Diavolan ensikosketus chilien maailmaan (keltanokkavaroitus)

Aloittaja Diavola, maaliskuu 29, 2011, 12:01:56 ip

« edellinen - seuraava »

Diavola

huhtikuu 04, 2011, 10:56:07 ap #20 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2011, 11:46:23 ap käyttäjältä Diavola
Joo, olen päättänyt olla stressaamatta mullasta. Kunhan Kesäpiha aukeaa, käyn hakemassa sitä turvetta ja vähän isompia ruukkujakin (toivon mukaan).

Ja kaksi neljästä habanerosta todellakin tekee nuppuja. Nuput ovat ilmestyneet aivan kasvien kärkiin. Haaroittumiskohdissa on myös pienet "näppylät". Olen päättänyt olla puuttumatta nuppujen kasvuun. Kai ne itse tietävät mikä niille on parhaaksi  :)

Olen viime päivinä lueskellut enemmän muiden päiväkirjoja ja täytyy todeta, että kyllä ihmisillä on hienoja chilejä. Olen erityisesti ihastunut Chilivaarin blogiin (http://chilivaari.blogspot.com/). Todella informatiivista ja johdonmukaista tekstiä! Kiitos Chilivaarin, olen nyt latvonut käsin pienemmät habaneroni joihin kukkia ei ollut vielä ilmestynyt (ks. ohje: http://chilivaari.blogspot.com/2010/01/latvominen-keino-saada-chilit_04.html). Olen myöskin ihan vaan kokeeksi istuttanut pari Thai-chilin siementä talouspaperin päälle vesiastiaan (http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html). Katsotaan kummat itävät nopeammin, multaan istutetut vai kelluvat siemenet. Mielenkiintoista!

Sormet syyhyävät siemenpaketin tilaamiseen kovin, mutta olen päättänyt malttaa. Vähän kiinnostaisi Black Scorpion Tongue, Blondie, Inca Berry ja Red Peruvian Rocoto. En edes vielä kamalasti tiedä eri lajikkeiden eroista, mutta olen sentään oppinut Habanerojen kuuluvan Chinenseihin. Edistystä! On niin paljon informaatiota tarjolla, että joskus on vaikea päättää mihin perehtyisi ensin. Sitä haluaa vaan lukea nopeasti vähän kaikesta sen sijaan, että kunnolla perehtyisi yhteen asiaan kerralla. Olen edelleenkin todella innoissani uudesta harrastuksestani. Minua on aina kiinnostanut kasvit ja elävien organismien kasvattaminen yleensä.

Mainittakoon vielä lannoittamisesta sen verran, että suunnitelmissani olisi kasvattaa chilini luomumenetelmin. Siksi kanankakkarakeet. Seuraavaksi kiinnostaisi tilata BioBizzin lannoitteita.

Ryhis

Chilinkasvatus on maailman hienoin harrastus, yksi syy on se, että siemeniä voi mättää itämään vasemmalle ja oikealle ja sitten kun niskalenkkejä alkaa näkymään, on vielä pari viikkoa aikaa selailla netistä mitä tuli laitettua...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

InkRose

Mulla näyttäsi olevan kohta taas muutamia joutavia pikkutaimia, jos maantiede sallii toimituksen/noudon. Postin hoteisiin ei sentään uskalla noita jättää kun on vielä sen verran kylmää. Eikä niillä siis kiire ole (osa vielä itämättäkin ;) ), mutta kesäksi pitää saada nuo ylimääräiset pois nurkista. Siemeniä tietysti voi huolettomammin postitellakin, muutamia lajikkeita vielä on joista liikenisi vähän jakoonkin.

Diavola

InkRose

Oon just kotona käymässä ja junnufarmi on pajalla, eli ulkomuistista mennään. Yksi Peruvian Chinense on ainakin, jos vain saa kypärän päästään suosiolla, yksi Homera joutaisi, taisipa myös yksi Champion olla tällä hetkellä vapaana. Lautalla on itämässä muutamia chinensejä ja kahta baccaa, 2-3 kpl kutakin, joista ainakin osasta lajikkeita joutaa myös jakoon niitä tuplia. Mahdollisesti yksi Rocoto Grande tai Canario Peru Cusco, jotka on siis jo vähän isompia taimia.

Siemeniä on Kouvostoliiton väeltä saatuina Champion, Pink Habanero, Intialainen F1-hybridi (annuum), bluesmanin Poblanoa on jonkin verran. Muita on nyt muistaakseni sen verran vähän etten niitä raaski eteenpäin jakaa.

Taimien suhteen kriittinen kysymys onkin sitten se sijainti. Eli kuten profiilistani näkyy, olen Kausalassa itse.

Diavola

InkRose

Siemenet tietysti kulkee postissakin, jos noista mikään kiinnostaa. Huomenna kun lähetän niin ehtis vielä tällä viikolla sinne. Vähän tietty menee ehkä myöhäseks sadon kannalta, mut jos syksy on yhtään lämmin niin eiköhän noista hitaammatkin ehtis maistiaisia tehdä ja samalla siemenet seuraavaa kautta varten.

