tammikuu 10, 2025, 19:26:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PikkuChilit

Aloittaja Täti-E, toukokuu 16, 2011, 02:01:10 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Hellurei ja hellät tunteet(..or not)!

Etukäteen haluan jo pyytää anteeksi kauheeta kyselyikää, mutta tälläistä tämä näemmä välillä on.heh..
Vihannespunkit valtaavat alaa, ja yhden thaikkuchilin lisäksi ne ovat runnelleet kauniin Kosmoskukkani. Kiitos vain teille jotka olette neuvoja antaneet, mutta vielä olisi muutama kysymys:
Käsiikö kasvit kuinka paljon jos niitä sumuttelee usean kerran päivässä mäntysuopalioksella?
Voinko varmuuden vuoksi suihkutella samalla tökötillä muutkin kasvit etteivät vain pääse leviämään , vai hidastako se satoamista/kasvua?
Bongasin kosmoskukasta toisenkin ötökän...mikä se on ja mitä se tekee?

Toinen asia joka mietityttää on tälläinen: Minullahan on kaksi Pink Habaneroa joista toinen on alkanut kasvattaa kurttuisia lehtiä (ovat kuitenkin tosi tumman vihreitä).En jostain syystä saa linkitettyy kuvaa blogista tänne, mutta kasvia voi kaydä mulkaisemassa http://pikkuchilit.blogspot.com/ Onko tuollainen kasvu oire puutoksesta/ylilannoittamisesta/tuholaisesta vai onko ihan normaalia?

Sitten iloisempiin kuulumisiin!
Korjasin hetkisitten ensimmäiset kolme kypsää pikkuchiliä siitä puskasta jonka nimi ei ole tiedossa (ja sekös minua riipii). Leikkelin ja kuvailin ja tässä tulos:

Näemmä yksi kissankarvakin päässyt joukkoon ::)
Mutta arvon foorumilaiset kertokaa jo! Älkääkä pitäkö minua aloittelijaa enään jännityksessä :D

Loppuun vielä iloinen kukkiva Habis. Aamulla laskin näkyvien podien määrän ja toisessa 8 ja toisessa 6!! Mielenkiinnolla venailen myös yhtä monsterihedelmää, joka ainakin vielä näyttäis tulevan. Toisessa habassa oli meinaan yhteenkasvaneet kukat joista nyt näyttäis tulevan mutanttihaba ;D

Chilivaari

Tuo ötökkä on hyvin todennäköisesti joku hyödyllinen, joka syö kirvoja tai muita tuholaisia, joten tunnistus olisi tietysti hyvä tehdä ennen tuhoamista.

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - heinäkuu 10, 2011, 12:31:32 ipKäsiikö kasvit kuinka paljon jos niitä sumuttelee usean kerran päivässä mäntysuopalioksella?

Varmaan kärsii ja samalla tuhoat mäntysuovan tehon.
Anna yhden perusteellisen suihkuttelun (lehtien alapinnoille olisi sitä saatava) vaikuttaa ainakin kolme päivää. Vasta silloin se on saavuttanut täyden tehon. Sen jälkeen, viimeistään viikon kuluttua on tehtävä uusi perusteellinen suihkutus, jotta uudet, sillä aikaa kasvaneet tuholaiset myös tuhotaan.

Miedosta saippualiuoksesta en ole havainnut mitään haittaa terveillekään kasveille, joten "varmuuden vuoksi" suihkutteluja voi tehdä. Silloinkin on oltava perusteellinen, eikä suihkittava vähän sinne päin. Muuten saat aikaan myrkkyä kestävän ötökkäkannan.

Täti-E

Chiliperheeseen tuli eilen uusi tulokas, kun "ihan vähän vaan tarttui mukaan tunnelin kukasta" kun olivat laittaneet ne siihen kivasti reitinvarrelle..törkyhintainen Banana pepper. Tosi paljon leikelty kaveri jolla on kylla hirveen kokoset raakileet roikkumassa. Saa nähä lähteekö tää ees uutta kasvua tekemään..

