tammikuu 11, 2025, 06:43:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n toinen kausi

Aloittaja PP, joulukuu 04, 2010, 11:57:18 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Rehut on taas saaneet olla paria kastelua ja sumutuksia lukuunottamatta rauhassa. Kurkut kuoli, mutta chileillä ja tomaateilla menee lujaa. Yleiskuvassa näkyy melkoinen ero viikon takaiseen.

Yksittäisistä kasveista on mahdoton ottaa kunnon kuvia, mutta pitää silti laittaa jotain esille.

Aji Cirstal mullassa kukkii ja tekee podeja. Litran ruukussa kasvavana kokoa ei ole vielä kovin paljon, mutta ei sitä vielä tarvikaan olla.

AC:t bubblereissa kukkii hulluna. Mutta eikö tuon pitäisi tehdä vain yksi kukka/kasvupiste? Vai onko kasvupisteitä noin lähekkäin?

Osa pubeista alkaa viimein kehittää kukkia. Tässä Orange rocoto.

PI 281429 kasvaa mullassa paremmin kuin bubblerissa. Tuollaisia nuppuryppäitä on kasvissa ainakin kymmenen ja alempana on auenneitakin kukkia.

Nagan (Tammisillasta) lava lupaa tulista jatkoa.

Tomaateista Tumbling Tom Yellow avasi ensimmäisenä kukan.

PP

Aloin tuossa kasvarin kanssa touhutessa miettimään, pitäisikö vetää pohjaan betoni, kun kasvaria nyt kuitenkin pitää rempata. Nythän pohjan rakenne on 20-25 cm soraa, 40 mm Finnfoam ja päällä vaneri. Tuo on puhtaanapidon kannalta karmea rakenne, kun roskaa ja töhnää menee joka koloon.

Ajattelin, että ottaisi viitisen senttiä soraa pois, päälle Finnfoan ja sitten 4-5 cm betonia. Betoni tulisi vain sisäpuolelle, ei rungon alle. Lattiakaivo olisi myös kätevä eikä sen lisääminen olisi vaikeaa. Mietityttää vain, olisiko betoni pahasti hajalla heti yhden tai kahden talven jälkeen. Alla oleva maa on sekalaista kivistä soraa ja osittain paikalle tuotua savea.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 22, 2011, 17:49:53 ip
Aloin tuossa kasvarin kanssa touhutessa miettimään, pitäisikö vetää pohjaan betoni, kun kasvaria nyt kuitenkin pitää rempata. Nythän pohjan rakenne on 20-25 cm soraa, 40 mm Finnfoam ja päällä vaneri. Tuo on puhtaanapidon kannalta karmea rakenne, kun roskaa ja töhnää menee joka koloon.

Ajattelin, että ottaisi viitisen senttiä soraa pois, päälle Finnfoan ja sitten 4-5 cm betonia. Betoni tulisi vain sisäpuolelle, ei rungon alle. Lattiakaivo olisi myös kätevä eikä sen lisääminen olisi vaikeaa. Mietityttää vain, olisiko betoni pahasti hajalla heti yhden tai kahden talven jälkeen. Alla oleva maa on sekalaista kivistä soraa ja osittain paikalle tuotua savea.

Mulla on laatta n.8cm, alla styroxia 100mm ja n.50cm hiekkaa. Laatta on ns. kelluva, ympäri kulkee polyuretaani laatan ja sokkelina toimivan painekyllästetyn kakkosvitosen välissä. Laatassa ei ainakaan vielä ole mitään murtumia eikä pitäis ollakaan. Lattiakaivo kyllä kannattaa tehdä ennenkuin valaa mitään. Nyt kun päätyosassa on klinkkerilaatat  niin pitää ottaa hattu päästä kun astuu sisään. On niin hienoa.  Mustat laastipaljut sopivat kuin valkoiset sukat raidoilla mustan puvun kanssa.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 22, 2011, 18:11:43 ip
Mulla on laatta n.8cm, alla styroxia 100mm ja n.50cm hiekkaa. Laatta on ns. kelluva, ympäri kulkee polyuretaani laatan ja sokkelina toimivan painekyllästetyn kakkosvitosen välissä. Laatassa ei ainakaan vielä ole mitään murtumia eikä pitäis ollakaan. Lattiakaivo kyllä kannattaa tehdä ennenkuin valaa mitään. Nyt kun päätyosassa on klinkkerilaatat  niin pitää ottaa hattu päästä kun astuu sisään. On niin hienoa.  Mustat laastipaljut sopivat kuin valkoiset sukat raidoilla mustan puvun kanssa.

