Thä, tuleekohan tästä mitään! Eli jonkinlaista kasvattelua...

Aloittaja THä, tammikuu 24, 2011, 11:30:41 ap

« edellinen - seuraava »

THä

tammikuu 24, 2011, 11:30:41 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2011, 18:32:05 ip käyttäjältä THä
Tervehdys chiliväelle!

Olen aikaisemminkin kasvatellut ikkunalaudalla basilikaa sun muita yrttejä jonkinlaisella menestyksellä. Kuitenkin kun olen mieltynyt tuliseen ruokaan, niin ajattelin nyt sitten tänä vuonna kokeilla saada omaa satoa. Laittelin Fataliilta tilaukseen Jungle Collectionin terästettynä 7Podilla ja mukana tuli myös ylläripussi. Ideana oli kasvatella etupäässä syötävää, mutta ajattelin myös kokeilla jos jonkinlaisen Bonchinkin saisi aikaan. 7Podit ja Habat olisi ikäänkuin riittoisaa talvivarastoa, CAPit yleiskäytöön ja purkkiin, Trinidad Bushia mietin laitanko lainkaan, mutta olkoon varmistamassa satoa. Red Peruvian Rocoto on mielenkiintoinen kokeilu jolta en paljoa odota, mutta jos edes jonkun maistiaisen saisi ::) Short Yellow Tabasco ja Duke Pequin tulee varmaan Bonchi-säätöihin, toki mukava jos noistakin vähän satoa saa.

Aloittelin vähän lueskelemalla aiheesta, totesin lisävalon olevan todennäköisesti tarpeen ennenkuin aurinko alkaa paistaa oikeasti ja totesin ESLien olevan ihan soppeleita ja edullisia taimille. Ajattelin yrittää minimoida hieman hellasäröä ja näpertelin itse kasvivalon. Kuvassa vain toinen polttimo päällä. Pohja visakoivua, tolppa vaneria ja hyllynkannatin mutkana, korkeus ja etäisyyssäätö siipimutterein. Varjostimen käänsin joskus Harvian kiuastehtaalta kulkeutuneesta kiiltävästä rosterista ja lampunkannat Clas Ohlsonilta 2,20 e/kpl, vielä kun biltemasta koukkasi pari 30W ESLiä, niin osat olikin kasassa ja pääomakustannukset aika minimissä. Muutama kuva lisää: naps ja naps. Tietty loisteputket olisi varmasti tehokkaampia ja ylimääräisiä valaisimia olisi nurkissakin, mutta yritäppä ehdotella, että ajattelin tähän 20cm keittiön pöydän päälle laitella loisteputket  ;D

Tein sitten idätyslautan. Siemeniä on melko paljon, koska nuo ei kaikki jää itselle. Edellinen keittiöremontoija kun on vielä ollut näppärä ja koteloinut lämpöpatterin työtasolla lähes täysin, niin on mukavan lämmin paikkakin. Taso siis seinässä kiinni eikä mitään reikiä päällä 8) Jos pakkanen kirraa, niin lämpö nousee hieman ja taas päinvastoin. Tähän asti ollut noin 27,5 ja 29 välillä.

Laitoin siemenet lautalle perjantai-iltana, eli 21.1. 23. aamulla oli yksi CAP ja kaksi SYT itäneet. Illasta myös yhteen habaan, pariin SYT lisää ja yhteen yllärisiemeneen oli ilmestyneet idut. Laittelin tuolloin multiin CAPin, Haban ja SYT:n, yhden kutakin. Tänään sitten oli pari Habaa ja yksi yllärisiemenkin itänyt, joten laittelin multiin Pari SYT:a, pari Habaa ja nuo pari yllärisiementä. Vähän sitämukaa olen noita siis multiin nyt tökkinyt kun ovat itäneet. Istutukset olen tehnyt kukkamultaan kuvissakin näkyviin kertakäyttömukeihin joihin tökin alareunaan tinakolvilla reikiä. Vähän olen lecasoraakin sekoitellut mukaan vaikkei nuo sitä kai kaipaisi tuossa vaiheessa. Maitopurkkeja olen alkanut säästää seuraavaa vaihetta varten, eli chilivaarin blogia on tullut lueskeltua.

