tammikuu 09, 2025, 22:40:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Taitaa Sorrii leikata ainakin isot tomskut maata myöten ...  :-\ :-\
Mulla on pari isoa [Moneymaker, Black Russian] runkotomaattia isossa 1,3m korkeassa kasvitunnelissani. Niissähän kuolivat kaikki alalehdet kun siirsin ne sisältä vasta kesäkuun lopulla. Uutta kasvua pukkasi hulluna varkaiden muodossa -jotka leikkasin pois!- ja latvoihin jotka oli katossa kiinni samantien. Nyt elokuussa ovat ilmestyneet vasta raakileet sinne ylös. Jos siis pitää se 1,5kk odotella, niin kypsää pitäisi olla syyskun lopussa  :-\

Pääsevät rocotot kypsyttelemään tunneliin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miikos

Tänä vuonna kasvattelin ekaa kertaa kumatoa. On pirun hyvää! Otan siemeniä talteen niin voi laittaa kokeiltavaksi muillekin.

http://www.satotukku.fi/ajankohtaista_kumato.htm
It burns!

Whili

Lainaus käyttäjältä: Miikos - syyskuu 01, 2013, 11:57:17 ap
Tänä vuonna kasvattelin ekaa kertaa kumatoa. On pirun hyvää! Otan siemeniä talteen niin voi laittaa kokeiltavaksi muillekin.
http://www.satotukku.fi/ajankohtaista_kumato.htm

Mulle kelpais ja SKK3:seenkin. Ensikaudella saavat chilit tehdä tilaa tomaateille ja hyvät lajikkeet kiinnostaa  :D

sorrii

syyskuu 01, 2013, 16:15:25 ip #343 Viimeisin muokkaus: syyskuu 01, 2013, 20:04:34 ip käyttäjältä sorrii
Alkaako Whiliä kyllästyttää chili ?!?

Mä alan oleen täyskyllästynyt yrittämäänkään tomaatteja. Vittukun taas on kymmenen kiloa raakileita joilla ei mitään mahdollisuutta kypsyä. Sisäkypsytetyistä sitten voi tehdä jotain säilykemurskaa joka on melkein yhtä hyvää kuin halvin Euroshopper ...

Tuossa kumato-linkissä kylläkin luvataan että satokausi kestää läpi vuoden! Ja mun kämpässä on yleensä lämpimämpää kuin espanjassa;
Pitäisköhän kokeilla laittaa tuollaisia ikkunoille talveksi  :blank: :blank: :blank:

PS. Tän kesän Black Russian teki kyllä ulkona pari tosi painavaa terttua elokuussa ja kasvarissa sellainen kasvoi kuin monsteri-rikkaruoho...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 01, 2013, 16:15:25 ip
Alkaako Whiliä kyllästyttää chili ?!?

Ei kyllästytä ei, mutta kun olisi kiva kasvatella jotain sellaista jonka saisi syötyä vuoden aikana.
Vielläkin on julma määrä pakaste- ja kuivachilejä viimmekaudelta ja vähän edelliseltäkin. Ja näyttäis tulevan tänäkin
vuonna reilu kymppikilo, joten lajien uudelleensuunnittelua on tiedossa.

sorrii

8) 8) 8) Tuttua ...
Mä oon kerännyt kuivattuja parilta vuodelta noin 100kpl 1½l salpasussia ...
Ei tietenkään ole nuo pussit täynnä! lähelle 100'aa lajia kuitenkin, että saa kokeilukeittiön materiaalia ... muka  ::)...

Viime syksyn säilöttyjä sentään on tullut jonkun verran syötyä kun osui resepti kohdalleen. Ovat siis melkein yhtä hyviä kuin kaupan jallut lasipurkissa ..

Chilin käyttö on kyllä mulla tasaisesti lisääntynyt, kun toleranssikin nousee. Kuivattuja oon oppinut jo jotenkin käyttämäänkin. Silti noi tahtovat jäädä kaappiin pölyyntymään kun mulla on riittävästi tullut tuoretta talvellakin. Pari passiivihydroa lemondroppia ja jotain muuta vähemmän vaativaa riittää hyvin.

Tänä vuonna säilön parhaita chilejä kokonaisina pakkaseen; jotain jalluja liemeen; paholaishilloa täytyy tehdä; tahnaa ja "tabascoa" ... 10kg riittänee ...  ;D

Saa nahda saanko pidettyä päätökseni että aloitan siemenistä alusta ensi talvena. Näyttää jo pahasti että jonkun chinensen ja frutescensin ainakin säästän bonchina. Ja tietysti LD'n ... ja joitakin muita ... hitto ...  :-[ :-X :-\ ;D

Whili

Ensimmäinen kypsä Black Russian poimittu ja syöty.
Täyttä tavaraa ja mielettömän hyvän makuinen  ;D  Muutama julmetun iso hetelmä odottelee vielä poimimista
ja kymmenkunta pienempää. Maukas lajike, mutta vähäsatoinen isoon kokoonsa nähden. Parhaan sadon kylläkin
antoi pienessä viiden litran ämpärissä kasvanut yksilö, kun taas multalaarissa olleet kasvoivat kattoon kiinni, eikä
tuntuneet olevan kiinnostuneita hetelmien kasvatuksesta  ???