Täti-E

Ensimmäisenä kuva hetken mielijohteesta hankittuun "hot banana"-chiliin. Törmäsin kyseiseen pötkyläpensaaseen tunnelin kukassa ja päätin pelastaa tyypin himaan. Yritin etsiä tuolla banaani nimellä tietoa tarkemmin, mutta ei oikein löytynyt :-[ Löytyi Sweet banana pepper, mutta tästä hotista ei mitään. Pitäisi kypsyä etiketin mukaan punaiseksi..liittykö tää jotenkin hot hungarian waxiin , vai mikä senyt oli 8)?

Parvekepuutarhassani tapahtuu jotakuinkin jänniä asioita. Nyt kun ainakin alustavasti olen päässyt vihannespunkeista eroon huomaan että Jamaican Bell ei osaa päättää minkälaisia lehtiä sen pitäisi tehdä :) jokainen lehti on aivan erimallinen ja kokoeroa löytyy myös kiitettävästi. Toivottavasti tämä tästä vielä tasaantuu.

Myös Pink Habaneroissa tapahtuu. Eilen kävin lukemassa Chilivaarin blogissa ryppyisistä lehdistä sillä oireet kuvaavat täsmälleen samaa. Ryppy-pinkhaban lehdet on tosi tummanvihreet, mutta jää kaveriansa selkeästi jälkeen kasvussa..Tarvitseeko tuolle tehdä mitään vai odottelenko vain?

Intialainen F1 kasvaa kilpaa poblanon kanssa, mutta tästä intian veikosta saa nyppiä nuppuja joka päivä ettei vielä alkaisi kukkimaan. Milloin on sitten kasvi sen kokoinen että uskaltaa antaa ensimäisten kukkien tulla?

Ensin Poblano:

ja sitten Intian F1:

Vielä lopuksi kuvat vihannespunkeista (ainakin tällä haavaa) selvinneestä pirkan thaikku chilistä joka alkoi iloisesti puskemaan uutta kasvua ja nuppuja muutamapäivä sitten.

Kasviparka voi näyttää hieman kärsineeltä koska nypin melkein jokapäivä siitä pahimmin vaurioituneita lehtiä pois, siis sitä mukaa kun huomaan lehtihangasta uusia puskevan. Tiedä sitten oisko vaan parempi raakata kaikki punkinsyömät lehdet kerralla?

Viimeisenä kuvapäivityksenä viskaan kuvan Habiksesta joka kypsyttelee omasta mielestäni komeaa satoa :) (edellinen sato kun on käsittänyt 1-2 podia niin nyt voin jo ylpeillä!!).
Toisessa habassa on laskujen mukaan 9 podia ja toisessa 5-7. Se on paljon minulle se!

InkRose

Kyllä mä antaisin intialaisen kukkia rauhassa, ei se tuntunut yhtään hidastavan kasvuaan ekoja raakileita tehdessään. Ja ne hedelmät on niin kevyitäkin, ettei kallistuminenkaan ole ongelma, mun puska ei vieläkään juuri tuon paksumpia oksia tee vaikka alkaa olla jotain 40 raakiletta vähitellen oksillaan. Ei ainakaan mikään hätäinen kypsyjä ole kyllä, taitaa mennä sinne 8-10 viikkoa-luokkaan, kuten Poblanokin.

Mulla on myös Pink Habassa jokunen tuon näköinen lehti, siellä täällä niitä näkyy. Kasvi tosin on jo koko ikkunan korkuinen... ::)

Hyvältä näyttää sinunkin Habanerosi. Täällä pajalla oli ensimmäinen Habanero "Sudden Death" aloittanut värinvaihdon, ja kasvavia raakileita on 30-40 kpl ja kun "normi" Habanerossakin taitaa parikymmentä raakiletta olla... Eipä lopu potku pöperöistä meilläkään ensi talvena! ;D

Hyvällä mallilla on kyllä sullakin kasvatukset, parikin hedelmää per puska on jo palkitsevaa.

