tammikuu 10, 2025, 06:38:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

56URH0

Jos huomenna on parempi ilma, kuin tänään, niin pitää käydä järkkärillä ottaan kuva ja postata se tänne :) Miten muuten lannoitatte (jos lannoitatte) näitä kessuja, itse en ole uskaltanut mitään kemiallista enkä muutakaan lannoitetta antaa, kun ei ole sopivaa löytynyt eli sellaista joka sisältää pelkkää kalia, muttei klooria tai valkuaisaineita. Kloori kai huonontaa palamista ja valkuaisaineet antaa huonon maun ja hajun.Tosin Agrimarketin sivuilta löytyi sopivaa lannoitetta ja meinasi lähteä ostamaan, mutta sitten huomasin pienimmän pakkauskoon... 700 kilogrammaa ;D Varmaan joutuisin jollekkin supon tarkkailulistalle, kun menisin tollasen ostaan ;D

Tässä muuten pari mielenkiintoista linkkiä, osa varmaan jo postattu tänne, mutta kannattaa vilkasta läpi! Lyhensin linkit, kun osa on aivan julmetun pitkiä.

-Sikarifoorumin kessunkasvatusketju: http://derpy.me/sikarifoorumi
-Vanha pellervon artikkeli aiheesta: http://derpy.me/pellervo
-Pois pula ja puutteet (kirjasta?): http://derpy.me/pulajapuutteet

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: 56URH0 - heinäkuu 08, 2015, 20:50:22 ip
Miten muuten lannoitatte (jos lannoitatte) näitä kessuja, itse en ole uskaltanut mitään kemiallista enkä muutakaan lannoitetta antaa, kun ei ole sopivaa löytynyt eli sellaista joka sisältää pelkkää kalia, muttei klooria tai valkuaisaineita.

Jaa.. Mie olen ainakin lannoittanut ihan samoilla lannoitteilla sekä vahvuuksilla kuin chilejäkin, eli milloin puutarhan kesää, Nutriforten hyötykasvilannoitetta ja milloin YaraLivan Calcinitia + Ferticare Hydroa. Parin kesän kokemuksella, en ole ainakaan sikarien maussa huomannut kuin lajikekohtaisia eroja.

56URH0

heinäkuu 10, 2015, 11:19:03 ap #342 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2015, 11:42:23 ap käyttäjältä 56URH0
Puutarhan kesää kyllä löytyy, minkälainen annostus olisi hyvä kessuille? Chileille käytän siis BioBizziä, jonka koostumus ja annosteluohjueet suunniteltu vartavasten chileille, jotenka niistä ei oikein voi päätellä.

Kuvia :)
-Itse kasvi, näitä 10 litran ämpäreitä on viisi, jossa jokaisessa on kaksi kasvia: http://taajuuslista.info/files/kessu.JPG
-Lehdet: http://taajuuslista.info/files/kessunlehti.JPG

Ja sitten vielä kuvia chileistä, onkohan tämä nyt sitä mosaiikkivirusta, kun ovat samassa kasvihuoneessa missä nuo kessut ja tomaatit ovat. Vai onko kyseessä hometta tai vaan normaalia kuivumista? Nuo pisteet kuitenkin epälyttää.
-Naga Morich: http://taajuuslista.info/files/mosaiikki1.JPG
-Naga Morich, lähikuva lehdestä: http://taajuuslista.info/files/mosaiikki2.JPG

eWELHO

Ite laitan puutarhankesää tupakoille n 1 tl per 10 litraa ja merileväuutetta. Mites muiden kastelu kokemukset?

56URH0

Aku

heinäkuu 13, 2015, 23:17:09 ip #345 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 14, 2015, 04:00:55 ap käyttäjältä Aku
Satunnaisia kuvia viime vuodelta. Ensimmäisen kuvan veitsi itse taottu.

Tältä vuodelta.

Kessua

Argentinian sylvestris

Virginia ja Burley variation.

56URH0

Aku

eWELHO

Minkä kokosena nuput tupakoista kannattaa poimia pois?:0

eWELHO

http://aijaa.com/HrNUqf
tälläsen mädätys majan  rakensin kylmälaukusta youtuben perusteella.
Paloturvallinen ollut tähänpäivään saakka. Katossa loistaa 28wattinen esli. Muutamat tupakat jo mädätetty tällä. Lämpötilä vaihtelee 30-45 c. Aijastimen säädin 30 min päällä 15 minuutin välein. Kokeilkaa ihmeessä jos ei oo muita ideoita!

56URH0

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - heinäkuu 14, 2015, 16:25:44 ip
http://aijaa.com/HrNUqf
tälläsen mädätys majan  rakensin kylmälaukusta youtuben perusteella.
Paloturvallinen ollut tähänpäivään saakka. Katossa loistaa 28wattinen esli. Muutamat tupakat jo mädätetty tällä. Lämpötilä vaihtelee 30-45 c. Aijastimen säädin 30 min päällä 15 minuutin välein. Kokeilkaa ihmeessä jos ei oo muita ideoita!

