Diavolan ensikosketus chilien maailmaan (keltanokkavaroitus)

Aloittaja Diavola, maaliskuu 29, 2011, 12:01:56 ip

« edellinen - seuraava »

PP

InkRose

PK on tosiaan mineraalilannoite ja varmasti teollisesti valmistettua.

BioSevialla ainakin on luomuksi luokiteltuja lannoitteita, kuten taisi olla myös GHE:llä joku. En mene takuuseen kylläkään noista.

PP

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 09, 2011, 11:14:03 ap
BioSevialla ainakin on luomuksi luokiteltuja lannoitteita, kuten taisi olla myös GHE:llä joku. En mene takuuseen kylläkään noista.

Biosevialla tosiaan on ja BioBizzit on myös luomua, mutta GHE:stä en tiedä. Chilikauppa näyttää myyvän Bioseviaa ja Biobizziä.

InkRose

Diavola

Joo, Bio Bizziä onkin jo tullut katseltua. Se on vaan aika kalista tavaraa. Taidanpa tänään kuitenkin käväistä Puutarhurinverstaalla katsomassa että josko.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Diavola - kesäkuu 10, 2011, 09:28:49 ap
Joo, Bio Bizziä onkin jo tullut katseltua. Se on vaan aika kalista tavaraa. Taidanpa tänään kuitenkin käväistä Puutarhurinverstaalla katsomassa että josko.

En sanoisi kalliiksi :)

Itse ostin pullot öööö.... kesän lopulla tulee 3v täyteen, mun turvekasvatuksiin on uponnut tähän mennessä ehkä 1/3 osa pulloista maksimissaan.
Mulla siis Grow, Bloom ja Al-G-Mic tuli ostettua vajaana sopivaan hintaan....

Eli ne on aika riittoista tavaraa, ellei anna joka kastelun yhteydessä ja omista 403950954 turvekasvia 80l ämpäreissä  ;D

Itsellä suurin osa kasveista vesiviljelyssä, niin säästyy noissa turvekasvien lannoissa aika paljon. TopMax on kohta itseltä loppu ja se vaan on ikävän tyyristä :(

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Diavola

^Jaahas! En huomannutkaan tavaran olevan niin riittoisaa!

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Diavola - kesäkuu 14, 2011, 16:01:19 ip
^Jaahas! En huomannutkaan tavaran olevan niin riittoisaa!

Ulkomuistista Grown annostus oli 2-4ml litraan vettä, Bloomin ja Al-G-Micin 3-6ml litraan vettä.

Eli varaudu sitten apteekissa neulantarvekyselyihin, kun käyt hakemassa 10ml spruuttan, itelle joka kerta yritetty tuputtaa neuloja mukaan :D

Onneksi vaimo on sairaanhoitaja, joten oon saanut 100ml ruiskun letkun kanssa, helpottaa kummasti noiden ebbien litkujen tekoa :)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Diavola

kesäkuu 17, 2011, 17:20:12 ip #68 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2011, 17:29:18 ip käyttäjältä Diavola
Chilit kasvavat ihan holtittomasti. Ne kasvavat etenkin leveyssuunnassa. Kohta tulee tilanpuute! Näin viime yönä unta, että yksi kasveista oli seitin peitossa. Pientä vihannespunkkivainoharhaa siis!

Satoa ei näy ei kuulu. Kukat putoilevat edelleen. Bio Bizz-pakettia odotellessa. Tullee maanantaina.

Kukkalaudalta loppuu tila:

Vertailuksi 23.5 otettu kuva. Keskimmäinen habanero siirretty tilanpuutteen vuoksi:

Ja vielä vertailuksi 29.3 otettu kuva:

InkRose

Otsikon ongelma on kyllä tuttu, vaikkei tuossa kuvassa ole ahtaudesta tietoakaan. ;D

Eihän se hirveästi haittaa vaikka vähän limittäin menee latvukset, kunhan varoo siirtäessään. Eikös nuo olleet samaa lajiketta kuitenkin?

Hyvännäköisiä kasveja kyllä, eiköhän se kohta ala satoaminenkin maistumaan noille. Minkälaisella aikataululla kastelet noita?

Diavola

^Samaa markettihabaneroo noi kaikki tosiaan on.

Kastelen kasvit aina kun alkavat roikottamaan lehtiään, eli n. kerran viikossa. Joskus, etenkin aurinkoisimpina ajanjaksoina, ne vaativat itseään kasteltavan jopa 2 kertaa viikossa.

Ja kiitos kehuista, kyllä tuli hyvä mieli ensikertalaiselle! Nää on mulle rakkaita kasveja kuitenkin kaikessa hybridiydessään.

InkRose

Kunhan saat nuo hivenaineet sisältävää lannoitetta, niin varmasti alkaa satoaminen maistua. Kannattaa myös katsoa - tosin ainahan se säästäkin riippuu - ettei ihan nuupahtaneen kuivaksi pääsisi kun on pölyttyviä kukkia, ne pienet raakileenalut voivat pudota myös jos kasvi toteaa että ei riitä enää voimat. Biquinhon kanssa on muutaman kerran käynyt niin, ja seuraavan päivän-pari tipahtelee kukkia ja nuppuja runsaasti. Tuota tosin saikin viimeisimmillä helteillä kastella melkeinpä joka aamu ihan runsaasti. Chinenset kyllä tykkäävät tosiaan että välissä pääsee vähäsen kuivumaan.