Täti-E

Jeps, kiitos kannustuksesta :) Tilasin vielä buustia Chilikaupasta ja tälläviikolla odottelen kahta rasiaa Jalopenoa ja keltaista rocotoa..hedelmät nassuut ja siemenet talteen ensikevättä odottamaan!

Ensikaudelle suunnitelmiin kuuluu
-Aji Cristal
-Cap 220
-Inca red drop
Jos jollakulla on myydä tai lahjoittaa näistä siemenii niin olisin kiitollinen. Kiirehän ei ole kuin vasta tammikuussa ::)

Kelasin myös Rocotoa ja Jalapeno Herkulesta mutta jos noi chilikaupan siemenet lähtee niin menköö niillä. Onko muita hyviä ideoita lajikkeista? Haboja en tarvii, mutta hyviä ruokailuun sopivia chilejä ja tietty hienoja kanssa.

InkRose

Aurinkoiseen paikkaan sieltä nätimmästä päästä taitaa olla Cheiro Roxa, joka tummuu kuin Bolvian Rainbow mutta on keskitulinen, kuulemma hienon makuinen Chinense. Cajamarca on toinen erinomaisen nätti ja aika hyvän makuinenkin, varsin maltillinen tulisuudeltaan. Ovat vaan molemmat vähän tyyriitä siemeniä, Cajamarcaa mulla tosin on jo tallessa yhden ison hedelmän sisältö ja toinenkin on jo kypsä. Biquinhohan on myös suloinen ainakin pienellä ruukulla kiusattuna, kuten myös Chinese Pot Chilli kaikessa pitsimäisyydessään. Näistä kaikista tulee siemeniä varastoon, CR on itse asiassa ainoa josta ei vielä ole tullut kypsiä.

Ja Rocotot on aina symppiksiä, mä tykkään niistä tosi paljon vaikka ovatkin välillä vähän nirsoja. Luultavasti koitan haalia ehkä pari lisääkin niitä ensi kaudelle. Turbo Puben ja Red Peruvianin siemeniä on nyt tallessa, tosin RRP ei ehkä sittenkään ollut täysin kypsä sisältä vaikka ulkoa siltä näyttikin. Muutamasta muustakin on syksymmällä tulossa satoa, ja Red Peruvianissakin on puoli tusinaa raakileita vielä.

Starfish on ainakin helpon oloinen baccatum, satoisa kuin mikä, tosin vie sitten tilaakin aika paljon. Vielä ei ole omat kypsyneet, niin mausta en osaa sanoa. Inca Red Dropissa on nyt eka kypsä oksilla, tänään tai huomenna perkaan sen, sittenpä nähdään onko siemeniä mitenkä paljon. Aji Cristalin siemeniä löytyy myös, tosin itävyys on ollut vähän vaihtelevaa. Omat testisiemenet eivät eläneet, mutta Lillen sai useammankin taimen aikaiseksi niistä.

Jalapeñoista ainakin Hercules on kohtalaisen satoisa ollut täällä (7 syöty, 2 isoa oksilla ja lisää puskee etenkin kun pääsi äskettäin aurinkoisempaan paikkaan), mutta ensi kaudelle vähän suunnittelin ostavani DRH7400:n siemeniä, eli juurikin tuota Heinänkin kasvattamaa "Gaucho/Caucho"-nimelläkin kulkevaa kookasta Jalapeñolajiketta, jota Chilikauppakin muistaakseni myy. Olivat juhannuksena syödyt sen verran maukkaita ja varsinkin kookkaita omiin kasvatuksiini verrattuna että iski satokateus. DRH7400-han on hybridi, eli siitä otetuista siemenistä saattaa tulla vähän eri näköistäkin tavaraa. Homeraa on muutamallakin suunnalla kovasti kehuttu, ja nyt odottelen kuumeisesti milloinka suvaitsisivat alkaa väriä vaihtaa nuo uljaat vampyyrintappovaarnat.