Huomenna pitääkin rakentaa tälläinen! Voisikohan puskasta ottaa pari vielä tuleentumatona alinta lehteä, ilman että nuput putoaa? Nimittäin osaan alimpiin lehtiin tulee tuota samaa "ihottumaa" kuin noihin chileihin, niin voisi ottaa ne lehdet poies, kun ei ole vielä levinnyt koko lehteen. Muuten lehdet mädäntyy... Samalla pääsisi maisteleen oikeeta "nurkantakusta" 8)

Vähän offina: Mitenköhän ne Odens nuuskat muuten tehdään, kun sitä nikotiinia on se 22mg, onko lisätty jonain lisäaineena vai miten se saadaan aikaan? Sittenhän samalta firmalta on se Siberia, siinä 48 mg nikotiinia :P Mo joo, ne denssit on kyllä aika hirveetä kuraa, että huh huh, taitaa olla enemmän sellanen "jonnenuuska" - "poraa ja jyllää"... Mutta nuuskissa kun kaikissa on se about 8 mg tai enemmän ja perus röökissähä ei ole edes 1 mg, niin mikä tähän on syynä? Mistä tämä arvo mitataan, itse tupakasta/nuuskasta vai tupakoitsijan/nuuskaajan verestä, mistä ja kuinka kauan polttamisen/biitin laittamisen jälkeen?

KP78

Eikö tupakan mittaaminen tehdä niin että kone imee filtterin päästä peittämättä filtterin reikiä... Ja tupakoijat peittää ne reiät ;)

kilijano

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - heinäkuu 06, 2015, 13:03:07 ip
Pakko iteki jakaa kuvaa omista pusikoista http://aijaa.com/7rvxEK

Meinaa iskeä kateus, kun omat ovat jotain alta 20 cm ja puolikuolleita, mutta pitää vain ottaa opiksi ja tehdä ensi vuonna paremmin.

Viime vuonna oli nimittäin ihan oikea plantaasi vanhempieni pellossa. Heitin vain esikasvatetut taimet peltoon ja kävin pari kertaa viikossa ihastelemassa niitä. Vähän aina joskus annoin vettä. Kasvoi sellaisia kaksimetrisiä, ja isoimmat lehdet olivat 90 cm pitkiä. Oli aika plantaasinomistaja-olo kun hypistelin lehtiä siellä viidakossa. Rungotkin juuresta kolmisenttisiä.

Ajattelin sitten, että nämähän kasvavat silmissä, kunhan vain saavat aurinkoa.

Eipä tänä vuonna sitten tullut paljon sitä aurinkoa. Kuukausi putkeen pimeää ja märkää, niin iso osa kasveista on pienempiä kuin peltoon viedessä.

Kun kasveja jäi parikymmentä ylimääräistä, niin äiti halusi ne. Hän kärräsi nurmikon laidalle multaa ja istutti taimet siihen. Nämä tupakit ovat ihan terveitä ja yli kolme kertaa isompia kuin minun tupakat.

Ainut ero kasvuoloissa on, että tämä penkki on jotain 15 cm korkea. Ilmeisesti pellossa on ollut liian kosteaa ja kylmää.

Jos kasvatan ensi vuonna (siemeniä ainakin 500, mitenkähän tulee käymään?), niin teen kohopenkit ja suosittelen samaa kaikille muillekin. Nyt on hyvä jos tulee ollenkaan valmiita kasveja. Minun kasveista vain sylvestrikset kasvavat.

Äiti oli saanut vielä joltain kaveriltaan viitisentoista kessun (ei varmaa) tainta. Hän laittoi ne kasvihuoneeseen ja siellähän ne kasvavat kohisten.

56URH0

Päivitetääs taas tilannetta tänne. Kasvihuoneesta nypin kaikki nuput pois ja kerran vähän lyhensi niitä, paitsi yhteen kasviin jätän nuput, siitä saa sitten niitä siemeniä. Nyt siihen on auennut monta valkoista kukkaa ja nuppujakin tulee vaan lisää koko aika :) Nuput (muista kuin tästä "siemenkasvista") nypin poies aina silloin, kun se tulee selvästi näkyviin se nuppu.

Hiostukseen olen keksinyt hyvän tekniikan, nimittäin kessut kostutettuina hunajavedessä lasipurkkiin ja läppärin viereen pöydälle. Tämä melkeen 10 vuotta vanha kones kun kuumenee aikas lailla, kerran unohtu sellanen jälkiruokakippo suklaata koneen viereen muutamaksi tunniksi, niin lusikalla ne joutu syömään ;D Vielä en ole testannut hiostusta, mutta luulisin että lämpö riittää.

dynapack

En jaksa paljoa löpistä, joten ilmoitus luonteisesti kessu ja virginia kasvaa pihanperällä.

Lannoitetta en ole tupakeille antanut, mitä nyt yhden kompostin sisältö ja sekin kessuille.

