tammikuu 09, 2025, 22:47:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Maui purple

Aloittaja döderö, heinäkuu 09, 2011, 21:23:11 ip

« edellinen - seuraava »

döderö

Maui purple on c.annuumien ryhmään kuuluva erittäin hieno chili joka sopii hyvin koristeeksi, mutta itse hedelmä on myös ihan hyvän makuinen.

Kuva kasvista jossa on muutamia violetteja raakoja podeja

Maui purplen kukka on hieno ilmestys, ja niitä on runsaasti kun kasvi saavuttaa sellaisen n20cm pituuden

Kasvi haarautuu ilman latvomista yms kikkoja hyvin ja kuvassa näkyy puolikypsä podi (violetti/punainen)

8 maui purple pistokasta juurtumassa kivivillassa

Yleiskuvaa kasvista

Maui kestää erilaisia olosuhteita mielestäni hyvin, esim kesällä alkoi kukkia n 12cm pitkänä pikku puskana 4cl ruukussa (taimikenno  :D ) vaikka oli kuivana päiväkausia.
Lisäksi kestää hyvin lannoitteita esim hydrossa ja turpeessa ja kasvu vaiheessa oksat ovat erittäin notkeita mutta puutuvat koviksi kun ikää tulee.
Maku on hieman karhea mutta mukavaa tulisuutta tuo esim jauheena ruokaan ja maku ei erotu ruoasta jos käyttää jauheena
Podit ovat n 7cm pitkiä luikeroita jotka söhöttävät ylöspäin ja väri vaihtuu ensin tumman violetista hieman vihertävään ja sitten punaiseen tai suoraan lilasta punaiseen.
Koko kasvi on aika pieni ja kompakti ja eritäin hieno esim koristeeksi

Ryhis

heinäkuu 10, 2011, 12:15:57 ip #1 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2011, 12:37:48 ip käyttäjältä Räyhis
Lajikekuvauksia ei kukaan löydä ellei osaa käyttää hakua, Chiliwiki olisi oikea paikka kirjoittaa tästä. Itseasiassa kopioin tämän tekstin suoraan sinne, koska Maui Purplesta ei ole vielä artikkelia.

edit. Siellä on. Rippasin kuvatkin härskisti.

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Maui_purple
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

döderö

No foorumin haku ei antanut mitään tulosta haulla maui purple ja sitten eri hauilla löytyi muutamsata ketjusta maininta mauista eli aika nihkeää, googlekaan ei antanut mitään erikoista tietoa joten päätin tehdä esittelyn!.

Minulla olisi näitä siemeninä ja pistokkaina että jos joku haluaisi tätä lajia itselleen niin minulta voi kysellä, minusta tätä chiliä pitäisi yleistää enemmän kun tähän asti ollut pimennossa...

DoZe

Minua kiinnostaisi kyllä Maui purplen siemenet. Katseleppas yksityisviestejä.

döderö

döderö

Tässä vielä vähän havainnollistamista värimuutoksesta.

döderö

Nyt olisi juurtuneita pistokkaita kaupan.
Laittakaahan yv.....

sorrii

Laitoin tätä Maui Purplea pari itämään kun tuli kiertokirjeestä otettua..
Mun oletus eli arvaus etukäteen oli että voisi muistuttaa Goats Weediä niiden harvojen kuvien mukaan joita löysin.

Nythän tuo alkaa positiivisesti yllättää kun kasvaa niin komea taimi taimibublerissa: 30cm taimi on tukeva kuin puu ja haaroo enemmän kuin mikään laji mulla aikaisemmin!
Kovasti tässä mietin mihin tuon laittaisi kasvamaan jatkossa!? Passiivihydro tai kookos on käynyt mielessä. Vaiko vaan multiin ja ikunanlaudalle? Kolmas komein vaihtoehto olisi istuttaa Pieneen Mimosaruukkuun soraan ja laittaa ilmakivi pulputtamaan vielä: niin hienolta nyt näyttäisi ....

[Näyttääpä noita olevan tuolla taimipöheikössä pari lisääkin  :D
Yksi 25 senttinen mullassa haaroo kans jo kivasti; parittain on päässyt yhteen pikkuruukkuun yhdet jotka aika pieniä ... Lupaava laji jos vaan makunsa puolesta kelpaa johonkin!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sammal

Maui ei ole makunsa puolesta hyvä... Döderön kuvaus on todella oikeassa "Maku on hieman karhea"
Syötävä, mutta ei parhaimmistoa sanoisin 4,5/5 koska pirun nätti kasvi.
(taimivaiheessa nämä alla olevat.)

(tuli väärinpäin, sori  :-[ )

sorrii

Pitäiskö näiden kypsyä punaisiksi? Mulla on ollut yhdessä puskassa aika pitkään mustia/violetteja pieniä podeja. Näyttää aika [hedelmät siis] samalta kuin Goats Weed: en oo viitsinyt maistaa ..

PS. Mähän innostuin tän kokeileen, kun ihastuin viime kesänä Goats Weediin! Se on tuoreena aikas sanoisnko paskan makuinen, kitkerä, ilkeän polttava, mutta kuivattuna nam-nam-nam ... yksi parhaista kuivattavaksi ja talven ankeudessa ripoteltavaksi vaikka jäätelöön  :o ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DoZe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 20, 2012, 13:20:49 ip
Pitäiskö näiden kypsyä punaisiksi? Mulla on ollut yhdessä puskassa aika pitkään mustia/violetteja pieniä podeja. Näyttää aika [hedelmät siis] samalta kuin Goats Weed: en oo viitsinyt maistaa ..

PS. Mähän innostuin tän kokeileen, kun ihastuin viime kesänä Goats Weediin! Se on tuoreena aikas sanoisnko paskan makuinen, kitkerä, ilkeän polttava, mutta kuivattuna nam-nam-nam ... yksi parhaista kuivattavaksi ja talven ankeudessa ripoteltavaksi vaikka jäätelöön  :o ..

Ainakin omani ovat punaiseksi kypsyneet. Eiköhän ne siitä :)

sorrii

Kypsyiväthän nuo...
Aika satoisa laji. Muistuttaa mun mielestä sitä goats weedia aika paljon. Hyvää ja tulista kaiennepippuria saa tuostakin ...