tammikuu 11, 2025, 04:15:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 27, 2011, 17:42:42 ip
jalapeño - summer heat

Tossa kun äsken räpeltelin noita mun kasveja, niin samaisesta siemenpussukasta napatut jalapenot puskee ihan erivärisiä kukkia!
Toinen noita kuvassa olevia violetilla reunuksella ja toinen täysin valkoista! ???
Jännityksellä odottelen ton kolmannen avaavan puppunsa...

Kumpikohan noista on sitten se oikea?
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

Jokos alkaa podin alkuja olla teillä nopeimmissa? Mulla eivät vielä ole ottaneet pysyäkseen vaikka SYT:kin on nyt pari pölyttyvää kukkaa tehnyt. Oon kyllä aika rankalla kädellä sitä trimmaillut ja koitan vähän ohjailla kasvua eli sekin voi stressata pientä niin ettei vielä kypsyttelemään ala, mutta toivoa sopii. :)

Lihamestari

Mä en oo noita BR:iä ja jallua trimmaillu enää sen kuivumisepisodin jälkeen!
BR kukkii aika komiasti, mutta kukat tippuu pois! Ei vissiin jaksa vielä tehdä marjaa. Tosin en ole lehdillä nähnyt yhtään siitepölyäkään, mitä silloin kuukaus takaperin siinä jallussa oli.

Naga väätää jo neljättä kukkaa, kaikki on vielä kiinni puskassa! :)

Vissiin liian pieniä vielä ja liika vähän valoa, mutta antaa kukkia vaan, eipähän joudu saksimaan, kun ei kasva niin hurjasti...

Toni.A

Näyttää tuo kuva ihan Chenzolta, eli Capsicum.frutesensiltä. Katso, tässäkin on samanlainen kukka ja näyttää muutenkin aika paljon samalta.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 28, 2011, 16:32:10 ip
Näyttää tuo kuva ihan Chenzolta, eli Capsicum.frutesensiltä. Katso, tässäkin on samanlainen kukka ja näyttää muutenkin aika paljon samalta.
:)
Aikas jännää! Kasvuvauhti noilla jalluilla ja "jallulla" on ollu ihan samanlaista! Tosta Chenzosta sanottiin, että on n. 40cm toi on jotakuinkin sen korkuinen.
Kukka on pikkasen tota valkoista, jalapenon kukkaa pienempi, mutta ei missään nimessä pieni, niinkuin tuolla chiliwikissä lukee.

Kukan väri on kyllä ihan sama!
Katotaan mitä tosta tulee! Jos raakile on saman värinen, niin siinä se sitten on! Jos ei, niin Fatalii on risteyttänyt uuden chilin! :)

Toni.A

Joo, toki voi vaikuttaa tuon kasvin kokoon ja varmaan vaikuttaakin se, että onko vesikasvatuksessa, tai sitten perinteisimmillä kasvatustavoilla. Noh, jokatapauksessa kohtahan me nähdään, miltä näyttää kasvissa hedelmät.  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lihamestari

Mullassa toi on, 12 cm Orthexin ruukussa.
Toivotaan että selviää siihen pisteeseen, että rupee puskemaan hedelmää, mä meinasin jo tappa ton kuivattamalla! ;D

Nikodeemus

Olisiko päässyt tapahtumaan joku vahinkopölytys? Sehän on aina mahdollista, vaikka kuinka eri kasvareissakin kasvattaisi, ötökät kun eivät varmaankaan tunne eri chililajikkeita/-lajeja. Jännä tosiaan nähdä, millaista hedelmää pukkaa. Kaunis on kukka ainakin.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

InkRose

Täällä muuten avasi Aji Cristalkin ekan kukkansa. Asialla oli Bluesmanilta tullut yksilö. Omani on vasta vähitellen löytänyt taas kasvuvaihteen päälle, mutta nyt otetaankin sitten näköjään isännältä luulot pois. Onneksi on sentään todella tukeva runko tuossa, jostain pitäisi vaan keksiä sille oma valaisin niin voisi senkin lyödä kelvollisen kokoiseen ruukkuun...

Nyt siis kukassa jo neljä lajiketta, SYT, BR, AC ja CN. Chilhuacle Negrossa jopa vähän jotain podin alkua muistuttavaa ainakin yhdessä kukassa. ;) Pitää nyt vain muistaa huolehtia ravinnepuolesta noilla kukkivilla. Chinenseistä olen suosiolla nyppinyt nuput pois, kasvu on sen verran hidasta nyt haaroittumisen jälkeen muutenkin. Alkaa varmaan olla purkit ahtaita niillä...

