tammikuu 09, 2025, 22:14:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Led Finland, onko joku ostanut sieltä?

Aloittaja heka69, helmikuu 21, 2011, 22:05:59 ip

« edellinen - seuraava »

Maz

sorii, jos vaihdat tuulettimet niin kerro ihmeessä miten homma toimi. Eikä pienet ohjeet haittaisi, olen itse miettinyt tuulettimien vaihtoa mutta en ole uskaltanut lähtee räveltää.

sorrii

maaliskuu 01, 2011, 13:56:39 ip #21 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2011, 14:12:52 ip käyttäjältä sorrii
En mä mikään insinööri ole minäkään. Noissa pikkutuulettimissa kuitenkin on värilliset johdot: 2 johdinta - musta ja punainen - on ne varsinaiset virtajohdot, jotka voi kytkeä päikseen vanhoijen kanssa. Tietysti mahdollisimman hyvät liitokset kunnon liittimillä. Jos tuulettimessa on kolme johdinta, niin se kolmas on vain signaali joka kertoo kierrosluvun esmes tietokoneen emolevylle: sillä ei oo mitään merkitystä tässä. PWM-ohjatuissa tuulettimissa on 4 johdinta, joissa ne 2 "ylimääräistä" johdinta toimii automaattisen säädön kanssa, josta ei nyt tarvi tietää: PWM-mallit on kalliimpia, eikä oo järkeä sellaisia hankkia.
Mä en edes tiedä vaikuttaako virtajohtimien järjestys vaikkapa pyörimissuuntaan, mutta viisainta on kokeilla ja katsoa että tuuletin puhaltaa siihen suuntaan, jossa on moottorin kiinnikkeet ...

Lämpötilaohjatuissa tuulettimissa on se lämpöanturi, joka seuraa automaattisesti lämpöjä. Sellaisen kanssa ei pidä lähteä jännitteitä muuten enää alentamaan. Noissa uudemmissa Arctic Coolingin tuulettimissa on 40cm johdon päässä se lämpömittari, jolloin sen voi sijoittaa sinne miossä haluaa lämpöä seurata. Mä uskoisin, että ne kannattaa kiinnittää suoraan siihen taustalevyyn. Toki jos sen taustan lämpö siltikin on kokoajan yli 38 astetta, niin tuulettimet huutaa täysillä kokoajan, eikä säädöllä oo merkitystä! Sit täytyy säätää ... kokeilla, leikkiä pelle pelotonta  ;D. Antureita ei ainakaan saa sijoittaa suoraan siihen ilmavirtaan, joka jäähdyttää niitä vaikka siellä lampun komponenteissä olisi 100 astetta.

En oo itse tota ehtinyt vielä tutkia, mutta mun käsittääkseni vakiona tässä lampussa ne tuulettimet painaa ilmaa päältä sinne koteloon. Ne AC'n tuulettimet on tarkoitettu kotelon sisään puhaltamaan ulospäin. Nyt, muotoilun takia, jos asentaa ne puhaltamaan sisäänpäin, jäävät ne ropellit kotelon ulkopuolelle näkyviin, joka voi olla vähän köppäsen näköistä, ja äänikin kuuluu tiet enemmän. Se pitää mitata esinnäkin mahtuuko ne rungot sinne sisäpuolelle, ja onko jäähdytysteho paljonkin heikompi niinpäin; varmasti on vähän heikompi. Täytyy katsella romuista ja romukaupasta josko löytyisi jotain alumiinisiilejä (tai kupari!) vielä lisäksi sinne lootaan ..... Sehän taas nostaa kuluja ja vaivaa ... Kattellaaaa.

PS. Mittasin sellaisella pistoolimallisella lämpömittarilla sitä valaisinta vakoina: Kotelon lämpö näyttäisi olevan 29-30 astetta; ledien taustalevyn ~40 astetta. Siinä tullee vähän ongelmaa niiden lämpösensoreiden kanssa, kun 38 on niissä se max lämpö, eli niitä ei voi ainakaan siihen taustaan kiinni laittaa. Asiaa tutkitaan muiden "kiireiden" ohella ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jan

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 01, 2011, 13:56:39 ip

Mä en edes tiedä vaikuttaako virtajohtimien järjestys vaikkapa pyörimissuuntaan, mutta viisainta on kokeilla ja katsoa että tuuletin puhaltaa siihen suuntaan, jossa on moottorin kiinnikkeet ...