Virginian kasvupaikka ei ole ihan paras, kasvaa kuitenkin.

ja lopuksi, jos joku haluaa kessun siemeniä, voi tulla hakemaan.
Tyyli on "poimi kodat suoraan kasvista, jos niitä sattuu olemaan"

eWELHO

Tänään vikatkin puskat kaatuivat  tässä kuvaa http://aijaa.com/LmlMos
Jos joku tarvitsee sikarin tupakan siemeniä ni nyt ois kolmen lajikkeen mixi tarjolla (menivät istutuksessa lajikkeet sekaisin.) Ovat varmaan kohta kypsiä. Joten viestiä vaan tulemaaan jos löytyy kiinnostusta :)

sepitepi

Kuvaa ei ole nyt ketjuun heittää, mutta tupakan kasvatus sekä onnistui että ei onnistunut tänä kesänä. Ulkona oli ilmeisesti liian märkää, koska elinvoimaisimman näköisiä taimia siirsin maahan joskus kesäkuussa. Nämä ovat kasvaneet erittäin huonosti, eikä lehtiä ole nimeksikään puhumattakaan kukista. Lasitetulla parvekkeella virginialainen on kasvanut sen sijaan erinomaisesti. Jopa kokeellisesti koko elämänsä pienessä rahkapurkissa viettänyt yksilö on suurempi ja huomattavasti parempikuntoisen näköinen kuin ulkona kasvanut vapaankasvatuksen tuote.

sorrii

Mulla ollut aika monta tupakkakasvia tässä kesän aikana. Pari pientä on parvekkeella 9cm taimiruukuissa, ja niissäkin ½ metrisiä lehtiä  ???

Viljelypastan "hapaneero-tunnelissa" on yksi Virginia kasvanut kattoon mutkalle [1.3m] ja puskee siemeniä ja latvasta aika monella haaralla. Mökillä oli kasvihuoneessa iso Virginia, jonka siirsin ulos, ja sillä korkeutta yli 2m. Vieressä kessu jolla mittaa 1.5m ... On niitä muitakin .. vaikka kuinka: Olivat aika helppja idätettäviä, vaan taimesta eteenpäin ei ole riittänyt intoa tai tietoa ...

Mitä tarkoitetaan tuuleentumisella, josta jokapaikassa puhutaan???
Itsellä on joissakin puskissa alkanut alalehdet kellastumaan jo heinäjkuuussa, ja olen ne napsinut pois ja heittänyt mäkeen! Oletin että kuivaukseen pitäisi säästää vain hyvännäköisiä tuoreita, vihreitä lehtiä ...  ::)

Ajattelin tässä josko pelastaisi joitakin lehtiä kuivattavaksi ja ehkä jatkojalostettavaksi nuuskaksi: aidoksi alkuperäiseksi nenänuuskaksi [snuff] siis. Ei varmaan haitaa siinä jos nikotiinia on "liikaa" eikä varmaan ole ongelma sujuvasti sekoitella rusticaa, burleytä ja virginiaa.

Pitäisikö siis lehtien olla jotenkin "tuuleentuneita" ennen keräämistä. Pitääkö ne kuivata ennen hiostusta, mädättämistä. Mitä, mitä mitä ... Ei taas jaksaisi koko intternettiä lukea läpi ...  ??? ??? ???

Varmaan noi kaikki yhteen kerättynä tulisi yksi kunnon heinäseipäällinen kessu-tupakkia edelleen. Kasvihuoneissa, tunneleissa kasvavat ainakin on edelleen ihan terveitä kasveja.

PS. Mä olen tilaillut Englannista "snuffia" monta vuotta: 4kpl 25g purkeja hyvää "super menthol" tai "ice licourice" nuuskaa maksaa kuluineen ~20€ ja riittää suurkuluttajallakin ~4 viikkoa. Snuff on Englannissa vapautettu valmisteverosta, kun katsotaan "terveystuotteeksi" !! 25g =~2.5£
Omaa kessumixiä voisi jatkaa tuollaisella valmiilla supermentholilla varmaan aika sujuvasti ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jukkan

marraskuu 01, 2015, 20:57:42 ip #358 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2016, 21:01:42 ip käyttäjältä jukkan
Tuleentuminen lienee sitä kun siemenet kypsyy.

sorrii

Tupakkakasveista tulee aika sairaasti siemeniä. Niitä siemenkotia on latvoissa terttuina. Yhden ~1cm kodan kun halkaisee, niin siiduja on jo satoja. Ne on niin pieniä, että seesaminsiemenet esim näyttää jättimäisiltä ...

Mä otin kesältä talteen kourallisen Kessun siemeniä (Nicotiana Rustica) sekä jotain Virginiaa josta en muista oliko Burley vaiko pelkkä Virginia.

Täällä foorumissa löytynee kyllä monelta niitä. Itse otin viime vuonna Siemenketjukirjeestä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`