tammikuu 10, 2025, 12:34:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sikun päiväkirja

Aloittaja Siku, kesäkuu 12, 2011, 16:24:15 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Minun näytölläni viimeisen viestin ja joidenkin aikaisempiesi kuvatekstit on ihan viturallaan. Sitähän sä kysyit?

exa

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - maaliskuu 28, 2012, 18:51:08 ip
Minun näytölläni viimeisen viestin ja joidenkin aikaisempiesi kuvatekstit on ihan viturallaan. Sitähän sä kysyit?

Mulla taas resoluutio on just ja jetsulleen sen verran, että kuvat ja tekstit synkkaa loistavasti.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Babu

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - maaliskuu 28, 2012, 18:51:08 ip

Mullakin vähän oli viturallaan, mutta zoomasin ulos pykälän verran niin näkyy hyvin.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Siku

maaliskuu 30, 2012, 14:59:42 ip #143 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 30, 2012, 15:07:41 ip käyttäjältä Siku
Lainaus käyttäjältä: Babu - maaliskuu 28, 2012, 19:01:44 ipMullakin vähän oli viturallaan, mutta zoomasin ulos pykälän verran niin näkyy hyvin.

No voi paska.
Itse käytän 1920x1080 näyttöä, joten kaikki sitä pienemmät luultavasti kusevat viestini.
Pitäisköhän lisätä jokaisen viestin alkuun joku pieni infoboxi, jossa kehottaisin scrollaamaan ulospäin, jos kuvat kusee?
Sommittelu on mielestäni ehdottomuus, sillä sellaisia kuvapötköjä on vi***maista scrollailla.
Vai pitäisiköhän vaan siirtyä blogiin. Niitä ei kyllä tule seurattua yhtään niin hyvin kun foorumin päiviksiä, kun eivät näy tuossa lukemattomissa viesteissä.
Onneksi joillain bloginpitäjillä on mukava tapa linkata uudet blogitekstit foorumillekin, ikäänkuin päivikseksi. Tehkäähän muutkin bloggaajat samoin.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 28, 2012, 18:36:57 ip
Sinäpä osaat sen homman.
Neuvo nyt muillekin, sillä niitä vilkkuvia mainoksia on todella ikävä katsella kuvien ympärillä.

Tämä tarkoittanee, että homma toimii.
En sitten tiedä, pitäisikö tehdä joku haulla helposti löytyvä "Kuvan lisääminen Imageshackista" -topic, mutta yksinkertaisuudessaan teen näin:
Esimerkkinä käytän kahta kuvaa C.rhomboideumistani.

1) Lisään kuvan imageshackiin. Pyrin nykyisin käyttämään toimintoa "Image resize" asetuksella "1280x1024", koska vaikka suuria kuvia onkin mukava katsella, niin rajansa kaikella.
2) Avaan albumin, johon kuvan lisäsin ja klikkaan kuvaa kaksi kertaa hiiren rullalla => Sama kuva kahdessa välilehdessä.
3) Avaan ensimmäisen välilehden, jossa näkyy kuva skaalattuna sivustolle sopivaksi painan hiiren oikealla painikkeella ja valitsen "Näytä kuva" => Suora linkki skaalatun kokoiseen kuvaan, ei mainoksia.
4) Avaan toisessa välilehdessä olevan esikatselukuvan. Klikkaan sen suuremmaksi ja valitsen taas "Näytä kuva" => Suora linkki suureen kuvaan, ei mainoksia.
5) Lisään linkit ja foorumin koodin (huomaa url:än perään lisätty yhtäsuuruusmerkki):
[url=ison kuvan osoite][img]skaalatun kuvan osoite[/img][/url]
Käytännössä:
[url=http://img824.imageshack.us/img824/6375/dscf0149h.jpg][img]http://desmond.imageshack.us/Himg824/scaled.php?server=824&filename=dscf0149h.jpg&res=medium[/img][/url]

Imageshack skaalaa kuvat sivulleen sopiviksi korkeuden mukaan, joten pystyssä ja poikittain otetut kuvat ovat erikokoisia.
Edellä oleva koodi toteutettuna sekä pystyssä että poikittain otetulla kuvalla. Huomaa kokoero, joka kannattaa ottaa huomioon kuvia viestiin sommitellessa.

Onhan tuo ehkä vähän työläämpi, mutta toisaalta tämä päiväkirja on ainakin itselleni enemmänkin oheisharrastus chilien kanssa ja pyrin tekemään siitä sellaisen, että sitä on vähintään omaan makuun mukava lukea.

Vai pitäisköhän mun vaan välillä mennä ulos, ettei tarvii aikaa tällasella tappaa........

