Diavolan ensikosketus chilien maailmaan (keltanokkavaroitus)

Aloittaja Diavola, maaliskuu 29, 2011, 12:01:56 ip

« edellinen - seuraava »

coco

Diavola

huhtikuu 28, 2011, 08:01:28 ap #41 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2011, 08:06:11 ap käyttäjältä Diavola
^kiitos!

Habanerot ovat kukkineet innolla, mutta toinen niistä on pudottanut kaksi kukkaa  :( Ehkä se on kuitenkin vielä liian pieni kantaakseen niitä. Toinen, isompi, ei ole pudottanut yhtäkään. Mullahan on siis edelleen neljä Habaneroa kasvamassa, joista toiset kaksi ovat vähän kitukasvuisia. Olen nyt pitkän harkinnan jälkeen päättänyt heittää ne pois ja jättää vaan nuo kaksi kukkivaa jäljelle. Etenkin nyt, kun mulla on noita fataliin siemeniäkin itämässä. Tuntuu vähän niin kuin olisin kahden sekarotuisen koiran omistaja ja hankkiessani muutaman rotukoiran päättäisin vain hylätä vanhat rakkikoirani  :'( No mutta, pahoinvoivat ja elinvoimattomat kasvit ovat nekin surullinen näky.

Nyt pois tunteelliset jonninjoutavuudet ja siirtykäämme kuvien pariin!

Uudet siemenet, laitettu itämään 26.4.2011:

Isompi Haba pygää nuppua ihan kreizinä:

Thai-vauvat kasvavat:

Toinen noista surprise-siemenistä on tosiaan aika hiton pieni. Mitäköhän siitä voisi tulla? Kumminkin sieltä nousee idun sijaan ylös joku minityyppi, jolla on "Surprise!!"-kyltti kädessä. Taas.

Diavola

Vapun kunniaksi Cajamarca päätti itää! Eilen, 30.4, huomasin molemmissa siemenissä niskalenkit! Itämisnopeus siis 4 päivää! Laitoin ne tänään siis turpeeseen.

Diavola

toukokuu 03, 2011, 11:14:46 ap #43 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2011, 11:22:27 ap käyttäjältä Diavola
On tullut aika päivittää taas tilannetta. Cajamarcat pääsivät turpeisiin taimimukeihinsa odottamaan ylösnousemusta. Toinen pienemmistä habaneroista pääsi uuteen kotiin levittämään ilosanomaa. Kaksi isompaa, kukkivaa habaneroa saivat siunauksen villiintyneille juurilleen vaihtaessani ne tänään isompiin ruukkuihin. Nämä habat eivät toistaiseksi ole tehneet hedelmää, vaan pudottavat kukkiaan. Liekö vika kanankakassa (varastolannoitus), kasvin pienessä koossa vai liian pienessä ruukussa. Nyt ne kyhjöttävät siis uusissa, 18cm ruukuissa. Ennen ruukut taisivatkin olla melkein puolta pienemmät.

Cajamarcat poislukien, mitkään muut siemenet eivät ole vielä itäneet. Lauttaidätyksen olen joutunut vaihtamaan ihan vaan märkänä pidettävään talouspaperiin, koska siemenlauttani upposi peräti kaksi kertaa. Pidän siemeniä siis muovisessa jäätelörasiassa, jossa kansi päällä. Alle olen laittanut palan styroksia ja Thinsulate-hanskan :). Jäätelöpurkki makaa nimittäin kivisen ikkunalaudan päällä ja styroksissa on reikä alapuolella.

Itse pidän paljon kuvien katselemisesta tällä foorumilla. Itse otan kuvani kännykkäkameralla, jossa ei ole edes salamaa saati paljoa muitakaan hienouksia. Siitä johtuu myös kuvieni ajoittainen huono laatu. Mutta itse en ole siitä paljoa stressannut. Pääasia kai on, että kuvista välittyy senhetkinen tilanne.

