tammikuu 10, 2025, 15:12:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Nyt se sitten lähti!

Fataliilta tuli Beginners pack+ jotain muita, kun oli minimi hinta tilaukselle.

Tulille meni:
Naga morich
Bolivian rainbow
Jalapeno, summer heat
Turbo pube
Aji Cristalia vielä harkitsen... (eikohän se hermo petä ja laitan tuonkin ;))

Viikonloppuna pitäis sitten käväistä valo ostoksilla...
Taimille alkuun pari esliä ja sitten jossain vaiheessa 2x36w loistari paistelemaan.

1. tavoitte on saada jokaisesta elinvoimainen yksilö multiin!
2. tavoite on saada ainakin yhdestä kypsä hedelmä! :D
3. tavoite on saada pientä puuhastelua talven pimeisiin iltoihin!
Toivotaan, että yks noista toteutuu...

Laitetaan kuvia, sitten jos jotain tapahtuu, kun oletan, että kaikki on nähnyt kuvia siemenistä! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Hombre

Onneksi olkoon ja tervetuloa chilinkasvattajien monilukuiseen ja monimuotoiseen joukkoon.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Julli-

Tervetuloa! Oman vaatimattoman kokemukseni perusteella voin ennustaa vähintään kohdan kolme toteutuvan. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole, joten jotain kypsääkin voi odotella :D Tältä foorumilta apua ainakin löytyy.

Lihamestari

Kiitoksia! :)

Veikaampa, että tää lähtee tästä ihan mukavasti liikinteeseen!
Jos olen perinyt mutsilta yhtään sen viherpeukaloa, niin joudutaan muuttamaan partsille talveks, että noi kasvit saa tarpeeks tilaa! ;D

Mä olen tarkoituksella asettanu riman tarpeeks ala, että tulee mukava onnistumisen tunne!
Ja kun eka kerta on vyön alla, niin itseni tuntien, rima nousee ja reippaasi... ;)

Ryhis

Tervetuloa maailman hienoimman harrastuksen pariin!

Ja hatunnosto ehkä foorumin munakkaimmasta nimimerkistä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Nikodeemus

Onnea lajivalinnan johdosta. Vähäsen kato laitat hydroa pulputtamaan, niin ei varmasti
tule tekemisestä puutetta :)
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip
Nyt se sitten lähti!

Viikonloppuna pitäis sitten käväistä valo ostoksilla...
Taimille alkuun pari esliä ja sitten jossain vaiheessa 2x36w loistari paistelemaan.

1. tavoitte on saada jokaisesta elinvoimainen yksilö multiin!
2. tavoite on saada ainakin yhdestä kypsä hedelmä! :D
3. tavoite on saada pientä puuhastelua talven pimeisiin iltoihin!
Toivotaan, että yks noista toteutuu...

Ei oo tavoitteet turhan korkealla.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: omarosa - marraskuu 18, 2010, 17:36:15 ip
Juu, ei tätä kannata liian tosissaan ottaa, näin aluks!
Rupee vaan ahdistamaan ja sit luopuu hyvästä harrastuksesta...

Ekaks harjoitellaan ja sit ruvetaan vasta vääntämään hampaat irvessä! ;)

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 18, 2010, 20:25:02 ip
Lainaus käyttäjältä: omarosa - marraskuu 18, 2010, 17:36:15 ip
Juu, ei tätä kannata liian tosissaan ottaa, näin aluks!
Rupee vaan ahdistamaan ja sit luopuu hyvästä harrastuksesta...

Ekaks harjoitellaan ja sit ruvetaan vasta vääntämään hampaat irvessä! ;)

Mullan kanssa menee hampaat irveen, oikeat keinot heti alkuun.

Lihamestari

Nyt on sen verta ahtaat tilat, että mä menen noilla multaleikellä aluksi!
Siinähän se luonnossakin kasvaa! ;)

Mut enköhän mä jossain vaiheessa siirry noihin vesileikkeihin, ihan vaan kokeen vuoksi...

Herra 47

turpeessa chilit voi ihan hyvin :) iselläni ns. "sisächilit" nyt 4 vuotta olleet turpeessa ja voivat hyvin :) ei sitä vesiviljely vermeitä välttämättä tarvita
vaikkakin kasvu siinä on nopeampaa niin turpeessa saa ihan hyviä tuloksia myös
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Lihamestari

Juu ja haaveissa olisi saada kivan näköisiä bonchi virityksiä, niin voisi vaikka vaimoketta ilahduttaa ja sukulaisia käännyttää hienon harrastuksen pariin... ;D

hessi

tervetuloa vaan tänne chilipäiden iloiseen joukkoon :)
ja älä nyt ihmeessä jätä Aji Cristallia pois, mielummin sitten Jallu!
Aji Cristall on yksi ehdoton suosikki aloittelijalla ja muillekkin, monipuolinen, nopeakasvuinen ja satoisa :)
Rocotoja(sinulla tuo Turbo pube, mikä lie?) suosittelen myös, kunhan muistat, että nämä yksilöt viihtyvät viileämmässä kuin muut chilit ja
vaativat runsaammin tilaa ainakin minulla :)
ja mullassa/turpeessa kasvatus on oikein hyvä, ei tässä mitään vesilitkuja tarvita ja on huomattavasti edullisempaakin !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

Kiitoksia!