Täti-E

Joo, mähän sain siitä sun siemenpaketista kans ajia, mutta ainakaan mun taidoilla niistä ei itänyt yksikään, samoin kävi sulta saadun biquinhon kanssa :'(. Toi starfish on toisaalta jännä, mutta luulen että mun Jamaican bell on aika saman oloinen kunhan vaan alkaa satoamaan. Podien pitäis olla aika saman mallisia, mausta en sitten tiedä.

Cheiro roxa vois olla myös kiva, mutta harmi vain että multa ei  mitään mahtavaa aurinko spottia partsiltä löydy..aurinkoisenakin päivänä yhteen nurkkaan paistaa vain n.3h suoraan ja aamuaurinko vilahtaa tosi nopeesti. Tän takia mun ruukut ramppaa auringon perässä päivittäin pitkin ja poikin.

Cajamarcaa voisin kokeilla ihan mielelläni..paljon on pyynti "tyyriistä siemenistä"? :D
Tää taitaa mennä sitten siihen että pistän kaikkea helvetisti kasvamaan ja jaan ylimääräset pois jos raaskii. Perus.
Tosin tilaa pitäisi tulla keväällä muutaman taimen verran koska ajattelin hankkiutua eroon kaikista onnistuneesti talvehtineista tuplista. jos hyvä tuuri käy niin kaverit saavat yhden haba orginaalin, yhden pink haban, yhden mysteeri annuumin ja yhden lemondropin..varuiksi ajattelin talvettaa kuitenkin kaikki, koska ikinä ei tiedä kuka haluaa kuolla ::)

InkRose

Tarkoitin tyyriillä sitä että Cheiro Roxan siemenet maksaa Fataliilla 6,90 ja Cajamarcat muistaakseni 8,50 pussi (oli 5-6 kpl pussissa, itivät kyllä 100% kahdessa päivässä). En mä niistä ajatellut mitään rahoja pyytää, varsinkaan kun niitä nyt näyttäisi tulevan ihan reilusti yli oman tarpeen. Tuo kasvikin menee talvetukseen, luultavasti bonchi-yritelmänä, eli ei ne o multa loppumassa. Pieni risteytymisen riski noissa tietysti on, voi olla Pink Haban geenejä seassa kun vierekkäin tuolla ikkunalla ovat koko ikänsä olleet.

Täti-E

Jeba, kierros kierrätyskeskuksessa tehty ja mukaan lähti orthexin altakasteluruukkuja kolme pinkkiä jotka on kai halkasialtaan 20cm kolme siitä suurempaa, oisko 25cm ja kaksi altakasteluruukkuu jotka on jo ämpärin kokosii eli 10litrasii  ;D :o ;D koko setti maksoi huimat 9€, eli halvalla meni.heh.oli pakko kehuskella heti!

Nizo

Kirppareilta löytyy kyllä yllättävän hyvin noita altakasteluruukkuja, ja halvalla. Itsekin pari pienempää joskus kirpparilta haalinut. Kannattaa melkeen aina käydä ensin kirpparilta katsomassa jos on ruukun tarvetta. Aikaahan tuo vähän vie, mutta sieltä voi muitakin löytöjä tehdä.

InkRose

Hyvä muistutus kyllä, pitääpä itsekin koluta joku päivä toi paikallinen läpi, jos vaikka olisi edukkaasti saatavilla kelpo ruukkuja tai valaisimia.

Täti-E

Ihanäpäivä tiedossa! Äiti kärrää ostamani ruukut ja turvepussin tänään tänne!!! Ette varmaan arvaa mitä parvekkeella tulee tapahtumaan :P Luulen että tammikuussa istutetut habikset pienimpiin orthexeihin on jo aika ahtaalla. Otan kuvia jos innostukseltani maltan ::)

Täti-E

Noniin, ja viimeisen lomapäivän kunniaksi kasvatuspäiväkirjan päivitykseen..