Lastentarha, eli Thait (vasemmalla) ja Cajamarcat (oikealla):

Siemenhautomo:

Siemenet:

Habaneron kukkaa:

Isoin Habanero uudessa ruukussaan:

Habaneron juuret (!) :

Diavola

Noniin!

Tänään lähes kaikki 26.4 istuttamastani siemenistä ovat itäneet. Poikkeuksena yksi ainoa inca red dropin siemen. Tässä siis tulokset:

Cajamarca (C.Chinense)  2/2  4 päivää

Cayenne (C.Annuum)  2/2  8 päivää

Inca red drop (C.Baccatum)  1/2 9 päivää

Rocoto de San Isidro (C.Pubescens)  2/2 9 päivää

Surprise 1/2 9 päivää

Diavola

Nyt ketuttaa. Ja kunnolla. Multaongelmat vaan jatkuvat ja jatkuvat! >:(

Olen tässä jo tovin ihmetellyt, miksi idut eivät ota kasvaakseen turpeessa. Olen useasti tältäkin palstalta lukenut, kuinka ihmiset kasvattavat chilejään "turpeissa". Minä, joka olen kasvimaailmasta ja multalaaduista melko tietämätön, menin ostamaan luonnonturvetta 65l säkin. Tänään luin kuitenkin, että sitä(kään) ei saisi missään nimessä käyttää. Nyt pelkään, että olen tuhonnut kaikki taimeni tällä happamalla myrkyllä. Ainoa, joka näyttää puskevan jotakin vihreää ylös on Rocoto de San Isidro.

Kukkivat Habanerot ovat myös kaikki luonnonturpeessa kanankanalla höystettynä, eivätkä näytä olevan moksiskaan. Paitsi että eivät ne kyllä ole tässä kasvaneetkaan, vaikka tähän vuodenaikaan niiden pitäisi nimenomaan kasvaa kohisten. Eivätkä ne edelleenkään tee hedelmää. Kukat vaan kuihtuvat. Ihmekös tuo. Nyt kyllä harmittaa. Taas mullanvaihto kyseessä. Aion huomenna mennä Prisman kesäpihalle katsomaan, josko sieltä löytyisi joko Kekkilän Puutarhamultaa tai Kasvimaamultaa. Onko teillä kokemusta, kumpi näistä soveltuisi chileille paremmin? Ja laitanko kukkivien chilien mullan sekaan kanankakkarakeita vai sekoitanko kasteluveteen?

InkRose

Luonnonturpeen happamuuttahan voisi huolellisella kalkitsemisella oikaista. Tosin paljon helpompaahan kyllä on ostaa jotain peruslannoitettua tavaraa, esim. Kekkilän Puutarhaturvetta tai Biolanin Turvemultaa. Tai noita puutarhamultia.

Kanankakan käytössä en uskalla lähteä neuvomaan sen tarkemmin, kuin että säiliöllisissä altakasteluruukuissa se taitaa olla aika riskialtis ratkaisu. Ainakin varastolannoiteena käyttäen tässä on muutamilla juuri ollut ongelmia sen kanssa. Lihamestari tulee päällimmäisenä mieleen, ja olikohan Saigon toinen.

Diavola

^Mulla ei ole säiliöllisiä altakasteluruukkuja. Pidän chilejä tavallisissa saviruukuissa ja kastelen päältä.

InkRose

No sitten on varastoasennusmallikin ihan käyttökelpoinen. Ainakin Chilivaarilla on kanankakasta (tai muistaakseni oikeammin Biolanin luonnonlannoitteesta, jossa on siis merilevää guanon lisäksi) varastolannoitteena aika lupaavia kokemuksia ollut nyt keväällä. Itu on ymmärtääkseni siinä, että lannoitetta ei sekoiteta ympäriinsä multaan vaan laitetaan ruukun nurkkaan sopiva kasa, johon kasvi sitten vie juuria omaan rauhalliseen tahtiinsa. Säiliöllisessä altakastelussa ongelma tulee siitä, että multa saattaa olla niin märkää niin pitkään, että lannoiterakeet tai -puikot liukenevat nopeammin kuin olisi suotavaa, mikä puolestaan johtaa pääravinteiden yliannostukseen.