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 02, 2013, 21:44:14 ip...multalaarissa olleet kasvoivat kattoon kiinni, eikä tuntuneet olevan kiinnostuneita hetelmien kasvatuksesta  ???

Aivan ilmeinen ylilannoitus, sanon vähäisellä kokemuksellani.
Tomaatti pitää kaliumista ja kalkista, typpi kasvattaa mittaa ja paljo typpi vetää lehdet rullalle.
Voisi se myös olla häiriö pölytyksessä, jos kukkia esiintyi.
Vaan hyvä, että tuli makoisa. Itse kasvatetut ovat.

sorrii

Siellähän sekin vastaus kysymättömään kysymykseeni tuli ... 

Mä lapioin säkillisen kananpaskaa plantaasillani chilien ja tomaattien juurille alkukesällä. Tyyliin varastolannoitus - ½-1kg/kasvi, olettaen etteivät tuosta luonnonlannoitteesta ottaisi överiä. Hyvin ovat muut viihtyneet ja esim nagat pukkaa podia enemmän kuin osasin pelätäkään. :-\ :-X :-[

Mutta pari tomskua -black russian ja muistaakseni moneymaker- kuivatti alussa melkein kaikki lehtensä, kun ne toin kotioloista kasvutunneliin keskelle peltoa. Heinäkuussa nuo kasvatteli hirmuiset varkaat kun olin menossa 10 päivää. Elokuulla sitten vetivät kaikki loput lehdet töttörölle siihen malliin että näyttivät justiinsa kuolevan kokonaan. Nyt noissa kahdessa kattoon kiinni kasvaneessa on molemmissa muutama hassu raakile, kun alkaa olemaan myöhäistä.

Mökillä on BR kasvihuoneessa ja on tehnyt pari terttua hedelmääkin, vaikka keskittyi sekin hulluun kasvuun. 40cm neliskanttisessa pauliina-altaassa kasvaa ja kilo kanankakkamerilevää tietysti kasassa mullan seassa. Mä oon ollut käsityksessä että tomaatti tykkää reilumasta lannoituksesta kuin chilit ...  :-\

Whili

syyskuu 03, 2013, 07:06:31 ap #349 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2014, 18:31:40 ip käyttäjältä Whili
Kananpaskaa sai myös munkin multalaarikasvit, mutta ei kuitenkaan kilokaupalla ja kasvualustana on
vanha multa/puutarhamulta/turvemulta  3/1/1.  Kastelulannoitetta ovat saaneet enemmän nuo ruukkutomaatit,
jotenka ihmetyttää nuo lantaöverit, tai sitten on melko tymäkkää tuo kananP.

..Mutta tämmöstä tulee pikkuruukussa  :o

sorrii

Mä sain yhden kypsän Black Ryssän viime kesänä kasvista joka oli ulkona - "suojaisessa, [osin] aurinkoisessa paikassa" .... Hyvää oli - aika "jauhoinen" laji.
Toinen yksilö oli kasvarissa alkukesän [samassa isossa Pauliinassa] mutta siirsin sen mökin seinustalle kun alkoi oleen ahdasta: siitä tuli paljon lehtiä ja paksua vartta.
Tänä kesänä yritin saada aikaisemmin nuo kunnon valoon. Tahtoo vaan jostain syystä olla tilasta pulaa keväisin, na niinhän tomskut joutui tyytymään 2-laadun paikkaan ja hoitoon...

En ooo taas käynyt mökillä yli viikkoon, joten enpä tiedä missä nyt mennään. Viimeksi näytti olevan raakileita kohtuullissti ja poiminkin yhden pienen kypsän. Kastelupolitiikka on vähän huonoa tuolla maalla, kun vanhukset alkaa oleen niin vanhoja ja väsyneitä ettei onnistu. Mutsi tietysti ilman lupaa käy poimimassa aina välillä kaikki punaiset eikä koskaan tiedä mistä puskista on tullut pomittua. Chilipussukoita löytyy välillä auton hanskalokerosta, penkin alta, ovitaskuista ...

Jospa raaskisi ostaa ensi kesäksi pari settiä Autopotteja lisää, niin voisi kokeilla tomaattiakin autopotilla! Ja munalukko kasvarin oveen  8) 8)

PS. Nagaa pukkaa liikaa! Hieroin -vittu- äsken silmääni ...

Miikos

Mä oon raakasti katkonut tomskujen latvat n. heinäkuun puolivälissä ja poistanut paljon lehtiä sitä mukaa kun kasvavat = kypsyvät tomskut saavat paremmin valoa/aurinkoa. Pirusti näyttivät tarvitsevan lannoitetta ja vettä. Tänään kävin katkomassa pois kaikki nuput ja pienet raakileet, josko auttaisi isompia kypsymään.