Diavola

huhtikuu 11, 2011, 10:37:30 ap #27 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2011, 11:11:07 ap käyttäjältä Diavola
Huomenta kaikille!

En ole taas viikkoon päässyt tänne kirjoittelemaan. Ink Rose: Kyllä se varmaan viisainta olisi tilata ne siemenet syksyllä ja pistää itämään sitten talvella... Kiitos kuitenkin tarjouksesta!

Isompien habanerojen nuput ovat edelleen kasvaneet. Toisen niistä nuput ovat alkaneet myös omituisesti "lörpöttämään". Kuitenkin kun vähän tunnustelin niitä niin ne eivät olleet lainkaan pehmeitä. Ihan kuin ne olisivat vain kasvaneet tuolla tavalla käyrästi alas:

Muuten habanerot ovat pitäneet viime päivien auringonvalosta kovasti.

Diavola

Tässä vielä pari yleiskuvaa rakkaista Habanero-lapsistani:

Tykkään todella paljon tämän yksilön terveestä, tummanvihreästä väristä ja isoista lehdistä:

Molemmat vierekkäin:

Pitäsiköhän näille antaa nimet?  :)

CyberDog

Tuo että nuo nuput kääntyy alas hieman kasvettuaan on ihan lajityypillinen ominaisuus. Kauniin ja terveen näköisiä ovat kasvit.

Diavola

^Kiitos, Cyberdog!

Ja taas huolestuttaa. Tällä kertaa ötökkäasiat. Basilikassani olen nähnyt jonkin verran banaanikärpäsiä sekä ihan pari pienen pientä siivetöntä ruskeaa öttiäistä. Kevätesikossa niitä oli niin paljon että heitin sen pois. Chilit ovat onneksi ötökkävapaita. Olen jo kerran tehnyt basilikalle Tolu-käsittelyn, joka auttoi hetkellisesti.

Joka kerta kun olen hankkinut/kasvattanut isomman kasvin, joudun painimaan ötököiden kanssa. Mansikalle kävi kerran niin, että lomamatkalla sain kaverilta tekstiviestin jossa kertoi, että mansikka oli kokonaan seitin peitossa ja täynnä ötököitä ja että asunnossa leijaili "ruumiin haju". Ja tämä kasvin "muumioituminen" oli tapahtunut neljässä päivässä. Lähtöpäivänä kasvissa ei näkynyt yhtään mitään vikaa. En ole sittemmin mansikkaa hankkinut.

Oletetun Thai-chilin siemenet eivät ole vieläkään itäneet. Eihän ne välttämättä idä ollenkaan. Niitä on nyt 6 mullassa ja 4 vesiastiassa talouspaperin päällä. Jos niistä joku itää, niin ajattelin pitää vain kaksi.

Habanerot aion laittaa parvekelaatikkoon heti, kun säät lämpiävät. Sitten olisi taas tilaa ikkunalaudalla  8)

Olen tänään, kas kummaa, vähän katsellut siemeniä Fataliin sivuilta. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi seuraavat:

Cajamarca (Chinense)
Inka Red Drop (Baccatum)
De Arbol (Annuum)
Rocoto de San Isidro (Pube)

Pitäisiköhän kumminkin tilata...?

PP

Lainaus käyttäjältä: Diavola - huhtikuu 12, 2011, 12:03:57 ip
Ja taas huolestuttaa. Tällä kertaa ötökkäasiat. Basilikassani olen nähnyt jonkin verran banaanikärpäsiä sekä ihan pari pienen pientä siivetöntä ruskeaa öttiäistä. Kevätesikossa niitä oli niin paljon että heitin sen pois. Chilit ovat onneksi ötökkävapaita. Olen jo kerran tehnyt basilikalle Tolu-käsittelyn, joka auttoi hetkellisesti.

Banaanikärpäsiä vai harsosääskiä? Banaanikärpäset ei välitä kasveista ja harsosääsket, tai niiden toukat oikeastaan, tekee pahaa vain pikkutaimille.

Diavola

LainausBanaanikärpäsiä vai harsosääskiä? Banaanikärpäset ei välitä kasveista ja harsosääsket, tai niiden toukat oikeastaan, tekee pahaa vain pikkutaimille.

Suattaapi olla harsosääskiäkin. Huoh.

Diavola

huhtikuu 15, 2011, 09:58:57 ap #33 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2011, 10:06:59 ap käyttäjältä Diavola
Eilen illalla huomasin ilokseni, että Thai-chilit ovat sittenkin itäneet:

Kaikissa neljässä siemenessä on niskalenkki \o/

Ja siis tilanne oli niin, että ensin laitoin 4 siementä kylvömultaan itämään ja n. viikon päästä 4.4 laitoin 4 siementä vesiastiaan talouspaperin päälle. Niinhän siinä kävi, että vesiastiassa olleet siemenet itivät ensin. 11:ssä päivässä! Kiitos vaan "Chilivaarille" tästä idätysvinkistä  ;)

Taidan heittää nuo maitopurkit idätysmultineen ja itämättömine simenineen mäelle. Adios!