Taimet olisi siis tarkoitus esikasvatella kerrostalokämpässä ja keväällä siirrän nuo sitten kotipaikalle kasvihuoneeseen. Osa taimista taas menee yhden sukulaisen kasvariin. Katsellaan mitä tästä oikein tulee  8)

Tietty kun on lueskellut juttuja, niin on monta muuta mielenkiintoista lajia löytynyt. Ehkä ensi vuonna kiinnostaisi kokeilla Aji Amarillo, Enorme Caliente, Hyper Pube, jalapeño Hercules ja Tabajos. Eli siis kaipaisi jonkin suuremman ja ei-niin-tulisen vaikka täytettäväksi ja nuo muut ovat vain vaikuttaneet hyviltä. Mutta täytyy nyt vähän katsoa miten nuo tämänhetkiset menestyy ja maistuu.

Hyvää chlikesän alkua.

Edit: kuvablogi näemmä muutellut osoitepolitiikkaa... Kertoilkaa jos threadissä on kuolleita linkkejä tai kuvia. Mitään kuvia ei ole poistettu.

Chilivaari

Tervetuloa hurahtaneiden valtakuntaan!

Sinulla taitaa olla hyvin pullat uunissa, kun ituakin on jo näkyvissä. Lämpö nopeuttaa hommaa. Lamppu on hieno. Loppuneeko vain säätövara ja tila sen alla ennen kevättä? Muutamat chilit ovat ripeitä kasvamaan. No, sitten keksitään uusia keinoja.

THä

tammikuu 24, 2011, 12:19:00 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2011, 13:28:44 ip käyttäjältä THä
Kiitoksia.

Mukavasti ja tasaiseen tahtiin nuo kieltämättä ovat itäneet. Toivottavasti homma jatkuu yhtä hyvin. Tiedostan tuon lampun korkeusrajoituksen, mutta ei kehdannut kovin korkeaa tehdä. Tuossa on nyt maksimit jotain 45-50 cm pöydästä putkiin. Ajattelin, että pidän kasvit tuon alle vaikka väkisin koska tila on ny muutenkin vähän kortilla ennen kevättä. En lannoittele enkä kiirehdi ruukunvaihtojen kanssa ja toivon etteivät ihan levähdä käsiin  ::) Tai sitten roppaan vaikka olkkarin kattoon ketjut loisteputkille ja yritän elää seurausten kanssa  :-\

Edit: typo

InkRose

Tervetuloa vaan juu. :)

Kukkamulta voipi olla kasveille hieman haasteellinenkin, ainakin joillekin karumman maaston lajeille, ja sitä kautta hidastaa vähän kasvua. Tai enhän minä kukkamullasta niin tiedä, mutta itse päädyin käyttämään Mustaamultaa ja siinä on osalla ollut kasvuun lähtö hieman vaikeaa. Kaikki ovat kuitenkin selvinneet, joko turhan runsaan ensimullan kastelun/huuhtelun takia tai siitä huolimatta.

Meillä on kanssa tila vähän kortilla, joten on oikeastaan onnikin että ovat Aji Cristalia lukuunottamatta lähteneet suht rauhallisesti kasvuun. Jos meinaa Baccatumit kasvaa karkuun niin saksia vaan :) ja muiden alle korokkeita etteivät jää liian pahasti varjoon. Ja voihan siihen lampunkin alle järjestää koroketta jos tarpeen tulee.

THä

Tuo kukkamulta on tosiaan suhteessa melko typpiköyhää. Vastaavasti taas fosforia ja kaliumia on reilummin. Typen merkityksen tiedän kasvulle ja kaliumi on kai tärkeää kukkimiseen, mutta tuosta fosforista en oikein ole perillä. Käsittääkseni itse asiassa karumman maan lajien pitäisi kai tykätä tuosta enemmän mitä "stydimmästä" kamasta, tiedä sitten ::) Elikkäs olettaisin tuon Rocoton viihtyvän tuossa erityisesti. Tuo kukkamulta oli kyllä ihan tietoinen valinta, koska sehän on oikeastaan turvetta, hiekkaa ja savea ja siten hyvin ilmavaa. Typen vajavuudella ajattelin juurikin vähän suitsia kasvua. Typpeähän on myös helppo lisätä lannoitteen muodossa jos alkaa siltä tuntua. Sitäpaitsi siinä pussissa lukee, että käy niin kukkiville kuin muillekkin viherkasveille :P Mustan mullan noita arvoja en tiedä. En sitä juuri pitänyt vaihtoehtona kaikkien lukemieni juttujen jälkeen, mutta näemmä ihan kaikkea ei aina pidä uskoa.