Noissa mitoissa on paljon enemmän estettä routimiselle kuin itse voin saada aikaan järkevällä aikataululla ja työmäärällä. Lattiakaivo tulisi tietysti paikoilleen ennen valamista. Jos laatta vähän murtuukin joskus, liekö siitä isoa haittaa, kun valaa murtumat umpeen. Tuollainen kelluva laatasta tulisi mullakin, uretaani on hyvä idea reunaan.

Ryhis

>65mm kelluva valu raudoitettuna ja laakerikerrokseksi kaksinkertainensuodatinkangas. Varmasti kestää, jos murtumia ilmenee, ne voi paikata injektiohartsilla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Miten muilla kasvaa originaali Habanero? Mulla on sekä multa- että bubbleriyksilöt kitukasvuisia pätkiä muihin chinenseihin verrattuna. Ero lehtien määrässä on helposti kymmenkertainen.

InkRose

Mulla on ollu nyt keväällä kaikkien Habanerojen kanssa pieniä vaikeuksia. Talvella Fataliin siemenistä Haba Brown Large iti ja kasvoi oikein nätisti, mutta tuoreemmat yritykset on kaatuneet kypärä päässä enimmäkseen. Onneksi yhdet sain sekä Sudden Deathia että "perus" habaneroa lähtemään henkiin, mutta niillä on ollut ensimmäisten lehtien teko todella hidasta. Sitä en sitten tiedä, kuinka kriittisiin paikkoihin on osunut sään heittelyt, kun ovat sirkkataimina jo joutuneet auringon armoille valon suhteen. Nyt ovat onneksi viimein lähteneet vähän reippaammin kasvuun.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 24, 2011, 23:28:52 ip
Miten muilla kasvaa originaali Habanero? Mulla on sekä multa- että bubbleriyksilöt kitukasvuisia pätkiä muihin chinenseihin verrattuna. Ero lehtien määrässä on helposti kymmenkertainen.

Kasvaa niin pirusti. Lajikkeesta ei varmuutta, K-kaupan Ugandalaisesta habanerosta otin siemenet.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 25, 2011, 11:55:16 ap
Kasvaa niin pirusti. Lajikkeesta ei varmuutta, K-kaupan Ugandalaisesta habanerosta otin siemenet.

Sulla on varmaan jalostetumpi lajike kuin tämä minun, joka on Bluesmanilta. Sen pitäisi olla sama kuin Hyötykasviyhdistyksen Habanero, jota täällä pidetään alkuperäisenä Habana.

PP

Sekoilin näköjään tuon Haban kanssa. Merkinnät on niin piilossa, että katsoin väärää kasvia. Haba kasvaa siis hyvin bubblerissa, mutta huonosti mullassa, mikä ei enää olekaan niin ihmeellistä.

Uuta ihmeteltävää huomasin Aji Cristaleissa. Toinen bubbleriyksilö on kuivattanut kaikki, siis ihan kaikki, nuppujen alut. Kasvissa on pari podin alkua ja yksi auennut kukka, mutta ei yhtään kukan alkua. Muu uusi kasvu, jota on paljon, näyttää täysin normaalilta. Samassa bubblerissa oleva Haba kukkii normaalin runsaasti.

Toinen, eri bubblerissa mutta samalla lannoituksella oleva AC kukkii ja tekee podin alkuja normaalin näköisesti. Kasvien erona on vain se, että kukkansa heittänyt yksilö on latvottu aikanaan ja on toista isompi ja tuuheampi. Voisiko olla, että se vain tarvii vahvemmat lannat kukkiakseen? Se ainakin on mahdollista, että ämpäristä on joku keskeinen ravinne vähissä, koska kaksi viikkoa on mennyt aika vähällä veden täydentämisellä enkä muista antaneeni lisää lannoitetta.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 22, 2011, 18:11:43 ip

Kerros tyhmälle, miten toteutit tuon uretaanin puun ja laatan väliin. Mulle olisi tulossa sama rakenne, jos se on kätevä tehdä.