Johtojen vaihtaminen päittäin nimenomaan vaihtaa pyörimissuunnan.

calm

Lainaus käyttäjältä: Jan - maaliskuu 06, 2011, 12:06:55 ip
Johtojen vaihtaminen päittäin nimenomaan vaihtaa pyörimissuunnan.

Näissä tuulettimissa tuppaa olemaan kyllä harjattomat moottorit, ne ei pyöri mihinkäänpäin, jos väärinpäin jännitteet kytkee. Parhaimmillaan saattaa savukin nousta..

sorrii

Joo. Kyllähän aina pitää katsoa kytkennän jälkeen että toimii, ja pyörii oikeeseen suuntaan; tarkoitin toki, että tuli asennettua oikeinpäin. Monesti jäähdytysteho on huomattavastikin heikompi, jos puhallin "imee" sitä ilmaan sensijaan että puhaltaa. Soon helppo kokeilla empiirisesti, kun puhaltaa itse kämmenselkään; sitten kokeilee vetää samasta kohdasta sisäänpäin. Siitäkin huolimatta, että hengitysilma on lämpimämpää kuin huoneilma, niin puhallus tuntuu kylmemmältä. Nähtävästi ilmanpaineen suuntaaminen vaikuttaa ?!?  :nerd: :nerd: :nerd:

Tietokoneen jäähyssä oon kokeillut joskus tätä, en kuitenkaan itse puhaltamalla, vaan muovituulettimella  ;D ja se ero on ihmeellisen suuri! [tietokoneessahan yleensä on lämpömittari prossulla vakiona...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Siku

Lainataan tätä ketjua, sori  :)

Millaisia ajastimia olette käyttäneet 120w paneelin kanssa? Itseä jäi vähän epäilyttämään, kun halppis mekaaninen ajastin tuntui päästävän virtaa hivenen läpi. Ledit jäivät siis vielä himmeästi hehkumaan, kun ajastin kytki virran pois. En tiedä voiko moinen tehdä valolle hallaa, mutta varmuudeksi hoidin viime kevään valojaksot manuaalisesti.

Ajatuksia?

Rami

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 22, 2011, 09:55:28 ap
Kyllä LED-finlandin paneli toimii. Se ääni on kyllä yllättävän kova. Oon ajatellut siihen virittää yläosan uusiksi, kunhan takuu loppuu. Mä ajattelin liimata (lämpöliimalla tai -tahnalla ja ruuveilla) sisään vähän alumiinisiilejä ja vaihtaa keskelle vain yhden 12 tai 14cm tuulettimen, niitä kun löytyy tietokoneharrastusten jäljiltä aika läjä mätänemässä yläkomerossa: Ei oo tullut paljon koneita viriteltyä, kun löysin sisäisen maajussini ...

Mulla on se paneli ollut katossa keittiössä, aika kaukana (>1m) kasveista. Kaikki on voinut hyvin talven yli, mutta mikään hirmu toi ei oo kukittamisessa. 250W natikka on kuitenkin selvästi tehokkaampi! Paskapuheita ne on ne vertailut: "vastaa 600W SPNa.." tai edes 400W. Tää LED-finland ei kyllä väitäkään että vastaisi 600 wattista. Joku muu kyllä. Varmasti (kasvatus-)teho/watti on ylivoimainen. 400W naitikan virrankulutuksellahan näitä saisi olla 3kpl. Säästöä sähkölaskuun tulee natikkaan verrattuna kuitenkin alk. 15€/kk .. Sorrin laskuopilla, siis.

Toi vertailuni natikkaan tarkoittaa tietysti nimenomaan kukittamista. Kasvuvalona tää on varmasti "10 kertaa parempi": ei tuu niitä kirahvikaulaisia. Toiseksekseen mä oon ollut huomaavinani että tuo Pekka T. joka näitä myy, kehittää niitä kokoajan. Niissä on muuttunut se ledien koostumuskin. Mulla on tää ollut elokuusta 2010...