Babu

Hahaha! Minä olen sitä mieltä, että nyt ulkoilemaan!!  ;D
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Siku - maaliskuu 30, 2012, 14:59:42 ip... joillain bloginpitäjillä on mukava tapa linkata uudet blogitekstit foorumillekin, ikäänkuin päivikseksi. Tehkäähän muutkin bloggaajat samoin.

Selvität yhdellä klikkauksella kaikki päivittyneet chiliblogit, kun laitat tämän suosikkeihisi:
http://chiliblogit.blogspot.com/

Kiitos mainoksettomista kuvista. Monien muiden kohdalla lopetan klikatun kuvan katsomisen kesken latauksen, kun sieltä tunkee vain vilkkuvia bannereita ja kuvia saa odotella.

Siku

Kiitos itsellesi. Olenhan minä tuon sivun ennenkin nähnyt, mutta ei vaan ole tullut ajateltua, että tuollahan nuo kaikki päivitykset näkisi.
Ehkä sitä nyt sitten tulee enemmän luettua, eteenkin kun monet parhaista ovat blogiin siirtyneet.

Mukava muutoinkin kuulla palautetta välillä.
Täytyisi jotenkin löytää se letkeys tähän foorumin käyttöön. Itselläni on liiankin usein tapana jättää kommentteja kirjoittamatta, vaikka sanottavaakin olisi. Tietäähän sen, että useimmiten kirjoittajat kaipaavat keskustelua omista tekemisistään, mutta siltikin. Tarvittaisiin se kultainen keskitie totaali nollapostausten ja äärikorrektin faktaväittelyn välistä.

Siku

Esitelläänpä vaihteeksi pari kasvia.

Tapaus Turbo Pube (C.pubescens)

Tämä on itseasiassa ikäisekseen melko pieni kaveri. Tarkkaa dokumentaatiota ei ole, mutta ainakin lokakuulta asti ollut olemassa.
Kasvanut missä milloinkin, muistan sen eläneen pitkään 0,5l muovipullosta kyhätyssä bubblerissa luonnonvalolla. Alkoi haarautua vasta päästyään 50w ESLin alle ja sen takia huolestuttavan honkkeli kaveri. Saa nähdä miten kesästä selviää, tuennan tarve ainakin on ilmeinen, mutta miten sen sitten taivasalla toteutan...
Turbo Pube 16.2

Cumari Pollux (C.praetermissum)

Tämä kaveri tuli meikäläisen hoiviin Azukilta. Kasvanut ihan mukavasti ja teki tuon yhden hauskan näköisen sivuhaaran. Monissa muissakin lehtihangoissa on lehtipari puskenyt esiin, mutta eivät ole lähteneet kasvamaan. On myöskin yksi niistä onnellisista villihköistä, joka pääsee kesäksi ulos nauttimaan täydestä auringosta. Saa nädä josko aurinko boostaisi nuo loputkin haarat kasvuun. Perinteinen praetermissum-hirviö tästä taitaa jokatapauksessa tulla.
Tässä viestissä samainen kasvi 19.1 juuri tänne kotiuduttuaan.

jewe

On se vaan nätti tuo turbo nyt kun saanut vähän lisää lehtimassaa ylleen. Varsi vaan vähän hento mutta vahvistuu varmaan viimeistään sitten jos ulos saat siirrettyä, kannattaa vaan tukea sitten hyvin.

Siku

Pari kertaa jo saksinutkin sitä ja nyt näyttäis, että ravinteitten lisäyksen jälkeen alkaa tulla nuppujakin.
Joku verkko siihen varmaan tulee ympärille. Tuulen lisäksi huolestuttaa sijoitus, joutuu suoraan aurinkoon muiden bubblereiden seuraksi.

lystikäs

Miten muuten ton Bubblerin kanssa toimii kun tuo ilmapumpun letku menee tuonne saaviin niin voiko sen laittaa vaikka tuosta kannen läpi ilman mitään venttiilekä/suuttimia niinkuin näyttäisi sinulla olevan tuossa "letkuhelvetissä" olevan, eli tarviiko ainoastaan laittaa se ilmapumpun letku vaikka kannen läpi veteen?
Olen hieman amatööri näiden vesiviljelyjuttujen kanssa, itse ajattelin kokeilla tuota bubbler-tsydeemiä :)

Siku

Mulla menee itseasiassa letkuille läpivienti ampärin alalaidassa, helpottaa kannen irroittamista ja siirtelyä.

