tammikuu 08, 2025, 22:04:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tikkam: kausi 2011

Aloittaja tikkam, joulukuu 28, 2010, 13:53:46 ip

« edellinen - seuraava »

Coofdrad

Moikka,

Kuva josta sanoin, että ei ole juurimätää on pestyt juuret johon on vähän jäänyt multaa.

Kävin äsken katsastamassa omien kasvien juuret kuin aloin epäilemään, että itsellänikin olisi kasveissa juurimädän alkua. Juuret ovat valkoisia veden alla, mutta pinnalla kelluvissa juurissa on vähän rusehtavaa. En usko kylläkään, että on juurimätää tai edes juurimädän alkua. Valoa pönttöihin ei pääse ollenkaan ja bioponisen systeemin pitäisi pitää huolta, että juurimätää ei pääse tulemaan.

Jonkin sortin levää ruskea voi olla, mutta uskon, että ei mitään vakavaa. Merileväähän itse olen lisännyt pönttöihin jonkin verran, joka voi vaikuttaa asiaan. Myös aika vahvat ravinteet oli yhdessä vaiheessa, joka myös saattoi tehdä asiansa. Ikinä en ole bubblerissa saanut kasveille juurimätää.

Uskoisin, että sinun tapauksessa juurien väri johtuu ravinteista. Etenkin kun tilanne muuttui niin nopeasti. En usko, että juurimätä tulee 1,5 päivän aikana.

Tsemppiä kasvatteluihin  :D

LED rules  :P

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - helmikuu 07, 2011, 18:26:39 ip
Juuret ovat valkoisia veden alla, mutta pinnalla kelluvissa juurissa on vähän rusehtavaa. En usko kylläkään, että on juurimätää tai edes juurimädän alkua. Valoa pönttöihin ei pääse ollenkaan ja bioponisen systeemin pitäisi pitää huolta, että juurimätää ei pääse tulemaan.

Jonkin sortin levää ruskea voi olla, mutta uskon, että ei mitään vakavaa. Merileväähän itse olen lisännyt pönttöihin jonkin verran, joka voi vaikuttaa asiaan. Myös aika vahvat ravinteet oli yhdessä vaiheessa, joka myös saattoi tehdä asiansa. Ikinä en ole bubblerissa saanut kasveille juurimätää.

Olen kans huomannu et bioponisessa osa juurista on rusehtavia, mutta ne ei ole sellaista hötöä/limaa kuin juurimätä (jota en kyllä ole livenä nähnyt).
Eikä myöskään ne lähe irti, taitaapi olla enempi ominaisuus bioponisessa noi rusehtavat juuret.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

tikkam

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - helmikuu 07, 2011, 18:26:39 ip
Moikka,

Kuva josta sanoin, että ei ole juurimätää on pestyt juuret johon on vähän jäänyt multaa.

Kävin äsken katsastamassa omien kasvien juuret kuin aloin epäilemään, että itsellänikin olisi kasveissa juurimädän alkua. Juuret ovat valkoisia veden alla, mutta pinnalla kelluvissa juurissa on vähän rusehtavaa. En usko kylläkään, että on juurimätää tai edes juurimädän alkua. Valoa pönttöihin ei pääse ollenkaan ja bioponisen systeemin pitäisi pitää huolta, että juurimätää ei pääse tulemaan.

Uskoisin, että sinun tapauksessa juurien väri johtuu ravinteista. Etenkin kun tilanne muuttui niin nopeasti. En usko, että juurimätä tulee 1,5 päivän aikana.

Tsemppiä kasvatteluihin  :D

LED rules  :P

Mulla meni vähän toisinpäin. Ne juurien osat jotka eivät olleet tekemissä veden kanssa oli vaaleat ja vedessä olevat osat tummuivat.