Ehkä tämä mun pohjatyö meni vähän överiksikin, mutta minkäs insinööri itselleen voi  ;D

InkRose

Ah se kukkamulta olikin tollasta. :) En o niin kovasti perehtyny tosiaan. Typen saannista kannattaa kyllä huolehtia niin kasvaa tukevia ja elinvoimaisia puskia. Ja tosiaan, etsin kyllä silloin joulukuun alussa turvemultaa ja muita parempia ratkaisuja, mutta ei tullut omilla kylillä vastaan ja kun alkoivat mokomat itää suht ripeään tahtiin niin sitähän tuli humanistilla kiire. Eli ostin sit jotakuinkin ekan pienen multapussin mitä vastaan tuli. Olihan meillä varastossa pari isoa säkkiä puutarhamultaa mutta ei niitä viitsinyt parin litran takia tuoda sisään sulamaan. Sieltä myöhemmin löytyikin yksi avattu säkki jonka jemmasin saunaan lauteiden alle. About ainoa paikka mihin sen kokoinen mahtuu ilman että likka sitä löytää. :)

JaloPena

Onnea kasvatuksiin! Muista pitää tiukasti kahvoista kiinni. Rupee keulimaan helposti.   

nimim. "kokemusta"   ;D
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Chilivaari

Lähikaupasta löytyneessä kukkamullassa minullakin pikkutaimet majailevat, kun puutarhamulta on ulkona jäässä. Tällä kerralla se näkyy olevan Sato-kukkamultaa, aikaisemmin olen käyttänyt ainakin Aurinko ja Pirkka kesto merkkisiä. Hyvin ovat toimineet kaikki.

THä

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - tammikuu 24, 2011, 14:40:58 ip
Onnea kasvatuksiin! Muista pitää tiukasti kahvoista kiinni. Rupee keulimaan helposti.   

nimim. "kokemusta"   ;D

Mun hommilla on paha taipumus aina karata käsistä... Mut ainakin tämä kesä mennään ny noilla  ;D Ensi vuodeksi osa kyllä varmaan vaihtuu, mutta lajimäärä saisi pysyä aika lailla tuossa viiden tienoilla. Ei kuitenkaan kovasti kiinnosta mitkään ihmeellisyydet, ainoastaan satoisat ja hyvästi syötäväksi kelpaavat. En ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut kasvattaa jotain mitä ei voi syödä, kuten jotain kukkia tai vastaavaa  ???

Näemmä taas pari habaa lisää itäneet. Ei tule noita kovin kytättyä kun on tämän päivää ihan kotosalla pyörinyt  :D Saavat kyllä ny jäädä tuonne lautalle kun täytyy lähteä kohta pariksi päivää reissuun. Valo on ajastimen perässä jos nuo mullissa olevat alkavat sillä välin nostella päitään. Laitoin tuon mollottamaan 8.30-21.30.

Ihan en mene vannomaan, mutta olisiko ollut Rainbow:ta tuo mun multa. Biolanin pussi taisi olla jotain 6e ja tuo alta 2e  ;D Ajanee asiansa sen aikaa mitä tarvitsee.

Kaltsu

Viime vuonna kasvattelin Rainbow kestomullassa ja Aurinko kukkamullassa. Hyvin kasvoivat. Tänä vuonna mennään Kekkilän puutarturpeella jota säilytän myöskin saunassa pilkkivermeiden ja kaljapäniköiden seassa. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

TunturiTiger

Mitä sitä pidätteleen? Lähtee se mopo lapasesta kumminkin. Mullakin jäi vaan komee nimimerkki!

THä

Reissusta kotiuduttu ja tottakai piti ensimmäisenä viljelmää mennä kurkkimaan. Siellähän jo kolme tainta kurkki vastaan. Ensimmäisinä ovat nousseet yksi CAP ja pari Short Yellow Tabascoa. Tuntuvat nuo SYT:t olevan todella ripeitä niin itämään kuin kasvamaankin. Jo aiemmin itäneet Habanerot olivat ehtineet lautalla kasvattaa jo komeita juurentynkiä. Itäneitäkin oli vaikka kuinka monta, oli lisää Habaa, kaikki Duket, lisää SYT:a, pari ylläriä, ensimmäinen Trinidad Bush ja Rocotokin. Vallan mukavaa. Vielä kun 7Podit alkaisivat heräillä niin näyttäisi lupaavalta.

