tammikuu 11, 2025, 01:12:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Mulla on just tollainen nousevan auringon partsi!
Toiseen nurkkaan kun laittaa chilit häpeemään, niin ne saa puoleen päivään asti aika hyvin arskaa, sit on pärjättävä vaan sillä heijasuvalla valolla!

Vaikka se ei paistakkaan tähän enään illalla, niin silti jauho 2 tuuletinta 24/7!
Mä pitäisin parvekelaseja ja ikkunoita ja ovia auki, mutta kun tuo tyttöystävä on todella ötökkäfobiainen, niin aina joutuu pikkasen neuvottelemaan!

Mut sellainen yli 30 asteen huonelämpötila jeesaa mua neuvotteluissa! ;D
Mut auta armias, jos on joku pimpiäinen partsilla! Samantien menee joka läpi viikoks kiinni!!! Hyvä et saa partsilla käydä, silloinkin ovea ei saa raotta juuri ollenkaan! ;D ;D ;D

Ei oo vielä tajunnu sitä, että noi kukkivat chilit saattaa houlutella noita ötököitä tonne partsille... 
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

MrFrost

Mitä erinäisimmistä fobioista kärsivät naiset on kyllä välillä kummallisia :D

Mutta pakko niitä on kestää, kun ilmankaan ei oikeen elämästä tuu mitään =)

Onneksi nykyisellä ei oo oikeestaan fobioita, mut ruoka-ennakkoluuloja sitäkin enemmän :(

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Kattila

Mä oon onneks paremminki kiinnostunu eri önniäisistä, sillä meillä parvekkeella ei oo kattoa/lasitusta.  :) Viime kesänä ainoa mitä piti vähän panikoida, oli ampiaiset, jotka alkoivat rakentaa pesää parvekkeen lattialautojen alle. Mutta raidilla ja paistinlastalla se hoitui  ;D

Lihamestari

On toi hirmu laitos toi ZenGrow! :-\
Latvoin siinä olleen Habanero- large brownin ja kun rupes puskemaan uutta haaraa, niin napsasin loputkin isot lehdet pois! Nyt pari viikkoa siitä, siinä on neljä haaraa ja se peittää alleen kaiken elävän! ;D Voi tota mansikka poloista, se ei saa enää kohta aurinkoa ollenkaan... :(
Sille varmaan pitää tehdä oma pieni bubleri, että saan sen pysymään ulkoiluun asti hengissä! :)

Hyvältä näyttää muutenkin!
Jalapeno kukkii, tuottaa siitepölyä ja on ruvennut tuottamaan podeja! Kaksi on jo kiinni kasvissa, kolme teki itsarit! Ekaks tippu terälehdet, sitten hyppäs podit perään! ;D

BR kukkiin niin pirusti, mutta ei tuota juuri ollenkaan siitepölyä! :(

Nagassa sama homma, kukkii, ei kuitenkaan tuote hirveästi siitepölyä, kukat ropisee tonttiin!

Mysteerichili kukkii, pölisee, mutta kukat ropisee.

Aji Cristal toipuu latvomisesta, nuppuilee
Pari pistokasta kasvatelee kertismukeissa juuria... :)

Pube nupuilee, ja muuttaa tänään isompaan ruukkuun... :)

Loput keskittyy vielä toistaiseksi kasvamaan kokoa... :)
TSMB yrittää kovasti puskea nuppua, mutta kun ei ole ilmeisesti juurtunut vielä kunnolla, niin ilkeä lihasetä on nyppinyt kaikki pois...

Mitäs muuten noi rocotot tykkää, jos ne siirretään ensiviikolla mökkeilemään?
Sijoituspaikka on eteläikkuna, sisälämpö vähintään 10 astetta, viikonloppuisin 20+. Toi lämpötilahan auringon vaikutuksesta pikkuhiljaa nousee ylöspäin, mutta pakkaskeleillä se on vähintään toi 10 astetta. Lähinnä vaan, että jos noi ton vajaan kuukauden pysyy hengissä tuolla reilulla kympillä, niin ne kannattais nyt siirtää sinne, kun koko on paljon pienempi...