Minä suosisin "kotimaista", ehdottomasti ...
(kotimaisuus taitaa kuitenkin olla lähinnä suunnittelu värikoostumuksen osalta; ihan sama kotelointi ym tässä on kuin niissä muissakin, kiinalaisissa ym. oiskohan kokoonpano "ulkoistettu")

Pekka on jo vääntänyt kukitukseen erillisen LED valasimen siihen sopivalla spektrillä ja kasvuvaiheeseen oman, sama kun vaihtaisit lamppua natikassa, joten vertailu hieman epäreilu jos vertaat kukituslampulla olevaa natikkaa taimikasvatus spektriseen lediin :)

sorrii

Mä oon käyttänyt pari vuotta jo pelkästään Clas Ohlsonin halpoja digiajastimia:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164

Nuo on ollut luotettavia, ja oon käyttänyt monessa paikassa: ebbillä 2-3-4-kertaa vuorokaudessa; tuulettimilla, ilmapumpuilla [½t päällä - ½t pois]; natikalla ja tiet led-paneelillakin. Ainuttakaan kertaa ei ole VIELÄ pettanyt. Niihin voi vaihtaa myös patterit: se on usein halpisajastimissa vika, että ne sisäänrakennetut patterit kuolee. Ei silti mikään ajastin oo pomminvarma ...
Itsellä kyllä noita CO'n ajastimia 6kpl, joista vanhin varmasti jo yli 2v vanha, eikä oo pettanyt. Yhdessä kerran huomasin jotain häiriöö, mutta johtui kastumisesta: siellä oli patterit märkinä, ja korjaantui kun kuivasin ne..

Mä en oikein usko että olisi mikään tavallinen vika, että ajastin päästäisi virtaa läpi. Ledeihinhän kyllä jää hohtoa sammutaamisen jälkeen vähäksi aikaa...

oregaano

Miulla on kans joku halpis ajastin ja tosiaan ledit jäävät sen perässä kiilumaan himmeästi. Ja kiiluvat kyllä koko pimeän ajan.

-V-

Täältä myös ääni Clasun ajastimelle. Tarjoustalon halpaa mekaanista kokeilin, mutta lähti takaisin kauppaan, kun nukkumaan mennessä ihmettelin ihme siritystä, jonka paikallistin ajastimeen. Ei kuulostanut kellon tasaiselta tikitykseltä, vaan lähinnä valokaarihitsaukselta. Menee ajastimen idea vähän hukkaan, jos pitää olla koko ajan vieressä vahtimassa.

Rami

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 19, 2011, 10:48:36 ap
Mä oon käyttänyt pari vuotta jo pelkästään Clas Ohlsonin halpoja digiajastimia:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164

Nuo on ollut luotettavia, ja oon käyttänyt monessa paikassa: ebbillä 2-3-4-kertaa vuorokaudessa; tuulettimilla, ilmapumpuilla [½t päällä - ½t pois]; natikalla ja tiet led-paneelillakin. Ainuttakaan kertaa ei ole VIELÄ pettanyt. Niihin voi vaihtaa myös patterit: se on usein halpisajastimissa vika, että ne sisäänrakennetut patterit kuolee. Ei silti mikään ajastin oo pomminvarma ...
Itsellä kyllä noita CO'n ajastimia 6kpl, joista vanhin varmasti jo yli 2v vanha, eikä oo pettanyt. Yhdessä kerran huomasin jotain häiriöö, mutta johtui kastumisesta: siellä oli patterit märkinä, ja korjaantui kun kuivasin ne..

Mä en oikein usko että olisi mikään tavallinen vika, että ajastin päästäisi virtaa läpi. Ledeihinhän kyllä jää hohtoa sammutaamisen jälkeen vähäksi aikaa...

Juu kyllä nuo CO'n ajastimet mitkä löytyy sorrii:n linkistä on toiminut ittelläkin moitteettomasti!

calm

Lainaus käyttäjältä: Siku - syyskuu 18, 2011, 20:13:54 ip
Lainataan tätä ketjua, sori  :)

Millaisia ajastimia olette käyttäneet 120w paneelin kanssa? Itseä jäi vähän epäilyttämään, kun halppis mekaaninen ajastin tuntui päästävän virtaa hivenen läpi. Ledit jäivät siis vielä himmeästi hehkumaan, kun ajastin kytki virran pois. En tiedä voiko moinen tehdä valolle hallaa, mutta varmuudeksi hoidin viime kevään valojaksot manuaalisesti.

Ajatuksia?

Halpisajastimissa on yksinapainen katkaisu, josta moinen johtuu. Voi ilmetä eslien kanssakin. Ratkaisu valojen kiilumiseen on kaikkien foliohattujen suosikki - käännä töpseli rasiassa toisinpäin ja ongelma poistuu.