Laittelin noita itäneitä taas multiin ja laskin, että nyt on 15 mukillista multaa. Osassa yksi ja osassa pari siementä. Jos nuo suurinpiirtein kaikki itävät, niin tulee vielä 11 mukia lisää. Noista on sitten hyvä valkkailla parhaat. Tiedä vaan mitä noilla ylläreillä tekisi kun eihän niistä tiedä kun vasta liika myöhään, että mitä ne oikein on ::)

Mukien määrää kun funtsii, niin kyllä tässä vähän uhkaavaa kaksitahtisen käryä ja pärinää on havaittavissa. Olen kyllä enempi pappis-miehiä...

THä

tammikuu 27, 2011, 18:33:17 ip #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2011, 17:28:41 ip käyttäjältä THä
On tässä mieltä vaivannut kun pitäisi reilun viikon päästä lähteä viikoksi hiihtelemään pohjoiseen eikä oikein voi viljelmää mukaan ottaa. Tietty voisi jonkun pyytää noita käydä välillä kurkistamassa, mutta ei oikein sekään luo mielenrauhaa joten jotain muuta piti keksiä. Tänään tuossa kaupassa käydessä aloin pyöritellä käsissä semmoisia kannellisia foliovuokia. Ostin niitä nipun ja askartelin paskartelin tuollaiset ikäänkuin taimimatriisit. Kokeillaampas jos saan taiottua jonkinlaisen kuvalinkin:

Jopas, sehän onnistui  :)

Muistelin, että katsoin suht tehokkaaksi valaisualueeksi jotain 600x250 ja nuo vuoat taisi olla 290x240. Suunnittelin kyllä, että tulisi 26 mukia, mutta nyt pitää pari vähentää. Tietty jos muutama siemen jääkin itämättä, niin sehän onkin siinä. Tai sitten on vaan vähän tiivistettävä, nyt on kuitenkin useita yksittäisiä noissa mukeissa. Kuvan oton jälkeen tökin vielä tyhjät mukit tyhjiin reikiin. Tuo ratkaisi oikeastaan toisenkin mieltä vaivanneen asian: nuo mukit kun laskee valoa läpi aika paljon. Suunnittelin jo niiden teippaamista, mutta laiskuus vei voiton ja ajattelin keksiä jotain muuta. Jäähän tuossa tietty vielä yläreunat valoon, mutta jääkööt. Nyt nuo on kuitenkin helppo kastella kaikki kerralla ja pärjäävät varmaan viikon verran hyvästi kun pohjalle kaataa vettä vähän reilummin ennen lähtöä. Kansi estää tehokkasti myös haihtumista, tuollainen avoin ja laakea astia haihduttaa yllättävän paljon kuitenkin.

Itse taimissa ei paljoa kuvattavaa ole, pari on aukonut sirkkalehdet, muutama kypäräpää ja niskalenkkikin löytyy, mutta kovin on pientä viherrys vielä. Muiden päiväkirjoja kun lueskelee niin kaikilla jo kamalia puskia  :D Taidan olla harvoja tällaisia natu-kasvattelijoita...

Edit: Kuvalinkkiä korjailtu

THä

Tänään fiilistelin ja tein voileivän reseptillä munaa, juustoa ja chiliä. Munan mukaan heitin palon jotain siperiasta työreissulta matkaan tarttunutta ehkä jotain thaikku annuumia. Pieniä palkoja joissa pirusti terävää virtaa, olen noita talven käytellyt sapuskassa. Yksi menee noin 4 hengen padassa ihan ok, kaksi alkaa puhalluttamaan jo itseäänkin. Mutta pirhana, että oli hyvä leipä pitkästä aikaa! Olen taas ollut pois maisemista ja on jälleen kiva nähdä miten taimitarha on edennyt, kuulemma ihan hyvin voi... Huomenna pääsee toteamaan tilanteen.

Mitäs väki muuten on mieltä: Kasvariin ämpäreihin vai ihan tonttiin istuttaen? Maasta en yhtään tiedä mitä on, mutta aikaisemmin on kaikenlaiset kasvit tehneet kyllä julmaa satoa. Jo maatunutta hevosen shittiä sun muuta maahan on kylvetty ja pohja on kyllä eristetty normi maaperästä.