InkRose

Uskoisin että kelpaa olosuhteet mökilläkin. Aurinkoa kun saavat reippaasti päivällä (tosin eipä täällä taas ole kohta viikkoon mollikkaa näkynyt...) niin jaksavat varmasti vilakammat yötkin. Ainakin mun TP kun pääsi amppeliin makkarin ikkunalle, aamuaurinkoon niin sehän on räjähtäny hurjaan kasvuun. Nuppuileekin siinä samalla jo, mistä ei ollut tietoakaan loistareiden alla. Tosin siihen kasvun määrään on kyllä varmasti vaikuttanu enemmän se että amppeliin siirtyessä juuritilakin jotakuinkin nelinkertaistui...

Millos oot noita roudaamassa, tietää laittaa kaffet tulille sitten? ;)

Lihamestari

Faija on nakitettu tähän hommaan!  :-\
Mulla ei ole sellaista luksusta, kun viikonloppuvapaa tiedossa piiiiitkään aikaan! :(

Se jo kovasti kiitteli, kun näitä sinne joutuu roudaamaan! ;D

Vapun jälkeen oon varmaan tulossa mökkeilemään.
Sit on varmaan senverta lämmintä, että vois lyödä grillin tulille ja testata toleranssit! ;)
Saunaan jälkeenpäin potemaan ähkyä! ;D

Lihamestari

Jalluthan on nyt innostunu oikein urakalla! Kymmenkunta podia on turpoamassa puskissa! :)
Ja lisää kukkaa aukeaa koko ajan! :)

Toi Mysteerichili kummastuttaa! Siinä on lehtien pinnalla sellaisia kirkkaita kiteitä?  ???
Ne liukenee veteen, kun suihkuttelin chilejä, mutta kun vesi kuivaa, kiteet ilmaantuu siihen lehden pintaan...
Mahtaiskohan olla joku chilin tapa poistaa liika lannoite?

Toi on nimittäin saanu lantaa samaan tahtiin, kun jallut, mutta noi jallut ei oo moksiskaan, eikä mikään muukaan chili osoita samoja merkkejä.
Nagat on ollu jo tuollaisella, joka juottokerta lantaa lannotuksella jo jonkin aikaa ja ne vaan tykkää...

Oiskohan jollain jotain kokemusta asiasta?

Täytyy laitta vesikuurille, jos vaikka kukkien putoilu loppuis? Siitepölystä toi ei oo kiinni, kun tää pölisee jo ihan kiitettävästi...

bluesman

Joo, sulla on plantuissa ns.ödeemaa. Johtuu lannoiteövereistä. Vesikuuri auttaa.

Lihamestari

Kiitoksia vastauksesta!

Eli hetki tarjotaan vaan kirkkaita! ;D

Lihamestari

Laitetaas pikkasen kuvaa, kun on ollut aikaa puuhastella chilien kanssa! :)
Bolivian Rainbow, eka podi! :)

Jalapeno - Summer Heat, yksi monista! Isoin oli sen verta huonossa mestassa, että siitä ei saa kuvaa otettua kovin helposti, joten mennään tällä!
Kovin lyhyt on syväterävyys. Täytyy ensikerralla ruuvata aukkoa vieläkin tiukemalle...

Tuskin maltan odottaa kypsymistä, onneks jalluja voi vetää ei niin kypsänäkin... ;D

InkRose

Mullakin oli Rainbow ihan yllätyksenä ja pyytämättä tehnynnä podeja. Missään välissä en siitepölyä noissa kukissa havainnut, mutta niin vain on ensimmäisistä auenneista kukista tulossa pientä purtavaa sieltäkin. Ja Aji Cristalin eka podi tuntuu kasvavan lähes silmissä. Ja eilen tipahti taas terälehdet yhdestä, pikku alkuja siis 5-6 tuon isomman lisäksi. Kukkiakin muutama ja lisää avautuu liki päivittäin. Voipi olla Chilacassakin eka potikka tulossa, tukevasti se kuihtuva kukka ainakin siellä istuu, ei tipahtanut pikku hypistelyllä.

