tammikuu 09, 2025, 22:11:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2011

Aloittaja jewe, joulukuu 06, 2010, 20:26:27 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 02, 2011, 22:18:40 ip
Pari vuorokautta? Luulis savuaromin riittävän. Soseeksi vaan ja hedelmiä mukaan niin tulee namia. Vai mitä aiot satsille tehdä?

Ajattelin kokeilla sotkea tuohon tölkkiananasta sekaan eli savuchiliananas-salsaa. Ananasta en olekaan ennen kokeillut savuchilin kanssa joten lopputuloksesta ei sitten tiedä vaikka päätyisi viemäristä alas, mutta luulisi sentään toimivan kun muuten olen ananasta chilien kanssa käyttänyt.

Jostain savustustopicista luin että 2-3 vuorokauttakin on savusammoilla savustettu ja tullut vaan parempaa. Pari viimeistä savustusta olen nyt kokeillut tuolla pitemmällä kaavalla ja aikaisemmat max. 1 vuorokausi. Ja ei tuo niin tehokasta savustusta ole kun kiekkoja täytyy parin tunnin välin vaihtaa ja öisin tulee monen tunnin taukoja.

jewe

Bubbleri Lemon Drop kypsyttänyt podejaan mukavaa tahtia ja satoa näyttäisi tulevan mahdottomasti. Viime vuonna oli amppeliomnicolor joka oli huippusatoisa ja upea ja tänä vuonna tuon paikan näyttäisi ottavan Lemon Drop. Pitäisi varmaan mielenkiinnosta laskea montako podia tuosta tulee, mutta tarkkoihin lukemiin ei päästä kun muutama kymmen on jo käytetty. Kesäkuussa tuo kasvi oli vielä miljoonan kirvan peitossa ja kukintakin alkoi vasta joskus heinäkuussa kun olin saanut kirvat pois. En olisi silloin uskonut mitä tuosta voi vielä tulla. :)
Pientä kuvasettiä kasvista.

Long Chockolate Habanerot on vielä vihreitä, mutta jotain värin vaihtumista on muutamassa podissa havaittavissa.

Paprikat kypsyvät taas tänä vuonna viimeisien joukossa mutta satoa tulee muutamasta kasvista ihan mukavasti.

Toni.A

Mahtavia satokuvia! Jos noista Lemon Dropeista ei jotain hyvää saa taas aikaiseksi, niin jo on ihme. Nuo on kanssa aika houkuttelevan näköisinä nuo Long Chocolate Habanerot, tosin paljon kyllä muistuttaa Chocolate Fataliitakin. :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jewe

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - lokakuu 07, 2011, 17:15:16 ip
Mahtavia satokuvia! Jos noista Lemon Dropeista ei jotain hyvää saa taas aikaiseksi, niin jo on ihme. Nuo on kanssa aika houkuttelevan näköisinä nuo Long Chocolate Habanerot, tosin paljon kyllä muistuttaa Chocolate Fataliitakin. :P

Olen itekin miettiinyt voisiko tuo olla Fatalii kun podien muoto ja koko vähän sitä muistuttaa ja kun nuo on napattu siemenketjukirjeestä niin voi olla mitä vain mutta tuolla nimellä niitä nyt on kasvatettu.

Voisinhan vaikka matkia erästä Sushrajan chilipäätä ja tehdä sellaisen nauhan Lemon Dropeista. Ainakin osan kokeilen savustaa ja jotain menee pakkaseen ja ehkä jonnekin salsasekoituksiin.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 07, 2011, 17:28:32 ip
Olen itekin miettiinyt voisiko tuo olla Fatalii kun podien muoto ja koko vähän sitä muistuttaa

Chocolate Fatalii on ainakin näkemäni vähän perusteella aika eri näköinen kuin normi-Fatalii. Poikkileikkaukseltaan kantikkaampi ja pinnanmuodoiltaan jonkin verran sileämpi. En tosin ole sitä sorttia nähnyt livenä kuin pari hedelmää. Fataliin kuvissakin kyllä sileähkö ja pitkulainen, ei noin suippeneva.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 07, 2011, 17:28:32 ip

Voisinhan vaikka matkia erästä Sushrajan chilipäätä ja tehdä sellaisen nauhan Lemon Dropeista. Ainakin osan kokeilen savustaa ja jotain menee pakkaseen ja ehkä jonnekin salsasekoituksiin.
Helppo ja halpa koriste, sekä tietysti kuivausmenetelmä. Meillä emäntäkin, vaikka ei mikään niin chili immeinen olekaan, niin ensimmäisenä sanoi, että onpas se hieno! :)

PP

Huikea Lemon Drop! Se on ihme rehu, kasvaa kuin ruoho ja satoaa hulluna varsinkin vesiviljelyssä. Kannattaa savustaa, siitä saa mukavan potkivaa ja hyvän makuista savuchiliä.

jewe

Olkoot tuo "haba" sitten mikä tahansa niin ainakin on ruskeaksi kypsyvä chinense.

Ja ettei tekeminen viikonloppuna lopu niin kilon verran tuli taas puskia karsittu, tällä kertaa chinensejä ja annuumeja. Pubet, Lemon Dropit ja muut baccat saivat jäädä puskiin vielä ainakin ensi viikoksi. Homeroita piti nyt kerätä raakana kun rupesi kasvi lahoamaan alta pois tuon harmaahomeen takia.

Illan päätteeksi tuli vielä keitettyä aikuisten pilttiä. ;D Tällä kertaa 7Pod-ananasmangohilloa ja tuli aika tymäkkää tavaraa mutta hyvää. :P

ja huomenna taas savustetaan...huoh

kalat69

chocolate fatalii on on mun mielestä laihempi kuin tuo habanero. täytyypä ottaa kuvia kun tuolta puskasta niitä keräilee. ja chocolate fataliihan on lähes tuleton, varsinkin jos siitä poistaa kokonaan siemenkannan. siemen kannassa saattaa välillä olla potkua aika reilusti vaikka itse podissa sitä ei olekkaan.

2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Lokakuinen kuva kasvimaalta jossa lähes kaikki muut laonneet raparperia ja ruusukaalia lukuunottamatta, mutta Capsicumit ovat myös vielä sitkeästi pystyssä vaikka viime yönäkin käytiin varmaan lähes nollassa.

ja kuva kasvihuoneen ovelta ja vielä on monta monta kiloa chiliä kypsymässä ja muutenkin vihertää. Ei vielä millään raaskisi pistää kylmäksi huonetta, tosin tuo home näyttää nyt leviävän kasvista toiseen siihen malliin että äkkiloppu voi ollakin jo aika lähellä. :(

bluesman

Sama vika, ei millään raatsisi perata kun kypsyviä vielä on noinkin paljon. Sulla kyllä paljon enemmän kuin Bluesfarmilla. Oon huomannut että home ja kirvat alkoivat lisääntyä oikeastaan vasta kun otin sprinklerin pois käytöstä. Ainakaan kirvaongelmaa ei okle koskaan ollut kun sadetus pelittää.
Melkoinen rivistö ja ihan avomaalla.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 09, 2011, 19:36:43 ip
  Ainakaan kirvaongelmaa ei okle koskaan ollut kun sadetus pelittää.

Mielenkiintoinen havainto jos noin on. Itse olen miettinyt tuota sadetusta sekä kasvihuoneeseen että noihin talon päädyn seinänvieruskaappeihin, tuo vedenotto vaan askarruttaa miten se järjestyisi.

bluesman

Mulla on erillinen 210 litran säiliö josta puutarhavesipumppu ottaa lämmenneen veden. Ongelma on kesäkuumalla kun sprinkleri pärähtää tunnin välein 8 kertaa vuorokaudessa niin säiliö tyhjenee vauhdilla. Pitäis hommata kuutionvetoinen säiliö.

jewe

Mullakin on kasvarin vieressä ulkopuolella tynnyri josta tulee vesi tippukastelulle. Tuo sadetus vaan vaatisi toisen samanlaisen. Tuollaista kuution tonkkaa ei varmaan voi käyttää molempiin kun itselläni on ravinnelioukset mukana tippukastelussa ja sprinklereille pitäisi varmaan antaa pelkkää vettä ettei tule ongelmia.

jewe

Ja kauden loppu on taas pikkaisen lähempänä kun neljä puskaa tuli tyhjennettyä lopuista podeista ja osa tuli nyt kerättyä vihreänäkin että pääsi puskista eroon. 999gr meni kuivuriin ja osa menee jauheeksi ja isoimmat podit Chilaca ja Guajillo jää "sätkiksi".

Kuivurissa myös Queen Laurieta ja Fireflamea.

Tammisillalla käynnin aikana taisi myös selvitä että tuo Long Chocolate Habanero onkin Chocolate Bih Jolokia.

jewe

Pöytä on katettu Lemon Dropeilla. Eilen tuli nypittyä kasvihuoneessa tunnin verran noita podeja ja sitten tuli pimeys eikä natikan valossa enää sadonkorjuusta tullut mitään. Kaikki kypsät taisi tulla pois ja ehkä 30 % sadosta on vielä vihreänä puskassa ja tuskin enää ensi viikolla kypsyy kun sitten menee todennäköisesti huone kylmäksi.

Haluaako joku arvata montako podia kuvassa on ?

Voisin vaikka antaa palkinnoksi parhaalle veikkaajalle savujauhe lemondrop putkilon, samanlaisen kuin alimmassa kuvassa. Samalla tulisi kartoitettua jaksaako joku enää tätä päiväkirjaa lukea kun ensi vuonna ei varmaan uutta enää tule. Arvailun helpottamiseksi kerrottakoon että noin 1,5 kg podeja on kuvassa.

Satoa taas tällä viikolla tullut kerättyä kolmisen kiloa chileistä ja vajaat 400gr paprikaa jotka on tosi muhkeita tänä vuonna. Taisi noi kevään ja kesän lannoiteohjelmat toimia kaikin puolin, syksyn satohan tehdään keväällä ja kesällä. Kuvassa Dulce de Espana suippopaprika.

Lemon Drop podien määrän kerron sunnuntaina puolilta päivin.

Toni.A

Sanoisin, että 503 kappaletta!  ::)

InkRose

Veikataan että 235 kappaletta on kasassa.

JohnnyBlade

Näyttäis olevan 318 kipaletta lemon droppia kasassa

PP

Tuossa on selvästi 385 kpl.

Jos satun olemaan voittaja, voit antaa palkinnon toiseksi parhaalle. Lemon dropia kun on täällä enemmän kuin riittävästi savuna ja ilman.