tammikuu 09, 2025, 22:22:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

ÄläMölö-64

Pistin tänään tomaatit itämään. Katsotaan nyt mihin mahtuvat 130:n chilin sekaan.  ???  Ja vielä kurkkujen ja munakoisojenkin pitää sopia.  ::)

42 Days
Black Cherry
Blueberry
Blue Star
De Baroa
Filippok
Helsing Junction Blues
Kondom
Long Willi
Violet Jasper
Zitrone

rami12

onko kukaan teistä kokeillut talvehdittaa tomaattia chilivaari on siinä onnistunut amppelitomaatinkanssa ainakin sillähän on ollut sama tomaatti joskus monta kesää ja talvea putkeen kasvamassa

rami12

maaliskuu 11, 2015, 19:04:05 ip #502 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2015, 19:11:38 ip käyttäjältä rami12
onko kellään kiinnostusta kokeilla SOLANUM pimpinellifolium
Marjatomaattia  elikkä tomaatin villimuotoa tai luonnonmuotoa sitä saa tilattua ainakin exotic gardenilta täältä  http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=marjatomaatti&showshopcat=20  tuo on siis tomaatin luonnonmuoto tai villimuoto jne. sama pensas tekee sekä punaisia että oransseja ja keltaisia tomaatteja.   http://3.bp.blogspot.com/-Oeshf7TX_qI/TdcgLQ-bj-I/AAAAAAAAAKw/HDqq3ZWfOzg/s1600/May+2011+004.JPG tuo kasvi voi kasvaa melkoisen kookkaaksi kooltaan

PP

Marjatomaatti on täällä itämässä.

Toistan täällä saman kuin päiväkirjassani. Kyseessä on Tumbling Tomien "oikeellisuus" eli onko myytävät siemenet F1-hybridejä ja nyt esiin herännyt kysymys, pitääkö niiden edes olla. Alunperin lähdettiin vajaa kaksi vuotta sitten tästä, jonka jälkeen keskustelussa todettiin, että oikean Tumbling Tomin pitäisi aina olla F1.

Tilasin tänä vuonna uudet siemenet Exotic Gardenista, joka sanoo punaisen version olevan F1, mutta keltaisen ei. Kummankaan pussissa ei lue F1. Kysyin siementen toimittajalta Impecta Fröhandelilta Ruotsista vahvistusta ja sain tällaisen vastauksen: "Tomat Tumbling Tom är inte F1-hybrider. Vi köper dem direkt av sortägaren och det ska inte vara F1 enligt dem."

Meni mielenkiintoiseksi. Viime vuoden siemenet oli Thompson & Morganilta, joka ei myöskään sano mitään F1:stä.

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: rami12 - maaliskuu 11, 2015, 19:04:05 ip
onko kellään kiinnostusta kokeilla SOLANUM pimpinellifolium
Marjatomaattia  elikkä tomaatin villimuotoa tai luonnonmuotoa sitä saa tilattua ainakin exotic gardenilta täältä  http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=marjatomaatti&showshopcat=20  tuo on siis tomaatin luonnonmuoto tai villimuoto jne. sama pensas tekee sekä punaisia että oransseja ja keltaisia tomaatteja.   http://3.bp.blogspot.com/-Oeshf7TX_qI/TdcgLQ-bj-I/AAAAAAAAAKw/HDqq3ZWfOzg/s1600/May+2011+004.JPG tuo kasvi voi kasvaa melkoisen kookkaaksi kooltaan

Oon pari vuotta miettinyt ko lajikkeen idättämistä. Kiinnostusta voisi olla :) Oletteko millaisen sadon saaneet? Riittääkö esikasvatusaika vielä tälle kaudelle?
Helevetin hiki!

jewe

Tomaatit tuli tänään koulittua maitopurkkeihin ja blogissa kerron miten itse kasvatan tomaatteja taimivaiheessa.

http://kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2015/03/tomaatinkasvatuksen-b-c.html

Chiljonka

^^ Nöyrä kiitos, hyviä vinkkejä imuroitu. Jospa minäkin onnistuisin  :)

hanna.koo

Mä oon tuota villitomaattia kasvatellut parina kesänä! Hyviä on!
Nyt meinasi vallan unohtua koko lajike, ja siemenet meni kylvöön vasta viime viikolla. Ajattelin kyllä ehtiä satoa saamaan!! Jos oikeen huonosti käy,eikä kesä lämmöllä helli,niin kypsyyhän raakileet sitten sisällä huoneenlämmössä!!!

jusssi

Onkohan Tumbling Tomin idätyksessä jotain kikkoja vai onko minulla vain paskat siemenet? Kaksi viikkoa on siemenet olleet lautalla lämpimässä ja toinen satsi kookoksessa. Ei idä, eikä edes yritä.

PP

Mulla nousi osa Tumbling Tomeista vasta kolmen viikon jälkeen.