Mr_Green_

Itselläkin oli Birds Eye Babyn kukassa violetit reunat..ja hedelmät pyöreitä. Joutui toteamaan, että on tainnut Black Pearlin pölyjä saada viime kesänä..hassun hauskaa!  ;D

Lihamestari

Pitkästä aikaa tapahtuu Lihamestarinkin puutarhassa!
Vatsataudista kun alkaa toipumaan, niin huomasin jalapenossa pienen hedelmänalun! :)
Täytyy toivoa, että pysyy kiinni. Pari muutakin kukkaa vaikuttaa olevan kohta terälehtiä tiputtamassa ja valmistautumassa muuttumaan hedelmäksi! :)

Turbo Pubessakin on pienet nuput, notta katotaan sitäkin! Tuo vaan pitäis lätkästä isompaan ruukkuun...

Bolivian Rainbow ei tunnu millään saavan siitepölyä aikaiseksi! :(
Kukkia siinä on vaikka millä mitalla, mutta mitään ei tapahdu, kaikki ropisee pois! Topsipuikolla levitin jalluilta tota siitepölyä, noihin BR:iin.
Jallut pölisee oikein urakalla! Välillä pitää tarkistaa, ettei se valkoinen kasa lehden päällä oo mikään ötökkä! Melkein vois joulukasveina noita kohta myydä! :)

Sadonkorjuuta odotellessa! ;D

Lihamestari

Sellainen unohtoui laittaa, että toi MysteeriChili on kanssa aika innokas kukkia! Pölisee myöskin aika kivasti joten siitäkin varmaan tulee kohta se hetelmänalku!

Nyt kun tarkemmin sitä on katsellut, niin siinä on selvästi pienemmät lehdet, kun tuossa jallussa ja hieman eri mallisetkin!
Kukan kokokin on snadisti sitä pienempi, joten selvästikkin se on eri kasvi!

Nyt vaan sais puskea sen ekan hetelmän, niin tietäis mikä tuo on chilejään! :)

InkRose

Hyvä jos sullakin alkaa pikkuhiljaa löytyä hetelmää. Mullahan on jo SYT:ssä 4 pikku podia. ;D Guajillossakin pari kuihtuvaa kukkaa näyttää ihan lupaavalta, ja onpa tuo iso Aji Cristalkin alkanut kukkia kun sai viikko sitten oman 23W ESLin...

Lihamestari

Mä veikkaan, että kaikista eniten tohon vaikuttaa toi arska! :)
Lyö se Cristal sinne ikkunalaudalle, niin johan rupee tapahtumaan!

Mullakin on noita SYT:n papanoita, meinasin tosta laittaa sit bonchin ensitalveksi...

Rundari

Ei mulla oo tainnu ikinä podit tippuilla vaikka ois huonolla lannallakin ollut, sillon on vaan jäänyt podit tosi pieniksi. Joten nyt vaan valoa ja oikea lannoitus niin hyvä tulee :)

Lihamestari

Lantaa mä olen nyt ryhtynyt antamaan joka juottokerralla!
PK:lla mennään noitten multakasvien kanssa...

Valona toimii 2x36w loistari ja auriko, lisääntyvässä määrin! :)

InkRose

Muuten hyvä idea mut ikkuna on länteen. Sitä paitsi, ei toi ikkunalauta varmaan ees kestä tota ruukkuu, siin on kuitenkin se 5-6 litraa multaa...

Lihamestari

Mulla oli joskus sellainen kämppä, missä ikkuna oli länteen! Mä kirosin sitä aina kesällä! Klo 12-21 paisto nostoppina ja se kämppä oli sellainen viileähkö sauna!  :-\

Tosin tähän aikaan vuodesta siltä suunnalta ei taida hirveesti puskea valoa...

Chiliharrastuksen myötähän sä joudut kohta valamaan tai muuraamaan siihen ikkunalle kunnon ikkunalaudan, että kestää vähän isommatikin purkit! ;D

InkRose

Muuten, tulipa tässä mieleeni, jotta oletkos ehtinyt maistelemaan niitä naga-vaihtareita vielä ja olivatko suunmukaisia ensinkään?

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 10, 2011, 23:10:45 ip
Mulla oli joskus sellainen kämppä, missä ikkuna oli länteen! Mä kirosin sitä aina kesällä! Klo 12-21 paisto nostoppina ja se kämppä oli sellainen viileähkö sauna!  :-\

Tosin tähän aikaan vuodesta siltä suunnalta ei taida hirveesti puskea valoa...

Chiliharrastuksen myötähän sä joudut kohta valamaan tai muuraamaan siihen ikkunalle kunnon ikkunalaudan, että kestää vähän isommatikin purkit! ;D

Meil paistaa partsille about 11-auringon laskuun asti....

Aamuaurinko ois kyl kivempi, tosiaan kämppä on välillä aivan järkyttävän kuuma. Tuulettimet lauloi yötä-päivää viime heinä-elokuun, kiva kun ei oikeen ikkunoitakaan voi pitää auki kissojen takia, nyt pitää keväällä nitoa verkot ikkunoihin.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!