Lisätäänkö typpilannoitusta kukintavaiheessa?

Aloittaja Chilivaari, helmikuu 12, 2011, 12:22:52 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

helmikuu 12, 2011, 12:22:52 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2012, 18:37:25 ip käyttäjältä Chilivaari
Vasta viidettä kautta kasvattelevana en ole rohjennut tänne edistyneemmälle puolelle kirjoitella, mutta ehkäpä kysymyksen voisi esittää keskustelun aloitukseksi?

Varsin usein chiliväen keskusteluissa kuulee väitteen, että typpilannoitus ehkäisee tai heikentää kukinnan onnistumista. En tiedä, mihin se perustuu. Olen minäkin sitä toistanut, vaikka omakohtaista kokemusta ei ole, kun ei ole tullut tehdyksi vertailuja. Yhdestä kasvista ei voi päätelmiä tehdä, kun vaikuttavia asioita on monia muitakin.

Nyt ihmisiä on hämmentänyt Nutriforten ohjeet Mansikka ja tomaattilannoitteella paprikan viljelyyn. Ohjeissa selkeästi käsketään lisätä typen osuutta kukintavaiheessa ja vähentää sitä vasta "pääsadon" aikana, jolloin myös lisätään kaliumia. Pääsato tässä voisi tarkoittaa vaikka sadon lopettelua, kypsyttämistä.

Lannoitetaulukkoni on vuosia sitten tehty yksiosaisille lannoitteille, joita ei tarvitse (eikä voi) säätää. Monikomponenttiset eivät taulukkoon suoraan taivu, mutta tein vastaavan taulukon muutamalle sekoitukselle. (Kemiran/Yaran) Hydrolannos esiintyy sekoitussuhteessa 1 ml hydroa, ½ salpietaria. Siitä toki käytetään muitakin sekoituksia. Hydroflexista laskin kaksi eri sekoitussuhdetta ja niille erikokoiset annostelut. Litrassa kasteluvettä on varsinainen tulos, muut sarakkeet ovat laskutoimituksia varten muistiinpanoina.

Nutriforte esiintyy tässä kolmena eri sekoituksena. Taimikasvatukseen, kukintaan (eli ilmeisesti raakile- ja satovaiheeseen) ja sadon kypsytykseen on omat sekoitukset. NPK sarakkeissa on laskettu murtolukujen ja 15 ml mitan yhteisvaikutukset ja kokonaistulos on sitten Litrassa kasteluvettä sarakkeessa.

Nutriforte siis suosittelee taimikasvatukseen 13-4-22 lannoitusta. Kukkiville paprikoille he lisäisivät typpeä 17-4-22. Pääsadon ollessa puskissa vähennetään typpeä, kaliumia lisätään 15-5-29. Muutokset ovat lopulta aika maltillisia.

On myönnettävä, että minusta tuossa saattaa olla järkeä. Jos lannoitusta lisää kukkiville, varsinkin ensimmäisiä raakileitaan kasvattaville chileille, satoa tulee enemmän ja satokausi jatkuu ja jatkuu. Vähentämällä lannoitusta kukintavaiheessa sato saattaa lopahtaa lyhyeen. Vertailevaa tutkimusta en varsinaisesti ole tehnyt ja kokemukset ovat enimmäkseen saman yksikomponenttilannoitteen lisäämisestä tai vähentämisestä.

Miten muilla? Onko perusteltuja havaintoja?

Herpiili

helmikuu 12, 2011, 13:28:41 ip #1 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2011, 13:30:14 ip käyttäjältä Herpiili
Nutriforteja on tullut käytettyä vuoden verran ja purkin kyljestä luetun ohjeen mukaan olen annostellut.
Kukkimisvaiheessa tuo 1/2 + 1/2 on toiminut hyvin, nyt natikan alla Aji Cristal tekee reilusti podeja ja kun parin viikon aikana annoin pelkkää vettä niin kukkiminen loppui kuin seinään ja nyt kun palasin aiempaan lannoitusohjelmaan on kyseinen kasvi taas luomassa uusia nuppuja.
Kyseessä viime vuonna runsaasti satoa tehnyt kasvi 30cm altakastelupauliinassa, mullanvaihto-operaatiota ei ole suoritettu.