Olen aloittanut joka viikkoiset  tolu/mäntysuopa myrkytykset parvekkeellani (aineita vaihdellen ettei öttiäisten toleranssi pääse nousemaan..). Joka sunnuntai saavat liemet lehtien alapuolelle jotta punkkiasia saataisiin pysymään kurissa. Olen kovasti surullinen tilanteesta sillä punkeista on päässyt nauttimaan uudet tulokkaatkin, erityisesti InkRoselta saadut pistokkaat Cheiro Roxa ja Lance. Kolmas Rocoto voi vielä ainakin ihan hyvin.

Ajattelin tänään vielä viedä kosmoskukan ja yhden parvekelaatikon lisää taloyhtiön bioroskikseen, Jotenkin tuntuu että ainakin kosmoskukasta niitä ei tuu enää saamaan kokonaan pois. :'(

Ruukunvaihdot tekivät ihmeitä ja nyt Intialainen ja Poblano ottaa hirmuista kasvuspurttia. Bongasin tänään Intialaisen nupuista yhden auenneenkin ja Poblanokin on alkanut pikkuhiljaa nuppuilemaan myös  :)

Intialainen F1:                                                                                                  Poblano:

Keikkareissulta palattuani huomasin ilokseni että ensimmäinen habis aloitti värinvaihdon ja toinen puskista päätti myös kasvattaa muutaman ihan (minun mittarieni mukaan) reilun kokoisen podin ;D

Vielä yleiskuva parvekkeelta:

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - heinäkuu 31, 2011, 19:41:36 ip(aineita vaihdellen ettei öttiäisten toleranssi pääse nousemaan..).

Käsittääkseni sekä puu-tolussa, että mäntysuovassa on sama "vaikuttava" aines, eli tuotteiden sekalainen ruiskuttaminen ei juurikaan tuo apua.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

Kas, tattis! Tämäpä olikin uusi tieto..siispä jatkan pelkällä mäntysuovalla ja säästän puutolut lattioille ;D
Toivottavasti rehut jaksaa tätä kemikaalien kyllästämää elämää yhtä hyvin kuin Täti-E. hah!

Ryhis

Itselläni oli tuota puu-tolua jäänyt jostain "yli", en edes tiedä miksi ostin sitä. Mäntysuopaa taas ostin juuri myrkyttämistä varten, mutta äitini "varasti" pullon minulta jotain tärkeämpää varten. Myöhemmin katselin, että molemmissa on yhteinen aine; mäntyöljy-jotain.

Tolussa on toki roppakaupalla muitakin kemikaaleja, mutta tolueenia siinä ei enää ole (juurikaan), kiitos internetin pommifoorumien!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Mr_Green_

elokuu 01, 2011, 10:29:17 ap #57 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2011, 10:31:22 ap käyttäjältä Mr_Green_
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 31, 2011, 23:29:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Täti-E - heinäkuu 31, 2011, 19:41:36 ip(aineita vaihdellen ettei öttiäisten toleranssi pääse nousemaan..).

Käsittääkseni sekä puu-tolussa, että mäntysuovassa on sama "vaikuttava" aines, eli tuotteiden sekalainen ruiskuttaminen ei juurikaan tuo apua.

Mikä on Puu-Tolu? Eikös Toluja ole sekä koivua, että mäntyä? Vai onko koivutolussakin mäntyöljyä? :P

EDIT: http://www.puhdaskoti.fi/tuotesivu?id=1681295&group=4.0&order=tdd ... vai tuoko on sitä ns. puutolua? Itselläni mäntytolu ollut käytössä ja hyvin toimiiiii.. :)

Täti-E

Se on just tota se mun puutolu. tjaba!

Ryhis

Minä olen aina puhunut "parkettitolusta", alkuun ihmetyttikin tämä paljon mainostettu puu-tolu. Samaa kamaa..