Alan vahvasti epäillä sitä, että vika oli siinä kun vesi ei kiertänyt tarpeeksi. Nyt nuo ovat olleet noin vuorokauden uusissa vesissä ja vedet näyttää edelleen yhtä kirkkailta kun eilen ravinneliuoksen teon jälkeen. Champion roikottaa vielä paria lehteä, mutta muiden osalta tilanne on normalisoitunut.

tikkam

Tänään jouduin korjailemaan pH:ta. Molemmissa astioissa pH oli noussut reiluun 7:ään. Nyt pH:t on taas alle kuuden.

Nyt vedet on olleet sen pari vuorokautta käytössä ja onneksi tilanne on aivan toinen kun edellisellä satsilla. Ravinneliuos on kirkasta ja juuretkin näyttää normaaleilta.

Champion roikottaa edelleen muutamaa lehteä. Championissa on jo nähtävissä muutama nupun alku.

Jokohan lannoitevahvuutta kannattaisi alkaa nostamaan?

tikkam

Tuo Champion meinaa olla jo ongelma pituutensa takia.
Jotta se saisi valoa kunnolla, täytyisi tuo ledihässäkkä nostaa niin ylös, että matalampien kasvien valonsaanti vähenee merkittävästi.

Mistähän kohdin tuota Championia kannattaisi leikellä?

PP

Lainaus käyttäjältä: tikkam - helmikuu 15, 2011, 20:02:00 ip
Mistähän kohdin tuota Championia kannattaisi leikellä?

Pätkäisisin suunnilleen siltä korkeudelta kuin oikeanpuolimmaisessa kasvissa on ylin kohta. Eihän siitä muuten ole apuakaan.

tikkam

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 15, 2011, 20:41:17 ip
Pätkäisisin suunnilleen siltä korkeudelta kuin oikeanpuolimmaisessa kasvissa on ylin kohta. Eihän siitä muuten ole apuakaan.

Sittenhän championiin ei jää kun n. 4 lehteä. Kai se siitä vielä lähtee jatkamaan kasvuaan.

tikkam

Tässä pari tuoretta kuvaa meikäläisen plantaasilta.

Saksista saanut Champion tekee lehtien juurista melko verkkaisesti uutta kasvua.
Oikeassa laidassa Black Scorpion Tonque meinaa myös venähtää...ehkä sillekin täytyy näyttää vähän saksia.

Täytyy myöntää, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta LEDistä.
Chinenset kasvaa todella tuuheasti, tosin onhan ne parhaimmilla paikoillakin. Kasvu on jopa niin tuuheaa, että tämä pari viikkoa sitten rakenneltu varastolaatikkobubbleri alkaa käymään ahtaaksi... Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi?
Ehkä tämän kokoisella farmilla pitäisi olla jo 2 kpl noita 120W valaisimia. Hallitukselta on ihan turha kyselläkään puoltoääniä toisen valaisimen hankinnalle, joten tällä yhdellä mennään siihen asti kun chilit menee pihalle.

Hyde

Hyvä huomata et ledit toimii.Mulla olis tulossa kiinanmaalta ledejä,tosin pienempiä.

tikkam

Tässä ihan sanallista tilannepäivitystä

Champion
Latva leikattu pois vähän vajaa 2 viikkoa sitten. Jäljelle jääneiden lehtien juurista pukkaa uutta kasvua ihan hienosti.

Lemon Drop
Toisessa Lemon Dropissa jo reilusti nuppuja, yksi kukka jopa auennut. Toisesta Lemon Dropista leikkasin latvan pois kuluneella viikolla. Uutta kasvua ei ole vielä kovin paljoa.
Onkohan mulla mennyt siemenet jossain kohtaa sekaisin kun toisessa kasvissa on violetti runko ja toisessa vihreä? Tuo puhjennut kukka on violetti, vaikka edellisellä kaudella samasta siemensetistä viljellyt Lemon Dropit tekivät valkoisia kukkia.