Althalus

Mulla iti kolme neljästä alle viiteen päivään, mutta yksi ei itänyt koskaan.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

San-M

Mulla iti neljä neljästä neljässä päivässä
(Heh mikä lukujono :D )

sorrii

Mulla iti kaikki paitsi Outdoor Girl ,jonka siemenet oli omista viime kesäisistä .. Nekin näyttivät ehkä idun alkua viikossa ja upotin Jiffyyn pari ja loput biojätteeseen, kun alkoi paperit olla limaa ... Mun yläkomero-idätyskaapissa ei juuri yli viikkoa voi sitä lauttaa pitää, kun lämpöä ~30oC ja suodatinpaperitkin mätänee ...

Kumato SKK3-kiertokirjeestä on mielenkiintoinen! Onko jollain kokemusta mitä noista voi tulla, kun aito Kumatohan on F1-hybridi.

Nyt on jo vauhdissa:
Eksootika
Moskowskyi Delicates -taijokusemmoinen
Kumato
...ehkä Outdoorgirl ...
Varmasti on taas tarpeeksi, kun samoissa idätyksissä on tiet Tomatilloja kahta lajia sekä Pitahaya, Mansikkaguava, tupakoita ...
..hitto: kohta on taas koulittavaa lisää. Nyt jo vähän myöhässä 60kpl Baccatum- ja Annuum -taimia jotka isoimmat 15cm pikkukuutioissa ja Jiffy-kiekoissa ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Toista viikkoa kesti minulla "Tumpelon Tommin" itäminen. Siemeniä oli kahdenlaisia, alkuperäisiä englantilaisia 8 vuoden takaa ja uusia, siniseksi peitattuja Tsekistä. Vanhat itivät nopeammin.
Alkuperäinen kasvi on vielä heikosti hengissä. Siksi idätin uusia ja myös vertaillakseni, tuleeko uusista siemenistä yhtä maukkaita kuin alkuperäinen, vai onko niitä "jalostettu" tällä välin.

KP78

Välillä kun uutisoidaan että tomaatin sisältä on löytynyt ituja, onko kukaan kokeillut idättää tomaatin siemeniä suoraan tomaatista?
Eli pari päivää/viikkoa tomaatti pöydällä, sen jälkeen leikkais kahtia ja antais kasvaa hetken taikka samantien itäneet kasvualustaan?
https://uconnladybug.wordpress.com/2014/04/11/seeds-sprouting-inside-a-tomato/

Jalapeno-nam

Onko kukaan kokeillut tuota Potattomattia. Pärjää kuulemma suomalaisessa ilmanalassa hyvin.
Kuvia ei löydy netistä juuri lainkaan, vaikka kovasti kehutaan.

KP78

Perunaan vartettu tomaatti. Eikö olis kuitenki mukavampi tehä ite varttamiset...

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jalapeno-nam - huhtikuu 17, 2015, 15:24:27 ip
Onko kukaan kokeillut tuota Potattomattia. Pärjää kuulemma suomalaisessa ilmanalassa hyvin.
Kuvia ei löydy netistä juuri lainkaan, vaikka kovasti kehutaan.

En ole kokeillut. Jotenkin tönkkö idea mielestäni. Jos haluat kesällä/syksyllä ottaa sieltä perunoita, ei ole kovin vaikea arvata miten sen tomaatin käy.
Tuoteidealle erikseen tehdyssä kasvuruukussa sieltä ehkä saa jonkun perunan sorkittua.
Silti tomaatin varren katkeamiset on aika iso riski kun kasvia joutuu käsittelemään....
Siikliin tuskin tomaattia kannattaa vartaa, jos on kiire uusia perunoita syömään.

Muutama päivä sitten laitoin ämpäreihin Rosamundaa, ja mullan päälle tavallisia sipuleita kasvamaan salaatti-ja kastikekäyttöön.
Ehkä Rosamundan naatteihin voisi kokeilla jonkun vartteen tehdä mielenkiinnosta, maksamaan en siitä huvista ala.

Siikliä istuttelin kasvihuoneeseen jos sieltä saisi uudet potut jussiksi  :o.....

Althalus

Ideanahan tuossa on ottaa ne perunat sieltä vasta loppusyksystä kun tomaatit on jo poimittu ja koko rehun voi viskata elämän suureen kiertokulkuun.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Althalus - huhtikuu 17, 2015, 17:26:34 ip
Ideanahan tuossa on ottaa ne perunat sieltä vasta loppusyksystä kun tomaatit on jo poimittu ja koko rehun voi viskata elämän suureen kiertokulkuun.

Tomaatti tuottaa koko ajan satoa niin kauan kuin keliä piisaa. Eli kasvihuoneessa pääsee helpostikkin marraskuun lopulle. Avomaalla loppuu lokakuulle.
Se on tomaatinkasvatuksen idea.....Tomaatti ei ole kuin viinimarjapuska, josta marjat kerätään kaikki kerralla.

Perunat taas on syötäviä huomattavasti aikaisemmin kuin lokakuulla..