän kanssa. Kun kello sitten läheni yhtätoista ja sermin molemmin puolin vaikeroitiin nälkää, niin mulla oli vielä hyvä tahti työssä päällä!

Hyviä proteiininlähteitä ovat maitorahkan lisäksi mm. tonnikala, kana, raejuusto, pavut, kananmuna, kevyt fetajuusto... Ja näistähän saa jo monenlaisia välipaloja tai täyttäviä lounaita. Varsinkin kananmuna on oikea proteiinipommi!
Hurrrrrrrjan hyvää.

http://sunnikka.vuodatus.net
-Sunnikan (B)Lokikirja. Elämää tai ei.

TunturiTiger

Voi olla noinkin, mutta varsinkin jos meinaa painoo pudottaa, niin proteiini ei ole se taikasana.

Paino putoo esim seuraavalla kaavalla: hh<20g, prot. 1-1,5g/ihannepainokilo ja loput rasvaa. Liian vähän kaloreita, niin paino ei putoo.

wille

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 16, 2010, 12:29:20 ip
Voi olla noinkin, mutta varsinkin jos meinaa painoo pudottaa, niin proteiini ei ole se taikasana.

Paino putoo esim seuraavalla kaavalla: hh<20g, prot. 1-1,5g/ihannepainokilo ja loput rasvaa. Liian vähän kaloreita, niin paino ei putoo.

Sitä paitsi tulinen ja rasvainen sapuska antaa rahoille vastinetta paremmin, kuin tulinen hiilarihötö. Poltetta riittää ns. koko matkalle paremmin.  :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 04, 2010, 17:39:00 ip
Aloitin itsekin vihdoin ja viimein kyseisen homman maanantaina. Pari kiloa lähtenyt sunnuntaiseen painoon nähden. En kyllä ihmettele yhtään kun yleensä iltaisin tuli popsittua paahtoleipää ym. höttöä ihan julmetusti.

Koitetaan tällä ehkäistä se vanhemman iän diabetes jota suvussa ja tietysti ammatin varjopuolet eli selkävaivat.

121kg and counting..

116,9kg and counting..
"Grow food, not lawns"

wille

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 21, 2010, 20:05:23 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 04, 2010, 17:39:00 ip
Aloitin itsekin vihdoin ja viimein kyseisen homman maanantaina. Pari kiloa lähtenyt sunnuntaiseen painoon nähden. En kyllä ihmettele yhtään kun yleensä iltaisin tuli popsittua paahtoleipää ym. höttöä ihan julmetusti.

Koitetaan tällä ehkäistä se vanhemman iän diabetes jota suvussa ja tietysti ammatin varjopuolet eli selkävaivat.

121kg and counting..

116,9kg and counting..

Hyvä vauhti! Ootkos nyt ihan ala-karpilla vetänyt? Varmaan vois ite tässä ennen joulua vielä vetästä ihan ketokarpille hetkeksi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

Kyllä on hiilarit ollut tosi alhaalla. Laskenut en ole sen tarkemmin mutta päässäni laskenut että tuossa 20-30g taitaa päivässä mennä. Välillä toki ylikin, en pidä niin vaarallisena tai tarkkana. Vkl kemut tulossa jossa olusia saattaa mennä mutta menköön, kyllä ne nesteet äkkiä haihtuu.

115,5kg and counting..

(kaikki painot aamupainoja ja ylipainoa semmoinen n.30kg)

"Grow food, not lawns"

TunturiTiger

Päivänä eräänä mutustelin mustaamakkaraa, kun teki niin pirusti mieli! No painohan siitä pompsahti 1,4kg. :o Nyt kun kuitenkin oon taas muutaman päivän vedelly pelkkää kermassa haudutettua voita salaattipedillä, niin paino on tippunu tuosta 1,9kg. Eli vaikka välillä sattuu tuleen hiilariöveri, niin se paino lähtee melko ripeesti.

Ryhis

Hesarissa oli juttua "siitä oikeasta ruokavaliosta", tai siis hesarissa oli artikkeli jostain jättitutkimuksesta. Taisi olla eilen. Ymmärtämäni mukaan vähähiilarinen ja protskupitoinen ruokavalio oli parasta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Maniscalco

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 25, 2010, 22:08:54 ip
Päivänä eräänä mutustelin mustaamakkaraa, kun teki niin pirusti mieli! No painohan siitä pompsahti 1,4kg. :o Nyt kun kuitenkin oon taas muutaman päivän vedelly pelkkää kermassa haudutettua voita salaattipedillä, niin paino on tippunu tuosta 1,9kg. Eli vaikka välillä sattuu tuleen hiilariöveri, niin se paino lähtee melko ripeesti.

Ihan normiannos mustaa? (1,4 kg/päivä) Otitko puolukkahillolla?

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Maniscalco - marraskuu 26, 2010, 22:59:43 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 25, 2010, 22:08:54 ip

Ihan normiannos mustaa? (1,4 kg/päivä) Otitko puolukkahillolla?

Ööö.. Mikä on normiannos? Se oli semonen vajaan kilon kiamura mörköö ja Tapolan omaa mustamakkarahilloo. Päälle hörppäsin litran maitoo.