Kaikki mitä tarvitset:
-Ämpäri + kansi
-Verkkoruukku
-Soraa tms.
-Ilmapumppu
-Ilmakivi
-Letkua

Letku siitä vaan kannen läpi veteen, mutta letkun päähän tulee laittaa ilmakivi. Ilmakivi rikkoo pumpatun ilman pieniksi kupliksi, jotka kierrättävät vettä paremmin. Ilmakiviä löytyy mistä vaan akvaariotarvikkeita myyvästä putiikista, samoin ilmapumppuja ja letkua.
Kannellisen ämpärin löytää vaikka paikallisesta Siwasta, mutta hydrosora ja verkkoruukku ovat vähän hankalampia. Bubbleri on siitä hyvä, että hydrosoran ainoa tehtävä on pitää kasvi pystyssä. Näinollen soran laadulla ei ole suurta merkitystä ja voit käyttää hysrosoran tilalla vaikka pieniä kiviä. Verkkoruukunkin pystyy loppujenlopuksi vaikka askartelemaan itse saksimalla jugurtti purkkin muutamat reijät. Fetapurkkien ja kaupan salaattien mukana tulee myöskin ihan käyttökelpoisia verkkoruukkuja.

Jos et ole vielä lukenut, niin kannattaa kurkkasta chiliwikin bubbler sivu. Erityisen selventävä on tämä kuva.

lystikäs

Siku

huhtikuu 09, 2012, 21:05:54 ip #153 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 21:09:16 ip käyttäjältä Siku

Chocolate Fatalii alkoi bloomi lantojen myötä kukkimaan reippaasti ja muutama podikin jäämässä kiinni.

Cajamarcan väritilanne muistiin, että voi vertailla.

E: On muuten hölmö kasvi tuo Cajamarca. Teki heti alkuunsa niin paljon nuppuja, että unohti kasvattaa uusia lehtiä. Nyt kun se vihdoin jatkaa taas lehtien kasvattamista, niin eikö joka välissä ole nuppujakin. Tälle siis ehdoton nyppimispakko.

chilifani

En ole vielä pitkään aikaan nähnyt päiväkirjaa missä olisi chocolate fatalii (podeineen) Kiva jäädä seuraamaan tätä chocolate fataliita, koska itsellä kuoli tällä kaudella:(

Lillen

^
+1. Minulla omani vielä hengissä, vaikka yksi kokikin pienen kirva invaasion.

Siku

Chocolate Fataliista ei tosaan ole liikaa tainnut kuvia pyöriä, mutta eiköhän se tästä kauden mittaa korjaannu :)

Cajamarca, kuten edellisen viestin lopuksi mainitsin, on todellakin hölmö kasvi. Edellinen kukinta jätti viisi podia kiinni, vaikka kasvi haarautui vasta toista kertaa. Annoin kahden podin jäädä kasvamaan, mikä keskeytti kasvun ainakin kuukaudeksi. Nyt kun uutta kasvua on alkanut ilmestymään, niin lisää nuppua vaan puskee aivan vanhan podin viereenkin. Täytyy vaan jaksaa nyppiä, ei tuo muutoin saavuta ikinä edes 20cm pituutta.

Goats Weed on kyllä itse perkele.
Kuvasta tuskin saa mitään irti ilman pientä selitystä. Esittää siis kasvin latvaa, jonka leikkasin kokonaan poikki ehkä kuukausi sitten. Alkoi melko nopeaan kasvattaa uutta oksaa, nyt heti ensinmäinen kukka jäi kiinni ja lisää puskee. Elelee samassa vanhassa 3.5L vermikuliitti-perliitti ruukussa, enkä ole edes lannotteita antanut ihan hetkeen. Kumma tapaus.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Siku - huhtikuu 10, 2012, 20:20:28 ip
Chocolate Fataliista ei tosaan ole liikaa tainnut kuvia pyöriä, mutta eiköhän se tästä kauden mittaa korjaannu :)

Onko makukokemuksia ChocoFassesta, mulla on yks kasvi josta ehkä luovun jos ei joku kehu sitä todella herkulliseksi lajikkeeksi.

Siku

Sehän tässä onkin, kun en tiedä :D
Mieto pitäisi olla ja siksi laitoinkin sen waterfarmiin "ykkös kasviksi". Chinensenä haluan uskoa myöskin herkullisuuteen.
Jonkinlaista "pick 'n' eat" kasvia tästä toivon.

Reilu kuukausi niin johan ollaan taas astetta viisaampia.

Whili

Taidampa sijoittaa taimen naapuriin niin pääsee kesällä maistelemaan.
Tuo Fatalii-nimi kuulostaa kyllä pelottavalta, mutta tiedäppä noista..

Kesällä ollaan viisaampia  :D