Kuvat sulla on kyllä äärettömän paljon parempia kuin omani, mutta kunnon kameraa ei ole tullut hankittua niin näillä mennään. :)

linker

Jalapenosi kehittymistä on mukava seurata, kun voi samalla verrata omaan DRH7400 jalluun, jonka siemenet laitoin multaan itämään
6.11.2010. Samalla saa vertailupohjaa erilaisten valaistusten vaikutuksesta kukasta-podiksi, ja idusta podiksi -aikoihin.

Hyvä kuvia, ja lyhyt syväterävyysalue oikeastaan sopii "potretteihin"  :)

Lihamestari

En mäkään ole tuolla siitepölyä nähnyt, mutta tais olla pari päivää sitten, kun vetästä sen keinosiementäjän asun päälle ja kävin topsipuikolla kaikki kukat kummastakin kasvista läpi. Ja tunnelmaahan loi taustalla soiva kimalaisen lento! ;D
Mä veikakan, että toi kukkien pudottelu johtuu varmaan samasta asiasta, kun ton mysteerichilin kohdalla, liikaa lantaa, liian aikaisin...
Jatkkossa tulee saamaan vettä joka toinen kastelukerta, kunnes rupee tulemaan kokoa ja lisää podeja.

Hyvään järkkäriin pääsee nykyisin aika edullisesti kiinni! Joku käytetty runko kittiputkella ja siihen joku käytetty 50mm/105mm macro, niin siinä on chilikuvauskalusto vailla vertaa... :)

Katotaan maltatko antaa Aji Cristalin edes vaihtaa sävyä, ennen ekaa maistiaista! ;D

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: linker - maaliskuu 14, 2011, 13:30:13 ip
Jalapenosi kehittymistä on mukava seurata, kun voi samalla verrata omaan DRH7400 jalluun, jonka siemenet laitoin multaan itämään
6.11.2010. Samalla saa vertailupohjaa erilaisten valaistusten vaikutuksesta kukasta-podiksi, ja idusta podiksi -aikoihin.

Hyvä kuvia, ja lyhyt syväterävyysalue oikeastaan sopii "potretteihin"  :)
Juu, mut ois kiva saada koko papsu teräväksi, nyt jäi pikkasen vajaaksi.. :(

Mä oon rääkänny noita jalapenoja oikein urakalla! Kerran latvottu (tai sitten kaksi, ei jaksa muistaa) ja kerran lähes kuivatettu! ;D
Kasvu on ollut tosi nopeaa, vaikka kukkaa puskee koko ajan, niin lamppu nousee 1-2 kertaa viikossa... :-\

Nää jalapenot on ollu nopiemmat kaikessa, nopeimpien joukossa itäneet, nopeimpien joukossa mullasta ylös, nopeiten podia...
Täytyy napsia kuvia noista koko kasveista, heti kun hedelmät on sitä kokoluokkaa, että ne erottaa ilman photoshopilla väsättyjä nuolia! ;)

Musta tuntuu, että suurin syy näihin kukkimisiin ja hedelmän alkuihin on tuon loistarin lisäksi tullut auringonvalo. Ei se paljoa ole, mutta onpahan enempi, kun kuukausi, kaksi taaksepäin...

Ja onhan noi saanu nyt lisätilaakin, kun 5 kertismukissa ollutta rocotoa lähiti maailmalle.

Ensi kaudeksi pitää miettiä joku toinen ratkaisu valaistuksen suhteen, kun meinasin noita bonchi juttuja kokeilla! Kentien pari pikku natikaa, ton loistarin tilalle?

MrFrost

Multa puuttuu enää se 50mm makro, ulkoinen salama, kaukolaukaisin (vajaa 20e clasulla) ja jalusta...

No, ei se Nikoniinkaan niin hirveesti maksa, mutta kun ois monta muutakin kohdetta, mihin pitää sijoittaa lähiaikoina...

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

linker

Kun noin kuukauden kuluttua lopetan kaupallisen valokuvauksen, pystytän studiosalamat kasvatushuoneeseen.
En ole ennen kuvannut chilejäni salamalla... siinä saakin himmennin kyytiä: f32 saattaa olla riittävä makroputkellekin,
kun valoa on käytettävissä kaikilla salamasynkoilla riittävästi

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 14, 2011, 13:55:03 ip
Multa puuttuu enää se 50mm makro, ulkoinen salama, kaukolaukaisin (vajaa 20e clasulla) ja jalusta...