Chilivaari

toukokuu 13, 2011, 11:30:11 ap #49 Viimeisin muokkaus: toukokuu 13, 2011, 12:02:47 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Diavola - toukokuu 13, 2011, 10:55:58 apAion huomenna mennä Prisman kesäpihalle katsomaan, josko sieltä löytyisi joko Kekkilän Puutarhamultaa tai Kasvimaamultaa. Onko teillä kokemusta, kumpi näistä soveltuisi chileille paremmin? Ja laitanko kukkivien chilien mullan sekaan kanankakkarakeita vai sekoitanko kasteluveteen?

-08 keväällä tein multavertailuja silloin sattumalta kotona olleilla mullilla. Suurin ällistykseni oli, että pikku taimet eivät kaivanneet kastelua neljään viikkoon: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg41383#msg41383

Kekkilän puutarhamulta osoittautui silloin A-luokan mullaksi ja se ei kaipaa lisää lannoitusta pariin kuukauteen. Luonnonturpeessakin kasvoi, mutta paljon, paljon hitaammin.
Kun linkit noissa vanhoissa päiväkirjoissa eivät enää toimi, laitan tähän pari selventävää linkkiä.
Johtopäätökset:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949
Kuvallinen yhtyeenveto: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949

Ja et varmaan laita kanankakkarakeita kasteluveteen. Et ainakaan kauan. Haista itse!

EDIT:
Lisäsin muutaman rivin luonnonturpeesta Chiliwikiin, jos joku aloittelija sattuisi sieltä etsimään tietoa (mikä on kyllä hyvin suositeltavaa).
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Turve

döderö

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 29, 2011, 21:31:29 ip
Peruslannoitettua Kekkilän turvetta saa noin 8e iso säkki.

Tän hetken tietoa ei oo, kun edelliset turpeet ostin 2 vuotta sitten, pitää kohta hakee uus säkki, kun alkaa veteleen viimesiään :)

-Timo

Euro turve maksaa 2,5e 100l säkki  ;) ja 7 säkkiä 16e

Diavola

LainausJa et varmaan laita kanankakkarakeita kasteluveteen. Et ainakaan kauan. Haista itse!

Joo, tämä on tullut jo koettua. Ihan luonnollinen hajuhan se on! Sitäpaitsi se ei haise niin paljoa jos litkun käyttää melkein heti sekoittamisen jälkeen. Jos antaa rakeiden muhia vedessä sen pari tuntia, niin sitten kyllä löyhkää!

Ostan todellakin seuraavaksi tuota Puutarhamultaa ja vaihdan Habaneroihin mullat seuraavan purkinvaihdon yhteydessä.

Laitoin idut/uudet siemenet nyt kylvömultaan ja heti näyttäisi olevan kasvua. Ainakin molemmat Rocotot, yksi Inca Red Drop ja yksi Cajamarca ovat toipuneet. Kumma kyllä, isot kasvit ovat riehaantuneet kasvamaan entisestään luonnonturpeessa! Nyt kolmaskin habanero on alkanut nuppuilemaan. Hedelmää ne eivät kyllä edelleenkään kanna.  Pari punkkiakin olen niissä ehkä havainnut, mutta ahkeran suihkuttelun ja Toluttelun ansiosta ne ovat pysyneet aisoissa. Turha alkaa riehumaan mun chileissä!  >:(

Tässä vähän taas kuvia:

Uhkeat Habanerokolmoset

Inca Red Drop ja 2xRocoto de San Isidro

Cajamarca

Thai kasvaa

Sellasta tänne!

Diavola

Kirjoitan tästä nyt tänne päiväkirjaanikin, jos joku sattuisi tietämään vastauksia.