Habanero, Yellow
Toinen kasvi lähtenyt haarautumaan. Molempien kasvu melko lyhyttä, mutta hyvin tuuheaa. Haarautuneessa yksilössä jo muutamia nuppujen alkuja.

Naga Morich
Kummassakaan ei ole vielä haaroja. Kasvu melko lyhyttä, mutta hyvin tuuheaa.

Duke Pequin
Suurempaa yksilöä vaivaa selvästi joku, se tuntuu roikottelevan lehtiään. Pienempi yksilö selvästi jäljessä toisesta, mutta sillä asiat tuntuu olevan paremmin. Pienempi kasvu johtuu myöhemmästä siirrosta bubbleriin. Tällä kesti myös melko kauan, että se sai juurensa ulos kivivillasta.
Kumpikaan ei ole vielä haarautunut.

Datil, Yellow
Samoissa mitoissa kun suurempi Habanero ja Naga, lehtiä kuitenkin aika paljon vähemmän.

Black Scorpion Tonque
Tältä piti myös napsaista latva pois kun meinasi venähtää turhan pitkäksi. Uudet kasvupisteet jo hyvin aluillaan.

Aji Peru
Haarautunut ihan juuresta asti. Runko melko ohut. Useita nuppujen alkuja tulossa.

Tein tänään 10 litraa uutta ravinneliuosta johon laitoin 30ml matoa ja 20 ml microa. Lisäksi heitin sekaan aikaisemman hazardin jäljiltä jääneen 100ml 3% vetyperoksidipullollisen. Jaoin tämän 10 litraa puoliksi molempien kasvatusastioiden kesken.

Nyt vedet ovat olleet käytössä jo 3 viikkoa eikä mitään samansuuntaista pilaantumista ole havaittavissa mikä iski näihin bubblereihin 2:ssa päivässä aikaisemmin.
Tein seuraavat korjaukset:
Paransin veden sekoitusta laittamalla vesipumppuihin pienemmät lähtöputket.
Laitoin vesiastioiden ja lattian väliin kylpyhuonematon kaksin kerroin, näin lattialämmityksen vaikutus veden lämpötilaan väheni.

Kasvutilaa on turhan vähän, 6 kasvia/bubbleri on aivan liikaa. Jos laittaisin kolmannen varastolaatikon, niin valaistus tulee ongelmaksi. En usko, että yhdellä ledivalaismilla saisi hoidettua niin suuren pinta-alan. Prkl, oiskohan sittenkin pitänyt ostaa se natikka niinkuin viisaammat neuvoivat?   :-\

Tässä vielä kuva muutaman päivän takaa:

Mr_Green_

Hyvin se Ledi toimii joo meikäläiselläkin! Kovin äänekäs kapistus on vaan!...muuten ei pahaa sanottavaa mulla ainakaan. Itse aion toisen ledin hankkia sitten syssyllä kun ulkona valo vähenee...=)

tikkam

Muutama viikko päässyt vierähtämään sitten edellisen viestin...

Oikeastaan mitään kummallista ei ole tapahtunut. Kasvu on ollut varsin rehevää ja tästä syystä puskia on tullut parturoitua aika rankalla kädellä kahdesti.
Kunpa kasvit olisivat olleet hieman väljemmin niin ei olisi tarvinnut niin rankasti leikellä...

Tilanne ennen ensimmäista parturointia

Tilanne ensimmäisen parturoinnin jälkeen

Tilanne toisen parturoinnin jälkeen

Lemon Drop kukkii komeasti, mutta kaikki kukat ovat tähän mennessä tippuneet.
Aji Peru samoin. Naga on tehnyt muutaman kukan, mutta eipä niistäkään taida vielä mitään tulla.

tikkam

huhtikuu 17, 2011, 20:00:37 ip #33 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2011, 17:15:11 ip käyttäjältä tikkam
Jälleen kerran edellisestä päivityksestä on päässyt vierähtämään muutama viikko.
Tosin eipä chilifarmilla ole mitään mullistavaa tapahtunutkaan.

