Aloitteleva chilikasvattaja kaipaa neuvoja

Aloittaja Anonyymi, heinäkuu 05, 2011, 23:00:13 ip

« edellinen - seuraava »

Anonyymi

heinäkuu 20, 2011, 20:16:57 ip #40 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 20, 2011, 20:26:11 ip käyttäjältä Anonyymi
Sellainen kysymys askarruttaa,että kun minulla on nyt itämässä nuo chilin siemenet, niin sitten kun ne ovat nousseet mullan pinnalle niin voiko ne laittaa suoraan auringon valoon vai vaatiiko ne hallaharso -totuttelua?
Luin joistain keskusteluista, että sellaiset taimet vaativat totuttelua,jotka on idätetty jo talvella,mutta entä nämä jotka ovat näin kesällä vasta itämässä?

InkRose

Jos pistät ne auringonvaloon niin ajoissa että sirkat nousevat siellä, niin ei pitäisi olla isompia ongelmia kai. Mutta ne pitää sitten olla ulkona. Ikkunat kun leikkaavat UV-säteilystä pois noin puolet per lasi, niin sisällä ikkunalla kasvaneet tarvitsevat yhtä lailla totuttelua. Mutta ei siinä harsoja tarvita, katsot vain alkuun mahdollisimman varjoisan paikan ja sitten hiljalleen siirrät aina vähän valoisammille paikoille. Tietty jos ei varjoa ole, niin sitten harsoa.

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 20, 2011, 20:23:35 ip
Jos pistät ne auringonvaloon niin ajoissa että sirkat nousevat siellä, niin ei pitäisi olla isompia ongelmia kai. Mutta ne pitää sitten olla ulkona. Ikkunat kun leikkaavat UV-säteilystä pois noin puolet per lasi, niin sisällä ikkunalla kasvaneet tarvitsevat yhtä lailla totuttelua. Mutta ei siinä harsoja tarvita, katsot vain alkuun mahdollisimman varjoisan paikan ja sitten hiljalleen siirrät aina vähän valoisammille paikoille. Tietty jos ei varjoa ole, niin sitten harsoa.

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Anonyymi

Tasan viikko sitten tuli kylvettyä lemon dropin,aji cristalin,aji citon, bird's eye babyn ja criolla sellan siemeniä (2 per lajike). Kylvin ne multaan tuommoiseen pienoiskasvihuoneeseen ja tänä aamuna näkyvissä oli 1 birds eye babyn silmukka. Onko tää ihan normaali itämisnopeus vai pitäisikö tässä vaiheessa olla enemmän taimia näkyvissä. Peitin siemenet olevinaan todela ohuella multakerroksella,mutta voi olla että multaa tulikin 0.5-1 cm =(
Nuo itämis astiat ovat todella pieniä varmaan alle desin. Keskiviikkona kastelin ja lisäsin jokaiseen teelusikallisen vettä,joistain astioista vettä tuli läpi,mikä ei ole hyvä juttu.(Ei varmaan olisi tarvinut kastella). No jos toi bird's eye nousi sieltä niin toivottavasti ne muutkin sieltä piakkoin tulevat esiin.

Wahi

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 22, 2011, 21:42:13 ip
Tasan viikko sitten tuli kylvettyä lemon dropin,aji cristalin,aji citon, bird's eye babyn ja criolla sellan siemeniä (2 per lajike). Kylvin ne multaan tuommoiseen pienoiskasvihuoneeseen ja tänä aamuna näkyvissä oli 1 birds eye babyn silmukka. Onko tää ihan normaali itämisnopeus vai pitäisikö tässä vaiheessa olla enemmän taimia näkyvissä. Peitin siemenet olevinaan todela ohuella multakerroksella,mutta voi olla että multaa tulikin 0.5-1 cm =(
Nuo itämis astiat ovat todella pieniä varmaan alle desin. Keskiviikkona kastelin ja lisäsin jokaiseen teelusikallisen vettä,joistain astioista vettä tuli läpi,mikä ei ole hyvä juttu.(Ei varmaan olisi tarvinut kastella). No jos toi bird's eye nousi sieltä niin toivottavasti ne muutkin sieltä piakkoin tulevat esiin.

Ihan normaali itämisaika tuo on, monesti kestää kauemminkin. Eli kärsivällisyyttä vain.