Habaneroihin on nyt alkanut ilmestyä kummallisia violetteja täpliä. Täplät ovat ilmestyneet lähinnä varteen ja kukkiin. Joissakin lehdissä on kylläkin alkanut näkyä myös lehtien suonien värjäytymistä ohuelti violetiksi.

Välttyäkseni toistamasta itseäni, liitän tähän linkin "mikä chilejäni vaivaa" -topiciin, jossa on myös kuvat nähtävillä:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6910.340

coco

Ootko lannoittanu kasveja ennen violettien kohtien ilmestymistä? Veikkaisin että on pikkasta fosforin puutosta jos alkaa vetää violetiks! Kattele ja ihmettele muutama päivä rauhassa!  ;)

Diavola

^mulla on aina ollut sama lannoitus käytössä; Biolanin kanankakka.

Tuli vaan mieleen, että voisikohan luonnonturve olla syypäänä?

wille

Lainaus käyttäjältä: Diavola - kesäkuu 03, 2011, 09:13:21 ap
voisikohan luonnonturve olla syypäänä?

Oletko kalkinnut tuon luonnonturpeen? Sehän on sitäpaitsi älyttömän hapanta kamaa. Ph taitaa pyöriä siellä neljän hujakoilla ja chileille optimaalinen pH olisi 6,5-7.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Diavola

^Joo, olen tietoinen luonnonturpeen happamuudesta. Siltikään en ole lisännyt kalkkia. Vaihdoin tänä aamuna habanerot Kekkilän puutarhamultaan.

Diavola

Kiitos auringon, chilit ovat kasvaneet taas huimasti. Kaikki habanerot, pienimmästä suurimpaan:

Tässä vasemmalta oikealle Thai (C.Annuum?), Cajamarca (C.Chinense), Inca Red drop (C.Baccatum) ja 2x Rocoto de San Isidro (C.Pubescens):

Thaille olen jo antanut kanankakkaa, jonka kyllä huomaa! Kasvi on syvän vihreä ja kasvanut viime päivinä kiitettävää vauhtia. Muut lapsukaiset elävät vielä pelkällä vedellä ja auringolla.

Vaikka nyt jo suuret, pensasmaiset Habanerot kukkivatkin, ei satoa näy eikä kuulu. Kukat vaan kuihtuvat. Olen tänä aamuna lueskellut "Chilin puutosoireet" -topicia ja päätynyt siihen, että ehkä chilini tarvitsevat enemmän Kaliumia tai Booria. Tai ehkä molempia. Biolanin kanankakkarakeissa N-P-K-suhde on 4-1-2. Mitä olette tästä mieltä? Pitäisikö ostaa Kaliumia jostakin? Ja missä muodossa?

Violetit täplät ovat yhä paikoillaan. Myös joidenkin lehtien suonet ovat violetit. Alemmissa, isoissa lehdissä on keltaisia täpliä. Niitä on jo ollut kyllä alkuvuodesta asti. Myös pieniä lehtiä on kellastunut ja tippunut pois. Näitä on  kylläkin vähän kasvien kokoon nähden. Alla kuva yhdestä tippuneesta lehdestä. Lehti oli kummallisesti käpristynyt ja kurttuinen. Huomatkaa tässä myös violetit täplät sekä kellerrys lehden alaosassa:

Isomman alalehden keltaiset täplät:

InkRose

Kertoopi magnesium- tai mangaanivajeesta nuo kellastuvat ruotien välit.

Noita hivenaineitahan tuo luonnonravinne ei taida ihan hirmusti sisältää, tai sitten siinä on vain suhteessa niin paljon liikaa typpeä. Kaliumia saisi chilien eväässä olla enemmän kuin typpeä. Sanoisin että helpoiten tuo hoituisi vaihtamalla lannoite, vaikkapa Puutarhan Kesään (NPK 13-7-20), joka on edullista, riittoisaa ja helppo annostella.

Diavola