Vastaavia kokemuksia oli myös viime kesän ulkokasvatuksessa.

Miksaa

Mulla taas on päinvastaisia kokemuksia ebbikäytössä Kemiran hydrolannoitteesta(se hydroflexin edeltäjä).
Silloin kasvuvaiheessa käytin suhdetta hydro 1/salpietari ½ ja kukinnan aikaan jätin salpietarin pois lähes kokonaan.
Hyvin toimi sillai mulla.

Typpihän lisää viherkasvua ja taas kukinnassa kaliumin määrä korostuu. Mene ja tiedä...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - helmikuu 12, 2011, 15:10:34 ipTyppihän lisää viherkasvua ja taas kukinnassa kaliumin määrä korostuu.

Kysymys kuuluikin, onko tästä todisteita?
Olisihan se kukinta voinut onnistua myös salpietarin kanssa, vai teitkö vertailevaa tutkimusta?

Herpiili

Nutriforteja tuli testailtua kasvarissa hydrossakin, lannoitteet purkissa olevan ohjeen mukaan 1/2 + 1/2 ja satoa tuli ongelmitta ilman suurempia kukkien tiputtelua.

Ehkäpä olosuhteilla on osansa?

jeQQ

Puhutaanko tässä nyt siis pelkästä kukitus vai myöskin sadotusvaiheesta? Sen verran olen itse käsittänyt, että typpipitoinen lannoitus huonontaisi chilien makua!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 12, 2011, 21:10:00 ipSen verran olen itse käsittänyt, että typpipitoinen lannoitus huonontaisi chilien makua!

Edelleen kysyn, kuulopuhetta vai itse koettua?

Nutriforte vähentää typpeä kypsytysvaiheessa (pääsato) ja lisää kaliumia. Missä vaiheessa se tapahtuisi, ei ole minulle selvillä.

jeQQ

Makupuhe on Fataliilta ja itse jätin suosiolla sadotusvaiheessa typen vähiin, Jukka kuitenkin tietää aikamoisen paljon näistäkin asioista. :)

Coofdrad

En tiedä onko sattumaa vai ei, mutta 7Podi, jossa on paljon kukkia, mutta siitepölyä ei tullut yhtään, alkoi tuottamaan HETI seuraavana päivänä siitepölyä kukkiin kun vaihdoin vedet kukitusravinteisiin. Eli typen määrää vähensin reilusti.

Huvitti vain kun äsken kävin kopauttamassa kukkia ja pöllähti ihan silmällä nähtävästi siitepölyä. Kaksi päivää sitten ei mitään!!!


Chilivaari

helmikuu 12, 2011, 23:53:10 ip #9 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2011, 09:25:35 ap käyttäjältä Chilivaari
Havainto on varmaan totta, mutta sen syy voi olla joku muukin. Kuten aika.
- Olen viime päivinä tutkinut Aji Pancan (C chinense) kukkia. Moneen päivään ei siitepölyä ole. Emi kehittyy ensin ja odottelee ilmeisesti ulkopuolista siitepölyä. Heteet kehittyvät päiviä kukan aukeamisen jälkeen ja siitepölyä muodostuu. Tuossa tavassa on suuria eroja eri lajikkeiden kesken, mutta tämä pölyttää itsensä vasta viime hädässä, ellei muuta löydy.

- Vesiviljelyssä vanha liuos on jo saattanut olla köyhää, loppuun imettyä ja kukituslannoitteessa saattoi olla enemmän typpeä ja kasvi innostui siitä. Et varmaan mitannut liuoksia? Voiko typen määrää yleensäkään mitata erikseen?
Paljonko siinä kukitusravinteessa on typpeä?

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 12, 2011, 12:22:52 ip
Vasta viidettä kautta kasvattelevana en ole rohjennut tänne edistyneemmälle puolelle kirjoitella, mutta ehkäpä kysymyksen voisi esittää keskustelun aloitukseksi?

Nutriforten ohjeet Mansikka ja tomaattilannoitteella paprikan viljelyyn. Ohjeissa selkeästi käsketään lisätä typen osuutta kukintavaiheessa ja vähentää sitä vasta "pääsadon" aikana, jolloin myös lisätään kaliumia.