Toisin sanoen jatkat vaan samaan huolelliseen malliin kuin tähänkin asti, niin kyllä se siitä lähtee.

Diavola

^Oon nyt miettinyt tuota kastelua. Kastelitko Biquinhon joka aamu siksi, koska se roikotti lehtiään tai näytti muuten vaan janoiselta? Ajattelin vaan että mitä jos sittenkään en kastele omiani tarpeeksi... Mutta kun kaikkialta saa lukea että liikakastelu on yksi yleisimmistä virheistä niin sitä jotenkin varoo kastelemasta liikaa.

BioBizz-paketti saapui eilen! Tilasin siis Bio Grow:n ja Bio Bloomin. Pakkohan niitä oli heti juottaa kasveille. Taimille growta ja kukkiville bloomia tietty. Leikkasin myös pistokkaan yhdestä habanerosta kaverille juhannuviemisiksi. Se on kanssa viherpeukalo ensimmäistä vuottaan. Uhkaili antavansa mulle myös tomaatin taimen  :)

Olisin halunnut kysyä teiltä kaikilta vielä sisätiloissa kasvavan chilin kukkien pölyttämisestä. Siis tarvitseeko chilin kukkia välttämättä pölyttää esimerkiksi pensselillä? Olen itse välillä tehnyt niin, mutta en kaikkien kukkien kanssa. 

MrFrost

Mä ite annan growta lähes läpi kauden, ellei oo lepovaihe menossa...

Bloomia sekaan sitten kun alkaa olemaan vähän isompia, eli kukituskypsiä.

-T

InkRose

Pyrin pitämään sen verran tasaisena kosteuden, ettei ehtisi pahasti lerpahtaa koska silloin tippuu myös juuri pölyttyneitä kukkia. Tämä näyttäisi pätevän jotakuinkin kaikkiin chileihini. Tuohan on ollut jo jostain helmi-maaliskuusta samoilla kaktusmullilla tuossa ehkä just ja just litran vetoisessa ruukussa. Yksi päivä jos jää väliin pilviselläkin säällä, roikkuu kaikki lehdet hengettömän näköisinä kun aamulla menen töihin - viimeksi maanantaina totesin tämän kun pidin vaihteeksi sentään sunnuntain vapaata.

Diavola

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - kesäkuu 21, 2011, 22:08:55 ip
Mä ite annan growta lähes läpi kauden, ellei oo lepovaihe menossa...

Bloomia sekaan sitten kun alkaa olemaan vähän isompia, eli kukituskypsiä.

Siis sekoitatko grow-litkun joukkoon sitten bloomia vai miten? Luulin, että ensin annetaan grow:ta ja sitten kun kasvi on tarpeeksi iso niin grow pois ja tilalle bloom. Olenko käsittänyt ihan väärin?

Ja mites toi pensselillä pölyttäminen? Oletteko pensselöineet vai annatteko kukkien olla rauhassa? Siinähän pitäis sitten joka lajikkeelle olla oma pensselinsä, ettei tule risteytymiä... ::)

MrFrost

Jep, yhdistellen...

Pölytyksessä voi joko luottaa luontoon, tai käyttää vaikka topsypuikkoa (tosin muista vaihtaa se lajikekohtaisesti uuteen)

-T

Diavola

Diavola

kesäkuu 23, 2011, 09:00:46 ap #78 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 23, 2011, 09:05:01 ap käyttäjältä Diavola
Maaliskuussa itänyt Prisman Thai Annuum on kasvattanut ensimmäiset kukkansa:

Fataliin siemenistä Toukokuussa idätetyt lajikkeet, Cajamarca, Inca Red drop ja Rocoto de San Isidro, kasvavat melko hitaasti. Lurautin niille pari päivää sitten Grow-vettä, josko ne alkaisivat siitä kasvamaan. Olikohan liian aikaista? Niillä on varmaan kova juurten kasvatus nyt meneillään. Tässä kaikki kakarat vasemmalta oikealle (Thai Annuum, Cajamarca Chinense, Inca Red drop Baccatum ja 2x Rocoto de San Isidro Pubescens):

Diavola

Tänään aamukahvia juodessani ja tapani mukaan chilipuskia tuijottaessani aloin ihmetellä pienimmän habaneron kummallisen näköistä kukkaa. Ensin luulin että se on vähän revennyt, kunnes sitten huomasinkin yllätyksekseni kukan vain väistyvän tämmöisen pallukan alta:

Ensimmäinen hetelmä! Vihdoinkin! En tiedä onko Bio Bizzien käytön ansiota vai mitä. Olen myös huomannut siitepölyn erityksen olevan hyvin runsasta. Onko kenellekään teistä tullut allergiaoireita chilin siitepölystä? Olen itse herännyt nimittäin joka aamu silmät kutisten ja turvoksissa viime aikoina.

Tässä vielä kiva kesäkuva (Cajamarca, Inca red drop, Habanero, Thai ja 2xRocoto de san Isidro):