No, ei se Nikoniinkaan niin hirveesti maksa, mutta kun ois monta muutakin kohdetta, mihin pitää sijoittaa lähiaikoina...
Kolmijalkaa en ole jaksanut kaivaa esille, monopodilla tänään hoidin sen homman, tosin kinkkistähän se oli...
Ulkoista salamaa en viel oo käyttäny, kameran omalla jouduin tasottamaan vähän tänään, kun oli niin kirkasta tuolla ulkona! Photarilla nappasin pahimmat kiillot pois!  ;)

Täytyy sit viritellä noita pikkusalamoita, kun ottaa noista kasveista yksilökuvat! Panostaa sitten siihen!
Nää podikuvat menee vähän vasurilla! ;D Täytyy jokukerta sit hifistellä oikein ajan kanssa...

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: linker - maaliskuu 14, 2011, 14:02:13 ipKun noin kuukauden kuluttua lopetan kaupallisen valokuvauksen, pystytän studiosalamat kasvatushuoneeseen.
En ole ennen kuvannut chilejäni salamalla... siinä saakin himmennin kyytiä: f32 saattaa olla riittävä makroputkellekin,
kun valoa on käytettävissä kaikilla salamasynkoilla riittävästi
Mulla toi huono terävyysalue saattaa johtua siitä, että mä kikkailin monopodin kanssa ja tarkennus meni pikkaisen taakse...

Noi salamat auttaa varmaan aika kivasti, ei ole tullut itse kokeiltua. Omassa pienessä päässä on käynyt mielessä, kun muitten kuvia on katsonut, että päävalo olis varmaan paras tulla ylhäältä ja sitten jollain availee kameran suunnalta varjoaja...
Kattelen tota sit, kun jaksan ruveta kikkailemaan... :)

Mulla on salamoina noita käsisalamoita, niin niillä ei taideta ihan mennä tonne kolmekakkoseen, ainakaan kohinattomilla ISO arvoilla! ;D

Mä sun päiväkirjaa katsoessa olenkin ihmetelly kamerajalustojen luovaa käyttöä, kun harvemmalla normi harrastajalla niitä on edes yksi! Se että niitä on ammatin puolesta ylimääräisinä nurkissa selittää tän suuren mysteerin! :)

Seuraavaks testi, miten chili kasvaa salamavaloilla! ;D
Se kun on sen 5500K...

linker

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 14, 2011, 14:22:32 ip
Mä sun päiväkirjaa katsoessa olenkin ihmetelly kamerajalustojen luovaa käyttöä, kun harvemmalla normi harrastajalla niitä on edes yksi! Se että niitä on ammatin puolesta ylimääräisinä nurkissa selittää tän suuren mysteerin! :)

Jokunen jalusta on nurkkiin kertynyt. Päiväkirjassani taisi olla joku Kamera-lehden tilaajalahjana tullut Bilora, loistarirunoka tukemassa.
Muuhun käyttöön siitä ei oikeastaan olekaan. Toisesta äärimmäisyydestä, äärimmäisestä kamerajalustastani, laitoin kuvan
kamerakalusto-ketjuun: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9064.msg140774#msg140774

Sitä ei viitsi kovin kauas kantaa, kun painaa kolmisenkymmentä kiloa. Mutta on vakaa, on   :)

Lihamestari

Nyt se on mysteerichilikin heittänut kukan podin päältä pois hyppäämättä itse perään! :)

Tolta näyttää hedelmänalku, tältä taas kukkanen:

Ny jännätään lähteekö toi tummumaan! :)

Zenissä tapahtuu kummia!
Katsoin tuolta päiväkirjasta, että 15.1 olen laittanut sinne siemenet itämään ja tänään olin havaitsevinani Habanero - Large Browninssa kaksi nuppua! ;D
Voi kiesus tota tahtia! Varsinkin kun olen sen latvonut lähes tyngäksi vasta hetki sitten!
Täytyy varmaan ostaa tohon toinen viereen ensi syksynä, niin siinä vois pitää pientä Zengrow-bonchi sademetsää... :)