Bolivian Rainbowssa on 2 podin alkua:

Black Scorpion Tonquessa on yksi podin alku:

EDIT: Lajikkeet korjattu

Coofdrad

Kiva nähdä, että olet saanut muutaman podin alun ledin alla. Sun kasvit ovat suurinpiirtein saman ikäisiä kuin omani. Itse olen saanu tähän asti vain 2 podin alkua, 7 podiin jäämään. Siitepölyä ei muodostu millään  :(

calm

Lainaus käyttäjältä: tikkam - huhtikuu 17, 2011, 20:00:37 ip
Aji Perussa on 2 podin alkua:
Lemon Dropissa on yksi podin alku:

Olisiko väärät kuvat vaiko sekaisin menneet nimilaput? Kumpikaan noista ei kyllä ole aji peru eikä lemon drop, vaan jotain koristeannuumeita, ensimmäinen lie bolivian rainbow, toisesta ei ihan osaa sanoa.

tikkam

huhtikuu 18, 2011, 17:36:15 ip #36 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2011, 17:49:41 ip käyttäjältä tikkam
Lainaus käyttäjältä: calm - huhtikuu 18, 2011, 10:15:12 ap
Olisiko väärät kuvat vaiko sekaisin menneet nimilaput? Kumpikaan noista ei kyllä ole aji peru eikä lemon drop, vaan jotain koristeannuumeita, ensimmäinen lie bolivian rainbow, toisesta ei ihan osaa sanoa.

Prkl.
Olen itsekin vähän ihmetellyt noita, mutta selvittelylle ei ole vaan löytynyt aikaa. Lemon Dropissa oli edellisellä kaudella valkeat kukat.
Kuvat on oikeat ja nimilappujenkin kanssa on oltu tarkkana.
Idätyslautalla oli useita eri lajikkeita, siellä se sekaantuminen on mahdollisesti tapahtunut.

Edellyttäen, että Fatalii on myynyt oikein merkattuja siemeniä, oikea lajike pitäisi löytyä tältä listalta:
Lainaus käyttäjältä: tikkam - joulukuu 28, 2010, 13:53:46 ip
Tämän kauden lajikkeet ovat:
C.chinense
Naga Morich
Datil, Yellow
Habanero, Yellow

C.chinense x frutescens
Chili Manaus

C. frutescens
Duke Pequin

C.baccatum
Aji Peru
Lemon drop
Champion

C.annuum
Black Scorpion Tongue
Bolivian Rainbow

tikkam

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - huhtikuu 18, 2011, 09:45:13 ap
Kiva nähdä, että olet saanut muutaman podin alun ledin alla. Sun kasvit ovat suurinpiirtein saman ikäisiä kuin omani. Itse olen saanu tähän asti vain 2 podin alkua, 7 podiin jäämään. Siitepölyä ei muodostu millään  :(

Siitepölyn puute vaivaa täälläkin.
Onkohan syy sitten valon määrässä/laadussa tai sitten lannoituksesta?
Mulla on ravinniliemet olleet aika laimeita (1ml mato+1ml micro / 1l vettä). Johtokyvystä ei ole hajuakaan.

calm

Lainaus käyttäjältä: tikkam - huhtikuu 18, 2011, 17:36:15 ip
Edellyttäen, että Fatalii on myynyt oikein merkattuja siemeniä, oikea lajike pitäisi löytyä tältä listalta:
Black Scorpion Tongue

Kyllähän sieltä aikalailla sitä on tullut mitä on merkittykin. Listalta jälkimmäisen kasvisi tunnistaa tuoksi black scorpion tongueksi.

tikkam

Aji Peru ja Bolivian Rainbow olivat todella kaukana toisistaan idätyslautalla.
Black Scorpion Tongue ja Lemon Drop ovat jopa voineet sekaantua lautalla.

Seuravalla kaudella yritän kyllä hoitaa idättämisen kivivillakuutioissa...