Whili, näyttää siltä, et kumatosta riittää jakoon vähän sinne sun tänne  ;)
It burns!

Thiikeri

Ulkokasvatuksessa olleet Tiny Tim-tomaatit ovat mitä erikoisemman kokoisia, eivät pelkästään pieniä vaan lapsen nyrkin kokoisia ;) Ja maistuvat muuten hemmetin hyviltä - käytetty niitä mm omiin salsoihin, nams nams :)

sorrii

Män sekaisin mulla Tiny Tim ja Minibel -tomaatit, kun sade huuhtoi tekstit lapuista! Melemmat ovat nyt syksyllä täynnä raakiletta, mutta tuskaisen hitaasti kypsyy satoa. Muovitunneleissa ne kasvavat/elävät, jossa edelleen nousee päivisin lämmöt pilvikelilläkin ~25; yöt rupeavat olemaan ~5 tai yli ...
Kiinnostaapa nahdä kuinka viileille keleille ne jaksavat ...

Oikein hyvän makuisia ovat tietysti olleet ne muutamat kypsät hedelmät, joita oon poiminut.

Mökillä roikkuu räystäältä UpsideDown-amppelissa yksi iso puska, joka oli edellisen kerran aika hedelmäisessä kunnossa. Eipä oo hajuakaan miten se voi nyt kun on kylmennyt kelit! Tällä kokemuksella en kyllä erityisesti suosittele tuota Ylösalas-amppelia: Siinä on aikas hankala siirtää kasvia!! Muutoin olisin sen ajat sitten siirtänyt kasvihuoneeseen ainakin, ellen peräti kotiin lasipartsille, jossa saan pidettyä lämmintä marraskuulle asti hienosti ...

M;kko

Minulla tomaatit kasvoivat enimmäkseen 10l ämpäreissä tavallisessa mullassa. Pikkuruukuista noihin siirrettäessä annoin istutuslapiollisen (oiskohan about 1,5 dl?) kananpeetä ja puolikkaan tuhkaa. Alkukaudesta saivat lisäksi puutarhan kesää ja loppukaudesta Yaran kastelulannoitteita.

Tomskuja en ole punninnut, mutta sanoisin, että lähes kaikki lajikkeet (30+ kpl) ovat tuottaneet vähintään kilon satoa. Useimmat huomattavasti enemmän. Liian lannoituksen ohella heikkoa satoa saa, mikäli kasvattaa kasvarissa ja lämmöt pääsevät nousemaan liian korkeiksi. Toisaalta isoja tomaatteja tekevät lajit kuten Black Russian eivät oman vähäisen kokemukseni mukaan viihdy hyvin ulkona. BR on kyllä yksi parhaista, joten kannattaa sitä yrittää...

bluesman

Ulkona mutta hätäisesti kyhätyn tolppavirityksen päälle heitetyn harson suojaamana tulee ihan kohtuullisesti tomaattisatoa.
Kuvassa sitruunanmuotoinen Plum lemon. Black russiankin on kypsytellyt pari kiloa satoa ulkona mutta tuppaavat halkeilemaan kun saavat vettä melko epätasaisesti.

Garden peach.                                                                    Black russian..

Thiikeri

Karsin tänään tomaateistani lehtiä, kuivia oksia ja loppupelissä jäljelle puoluraa'at ja raa'at tomaatit varsineen. Heräsi tässä kysymys,  kuinka tässä nyt käy? Kuoleeko mun tomaatit, kun ei ole enää jurikaan lehtiä muualla juin juuriston lähellä?

HotVelo

syyskuu 21, 2013, 14:59:16 ip #357 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2013, 15:01:00 ip käyttäjältä HotVelo
Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - syyskuu 20, 2013, 17:20:52 ip
Karsin tänään tomaateistani lehtiä, kuivia oksia ja loppupelissä jäljelle puoluraa'at ja raa'at tomaatit varsineen. Heräsi tässä kysymys,  kuinka tässä nyt käy? Kuoleeko mun tomaatit, kun ei ole enää jurikaan lehtiä muualla juin juuriston lähellä?

Veikaanpa että ei kuole, ellei kasvuolosuhteet muuten huonone oleellisesti. Omassa tomaattiryppäässäni ainakin saan vieläkin kiihkeää kasvua napsia pois - kasvusäkkikasvatuksessa kastelualtaalla - kun olen mahdollisimman harvaksi kasvustot joitain päiviä aiemmin leikannut.

sorrii

Kuinkas herkkiä tomskut on kuolemaan kylmään??
Ens viikolla taitaa pudota yöt jo pakkasen puolelle, ainakin loppuviikosta.

Itsellä on jokunen pikkupuska kasvutunneleissa, joissa ehkä pari astetta lämpimämpi kuin ihan taivasalla. Voisiko olettaa että raakileet saisi pomittua sisään kypsymään vielä sitten kun kasvi paleltuu?!?

Huru-ukko