THä

helmikuu 03, 2011, 14:04:26 ip #14 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2011, 13:00:27 ip käyttäjältä THä
[url=http://*.jpg][img height=200 width=267]http://*.jpg[/img][/url]

Kokeillaampas alkuun naulata tuo kuvasyntaksi niin saa suoraan kopioida, eikä tarvitse aina arpoa...

Piti eilen illalla napata kuva:

Muuten näyttää ihan hyvältä, mutta yksikään 7podi ei ollut itänyt edelleenkään ja lautta oli alkanut homehtua. Muissa oli itämisprosentti ihan riittävä, sen tarkemmin en ole vielä tilastoinut. Laitoin toivekkaasti nuo 7podit kuitenkin multaan ja lampun alle. Tein uuden lautan jolle laitoin loput neljä 7podin siementä. Toivottavasti edes yksi itäisi.

Huomenna auton pakkailua ja lauantaina keula pohjoista kohti  8)

Edit: kuvalinkkiä korjattu

THä

Pikainen laskenta suoritettu. Lautalle laitetuista siemenista terhakkaan tuntuisessa taimivaiheessa on nyt:

CAP220: 4/7
Caribbean Red Habanero: 6/7 Tuo yksikin puuttumaan jäänyt oli kehnon näköinen jo alussakin
Duke Pequin: 2/4
Red Peruvian Rocoto: 2/3
Trinidad Bush: 2/5
Short Yellow Tabasco: 3/7
7Pod: 0/3 so far
Yllärisiemeniä: 5/13

Homehtumaan alkaneella lautalla oli kyllä vielä osa ihan hyvän näköisiä siemeniä, mutta liipaisin nuo pois. Mullissakin on vielä jokusella mahdollisuus nousta. Muuten tuo valikoima olisi aika passeli jos vielä muutaman 7podin saisi heräämään.

jone

Tuntuvat olevan hankalia nuo 7podit  ??? Itse sain Fataliin pussista vain yhden itämään. Vähän päälle kaksi viikkoa sekin antoi itseään odottaa. Toivotaan nyt että saisit 7podinkin heräämään!

THä

helmikuu 13, 2011, 17:41:38 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2011, 13:01:48 ip käyttäjältä THä
Reissusta kotiuduttu ja hyvin olivat taimetkin pärjäilleet. Aika kevyitä jo mukit olivat, mutta yksikään taimi ei lainkaan protestoinut lievää kuivuutta. Päinvastoin, kovasti olivat kasvaneet  :)

Tänään erottelin samassa mukissa kasvavat erilleen ja vähän raakkailin heikoimpia pois ja osa joutui myös varataimiksi vähän huonompaan valoon. Noita ennen lähtöä itämättöminä multiin laitettujakin oli noussut useita, parhaana viimein yksi 7podi osoittaa elonmerkkejä!

Yksi yllärisiemen ihmetyttää: Sirkkalehdet olivat violetit, mutta oikeat lehdet ovat vihreitä. Runko on myös violetti kuten lehtiruoditkin. Kasvaa myös oikein terhakkaasti suurinpiirtein samaa tahtia Short Yellow Tabascojen kanssa, eli nopeammin kuin Habanerot, mutta hitaammin kuin baccat. Näyttäisi myös puskevan uutta lehteä jokaisen tähänastisen haaran juuresta. Eli taitaa tulla aika tuuhea tapaus, kohta lehtiä tuplamäärä muihin nähden. Tällainen kummajainen:

Edit: kuvalinkkejä korjailtu

JaloPena

Yksi mahdollinen vaihtoehto voisi olla Bolivian rainbow. Minulla alkoivat seuraavatkin lehdet tummumaan vähän ajan päästä ja haarovat nyt todella railakkaasti.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

THä

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - helmikuu 13, 2011, 19:20:14 ip

Yksi mahdollinen vaihtoehto voisi olla Bolivian rainbow. Minulla alkoivat seuraavatkin lehdet tummumaan vähän ajan päästä ja haarovat nyt todella railakkaasti.

Tuo olisi kyllä noilla tiedoilla vahva ehdokas, olen kyllä varmaan kaikki mahdolliset violetit selannut läpi, mutta tiedot olleet vähän vajaita. Pitää odotella ja seurailla, mutta hauska taimi kyllä.