Diavola

Taas on uusi viikko alkanut. Todellakin uusin poliittisin kuvioin ainakin  ???

3 päivää sitten laitoin 2 itänyttä Thai-chilin siementä kylvömultaan. Vielä eivät ole nousseet ylös. Vähän tässä on mietityttänyt noiden itujen suku. Olen lukenut joiltakin sivuilta Thai-chilien olevan Frutescens-sukuun kuuluvia ja joidenkin mukaan ne olisivat Annuumeja. Mikä sitten loppujen lopuksi edes on "Thai-chili"? Sittenhän se vasta selviää, kun ovat kukassa. Odottavan aika on todellakin pitkä. Eihän sitä muuten edes tiedä ovatko nuo Thai-chilejä, kun ostin ne vaan tosiaan "chililajitelma"-nimikkeen alta. Pienen kokonsa, muotonsa, yleisyytensä ja kipakan tulisuutensa vuoksi olen vain päätellyt ne siksi. Oma jännityksensä tässäkin  8)

Latvoin myös kaksi neljästä habanerosta uusiksi. Eivät ole reagoineet vielä mitenkään. Ehkä ovat vähän kuivahtaneet latvomiskohdasta. Toiset kaksi pykäävät nuppua ulos niin urakalla, että niitä ei voinut latvoa. Ne ovat isompikokoisiakin kasveja kuin nuo toiset kaksi. Nuput kasvavat kohinalla mutta eivät ole vielä auenneet. Ne näyttävät siltä, niin kuin olisivat räjähtämässä.

Voi että, kun voisi laittaa chilejä jo parvekkeelle. Luin jonkun teidän blogista, että chinenset eivät kestä kylmää kamalan hyvin. Ajattelinkin laittaa nuo thait mielummin parvekelaatikkoon. Sitten äitienpäivän jälkeen tietysti. Kunhan tuosta ovat ensin kasvaneet ja vahvistuneet.

Diavola

Voihan nyt chilimarjat. Mun ei pitänyt tilata mitään siemeniä itelleni tähän aikaan vuodesta, mutta en voinut sille mitään! Olen nyt lueskellut niin paljon fataliin sivuja ja kuolannut joidenkin lajikkeiden perään jo pitkään, niin pitihän sitä laittaa tilaus vetämään! En tilannut kuin ihan vähän, mutta sitäkin herkullisempia lajikkeita:

Cajamarca (C. chinense)
        Cayenne (C. annuum)
        Inca Red Drop (C. baccatum)
        Rocoto de San Isidro (C. pubescens)

Pakettia odotellessa. Olis paree tulla nopeasti, prkl!  :P

Diavola

huhtikuu 20, 2011, 21:20:16 ip #36 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2011, 21:23:12 ip käyttäjältä Diavola
Pari päivää sitten kylvömullasta alkoi pilkistää tällaisia thai-pienokaisia:

Habanerokin on avannut ensimmäisen nuppunsa:

Kaunista.

Jumalaade kun väsyttää. Onneksi on pääsiäinen ja neljän päivän vapaat aaaaaahh.....  8)

Diavola

Istuttamastani neljästä habanerosta kaksi ovat punaisia ja kaksi oransseja. Olen miettinyt, että voisivatko nuo kaksi pienempää, ei-kukkivaa habaa olla punaisia ja nuo isommat, elinvoimaisemmat ja kukkivat habat oransseja. Eivätkös tulisemmat lajikkeet kasva hitaammin? Kasvit ovat nimittäin saaneet täysin samat kasvuolosuhteet siemenestä saakka. Silti nuo toiset kaksi ovat vähän nin kuin kitukasvuisia. Latvoin ne jonkin aikaa sitten, joka on alkanut nyt tuottaa tulosta:

Toivon tosiaan, että nuokin aloittaisivat samanlaisen kasvuspurttinsa kuin sisaruksensa nyt kun olen ne latvonut.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Diavola

Nyt on 65l säkki turvetta hankittu Plantagenista! Tänä aamuna posti toi myös mukavan yllätyksen-fataliin siemenpaketin! Voi tätä riemua! Kuoressa oli myös pieni näyte Nagajauhetta, jota oli pakko heti laittaa grillattujen kasvisten päälle. Hyvää oli! Aika yllättävän miellyttävä polte itseasiassa. Olin olettanut Nagan olevan paljon kitkerämpää.

Siemenet olen nyt siis laittanut vesiastiaan kellumaan talouspaperin päälle. Itämässä ovat siis:

2xCajamarca
2xInca Red Drop
2xCayenne
2xRocoto de San Isidro
2xSurprise seed (1 vaalea, 1 tumma)

Nyt eletään jännittäviä aikoja! Mitäköhän noista yllätyksistäkin tulee   :) Toinen niistä on isohko ja tumma, toinen tosi pieni ja vaalea. Täytyy laittaa vielä idätysboksista kuvaa sitten kun ehdin. Ihan vaan silkasta ylpeydestä!

MrFrost

Naga ei tosiaan ole kitkerää, vaikka siinä poltetta onkin.

Hedelmäisen raikas mauste, voisin sanoa että ehdoton suosikkini noista tulisemmista.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!