Miten muilla? Onko perusteltuja havaintoja?


Joo laita lisää typpeä kun alkaa kukkimaan , vähennät sitten kun on podit alulla ettei maku huonone 8)
Kyllä ne siitä alkaa sadot paranemaan.
Itse ainakin uskoisin valmistajan ohjeistukseen , ellen omaisi parempaa tietoa.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: omarosa - helmikuu 13, 2011, 21:04:49 ip
Joo laita lisää typpeä kun alkaa kukkimaan , vähennät sitten kun on podit alulla ettei maku huonone 8)

Jaahas, kolme päivää lisättyä typpilannoitusta?
Sen verran siinä menee kukinnasta podien alkuun parhaimmillaan.

Lainaus käyttäjältä: omarosa - helmikuu 13, 2011, 21:04:49 ip
Itse ainakin uskoisin valmistajan ohjeistukseen , ellen omaisi parempaa tietoa.


Nyt en vain kysellyt uskomuksia, vaan pikemminkin yritän murtaa niitä. Siis omakohtaisia, perusteltuja havaintoja, please.

Minä uskoisin, että lisätty typpilannoitus hyödyttää raakileiden kehitystä, kasvua ja pitää sadon tuotannon vakaana pitkään. Kasvi kasvaa samalla kuin se tuottaa satoa. Parhaimmillaan joku Inca Red Drop tuottaa tasaisesti 8 kuukautta, kunhan sitä ravitsee. Missä vaiheessa lopettaisit typpilannoituksen?

jeQQ

Hmm, mulla tuotti verrattain ihan hyvin mullassa ollut kasvi pelkällä vedellä. Vertauskohtana nutriforten lannoilla olleet muutamat ebbikasvit. Toisaalta ebbissäkin oli vähän vikoja ja muuta, joten tulos ei varmastikaan ole kovin vertauskelpoinen. Kesän aikana tuli neljä hyvää satoa PWH:sta pelkällä vedellä.

chilihardhead.fi

Tuo ohje saattaa myös olla suunnattu määrältään isompaan satoon pyrkiville, mutta laadun kustannuksella.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Chilivaari

Voisiko muutama ystävällinen ihminen kertoa, mitä kukitusvaiheen lannoituksella tarkoitetaan. Siitä puhutaan paljon, mutta ne, jotka eivät kyseisiä aineita käytä, eivät tiedä ravinteiden suhteita.

Siis esimerkiksi Flora, Biobizz, GHE, Yara, Hydroflex jne. Mitkä ovat ravinteiden suhteet NPK-asteikolla kasvatuksessa, kukinnassa ja kypsytysvaiheessa? Noiden tietojen löytäminen ulkopuoliselle näyttää mahdottomalta.
Omat ratkaisut kelpaavat hyvin, jos et ole noudattanut valmistajan suosituksia. Miten kasvoi ja satosi?

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 14, 2011, 17:45:07 ip
...Biobizz...


Itse olen vaan silmämääräisesti kastelukannuun pistänyt muutaman millilitran growia, sitten kun kukkia alkanut ilmestymään olen laittanut myös bloomia jokusen millilitran. Hedelmiä on tullut, mutta en tiedä onko huoleton annostelu vaikuttanut sadon määrään. En siis ole lopettanut "grow" lannoitteen antamista, ehkä hieman vain vähentänyt sen määrää sitten kun "bloom" otetaan mukaan.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - helmikuu 14, 2011, 18:02:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 14, 2011, 17:45:07 ip
...Biobizz...


Itse olen vaan silmämääräisesti kastelukannuun pistänyt muutaman millilitran growia, sitten kun kukkia alkanut ilmestymään olen laittanut myös bloomia jokusen millilitran. Hedelmiä on tullut, mutta en tiedä onko huoleton annostelu vaikuttanut sadon määrään. En siis ole lopettanut "grow" lannoitteen antamista, ehkä hieman vain vähentänyt sen määrää sitten kun "bloom" otetaan mukaan.