PP

Nonni. Pyöritettiin pari tonnia betonia ja tehtiin kasvariin laatta. Huomenna koppi päälle ja lauantaina kasvit perään. Paksuutta tuli reunoille n. 9 cm ja keskelle n. 7 cm joten eiköhän se kestä.

Tässä pinta on vielä tasoittamatta. Ylemmät kakkosneloset on vain reunoilla kiertävän finnfoamin tukena, alemmat jää paikoilleen ja elementit tulee niiden päälle.

Kattoelementtiin tulee päälle uusi muovi.

jewe

Kyllä tuolla kelpaa chilien kasvaa, ja tilaakin taitaa olla ihan mukavasti...vaikka pieneksi tuokin huone jossain vaiheessa käy. Ainakin minulla aina on näin tapahtunut. :D

wille

Asiallista meininkiä. Tänä keväänä tuntuu nousevan kasvihuonetta yhdelle jos toisellekin foorumilla.
Luulisi ton pohjakakun kestävän vähän jykevämmätkin sadot. Missäs hinnoissa toi Finnfoam muuten oli. Itsekkin sitä eristeeksi harkitsin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Tuo kasvarihan nousi jo vuosi sitten, mutta lattiana oli vuoden ajan vaneri finnfoamin päällä, mikä ei ollut toimiva ratkaisu. Nyt oli pakko ottaa katto alas uudelleenmuovitusta varten joten pistettiin lattia kuntoon "samalla". Luulen, että asennettu lattiakaivo tulee olemaan erittäin kätevä vesiviljelyn kanssa läträtessä. Foorumilta opittuun moduuliratkaisuun olen myös erittäin tyytyväinen.

Finnfoam koossa 600x2500x40 maksoi reilun kympin, olikohan n. 12 euroa 10% alennuksen kanssa K-Raudassa. Tavallinen styroksi on selvästi halvempaa, mutta finnfoam on niin paljon jykevämpää ja kuormaa kesätävämpää ja sitä myötä asennusvaiheessa helpompaa, että suosittelen sitä.

wille

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 06, 2011, 15:57:22 ip
Tuo kasvarihan nousi jo vuosi sitten, mutta lattiana oli vuoden ajan vaneri finnfoamin päällä, mikä ei ollut toimiva ratkaisu. Nyt oli pakko ottaa katto alas uudelleenmuovitusta varten joten pistettiin lattia kuntoon "samalla". Luulen, että asennettu lattiakaivo tulee olemaan erittäin kätevä vesiviljelyn kanssa läträtessä. Foorumilta opittuun moduuliratkaisuun olen myös erittäin tyytyväinen.

Finnfoam koossa 600x2500x40 maksoi reilun kympin, olikohan n. 12 euroa 10% alennuksen kanssa K-Raudassa. Tavallinen styroksi on selvästi halvempaa, mutta finnfoam on niin paljon jykevämpää ja kuormaa kesätävämpää ja sitä myötä asennusvaiheessa helpompaa, että suosittelen sitä.

Ei toi styroksikaan mitenkään huippuhalpaa ollut. Yllätyin oikeastaan. 1200x1000x50 levy maksoi 4,80€/kpl.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Järkevä harrastus, kuvassa kasvarin katon asennus natikan valossa viime yönä 12 aikoihin. ;D

Lihamestari

Tosimies ois asentanu ton ledi-otsalampun valossa! ;)

Kateellisena kattelen näitä kasvarin rakenteluja!
Pitää vissin muuttaa kohta jonnekkin, missä tontit ei maksa maltaita...

Ei ois kenelläkään tietoa, että jonnekin maakuntiin oltais etsimässä lihamestaria? ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

PP

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 08, 2011, 00:22:07 ap
Tosimies ois asentanu ton ledi-otsalampun valossa! ;)

Eihän siinä olis ollu sitten naapureille mitään katottavaa. :D 600 W natikkaa pihalla keskellä yötä näyttää aika sekolta toiminnalta. ;D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 08, 2011, 00:22:07 ap
Ei ois kenelläkään tietoa, että jonnekin maakuntiin oltais etsimässä lihamestaria? ;D

Itse tarjouduin jo viime kaudella Bluesmanin kasvihuoneeseen puutarhatontuksi.

Mitäs me parvekkeelliset...