Jomppe

Täälläki mennään vähähiilarisella.. Kyllähän tuo ruokapuoli tuntuu välillä tylsältä mut täältä löytyy roppakaupalla hyviä reseptejä, niin makeita kuin suolasia http://users.kymp.net/p303525a/
Siitä vain ettimähän  :) kiloja on jokunen lähteny, treenit koventuneet huomattavasti ja olotila on pirteä. tämähän on erikseen ruokavalio/elämäntapa muunnos, ei dieetti.. ainakin mun kohdalla..  ;)

Edit: niin, vaikka normaalipainoinen olenkin. ruoan takia tällä linjalla  ;D

linker

Yleensä paskat nakkaan kaikenmaailman "ruokavalioille" ja terveysintoilulle, ja syön pekkapuskien mielestä
vähintäänkin itsetuhoisesti...
Mutta mielenkiintoista tästä karppauksesta on lukea. Kirjastossa osui käsiin jonkun paikallisen eviran
"pekkapuskien" pannaan asettaman ruotsalaisen(?) kirjoittama kirja. Siinä käydään läpi "koko hoito", ja
lopuksi on keittokirja resepteineen joissa chilikin hyvällä tavalla edustettuna.
http://readme.fi/product.php?isbn=9789522203694

Jos en tuota parin iltalukemisrupeaman jälkeen heitä mäkeen, niin voisi harkita ostavansa omaankin hyllyyn. Keittokirjoja kun
keräilen  ;D

geeni

Itse oon ainakin huomannut, että vetämällä vähemmän hiilareita verensokeri ei heilahda niin pahasti, eikä iske se armoton väsymys aterian jälkeen.
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

jeQQ

Nyt pitänee taas joulun jälkeen napata itseään niskasta kiinni ja jatkaa touhuja. :) Pitänee hakea lidlistä vähä kunnon nakkeja ja pekuniva ja siihe päälle sitten paprikaa..

Harmittaa muuten ihan törkyisen paljon nuo kaupan paprikat. Maistuvat aivan kuralta. Kesällä kun oltiin Vaasassa mökkeilemässä haettiin paikalliselta kasvarilta paprikoita. Todella suuria ja aivan supermaukkaita! Ihan kuin olisi karkkia popsinut. Ota siinä sitten "duts paprika" käteen ja maista karvaus, yök. :(

Niabo

Mä oon aika paljon perehtyny näihin asioihin ja toi VHH ruokavalio on kyl toimiva systeemi, mut mitä porukka ei välillä ymmärrä on että hiilareitakin on erilaisia ja ensimmäisenä pitää jättää pois kaikki "huonot" hiilarit eli sokeri, sokeripitoset juomat ja vaaleet leivät yms... Hyvinä hiilareina sitte voi vedellä esim. tummaa leipää ja hedelmistä ja vihanneksista saatuja hiilareita, tietty kohtuudella. Kyllä mäki vaikka VHH:lla elän ni vedän aamulla parit ruisleivät (sillä jaksaa yleensä todella hyvin ja ei pääse verensokeri heilahtamaan) ja normaali-aterioilla otan sen yhen pienen perunan aikasempaan 5 perunaan verrattuna :)

Ja jos nyt oikeen haluu laihduttaa VHH:lla niin kanafileet, seitifileet ja välipaloiks raejuustot koko ajan kaapissa ni niillä pystyy pitämään hiilarit aika minimissä ja proteiinit maksimissa. Ja proteiinin saantihan on laihiksella kohtuu tärkeetä koska muuten keho polttaa lihasta enemmän kuin rasvaa pudotetusta painosta.

Mulle ei ainakaan mikään äärimmäisyyksien tavottelu toimi joten pitää ne hiilarit nimenomaan "vähässä" niin helpottuu elämä (oon kyllä siis kokeillu tiukkaa atkinsiakin) ja sallii itelleen sen yhen päivän viikossa jolloin ei tarvi katella mitä syö niin pysyy mielikin pirteenä :)

Niabo

Niin ja vielä kun muistaa sen että laihduttamiseen vaikuttaa ruokavalio noin 75% ja liikunta 25% ni jää se pois että syö miten sattuu ja käy huolella salilla ja sit ihmetellään ku paino ei putoo.

geeni

Lainaus käyttäjältä: Niabo - helmikuu 09, 2011, 15:47:23 ip
Mä oon aika paljon perehtyny näihin asioihin ja toi VHH ruokavalio on kyl toimiva systeemi, mut mitä porukka ei välillä ymmärrä on että hiilareitakin on erilaisia ja ensimmäisenä pitää jättää pois kaikki "huonot" hiilarit eli sokeri, sokeripitoset juomat ja vaaleet leivät yms... Hyvinä hiilareina sitte voi vedellä esim. tummaa leipää ja hedelmistä ja vihanneksista saatuja hiilareita, tietty kohtuudella. Kyllä mäki vaikka VHH:lla elän ni vedän aamulla parit ruisleivät (sillä jaksaa yleensä todella hyvin ja ei pääse verensokeri heilahtamaan) ja normaali-aterioilla otan sen yhen pienen perunan aikasempaan 5 perunaan verrattuna :)

Tottakai mielummin täysjyväruisleipää kuin ranskanpullaa, mutta niissä tumman ja vaalean leivän GI-arvoissakaan ei silti välttämättä valtavan suuria eroja ole. Varsinkin kun löytyy ruisleipää ja "ruisleipää"...
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941