Mulla hermo petti sen Aji Cristalin kanssa jo seuraavana päivänä, eli sekin on itämässä! ;D

Turbo Pubesta fataliin sivuilla seuraavaa:
Turbo Pube (C. pubescens) A great rocoto variety. This is very good rocoto to start with. Medium hot. Crunchy, thick flesh!

Katotaan mitä noista tulee!
Pitäis varmaan maistaa tota Fataliin Cristalia, kun sitäkin löytyy kaupan hyllyltä...

Ashrak

marraskuu 20, 2010, 14:24:21 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 20, 2010, 14:27:12 ip käyttäjältä Ashrak
Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 20, 2010, 12:32:00 ip
ja mullassa/turpeessa kasvatus on oikein hyvä, ei tässä mitään vesilitkuja tarvita ja on huomattavasti edullisempaakin !

Kannattaa toki muistaa ettei se vesiviljelykään mitenkään kallista ole.  Halvimmat laarit vaan jostai halpakaupasta ~3e pala, jabao pumppu 5e, pätkä letkua pumpulle 1e ja sorat ~5e per laari. Lannoitukseen vaan samaa mitä multiinkin, esim puutarhan kesää.  ;) Eikä tarvitse jatkuvasti muistaa kastella kun ajastimet hoitaa. Kerran kahteen viikkoon uudet vedet ja täts it. 8)

Itsekkin vielä aika noviisi kyllä olen, toinen kausi vasta menossa. Alottelin kanssa mullilla mut ei mennyt kun pari kuukautta kun mitta tuli täyteen jatkuvista lannoitusongelmista ja ylikasteluhuolesta.  Ensikausi mennäänkin sitten täysin vedellä.  ;D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 20, 2010, 14:22:14 ip
Pitäis varmaan maistaa tota Fataliin Cristalia, kun sitäkin löytyy kaupan hyllyltä...

Kaikille ensi-kokeilijoille voin suositella Chilin pieneksi pilkkomista ja sulatejuustoon (tai muuhun levitteeseen) sekoittamista. On herkkua leivällä ja siinä voi tulisuusastetta muutella. http://chilivaari.blogspot.com/2009/05/chili-oltermanni.html

hessi

Turbo pubet ovat mahtavia eritoten savutettuna ja savutahnaksi tehtynä ja kaikki jotka
ovat Herbiilin luona saaneet maistaa Rocoto piirakkaa tietävät myös, kuin herkkua se on siinäkin.
ja tuohon Chilivaarin juustoon sopii Aji Cristal mitä parhaiten, kun vielä laittaa yhden juuri väriävaihtamassa olevan lähes vihreän ja kypsän punaisen, tästä ei voi olla pitämättä :)

ja tuosta kasvatus tavasta ei kannata alkaa kinaamaan,
yksi tykkää vesileikeistä toinen ei ;)
omat hermoni ei kestäisi sitä litkujenkanssa sähläämistä ja ainaista arvojen mittaamista, eikä sitä pulputtelu/lorina/lirinä ääntä !
Olen vanhanaikainen viherpeukalo jolle multalannoitus ei todellakaan tuota mitään ongelmaa,
maailman simppelin juttu ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

Mä veikkaan, että jos pistäisin nyt noita vesivehkeitä porisemaan, niin saattais sen jälkeen kovin ääni lähteä tosta vaimokkeesta! ;D

Mä yritin äsken kauppareissulla bongata Cristaleja, mutta ne oli loppu! :(
Oisin testannu Oltermannijutskaa!

Pitää näköjään odottaa maanantaita, kun ainakin meillä duunissa niitä oli...  :)

omarosa

Kesän pidin mullassa ötöfarmia, huonolla kasvulla.
Ihan aloittelijana uskoin noihin vaarin multajuttuihin ja energian säästö putkiin, en usko enää, jokainen tietysti itse päättää mihin uskoo. aloittelijalle on helppo syöttää omia uskomuksiaan.(kuten minäkin nyt).

Vesiviljely ei tarvitse pumppua, porinaa,sähköä, eikä mittalaitteita . Riittää esim. hydrolannoite,  altakasteluruukku ja hydrosora.

http://www.lenimarkkinointi.fi/hydrokasvatus.php?fID=7&pID=1

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: omarosa - marraskuu 20, 2010, 17:51:34 ip
Ihan aloittelijana uskoin noihin vaarin multajuttuihin ja energian säästö putkiin, en usko enää, jokainen tietysti itse päättää mihin uskoo. aloittelijalle on helppo syöttää omia uskomuksiaan.(kuten minäkin nyt).

Voitko kertoa mulle mistä saa noita energian säästö putkia? Voisin laittaa niitä vaikka olo huoneeseen kun siellä on vain vanhan mallinen katto lamppu joka kuluttaa paljon energiaa kun on vanhan mallinen?

Myös tiski kone, ja pyykki kone, olisi hyvä varustaa, energian säästö putkilla, puhumattakaan silitys raudasta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa