tammikuu 24, 2025, 21:29:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2011

Aloittaja jewe, joulukuu 06, 2010, 20:26:27 ip

« edellinen - seuraava »

Masa.T

Minulla taas tuo minun Rocoto guatemalani (meillähän oli hieman erisorttiset rocoto guatemalat) tuntuu tekevän tänäkin vuonna eniten podeja. Ongelmana on vaan, että menee taas tänäkin vuonna niin myöhäiseksi, ettei ehdi ehkä kypsyä. Jos haluat kokeilla kasvattaa tämän minun versioni siemenistä rocotoa, voisin niitä kyllä lähettää. Sinultahan tuo rocotojen kasvatus tuntuu käyvän.  ;)

jewe

Jotenkin en ole enää yhtään hämmästynyt jos on guatemalat ja perut mitä sattuu kun tuntuu että nykyään on varsin yleistä ettei kasvatettu chili olekaan sitä mitä sen luulee olevan. :(
Loppupeleissä noissa mössöissä ei periaatteessa ole paljoa väliä mitä lajia pube oli mutta kuitenkin sitä haluaisi että kasvatettu chili on se miksi sitä on alusta asti luullut. Tämän vuotiset puben siemenet olivat joko omia, ketjukirjeestä tai Pepper Kingiltä.
Itse kuulun niihin kasvattajiin jotka ovat valmiita maksamaan siemenistä että ne on varmaan puhtaita. Mistä saa varmasti oikeita siemeniä ???

Ensi kaudeksi tilasin lähes 30 lajiketta Semillas La Palmasta, pääasiassa chinensejä ja lisäksi muutama pube. Saas nähdä voikohan noihin sitten luottaa ?

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 02, 2011, 22:50:43 ip
Minulla taas tuo minun Rocoto guatemalani (meillähän oli hieman erisorttiset rocoto guatemalat) tuntuu tekevän tänäkin vuonna eniten podeja. Ongelmana on vaan, että menee taas tänäkin vuonna niin myöhäiseksi, ettei ehdi ehkä kypsyä. Jos haluat kokeilla kasvattaa tämän minun versioni siemenistä rocotoa, voisin niitä kyllä lähettää. Sinultahan tuo rocotojen kasvatus tuntuu käyvän.  ;)

Itselläni on Masalta saatu Rocoto Guatemala myöskin kasvamassa, 30L saavissa ja kasvualustana turve. Tuntuu olevan hyvinkin satoisa kasvi, kukki tosin kesäkuusta lähtien ja ensimmäiset hedelmät ilmaantuivat vasta heinäkuun lopulla joten kiire tulee kypsymisen kanssa. Hedelmiä on hyvinkin paljon verrattuna muihin tämän kauden rocotoihin, tosin kokoa noilla on vain hieman enemmän kuin peukalon päällä.

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - syyskuu 02, 2011, 23:22:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - syyskuu 02, 2011, 22:50:43 ip

Itselläni on Masalta saatu Rocoto Guatemala myöskin kasvamassa, 30L saavissa ja kasvualustana turve. Tuntuu olevan hyvinkin satoisa kasvi, kukki tosin kesäkuusta lähtien ja ensimmäiset hedelmät ilmaantuivat vasta heinäkuun lopulla joten kiire tulee kypsymisen kanssa. Hedelmiä on hyvinkin paljon verrattuna muihin tämän kauden rocotoihin, tosin kokoa noilla on vain hieman enemmän kuin peukalon päällä.

Minulla taas on ihan kunnon mollukoita. Sais vaan alkaa kypsymään. :D

jewe

Satokuvia taas kerran tämän illan korjuusta kun kypsiä tullut nyt kerättyä vajaat kaksi kiloa viikoittain ja kyllä nämä määrät mulle riittää mitä nyt tulee. Savuun nuo menee taas viikonloppuna ja sen verran tulee kypsiä nyt kerättyä mitä kaapin hyllyille saa aina mahtumaan. Kaikki Manzanot ja Yellow Rocototkin on vielä puskissa enkä ole niihin kajonnut vaikka olleet kypsiä jo viikkokausia eli hyvältä vielä näyttää.

Tarkempi kuvaus muovikulhon sisällöstä ja alakuvassa vasemmalla on puoli kiloa Fireflameja jotka tehneet komeita isoja podeja ja kaikki kasvaneet vielä ulkona, pääasiassa kasvimaalla. Fireflame ollut ihan positiivinen yllätys kaikin puolin vaikkei kasveja oikeastaan hoidettukaan ja hyvin nuo menee savutahnan seassa muiden chilien kanssa ja potkua löytyy.

Zilga on nyt kypsynyt kokonaisuudessaan ja vielä viimeiset kuvat ennen sadonkorjuuta. Ainakin pari ämpärillistä luulisi tulevan ja hyvin ehti tuo määrä kypsyä vaikken versoja pahemmin leikellytkään loppukesästä.

ja pitihän vaimollekin yksi podi kasvattaa... ;D

ParturjzCoxsone

frank & beans väärinpäin

jewe

Syksy tulee ei voi mitään  :'( ja kasvarissakin oli parina yönä vain +7 astetta. Tästä eteenpäin onkin lämmitys päällä tarvittaessa. Kasvihuonetta tuli tänään siivottua ja tilaa tehtyä ulkochileille joista suurin osa muutti nyt sitten kasvihuoneeseen kypsyttelemään loppusatoaan.
Homera F1

Homera ja Leek olleet parhaat ulkochilit ja vieläkin podeja kypsyy molemmissa mahdottomasti. Varmaankin satoisimmat lajikkeet tänä vuonna jos suhteuttaa satomääriä kasvin aika pieneen kokoon. Heinäkuusta alkaen molemmat tuottaneet satoa grilliin.

Queen Laurie superhidas ollut kypsymään ja vihdoinkin ensimmäiset podit vaihtaneet väriä.

Vuoden ensimmäinen erä tehty Manzano Rojo salsaa joka oli viime vuoden hittituote ja kaikki maistajat tykästyivät. Anannaspohjaisessa salsassa vajaat 800g perattuja rocotoja jotka meni sauvasekoittimen kautta kattilaan mössöksi. Nämä rojot eivät menneetkään savuun vaan suoraan kattilaan, vaikka savukaappi savuttaa tänäkin viikonloppuna ulkona.

ja näinkin voi käydä jos roikottaa liian kauan podeja oksilla.

Hyde

Olisiko mahdollista saada tuon salsan ohje, kiinnostais kokeilla miten White habanero sopisi ananaspohjaiseen salsaan. :P

jewe

800g eli noin litra perattuja Rojoja
n. 400g purkki ananasmurskaa/paloja
1,5 dl omenaviinietikkaa
0,5 dl sitruunamehua
1/2 tl suolaa
1/2 tl atamonia
lisäksi makeutta olen lisännyt ruokosokerilla ja hunajalla. Tuolla ohjeella olen tehnyt Manzano salsaa ja sopii myös chinenseille. Perusohje on alunperin saatu viime vuonna Bluesmanilta haboille ja itse olen ihan pikkaisen säveltänyt omia sekaan. Sauvasekoittimella chilit ja ananakset muusiksi ja sitten keittelen ja lisään etikat, sitruunamehut jne. Alkuperäinen ohjeen antaja ei tietääkseni keittele salsojaan.

Lisätään samalla pari kuvaa jallusta joka koko kesän kasvoi ulkona ja antanut tasaisesti satoa ja nyt pääsi sisälle kasvihuoneeseen. Viikonloppuna meni pari kypsää ja vihreää hedelmää pitzaan ja vielä on puskassa noin 20 vihreää podia ja muutamalla kokoakin vielä ihan mukavasti. Kokoonsa nähden ihan satoisa eli jotain 40 podia tuottanut.
DRH7400

Toni.A

Itse tykkäsin todellakin tuosta Rojon mausta, joten varmasti käy soseen tekoon, kuin nenä päähän. Tulta saisi olla vaan aavistus enemmänkin, mutta maku kyllä korvaa senkin puutteen. Onpas siellä mahtavan kokoisia jöllyköitä nuo Jallut ihan. Ootko jostain geenimanipuloituja siemeniä hommannut? :D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

ParturjzCoxsone

on kyllä hurjan kokosia noi jallut :D

jewe

oon samaa mieltä Tonin kanssa että Rojossa saisi olla potkua pikkaisen enemmän. Kaikista tekemistäni chilisörsseleistä rojosalsat olleet aina miedoimpia, ehkä siksi vaimo ja tuttavatkin on niistä eniten tykänneet. Mutta tuo maku on aivan huippua Rojossa, Turbo Puben ohella paras rocoto. Tänä vuonna top3 rocotokastiin nousi Orange Rocoto joka nyt kolmossuosikki pubeissa. Potkua siinä enemmän kuin Rojossa.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 14, 2011, 18:51:15 ip
oon samaa mieltä Tonin kanssa että Rojossa saisi olla potkua pikkaisen enemmän. Kaikista tekemistäni chilisörsseleistä rojosalsat olleet aina miedoimpia, ehkä siksi vaimo ja tuttavatkin on niistä eniten tykänneet. Mutta tuo maku on aivan huippua Rojossa, Turbo Puben ohella paras rocoto. Tänä vuonna top3 rocotokastiin nousi Orange Rocoto joka nyt kolmossuosikki pubeissa. Potkua siinä enemmän kuin Rojossa.

Tuskin maltan odottaa ensi kautta. Kun ei oo kuin 2 podia Orange rocotossa. Nuo salsat ovat heikkouteni.

Rundari

Onkos sulla vaakaa jolla olis mahdollista punnita painavin jalapeno? Ihan vaan mielenkiinnosta.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 14, 2011, 19:33:07 ip
Tuskin maltan odottaa ensi kautta. Kun ei oo kuin 2 podia Orange rocotossa. Nuo salsat ovat heikkouteni.

Pubeihin kannattaa panostaa. En ole pitänyt lukua tämän vuoden satomääristä muuta kuin noihin salsoihin ja muihin mössöihin menevien chilien osalta, mutta noin 6,5 kiloa on noukittu tänä kautena pubeja. 10 kiloa menee varmaan komeasti rikki kun pelkästään manzanojakin on vielä monta kiloa puskissa. Ei nyt mitään huippusatoa mutta ihan riittävästi tähän talouteen.

Rundarille kyllähän täältä vaakaa jos jonkinmoista löytyy. Onkos tuo nyt sitten iso ? En ole pahemmin jallujen kokoon perehtynyt ja ajattelin keskikokoiseksi.

Rundari

jewe

Kuvia kasvihuoneelta kun huone rupeaa taas täyttymään. Kasvit muuttaa pikkuhiljaa chilikaapeista ja ulkoa sisälle...satoa tulee vielä. :)

uusi erä manzanojakin rupeaa olemaan kypsinä.

Zilga antoi huikean määrän rypäleitä ensimmäisenä varsinaisena satovuotena 11 kg ja risat eli yli 22 litraa. 8 kg meni viiniin, loput mehuksi.

PP

Edelleen loistavaa settiä. Hiukea tuo Zilga! Tekisi itsekin mieli laittaa viiniköynnös, mutta ei ole riittävän aurinkoista ja lämmintä paikkaa ulkona eikä kasvariin mahdu.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 18, 2011, 15:42:56 ip
Edelleen loistavaa settiä. Hiukea tuo Zilga! Tekisi itsekin mieli laittaa viiniköynnös, mutta ei ole riittävän aurinkoista ja lämmintä paikkaa ulkona eikä kasvariin mahdu.

Sama täällä.. Zilgasta nähnyt vakuuttavia kuvia! Ainakin kasvarissa se näyttäisi viihtyvän ja satoa tuottavan huikeasti. Mitenköhän se ulkona mahtaa viihtyä?

jewe

Kiitokset molemmille kehuista, ihan hyvältä vielä näyttää loppusyksynkin sadon suhteen kun uuttakin podia vielä kehittyy ja ei muuta kuin viiniköynnöksiä vaan istuttamaan. Ei tuo Zilga minullakaan niin aurinkoisella paikalla kasva.

Niin tuo Zilga kasvaa minulla siis ulkona. Kasvihuoneessa on vihreä rypäle Supaga josta tuli muutama terttu maistiaisia tänä kesänä. Odotukset Supagasta korkealla kun oli vielä paremman makuinen kuin Zilga.
Vielä kun saisi chilit ja rypäleet jotenkin toimimaan yhdessä. :D Ihan kun ei viitsi podeja viinin sekaan tunkea.