Ja voitko vielä kertoa mikä on ollut kastelukannusi koko? Eli mihin määrään vettä olet nuo määrät laittanut?
#816

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 14, 2011, 21:00:41 ip
Ja voitko vielä kertoa mikä on ollut kastelukannusi koko? Eli mihin määrään vettä olet nuo määrät laittanut?


1.4l taitaa olla aika lähellä. Aika miedoilla lannoituksilla siis.

HerraDI

Itse olen periaatteessa aina lannoittanut lisää kun kasvit ovat alkaneet kukkia. Tosin syy tähän on että säädän lannoitusta valon määrän mukaan, mitä enemmän valoa on sitä jytkymmät lannoitteet olen laittanut. Eli keväällä alan kukkimisen alkaessa siirtyä lannoittamaan reilummin, mutta erikseen en typen määrää ole nostanut.

Itse alan olla 6 vuoden kasvatuksen kokemuksilla sitä mieltä että multakasvatuksessa ei ravinteiden suhteilla ole kovinkaan suurta merkitystä vaan lannoitteen sopiva annos on selvästi tärkeämpi. Kasvatukset on onnistuneet Puutarhan kesällä, kemiran lannotteilla ja pahamaineisella Subtralillakin.

calm

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 14, 2011, 17:45:07 ip
Voisiko muutama ystävällinen ihminen kertoa, mitä kukitusvaiheen lannoituksella tarkoitetaan. Siitä puhutaan paljon, mutta ne, jotka eivät kyseisiä aineita käytä, eivät tiedä ravinteiden suhteita.

Siis esimerkiksi Flora, Biobizz, GHE, Yara, Hydroflex jne. Mitkä ovat ravinteiden suhteet NPK-asteikolla kasvatuksessa, kukinnassa ja kypsytysvaiheessa? Noiden tietojen löytäminen ulkopuoliselle näyttää mahdottomalta.
Omat ratkaisut kelpaavat hyvin, jos et ole noudattanut valmistajan suosituksia. Miten kasvoi ja satosi?


Viime kesän kasvatuksissa ebbeihin kasvihuoneessa isoille kasveille meni 180 / 90 ml 20 % yaran hydroa (6-6-25) / calcinitia 15,5-0-0) 30 litraan vettä. Kukkivat ja tekivät marjaa kyllä aiemminkin, vaan kun heinäkuun loppupuolella jätin salpietarin kokonaan pois (180/0), niin siitäkös se kukkiminen ja marjantuotto vasta räjähtikin. Elokuun puolivälissä vuorokauden keskilämpötilat romahtivat alle 10 asteen, niin melko hitaaksi sadon kypsyttely sitten meni, mutta kyllä sitä kymmeniä kiloja silti tuli. Tämän vuoden suunnitelmana olisi siis tämän pohjalta jättää typpilisä pois heti heinäkuun alussa.

Jos nyt yhtään laskea osasin, niin tuo 180/90 ml 20% olisi 1,2 g hydrolannosta / litra vettä ja 0,6 g kalkkisalpieetaria / litra vettä == 0,12% / 0,06%. Kastelulannoitukseen tuo olisi jokseenkin ohjearvojen puolivälistä (0,05-0,2%) hydron osalta ja salpietarin osalta ohjeen alarajalta. Mitään yhteiskäyttöohjettahan näille ei valmistajan puolesta ole, saatika eri kasvuvaiheisiin sopivia ohjeita millekään kasveille.

Sisäkasvatuksessa viime keväänä on ollut käytössä noista puolet laimeammat aineet, eikä niistä loisteputkien alla / ikkunalla ainakaan mitään erityisiä puutosoireita ilmennyt. Nyt on pikkutaimilla (sirkkalehdet - ensimmäiset lehtiparit) käytössä 25/15 20% / 10 l == 0,5 g / 0,3 g / l == 0,05% / 0,03% ja näyttäisi, että loisteputkien alla saisi jotain tarjota hivenen enemmänkin. Pari yksilöä näyttävät lehdiltään hivenen turhan vaalean vihreiltä, mutta voi toki olla pelkkää yksilövaihteluakin.

Niin, ja kasveina baccatumeja ja pubescensseja. Pari chinenseä samoissa ebbeissä oli, mutta niiden kasvu ja sato jäivät ihan olemattomiksi näillä lannoitteilla.