Anonyymi

Ajattelin,että voisin laittaa jonkun chileistäni amppeliin kasvamaan kun kaikki kasvit eivät tule mahtumaan ikkunalaudoille.Tällä hetkellä osa on vasta itämässä, ja jotkut vasta sirkkalehti -vaiheessa,mutta tulevaisuutta ajatellen...
Ajattelin laittaa jonkun baccatumeistani amppeliin. Eli siis vaihtoehdot ovat Aji cristal, Lemon drop, Criolla sella ja Aji Cito.Mitä minä olen lukenut, niin näistä paras varmaan olisi Lemon drop?
Pitääkö chiliä latvoa jotenkin, että siitä tulisi amppelimainen eikä suora hujoppi?
Oletteko muut kasvattaneet chilejä amppelissa ja mitä lajeja?

SK

Ei paljoa kokemuksia, mutta baccatumit tai rocotot siihen sopisi hyvin, jotkin baccat tosin tekee varren...
Criolla sellaa ajattelin itse laittaa seuraavaksi amppeliin, en ole sitä muilla nähnyt, mutta voisi sopia hyvin.

Chilivaari

Aika monet kerrat tästäkin aiheesta on kyselty ja vastailtu.
Rocotojen ohella tässä on pari vaihtoehtoa amppeliin:
http://chilivaari.blogspot.com/2009/09/ei-selvitty-myrskysta-ilman-tuhoja_05.html
http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/eipa-lopu-habanerot-tasta-taloudesta.html

Amppelikasvin muodostumista auttaa huomattavasti, jos sen ripustaa ylös. Valon tulosuunta vaikuttaa oksien kasvuun.

Anonyymi

Onko normaalia,että Aji cristalin varsi on lähes 2-kertaa paksumpi kun birds eye babyn. Molemmat ovat siis tulleet mullan pinnalle vastikään ja ovat vasta sirkkalehtivaiheessa.

tsilizoo

döderö

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 17, 2011, 12:13:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Gigiliini - heinäkuu 17, 2011, 11:34:19 ap
Itselläni tuottaa suurta tuskaa 3 koivua ja pari vaahteraa parvekkeen edessä. Lisäksi asunto on itään. Ikkunoita todella vähän  :-[ Mutta alkumasennuksen jälkeen mietin että onneksi on tekniikka olemassa. Nyt olen huomannut, että siitä on oikeasti hyötyäkin. Voit ajastaa lamput ym. Moni tuhahtelee ja puhuu luonnottomuudesta ym. Mutta kasvatetaanhan kasveja jo avaruudessakin. No, nyt mä taas innostuin.... ;D  Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Ei kuule pari puuta juuri auringonvaloa pysäytä. Pilvinen päiväkin on reilusti valovoimaisempi kuin mikään keinovalo. Appiukko kasvatti pohjoiseen antavalla ikkunalla, substralin kanssa, habanerosta niin ison, että sitä ei yksi jätkä siirtänyt mihinkään. Eikä se sitäpaitsi olisi mahtunut yhdestäkään oviaukosta ilman saksimista.

Chilivaarikin puhui, miten "nykynuorilla" on kova kiire saada kaikki heti. Moni tarkistaa asuntonsa speksit jo ennenkuin siemenet ovat tilattu. "Jaha, ikkuna on johonkin muuhun suuntaan kuin etelään - tilaan natikan ja led-paneelin!". Jotenkin tuntuisi fiksummalta ensin "kasvattaa pelkillä siemenillä" ja jos valo ei todellakaan riitä, niin lähteä pohtimaan mahdollisesti itselle parhaiten sopivaa lisävalaistusvaihtoehtoa.

Loisteputket ovat niin peruskauraa, etteivät ne kelpaa kenellekkään. Eslitkin ovat vähän turhan tuttuja ja turvallisia, onneksi niitäkin saa yli 200 wattisina ja E40-kannalla. Harrastushan ei ole palkitseva, ellei harrastaminen ole hankalaa. Itse saan työn puolesta puljata 300 wattisten halogeenien kanssa, ei paljon tee mieli hankkia alppiaurinkolamppua enää himaan.

Puhumattakaan, että tehokas ja hifistelijän leimaa antava valaisin olisi automaattisesti tae runsaasta sadosta vuoden ympäri. Kyllä siinä vaaditaan tietotaitoa ja osaamista, se on jotain mitä ei voi tilata ebaystä.

Päivän naurut, kiitos siitä!  :D

Mbk90

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 25, 2011, 16:36:56 ip
Onko normaalia,että Aji cristalin varsi on lähes 2-kertaa paksumpi kun birds eye babyn. Molemmat ovat siis tulleet mullan pinnalle vastikään ja ovat vasta sirkkalehtivaiheessa.

Itsekkin idätin huvikseni just noi, kun noita siemeniä oli jäänyt niin kyllä minullakin tuossa aji cristallissa on paljon paksumpi kun tuossa birds eye babyssa.
Taitaa olla ihan normaalia tuo ohut varsi pienenä birds eyessa.

Anonyymi

heinäkuu 25, 2011, 20:02:31 ip #52 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2011, 20:04:20 ip käyttäjältä Anonyymi
Lainaus käyttäjältä: Mbk90 - heinäkuu 25, 2011, 19:43:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 25, 2011, 16:36:56 ip

Itsekkin idätin huvikseni just noi, kun noita siemeniä oli jäänyt niin kyllä minullakin tuossa aji cristallissa on paljon paksumpi kun tuossa birds eye babyssa.
Taitaa olla ihan normaalia tuo ohut varsi pienenä birds eyessa.

No hyvä, minä jo luulin että jotain on vialla :D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: döderö - heinäkuu 25, 2011, 17:26:07 ip
Itselläni tuottaa suurta tuskaa 3 koivua ja pari vaahteraa parvekkeen edessä. Lisäksi asunto on itään. Ikkunoita todella vähän  :-[ Mutta alkumasennuksen jälkeen mietin että onneksi on tekniikka olemassa. Nyt olen huomannut, että siitä on oikeasti hyötyäkin. Voit ajastaa lamput ym. Moni tuhahtelee ja puhuu luonnottomuudesta ym. Mutta kasvatetaanhan kasveja jo avaruudessakin. No, nyt mä taas innostuin.... ;D  Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Ei kuule pari puuta juuri auringonvaloa pysäytä. Pilvinen päiväkin on reilusti valovoimaisempi kuin mikään keinovalo. Appiukko kasvatti pohjoiseen antavalla ikkunalla, substralin kanssa, habanerosta niin ison, että sitä ei yksi jätkä siirtänyt mihinkään. Eikä se sitäpaitsi olisi mahtunut yhdestäkään oviaukosta ilman saksimista.

Chilivaarikin puhui, miten "nykynuorilla" on kova kiire saada kaikki heti. Moni tarkistaa asuntonsa speksit jo ennenkuin siemenet ovat tilattu. "Jaha, ikkuna on johonkin muuhun suuntaan kuin etelään - tilaan natikan ja led-paneelin!". Jotenkin tuntuisi fiksummalta ensin "kasvattaa pelkillä siemenillä" ja jos valo ei todellakaan riitä, niin lähteä pohtimaan mahdollisesti itselle parhaiten sopivaa lisävalaistusvaihtoehtoa.

Loisteputket ovat niin peruskauraa, etteivät ne kelpaa kenellekkään. Eslitkin ovat vähän turhan tuttuja ja turvallisia, onneksi niitäkin saa yli 200 wattisina ja E40-kannalla. Harrastushan ei ole palkitseva, ellei harrastaminen ole hankalaa. Itse saan työn puolesta puljata 300 wattisten halogeenien kanssa, ei paljon tee mieli hankkia alppiaurinkolamppua enää himaan.

Puhumattakaan, että tehokas ja hifistelijän leimaa antava valaisin olisi automaattisesti tae runsaasta sadosta vuoden ympäri. Kyllä siinä vaaditaan tietotaitoa ja osaamista, se on jotain mitä ei voi tilata ebaystä.

Hyvä, että naurattaa. Kerro toki meille muillekin mikä oli niin hauskaa? Ilmeisesti tuo sana "pilvinen", pilvessä on varmaan hauska olla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

döderö

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 25, 2011, 21:04:59 ip
Lainaus käyttäjältä: döderö - heinäkuu 25, 2011, 17:26:07 ip

Hyvä, että naurattaa. Kerro toki meille muillekin mikä oli niin hauskaa? Ilmeisesti tuo sana "pilvinen", pilvessä on varmaan hauska olla.

Miksiköhän räyhiksellä melkeen joka viestissä otetaan kannabis esille?

Tuossa huvittaa se että pilvinen päivä on reilusti valovoimaisempi kuin mikään keinovalo. Luuletko että joku 4Kw spna valoa 1m2 alalle 30cm etäisyydellä kasveista ei ole tehokkaampi kuin pilvinen päivä?  ;D joku taitaa olla niissä pilvissään ihan itse.....

InkRose

Laitapa döderö ensi kauden taimillesi tai vaikka talvetettaville kasveillesi 4 kW edestä natikkaa 30 cm päästä ja minä annan auringon valaista omiani ja katsotaan kumpi saa ensi kesänä paremman sadon.

Hubert

heinäkuu 26, 2011, 03:43:43 ap #56 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2011, 03:48:46 ap käyttäjältä hubert
Jatketaas valokinastelu-offtopicia pikkasen, koska olen itsekkin törmännyt porukkaan, jotka fanittavat sähkövaloja ja joilta on jostain syystä jäänyt pääkopasta uupumaan käsitys tuon ison purkauslampun tehosta tuolla taivaalla. Taloudellisilla ja järkisyillä tässä ei tietysti ole mitään tekemistä, mutta pohditaas silti pikkuisen. Auringostahan tulee maanpinnalle, huom pinnalle!, asti Suomenkin kesässä aurinkoisella reilu 1000W/neliölle ja pilvisellä pari satkua vähemmän. Jotenkin olettaisin, ettei edes tuolla kuvitteellisella 4kW sisäänottotehoisella purkauslampulla päästä lähellekkään samoja lukuja; jos lamppu olisi vaikka metrin päässä, niin ettei se välittömästi kärtsää kasveja.
Kysytäänpä siis, että olisiko jollain (vaikkapa döderöllä) tietoa, millaisia tehoja noista purkauslampuista tulee tiettyjen välimatkojen päähän?

Tuossa vielä eilisen aurinkoteho puolipilvisenä päivänä: http://at8.abo.fi/cgi-bin/fi/get_weatherMinMax

Edit: No eihän tuo linkki enää näytä samaa lukua, joten kerrottakoon, että aurinkoteho oli reilu 900W/m² ja fmi:n mukaan pilvisyys oli tuolloin 7/8.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: döderö - heinäkuu 25, 2011, 23:00:14 ipLuuletko että joku 4Kw spna valoa 1m2 alalle 30cm etäisyydellä kasveista ei ole tehokkaampi kuin pilvinen päivä?  ;D joku taitaa olla niissä pilvissään ihan itse.....

Tosissaan, koska 4Kw natriumkaarivalaisin on 30cm etäisyydeltä valovoimaisempi kuin syystaivas supersolu-ukkosen aikaan, on tällä analogialla luonnonvalo aina huonompi valonlähde kuin mikä tahansa lamppu.

Döderön kannattaisi jatkossa yrittää kusettaa vain itseään tyhmempiä ihmisiä, ei sillä että niitä helpolla löytyisi, mutta menestys olisi ihan eri luokkaa.

Lue enemmän - luule vähemmän. Ei leipää hampaattomille.

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 25, 2011, 23:15:17 ip
Kyl 21w led soitti hakkaa molemmat  päihittää molemmat
Siis joo

Siis kyl on vaikenee kirjoittaa puhelimella viestiä. :)

Kun viestin informaatiosisältö ja sisältö laskevat tälle tasolle, kannattaa viesti yleensä jättää lähettämättä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

calm

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 25, 2011, 12:09:39 ip
Ajattelin laittaa jonkun baccatumeistani amppeliin. Eli siis vaihtoehdot ovat Aji cristal, Lemon drop, Criolla sella ja Aji Cito.Mitä minä olen lukenut, niin näistä paras varmaan olisi Lemon drop? Pitääkö chiliä latvoa jotenkin, että siitä tulisi amppelimainen eikä suora hujoppi?

Ainakin criolla sella halusi keväällä ihan itse lähtä kasvamaan alaspäin. Kai sitä ahdisti yläpuolella ollut hylly, kun kasvarissa alemmalla joutui olemaan. Sittemmin pihalla kasvaneet haarat ovat kyllä kasvaneet ylöspäin ja se amppeliruukkukin jäi näköjään hankkimatta vielä..

http://calm.iki.fi/chilikuvat/2011/criolla_sella_20110726.jpg

Raaka-Arska

Moro!

Mulla ainakin lemon drop on kovasti kiinnostunut maan vetovoimasta  ;D
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?